Zamówimy kolejne tramwaje

O krakowskiej komunikacji z Rafałem Świerczyńskim, prezesem zarządu MPK SA w Krakowie, rozmawia Małgorzata Stuch.

Zamówimy kolejne tramwaje
Fot. MPK SA w Krakowie

Krakowska komunikacja w tym roku kończy 145 lat. Jaka jest ta krakowska komunikacja? Lepsza od innych? Gorsza? I dlaczego?

Rafał Świerczyński: Dla naszej spółki najważniejsza jest opinia mieszkańców, którzy korzystają z krakowskiej komunikacji każdego dnia. Dlatego cieszę się, że wg badań prowadzonych przez Krakowski Holding Komunalny ich ocena jest pozytywna. Pasażerowie doceniają komfort i bezpieczeństwo podczas podróży tramwajami i autobusami. Zauważają, że nasze pojazdy są coraz łatwiej dostępne dla wszystkich, także dla osób starszych i niepełnosprawnych, które mają problemy z poruszaniem się, oraz dla rodziców podróżujących z małymi dziećmi. Przypominam, że wszystkie nasze autobusy to pojazdy niskopodłogowe. Chcemy jak najszybciej móc powiedzieć to samo o tramwajach. Rozwój krakowskiej komunikacji doceniają także eksperci. MPK w Krakowie zdobywa różne certyfikaty i wyróżnienia, m.in. certyfikat Przedsiębiorstwo Fair Play, wysoką lokatę w rankingu najlepszych firm komunikacyjnych na świecie magazynu „Forbes” w 2009 r., certyfikat „Miejsce przyjazne seniorom”. Kraków został także doceniony za działania na rzecz ekologii.

Co sądzi Pan o tramwajach wyprodukowanych przez Stadlera? Spodobają się krakowianom? Z czego pasażerowie będą najbardziej zadowoleni?

Dostawy tych tramwajów na pewno ucieszą podróżnych, którzy mają problemy z poruszaniem się. W każdym z tych niskopodłogowych wagonów będzie zamontowana specjalna platforma, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym, poruszającym się na wózkach. Tramwaje będą także mieć klimatyzację, co dzisiaj jest dla pasażerów bardzo ważne. Chciałbym także podkreślić, że nowe pojazdy będą zapewniać bezpieczny przejazd. Każdy wagon zostanie zaopatrzony w tzw. absorbery energii, które zminimalizują skutki kolizji z innymi pojazdami. Co bardzo ważne: dwa nowe tramwaje z tej dostawy – jako pierwsze w Krakowie – będą wyposażone w innowacyjny system, który pozwoli na jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku nawet trzech kilometrów. Wszystkie pozostałe wagony, czyli 48 pojazdów, zostaną zaopatrzone w instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości.

A jakie są plany dotyczące nowego taboru?

Nasze plany na najbliższe lata to zakup aż 50 przegubowych autobusów elektrycznych. W ostatnim dniu 2019 r. z Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisaliśmy umowę o dofinansowanie ze środków unijnych. MPK otrzyma na realizację tego zadania prawie 110 mln zł. Chcemy, aby te pojazdy trafiły do Krakowa już w przyszłym roku. Sporo będzie się także działo, jeżeli chodzi o tramwaje. Poza 50 tramwajami Stadlera, które mają być dostarczone do końca tego roku, w planach mamy zamówienie kolejnych kilkudziesięciu tramwajów, które w Krakowie powinny pojawić się do 2023 r. Dzięki tym inwestycjom niskopodłogowe tramwaje będą stanowić prawie 100 proc. naszego taboru. Zależy nam także na tym, aby wszystkie nasze wagony były wyposażone w klimatyzację. Dlatego szukamy rozwiązań, które pozwolą zamontować ją również w tramwajach NGT6.

Jakie niespodzianki MPK przygotowało z okazji 145. rocznicy komunikacji miejskiej w Krakowie?

Rok jubileuszowy będzie rzeczywiście ważny, jeśli chodzi o nowe inwestycje. Mam nadzieję, że właśnie w tym roku będę mógł podpisać dwie ważne umowy z producentami – jedną na dostawę 50 autobusów elektrycznych, a drugą na dostawę kolejnych tramwajów niskopodłogowych. Myślę, że to będzie najlepszy jubileuszowy prezent dla mieszkańców Krakowa. Poza tym na pewno przygotujemy sporo atrakcji dla naszych pasażerów, m.in. paradę pojazdów nowoczesnych i historycznych, możliwość zwiedzania naszych zajezdni oraz wiele innych wydarzeń o charakterze społecznym.

Rafał Świerczyński - z wykształcenia ekonomista o specjalności bankowość i finanse; w 2004 r. uzyskał doktorat z zakresu zarządzania w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. W 2012 r. rozpoczął pracę w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym SA w Krakowie na stanowisku dyrektora ds. ekonomiczno-finansowych. Od 2014 r. jest prezesem zarządu krakowskiego przewoźnika.

Tekst ukazał się w dwutygodniku KRAKÓW.PL

Tagi: wywiad, MPK

Pokaż metkę
Autor: MAŁGORZATA STUCH
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Zobacz także