System Informacji Turystycznej w Krakowie – nowy początek
Kraków, turystyczna wizytówka Polski, od lat przyciąga odwiedzających z całego świata. W zapewnieniu turystom niezbędnych informacji i wsparcia podczas ich pobytu w mieście, kluczową rolę powinien odgrywać sprawny, zintegrowany system informacji turystycznej, którego elementem są m.in. punkty informacji turystycznej. W trosce o zrównoważony rozwój turystyki Krakowa, a także uwzględniając potrzeby wszystkich odbiorców oferty miasta, od 1 kwietnia działalnością punktów informacji turystycznej zarządzać będzie Stowarzyszenie Organizacja Turystyczna Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa (Kraków Tourism Alliance).

Zarząd stowarzyszenia, zobowiązany uchwałą Rady Stowarzyszenia nr 05/11/2024 z 29 listopada 2024 r. w sprawie dalszego funkcjonowania Systemu Informacji Turystycznej w Krakowie, w związku z likwidacją spółki Kraków 5020 – dotychczasowego operatora, zainicjował dialog z miastem mający na celu wypracowanie najlepszej formuły ciągłego i niezakłóconego funkcjonowania systemu informacji turystycznej w Krakowie.
Po osiągnięciu porozumienia, kierując się powyższym oraz uznając strategiczne znaczenie systemu informacji turystycznej w mieście dla prawidłowego funkcjonowania gospodarki turystycznej Krakowa oraz promocji miasta, zarząd stowarzyszenia podjął decyzję o budowie zintegrowanego systemu informacji turystycznej i zarządzaniu od 1 kwietnia 2025 r. siecią punktów informacji, zgodnie z celami statutowymi stowarzyszenia.
Decyzja o rozpoczęciu zarządzania systemem informacji turystycznej przez Kraków Tourism Alliance, pozostaje w zgodzie z polityką zrównoważonej turystyki Krakowa, zakładającą dostęp do nowoczesnej informacji turystycznej w oparciu o ofertę kulturalną zintegrowaną z gospodarką turystyczną. To także rozwiązanie powszechnie funkcjonujące w polskich miastach turystycznych, gdzie to właśnie lokalne organizacje turystyczne są odpowiedzialne za prowadzenie systemu informacji turystycznej. Punkty informacji promują lokalną kulturę, tradycje i historię. Dzięki temu również mieszkańcy mogą lepiej poznać ofertę kulturalną i turystyczną miasta.
Zarządzanie przez stowarzyszenie zadaniem dotyczącym zintegrowanego systemu informacji turystycznej ma na celu zwiększenie efektywności, ale także dostosowanie oferty do potrzeb mieszkańców i odwiedzających oraz lepszą integrację z lokalnym środowiskiem turystycznym. Stowarzyszenie Organizacja Turystyczna Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa za cel nadrzędny stawia sobie dbałość o wysoki standard obsługi, zapewniając nieprzerwany dostęp do informacji o atrakcjach, wydarzeniach i usługach w mieście.
O wszelkich szczegółach dotyczących nowej organizacji punktów informacji turystycznej w Krakowie będziemy informować w najbliższych tygodniach.