Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Trasy Pychowicka i Zwierzyniecka. Wizja projektantów zgodna z oczekiwaniami mieszkańców

Spółka Trasa Łagiewnicka SA poinformowała o zakończeniu procesu konsultacji społecznych, dotyczących kluczowego dla Krakowa zadania – „Budowa Trasy Zwierzynieckiej i Pychowickiej (węzeł „Ofiar Katynia” – węzeł „Ruczaj”)”. Gotowy jest już raport zawierający wnioski z przeprowadzonych konsultacji.

Fot. Trasa Łagiewnicka SA

Aby w jak najszerszym zakresie wysłuchać opinii mieszkańców, zrealizowano szereg działań, umożliwiających wszystkim mieszkańcom wypowiedzenie się na temat planowanej inwestycji, w tym:

  • przeprowadzono pięć otwartych spotkań z mieszkańcami, które były transmitowane w internecie (zapisy są dostępne na stronie internetowej spółki Trasa Łagiewnicka)
  • w siedzibach Rad Dzielnic odbyły się cztery dyżury projektantów, podczas których można się było dowiedzieć więcej na temat projektu i zadać pytania bezpośrednio jego twórcom
  • zorganizowano również osiem dyżurów telefonicznych projektanta, aby umożliwić mieszkańcom bliższy kontakt z zespołem

Mieszkańcy mogli też składać formularze konsultacyjne – za pośrednictwem poczty lub osobiście. Zawarte w nich opinie i sugestie, zarówno te o charakterze ogólnym, jak i te dotyczące konkretnych punktów trasy czy wręcz pojedynczych działek, są nieocenionym źródłem informacji dla zespołu. W trakcie prac nad raportem do procesu konsultacji dołączyła również Politechnika Krakowska, której eksperci odnieśli się do prezentowanych wariantów w formie koreferatu.

Po przeanalizowaniu materiałów, zdecydowano o przyjęciu wariantu rekomendowanego przez projektanta, powstałego w oparciu o przedstawione w trakcie konsultacji postulaty mieszkańców. Wykonawca otrzymał polecenie rozpoczęcia opracowywania wariantu wynikowego. Zostanie on zaprezentowany do publicznej wiadomości w celu zebrania ewentualnych dodatkowych uwag.

Główne założenia wariantu rekomendowanego

Trasa Pychowicka:

  • Jezdnie drogowe pod rzeką Wisłą poprowadzone zostaną w formie tunelu głębokiego drążonego metodą tarczową (TBM)
  • Odcinki tunelowe zostaną wprowadzone na większą skalę
  • Obszar nad tunelami płytkimi oraz rezerwa terenowa pod budowę kanału krakowskiego zostanie przeznaczona do celów rekreacyjnych (na wzór rozwiązań zastosowanych nad Trasą Łagiewnicką)
  • W rejonach, gdzie występują odcinki naziemne (np. łącznice węzłów), w sąsiedztwie zabudowy wielorodzinnej zostaną wykonane nasadzenia zieleni pełniącej funkcje izolacyjne, niezależnie od zastosowania ekranów akustycznych
  • Na obecnym etapie odstępuje się od realizacji linii tramwajowej wzdłuż Trasy, z postawieniem rezerwy terenowej pod ewentualną przyszłą realizację. Decyzja o budowie zostanie podjęta w oparciu o mające zostać opracowane „Studium korytarzowe rozwoju sieci tramwajowej na terenie miasta Krakowa”
  • Linia tramwajowa Salwator – Przegorzały będzie przebiegać obligatoryjnie wzdłuż ul. Księcia Józefa, a następnie pod mostem Zwierzynieckim, wzdłuż wału i dalej do centrum przesiadkowego. W celu poprawy przepustowości odcinka dla komunikacji zbiorowej zastosowane zostaną rozwiązania ograniczające ruch ogólny na odcinku od Salwatora do ,ostu Zwierzynieckiego i stworzenie tam przekroju drogowego o ruchu uspokojonym z priorytetem komunikacji zbiorowej. Dodatkowo wprowadza się dodatkowy przystanek tramwajowy w okolicach ,ostu Zwierzynieckiego/ul. Wioślarskiej
  • Nowa ulica Księcia Józefa na odcinku od mostu Zwierzynieckiego do projektowanego Węzła Przegorzały będzie posiadać przekrój 2x2 (jako przedłużenie ul. Zielińskiego), z czego jeden z pasów zostanie przeznaczony pod priorytet komunikacji autobusowej, Na zachód od Węzła, nowa ulica Księcia Józefa będzie posiadać przekrój analogiczny do dalszego przebiegu istniejącej ul. Księcia Józefa, tak aby zminimalizować zajętość terenu. Droga będzie prowadzona w rezerwie terenu przewidzianej w MPZP
  • Węzeł Przegorzały zostanie przesunięty na wschód, aby ograniczyć ingerencję w Rodzinne Ogródki Działkowe. Rozmiar węzła zostanie ograniczony do minimalnych rozmiarów, jednakże przy spełnieniu założeń funkcjonalności  i przepustowości;
  • Zlokalizowane przy węźle centrum przesiadkowe zostanie ograniczone przestrzennie. Poza pętlą tramwajowo-autobusową, znajdzie się przestrzeń pod parking wielopoziomowy dla samochodów osobowych i ewentualnie przestrzeń pod zlokalizowanie parkingu dla autokarów. Projektant został zobowiązany do rozważenia zastosowania parkingu zlokalizowanego nad pętlą tramwajową
  • Wymienione elementy będą zlokalizowane na obszarze, gdzie nie nastąpi ingerencja w obszary cenne przyrodniczo
  • Rezygnuje się proponowanego w wariantach przedstawionych w konsultacjach społecznych, połączenia drogowego ul. Sodowej z ul. Łojasiewicza;
  • Zapewnione zostanie połączenie ul. Sodowej z ul. Norymberską w miejscu istniejącego łącznika - alei Wojciecha Młynarskiego
  • Na całości inwestycji zapewnione zostanie dogodne skomunikowanie przystanków wszystkich środków transportu
  • Na całości inwestycji zapewniona zostanie ciągłość rozwiązań dla pieszych oraz rowerzystów.

Trasa Zwierzyniecka:

  • Wydłużone zostaną tunele płytkie, w których przebiegać będą jezdnie drogowe Trasy Zwierzynieckiej. Odcinek tunelowy stanowić będzie ciągłość jako kontynuacja, od północnego wylotu z tunelu głębokiego, w kierunku węzła z ul. Balicką
  • Wydłużony zostanie odcinek tunelu płytkiego w kierunku północnym do rejonu Węzła Balickiego
  • Utrzymane zostanie przejścia dla pieszych pomiędzy wiaduktem w ciągu ul. Balickiej a ul. Zarzecze
  • Obszar nad tunelami płytkimi w rejonie ul. Odlewniczej zostanie zagospodarowany przestrzenią przeznaczoną do celów rekreacyjnych
  • W rejonach, gdzie występują odcinki naziemne (np. łącznice węzłów), w sąsiedztwie zabudowy wielorodzinnej zostanie nasadzona zieleń pełniącą funkcje izolacyjną, niezależnie od zastosowania ekranów akustycznych
  • Na odcinku Trasy Zwierzynieckiej rezygnuje się z prowadzenia linii tramwajowej z uwagi na koszt i brak możliwości wykonania przystanków pośrednich. O budowie linii tramwajowej w tej części miasta zdecyduje odrębne opracowanie „Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie”. Zapewniona zostanie możliwość obsługi autobusowej
  • Zostanie zaprojektowany układ drogowy w poziomie terenu na odcinku pokrywającym się z istniejącą ul. Armii Krajowej o charakterze lokalnym i tak zawężony na ile pozwalają warunki ruchu
  • Na całości inwestycji zapewnione zostanie dogodne skomunikowanie przystanków wszystkich środków transportu
  • Na całości inwestycji zapewniona zostanie ciągłość rozwiązań dla pieszych oraz rowerzystów.

Spółka Trasa Łagiewnicka dziękuje wszystkim mieszkańcom za aktywny udział w procesie konsultacji społecznych. Zaangażowana postawa, poświęcony czas, wyrażone opinie i sugestie to nieoceniony wkład w projekt. Wiedza, zaangażowanie i zainteresowanie mieszkańców projektem, pomogły zrozumieć, jakie są potrzeby i oczekiwania krakowian odnośnie do tej trasy.

Zachęcamy do zapoznania się z pełnym raportem z konsultacji społecznych. Znajdują się w nim szczegółowe informacje na temat przeprowadzonych działań, a także wnioski.

Raport z konsultacji społecznych [PDF]

pokaż metkę
Osoba publikująca: Marcin Drobisz
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2023-08-01
Data aktualizacji: 2023-08-28
Powrót

Zobacz także

Znajdź