Start rozwiń menu
Serwis uzywa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Nowelizacja ustawy o elektromobilności nie przyczyni się do poprawy powietrza

Prezydent Jacek Majchrowski zaapelował do premiera Mateusza Morawieckiego, by przy nowelizowaniu przepisów zawartych w ustawie o elektromobilności zastosować takie regulacje, które będą się opierać m.in. na doświadczeniach Krakowa. W ocenie prezydenta, proponowane zmiany nie przyniosą realnej poprawy jakości powietrza w miastach takich, jak Kraków.

Fot. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu
Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu

Zaproponowane przez Ministerstwo Klimatu rozwiązania nie dają samorządowi Krakowa możliwości utworzenia Strefy Czystego Transportu w postaci rekomendowanej przez Program Ochrony Powietrza dla Województwa Małopolskiego.

Prezydent Krakowa przypomniał premierowi o zeszłorocznym apelu o zmiany legislacyjne dotyczące Stref Czystego Transportu. Uwagi miasta były oparte wówczas m.in. na doświadczeniach krakowskich, niedługo po teście przeprowadzonym na obszarze dzielnicy Kazimierz w styczniu 2019 r. „Pomimo prób adaptacji nowych przepisów dotyczących wyżej wymienionych stref, pilotaż zakończył się szybciej niż się spodziewaliśmy – zastosowane restrykcje okazały się mało skuteczne” – czytamy w liście.

Zdaniem prezydenta, zmiany zaproponowane do obecnych przepisów mogą spowodować jeszcze większe zamieszanie.

„Niezrozumiałe jest wyłączenie spod wymogów Stref Czystego Transportu pojazdów należących do mieszkańców” – pisze prezydent. Takie podejście wypacza ideę stosowania tego rodzaju rozwiązań. „Zakaz powinien dotyczyć pojazdów, które emitują najwięcej zanieczyszczeń, bez względu na to, czy są użytkowane przez osoby zamieszkujące dany obszar” – dodaje.

Badanie spalin 22 a

Projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności nie uwzględnia również faktu, że pojazdy z silnikami Diesla emitują wielokrotnie więcej zanieczyszczeń niż samochody benzynowe. „W propozycji rządowej oba napędy potraktowano tak samo, mimo że resort klimatu zna wyniki pomiarów realnej emisji spalin, jakie przeprowadzono w Krakowie w maju 2019 r.” – argumentuje prezydent Jacek Majchrowski.

Z przeprowadzonych wówczas badań jednoznacznie wynikało, że pojazdy z silnikami Diesla są bardziej toksyczne dla środowiska, choć ich udział na ulicach jest mniejszy.

Apel Prezydenta Miasta Krakowa [PDF]

Innowacyjne badania spalin w Krakowie [PDF]

Badanie spalin 23

pokaż metkę
Autor: KAMIL POPIELA
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2020-12-20
Data aktualizacji: 2020-12-06
Powrót

Zobacz także

Znajdź komunikat