Jak dojechać szybowcem pod K2?
Już dziś, 7 lutego, o godz. 18.00, w Muzeum Lotnictwa Polskiego odbędzie się wyjątkowe wydarzenie, którego gościem będzie Sławek Makaruk – kierownik wielu wypraw w najodleglejsze rejony świata – w tym wyprawy szybowcowej Sebastiana Kawy pod najwyższy szczyt Karakorum – K2.

Sebastian Kawa, wybitny polski szybownik, wielokrotny mistrz świata, zdobywca złotego medalu FAI w 2024 r. podjął się pionierskiej wyprawy szybowcowej w pasmo Karakorum — jeden z najwyższych łańcuchów górskich świata. Jak wiadomo, ekspedycja zakończyła się wielkim sukcesem i załoga polskich szybowników: Sebastian Kawa i Sebastian Lampart przeleciała szybowcem nad szczytem K2 (8611 m n.p.m.).
Bazą wyprawy było lotnisko Skardu, położone na wysokości 2500 m w dolinie Indusu w Pakistanie. Dzięki długiemu pasowi startowemu możliwe było wykorzystanie startu szybowca na linie za samochodem. Do lotów posłużył dwumiejscowy szybowiec Schleicher ASH 25, specjalnie przystosowany do wymagających warunków, wyposażony m.in. w aparaturę tlenową, nowoczesne systemy nawigacyjne oraz profesjonalne kamery do rejestracji lotów. Lecz wpierw należało go przetransportować z Polski w Karakorum.
Ekspert od ekstremalnych ekspedycji przejmuje stery
– Mimo dwóch lat intensywnych starań dla pokonania piętrzących się trudności pozostała już tylko szansa przejazdu samochodem z przyczepą przez Turcję, Iran, Pakistan z wieloma niewiadomymi na trasie, bo normalność kończy się na moście w Stambule – przyznał Sebastian Kawa, który transport szybowca planował najpierw drogą morską.
Niewątpliwie karkołomne zadanie przewiezienia szybowca (wraz z całą ekipą) powierzono Sławkowi Makarukowi – znanemu polskiemu podróżnikowi, fotografowi, instruktorowi survivalu i ekspertowi w dziedzinie eksploracji odległych zakątków świata. Zrealizował liczne wyprawy w niedostępne regiony, takie jak Amazonia, Himalaje czy Antarktyka. Jest cenionym specjalistą od przygotowania logistycznego ekspedycji w ekstremalnych warunkach.
O wyprawie i nietypowej przyczepie z szybowcem wyglądającej jak „duży dron we wózku” opowie Sławek Makaruk – główny logistyk wyprawy – podczas spotkania w Muzeum Lotnictwa Polskiego, 7 lutego o godz. 18.00. Wstęp wolny.