Zdążyć przed rakiem
30 stycznia (poniedziałek) o godz. 16:00 w Centrum Onkologii – Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie przy ulicy Garncarskiej 11 oraz 1 lutego (środa) o godz. 15:00 i 17:00 w Hotelu Batory przy ulicy Sołtyskiej 19 w Krakowie odbędą się spotkania edukacyjne dla pacjentów oraz ich rodzin w ramach drugiej edycji kampanii dotyczącej raka prostaty „Męska Sprawa”.
Rak prostaty jest drugą przyczyną zachorowalności i umieralności wśród mężczyzn w Polsce. Z myślą o osobach chorych, a także zagrożonych zachorowaniem na raka gruczołu krokowego oraz ich rodzinach, rozpoczęła się druga edycja ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Męska Sprawa”. Jej celem jest stworzenie wieloaspektowego zaplecza edukacyjnego z udziałem zarówno lekarzy, jak i pielęgniarek.
Spotkania edukacyjne organizowane w ramach kampanii to możliwość skorzystania z porad specjalisty dot. raka gruczołu krokowego, a także okazja do pogłębienia wiedzy na temat konieczności wykonywania badań profilaktycznych, objawów i leczenia raka prostaty oraz przeciwdziałania odległym skutkom choroby.
„Prowadzenie działań z zakresu edukacji pacjentów czy osób zagrożonych zachorowaniem na raka gruczołu krokowego może przyczynić się w przyszłości do poprawy wykrywalności raka gruczołu krokowego w początkowym stadium nowotworu, co jednoznacznie zwiększa szansę na całkowite wyleczenie pacjenta” – mówi prof. Tomasz Demkow, Sekretarz Polskiego Towarzystwa Urologicznego. „Dodatkowo rozszerzenie relacji pacjent – lekarz o bliskich pacjenta, to ważny krok w procesie edukacji i profilaktyki” – dodaje.
W trakcie pierwszej edycji ponad 5 700 pacjentów, ich rodzin i bliskich skorzystało ze spotkań edukacyjnych. Podczas wizyt odbyły się liczne dyskusje, a eksperci najczęściej odpowiadali na pytania dotyczące m.in. terapii, aktywności seksualnej czy diety. Doświadczenie pokazało, że kluczową rolę w terapii i procesie zdrowienia pełni wsparcie i pomoc najbliższych. Organizatorzy mają nadzieję, że dzięki kampanii informacje o tym, jak ważna jest profilaktyka oraz jak wesprzeć osobę chorą, mają szansę dotrzeć do najbardziej zainteresowanych, nie tylko mężczyzn, ale też ich partnerek życiowych czy córek.
Kampania „Męska Sprawa” powstała w odpowiedzi na istniejącą potrzebę edukacji prowadzonej na wielu poziomach, która obok samych chorych oraz osób będących w grupie ryzyka, włączałaby rodziny i bliskich pacjentów. Działania realizowane w ramach kampanii edukacyjnej mają przyczynić się bezpośrednio do wzrostu świadomości mężczyzn w zakresie konieczności kontrolowania swojego stanu zdrowia i przeciwdziałania odległym skutkom choroby. Dodatkowo mają poprawić ścisłe przestrzeganie zaleceń lekarskich wśród pacjentów, będących w trakcie i po terapii.
Kampanię „Męska Sprawa” wspiera Krzysztof Krauze, reżyser, który na raka prostaty choruje od 5 lat. Osobiste doświadczenie choroby pozwala mu dzielić się zdobytą wiedzą. We wrześniu 2010 r. stworzył nawet swój antyrakowy dekalog ze wskazówkami dla chorych i ich rodzin.
Opiekę merytoryczną nad kampanią objęło Polskie Towarzystwo Urologiczne. Partnerem kampanii jest Stowarzyszenie Pacjentów z Chorobami Prostaty, Nerek, Pęcherza i Jąder im. prof. T. Koszarowskiego „Gladiator”.
Więcej informacji na ten temat można znaleźć na plakatach informacyjnych w ośrodkach edukacyjnych przy poradniach urologicznych, a także na stronie internetowej www.gladiator-prostata.pl w zakładce „Kampania Męska Sprawa”.