Komunikat archiwalny

Filip Berkowicz kuratorem części muzycznej Europejskiego Kongresu Kultury

Filip Berkowicz – dyrektor artystyczny festiwali: Misteria Paschalia i Sacrum Profanum oraz cyklu Opera Rara - został kuratorem części artystycznej Europejskiego Kongresu Kultury, który odbędzie się we wrześniu we Wrocławiu. Podczas Kongresu dojdzie do bezprecedensowego spotkania wybitnych kompozytorów i muzyków - Krzysztofa Pendereckiego z Jonnym Greenwoodem.

Filip Berkowicz kuratorem części muzycznej Europejskiego Kongresu Kultury
Fot. www.krakow.pl

Europejski Kongres Kultury odbędzie się w dniach 8-11 września i będzie jednym z najważniejszych wydarzeń polskiej Prezydencji 2011. Gospodarzem wydarzenia będzie Wrocław – miasto pretendujące do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Zaproszenie do udziału w projekcie Filipa Berkowicza – współtwórcy sukcesów krakowskich festiwali, docenianych przez krytyków i publiczność z całego świata - nadaje wydarzeniu dodatkową rangę. Wrocław i organizatorzy Kongresu postanowili skorzystać z doświadczenia Krakowa, który w ostatnich latach zyskał zaszczytne miano jednego z najważniejszych ośrodków kulturalnych na świecie.

Centralną i najważniejszą postacią koncertów, nad którymi czuwa Filip Berkowicz, będzie Krzysztof Penderecki – jeden z największych twórców muzyki współczesnej. W ramach jednego projektu muzycznego Krzysztof Penderecki spotka się z Jonnym Greenwoodem - gitarzystą zespołu Radiohead, kompozytorem świetnie czującym się w instrumentarium „klasycznym", manifestującym swoje przywiązanie do muzyki Krzysztofa Pendereckiego i Aphex Twinem - guru współczesnej muzyki elektronicznej. – To będzie wydarzenie na skalę światową – zapowiada Filip Berkowicz.

„Celem projektu jest ukazanie jego muzyki w kontekście twórczości dwóch ikon muzyki rozrywkowej – Jonny’ego Greenwooda, jednego z frontmanów zespołu Radiohead i Aphex Twina - niezależnego producenta, mistrza muzyki elektronicznej” – opowiada Filip Berkowicz. Spotkanie tych trzech wielkich artystów jest wydarzeniem na skalę światową. Jonny Greenwood, gitarzysta zespołu Radiohead, kompozytor świetnie czujący się w instrumetarium „klasycznym” (co udowodnił utworami smear, Popcorn Superhet Receiver i in.) manifestuje przywiązanie do muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Aphex Twin, to wybitna postać współczesnej muzyki elektronicznej: pierwszy artysta techno, którego utwory zostały przetranskrybowane na orkiestrę i wykonywane w najważniejszych salach koncertowych na świecie (m.in. przez London Sinfoniettę i Alarm Will Sound). Aphex Twin to również postać niezwykle kontrowersyjna, artysta nieprzewidywalny, unikający publicznych występów. To również artysta, którego związki z „klasycznym” światem są o wiele silniejsze i wyrażają się m.in. zafascynowaniem twórczością Johna Cage’a, ale też w głośnych sporach toczonych m.in. z Karlheinzem Stockhausenem. Na poziomie wyboru artystów zachodzi jeszcze jedna ciekawa relacja: zespół Radiohead (Jonny Greenwood) przyznaje się do inspiracji twórczością Aphex Twina; ten z kolei definitywnie odrzucił ich propozycję współpracy, w tym zagrania wspólnej trasy koncertowej (słynne: „I wouldn’t play with them, since I don’t like them”). Krzysztof Penderecki staje się więc niejako „łącznikiem“ pomiędzy dwoma ikonami współczesnej muzyki rozrywkowej, do których współpracy nigdy wcześniej nie doszło.

W warstwie programowej – doborze utworów – zastosowano podobny klucz w obydwu zaplanowanych koncertach. Zarówno podczas pierwszego, jak i drugiego koncertu wykonane zostaną trzy kompozycje Krzysztofa Pendereckiego: Polymorphia, Ofiarom Hiroszimy – tren i Kanon. Wszystkie utwory zostały napisane na smyczki (w jednym przypadku na smyczki i taśmę) i pochodzą z lat 196062, okresu awangardy w spuściźnie Pendereckiego. Okresu, do którego odwołuje się w swojej twórczości zarówno Jonny Greenwood, jak i Aphex Twin. Utwór Polymorphia, którego 50. rocznica prawykonania przypada w tym roku, stał się inspiracją dla zaproszonych gości. Jonny Greenwood skomponuje 48 Responses to Polymorphia, a Aphex Twin – Polymorphia Reloaded. Kompozycje będą miały podczas kongresu światową prapremierę. Wybór kompozycji Ofiarom Hiroszimy – tren został podyktowany przede wszystkim zależnością jaka zachodzi pomiędzy tym utworem, a dziełem Popcorn Superhet Receiver Jonny‘ego Greenwooda, który napisany został z inspiracji artysty utworem Pendereckiego. Także Aphex Twin zdecydował się przedstawić swe autorskie ujęcie (remix) kompozycji Ofiarom Hiroszimy – tren. Uzupełnienie koncertów stanowi utwór Pendereckiego zatytułowany Kanon na 52 instrumenty smyczkowe i taśmę oraz kompozycja z soundtracku There Will be Blood Jonny’ego Greenwooda i dwa sety autorskie Aphex Twina.

„Pierwszy z koncertów (Penderecki / Greenwood) jest w charakterze bardziej „klasyczny“; drugi (Penderecki / Aphex Twin) – „rave’owy“. Wydarzeniom ma towarzyszyć zaawansowana technicznie produkcja – trwają szczegółowe ustalenia dotyczące m.in. wykorzystania dźwięku 12-kanałowego, rozwiązań scenograficznych (osobna platforma dla Aphex Twina), multimedialnych (wizualizacje) i wizualnych (show laserowe). Nie mam wątpliwości: to będzie jedno z największych wydarzeń muzycznych” - zapowiada Filip Berkowicz. Informacje o europejskim kongresie Kultury na stronie www.culturecongress.eu (KF, WAŚ)

Pokaż metkę
Osoba publikująca: OLGA SOLARZ
Podmiot publikujący: Redakcja MPI
Zobacz także