Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Wybrano nową dyrektorkę Galerii Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki”

Obradująca 29 listopada komisja konkursowa, po przesłuchaniu pięciorga kandydatów, w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów wyłoniła Delfinę Jałowik na stanowisko dyrektorki Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki. Wybór ten został zaakceptowany przez prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego. Nowa dyrektorka może rozpocząć pracę od 1 marca 2024 r.

Fot. Krzysztof Marchlak

Delfina Jałowik przedstawiła bardzo interesujący i w szczegółach dopracowany autorski program koncepcji organizacyjnej, finansowej i programowej galerii. Wykazała się dobrą znajomością przepisów prawa w zakresie organizowania i prowadzenia działalności kulturalnej i finansów publicznych, a także lokalnego i ogólnopolskiego rynku sztuki.

− Delfina Jałowik wykazała kompetencje menedżerskie oraz organizatorskie, a także posiada umiejętności z zakresu zarządzania zespołami ludzkimi i nawiązywania dobrych kontaktów interpersonalnych. Posiada niezbędną wiedzę i umiejętności w pozyskiwaniu środków dla instytucji z dodatkowych źródeł zewnętrznych. Ponadto wyróżniła się głęboką wiedzą o środowisku sztuki współczesnej, z którym jest związana na co dzień, nie tylko na poziomie lokalnym, ale także ogólnopolskim – podkreśla Katarzyna Olesiak, przewodnicząca Komisji Konkursowej.

Delfina Jałowik zaprezentowała rozwojowy model Bunkra Sztuki i jego zespołu z uwzględnieniem wszystkich stawianych przed kandydatem na stanowisko dyrektora tej instytucji wyzwań merytorycznych, artystycznych i zarządczych. Przedstawiła konkretne pomysły na realizację zadań wynikających z Programu dla Sztuk Wizualnych do roku 2032, którego operatorem będzie Bunkier Sztuki we współpracy z miastem oraz interesującą propozycję wystawową na najbliższe lata, ze szczególnym uwzględnieniem prezentacji twórczości artystek i artystów związanych z Krakowem.

Zaproponowała także ciekawe działania artystyczno-wystawiennicze w przestrzeni publicznej, nastawione na wzmocnienie dotychczasowej „widzialności instytucji”, a zarazem budowania jej marki w połączeniu z kluczowymi ośrodkami akademickimi, i ośrodkami kultury nieinstytucjonalnej. Ważnym elementem w koncepcji programowej Delfiny Jałowik jest edukacja kulturowa i rozwój publiczności, rozumiane jako efekt skupienia się na potrzebach różnorodnych grup odbiorczych, kreowania jej kompetencji kulturowych i budowania głębokich i trwałych relacji. Stąd pomysł na opracowanie − oprócz wydarzeń towarzyszących wystawom – stałej, atrakcyjnej oferty skierowanej do różnorodnych grup odbiorców: przedszkolnych, szkolnych, studenckich, rodzin z dziećmi, seniorów oraz osób ze specjalnymi potrzebami.

Ambicją Delfiny Jałowik jest, aby Bunkier Sztuki, wraz z księgarnią i kawiarnią, stał się miejscem spotkań, niejako tzw. trzecim miejscem obok domu, pracy, szkoły, przedszkola. Na pierwszym piętrze galerii planuje stworzyć przestrzeń dla rodzin z dziećmi. Zamierza współpracować z instytucjami krajowymi i międzynarodowymi. Dla komisji przekonujące były także jej doświadczenia w pozyskiwaniu i rozliczaniu funduszy zewnętrznych, jak też sieciujące środowisko sztuki projekty wystawiennicze.

Delfina Jałowik wykazała się wiedzą o finansach, strukturze zatrudnienia i składzie i kompetencjach zespołu galerii oraz znajomością kolekcji Bunkra liczącej ponad 1100 cennych obiektów sztuki.

Delfina Jałowik od 2010 roku pracuje w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK. W 2018 r. uzyskała stopień naukowy doktora nauk humanistycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od stycznia 2022 roku jest kustoszką dyplomowaną. Realizuje autorski podcast o sztuce współczesnej „Odgłosy sztuki”, z dużą liczbą stałych odbiorców.

− Jesteśmy pod wrażeniem wysokiego poziomu konkursu. To była wieloaspektowa, inspirująca i pouczająca rozmowa o rozmaitych aspektach pola sztuki, o najważniejszych dylematach środowiska artystycznego i rozmaitych kontekstach niejednoznacznej płynnej nowoczesności. Obok elementów typowo zarządczych i odnoszących się wprost do koncepcji funkcjonowania galerii w kolejnych latach, była to także rozmowa o ważnych kierunkach i modelach działania miejskich galerii sztuki zarówno w Polsce, jak i w Europie. Każda z kandydatek i każdy z kandydatów jest w świecie sztuki wyrazistą osobowością z konkretnymi osiągnięciami i sukcesami artystycznymi, kuratorskimi, wydawniczymi. Zmierzyły się zatem ze sobą bardzo rozbieżne i fascynujące wizje przyszłości Bunkra. Wybraliśmy osobę, która obok rozmaitych atutów profesjonalnych przekonała większość komisji, że będzie ważnym opiekunem krakowskiego pola sztuki i która poprowadzi instytucję po kompleksowej modernizacji w kierunku wyrazistej linii programowej, służącej budowaniu środowiska i marki instytucji – podkreśla członek Komisji Konkursowej, Robert Piaskowski, pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. kultury.

Zgodnie z przepisami, wyłonionemu kandydatowi zostaną teraz przedstawione warunki organizacyjno-finansowe galerii, w celu uzgodnienia treści umowy określającej warunki organizacyjno-finansowe działalności instytucji oraz programu jej działania. Podpisanie umowy umożliwi powołanie na stanowisko dyrektora Galerii Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki”. Nowy dyrektor może rozpocząć pracę od 1 marca 2024 roku. Protokół z posiedzenia komisji konkursowej został opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej.


Delfina Jałowik – historyczka sztuki, kuratorka, kustoszka dyplomowana i kierowniczka Działu Sztuki w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK. Doktorka filozofii. Autorka podcastu o sztuce współczesnej „Odgłosy sztuki”. Redaktorka i autorka tekstów do katalogów oraz artykułów w tomach zbiorowych i czasopismach. Członkini ICOM i AICA. W latach 2005–2011 studiowała na Międzywydziałowych Indywidualnych Studiach Humanistycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim na kierunkach: Filozofia i Historia sztuki. Stypendystka na zagranicznych uniwersytetach: Ruprechta i Karola w Heidelbergu i Uniwersytecie Humboldtów w Berlinie. W latach 2010–2016 była uczestniczką studiów doktoranckich w Instytucie Filozofii UJ. W swoim dorobku zawodowym ma 55 zrealizowanych wystaw oraz ponad 70 artykułów w językach polskim, angielskim i niemieckim oraz film dokumentalny prezentowany na ważnych festiwalach filmowych.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2023-11-30
Data aktualizacji: 2023-12-05
Powrót

Zobacz także

Znajdź