Wspólne targowanie…
Czy w Krakowie jest alternatywa dla spędzania wolnego czasu w miejscach innych niż centra handlowe? Okazuje się, że tak! Przekonali się o tym mieszkańcy Krakowa i turyści, którzy w minioną sobotę (12 października) odwiedzili plac Nowy i wzięli udział w pierwszej edycji „Festiwalu placów targowych Krakowa Krakowskim Targiem".
Krakowskie place targowe: z tradycjami większymi niż markety i dyskonty – bo zaopatrywały się na nich już nasze prababki; przyjazne – bo zawsze można pogadać o życiu i pogodzie z zaprzyjaźnionym sprzedawcą; zdrowe – bo nie dość, że oferują świeże produkty, to zakupy na nich są zawsze okazją do spaceru na świeżym powietrzu.To właśnie w takim wyjątkowym miejscu odbył się festiwal Krakowskim Targiem. Na Placu Nowym prezentowali się kupcy z sześciu targowisk położonych w centrum Krakowa: Starego i Nowego Kleparza, Rynku Dębnickiego z placów: pod Halą Targową, na Stawach oraz oczywiście – Nowego.
Program imprezy obejmował przede wszystkim degustacje prowadzone przez kupców i restauratorów, pokazy gotowania na żywo w wykonaniu krakowskich blogerów kulinarnych oraz uczestników czołowych telewizyjnych programów o tematyce kulinarnej.Warto podkreślić, że produkty wykorzystywane do gotowania podczas imprezy, pochodziły od jej głównych bohaterów, czyli z krakowskich targowisk.
W programie Festiwalu znalazła się także gra miejska pt. Krakowskim targiem organizowana przez Teatr Groteska. Podczas pięciu godzin wyjątkowej zabawy, uczestnicy gry, zrzeszeni w tradycyjnych dawnych cechach kupieckich i rzemieślniczych, produkowali towary i handlowali nimi, bronili swojego dobytku przed napadami zbójców, a nawet... negocjowali z rajcami miejskimi wysokość podatków i opłat handlowych. A wszystko po to, by poznać krakowską tradycję handlową i dzisiejsze place targowe.W grze udział wzięło 35 drużyn. Zwyciężyły „Warzymózgi" w składzie: Maciej Malarz, Kamila Knap, Józef Jan Pawlikowski, Oskar Noworyta i Marcin Witkowski.
Gra miejska i festiwal Krakowskim targiem były elementami projektu Central Markets, realizowanego przez Urząd Miasta Krakowa ze środków unijnego Programu dla Europy Środkowej. Pilotażowy projekt Rewitalizacja i promocja tradycyjnych placów targowych realizowany jest przed miasto wraz z ośmioma europejskimi partnerami (m.in. Wenecją, Turynem, Bratysławą i Peczem). Budżet projektu to prawie 130 tys. EURO.