Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Zabytkowe tramwaje znów na dwóch liniach

Dziś na krakowskie ulice znów wyjadą zabytkowe tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Będą one kursować na dwóch trasach: linia nr 0 („Dajwór” – „Cichy Kącik”), linia nr 23 („Borek Fałęcki” – „Nowy Bieżanów P+R”).

Tramwaj zabytkowy Konstal 105N
Fot. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie

Linia nr 0

Linia tramwajowa nr 0 kursuje w niedziele i dni świąteczne w okresie od 11 czerwca do 24 września po następującej trasie:

„Dajwór” – ul. Na Zjeździe, ul. Limanowskiego, ul. Krakowska, ul. Stradomska, ul. św. Gertrudy, ul. Dominikańska, ul. Franciszkańska, ul. Straszewskiego, ul. Piłsudskiego, al. 3 Maja – „Cichy Kącik”. Powrót: „Cichy Kącik” – al. 3 Maja, ul. Piłsudskiego, ul. Podwale, ul. Basztowa, ul. Westerplatte, ul. Starowiślna – „Dajwór”.

Linia kursuje w godz. ok. 11.00–18.00 co ok. 80 minut.

Na linii nr 0 pojawi się skład wagonów T4+B4. Warto przypomnieć, że sprowadzenie do Krakowa tych wagonów było możliwe, ponieważ w latach 80. XX wieku w Norymberdze prowadzono intensywne prace przy budowie metra, które sukcesywnie zastępowało tramwaje. Te zaś, zbędne i niewykorzystywane, stały bezczynnie w licznych halach postojowych na terenie miasta. W ramach współpracy do MPK w Krakowie trafiła wtedy propozycja zakupu używanych, ale w pełni sprawnych pojazdów po minimalnych kosztach. Propozycja została szybko przyjęta. Dokonano oględzin i przeglądu wagonów pod kątem możliwości ich użytkowania w Krakowie i już we wrześniu 1989 r. dotarły 24 wagony. Po raz pierwszy krakowianie mogli do nich wsiąść 14 października 1989 r., kiedy to skład wagonów T4 i B4 wyjechał na linię nr 2. Wagony silnikowe T4 i doczepne B4 są bardzo do siebie podobne, były bowiem wybudowane według tej samej zasady obowiązującej w latach pięćdziesiątych w Norymberdze. Eksploatację wagonów T4 zakończono w Krakowie w 2002 r., a B4 w 2008 r.

Linia nr 23

13 sierpnia zostanie dodatkowo uruchomiona linia tramwajowa nr 23 na trasie:

„Borek Fałęcki” – ul. Zakopiańska, ul. Brożka, przejazd przez teren zajezdni Podgórze, ul. Rzemieślnicza, ul. Wadowicka (powrót: ul. Wadowicka, ul. Zakopiańska), ul. Kalwaryjska, ul. Limanowskiego, ul. Wielicka, ul. Teligi – „Nowy Bieżanów P+R”.

Linia będzie kursować w godz. ok. 11.00–17.00 co 60 minut.

Na linii nr 23 pojawi się skład „Sanoków” SN2+PN2+PN2 oraz skład 105N+105N. Zaproponowane wagony są związane z zajezdnią Podgórze gdzie przez wiele lat były eksploatowane. Wagony SN2 zostały wyprodukowane w Sanoku. Do Krakowa trafiły w 1939 r. Składały się z jednego przedziału pasażerskiego, w którym były drewniane siedzenia. To pierwsze tramwaje w Krakowie wyposażone w ogrzewanie wnętrza. Wagon nr 87, który posiada MPK SA, został wyremontowany i oddany do ruchu w 1991 r. Natomiast wagony PN2 wprowadzono do ruchu w 1938 r. Najczęściej eksploatowana była jako wagon doczepny właśnie do wagonu SN2. Wagony zostały wycofane z ruchu w 1974 r. Wagon PN2 z numerem 524 został odremontowany w 2009 r.

Natomiast wagon 105N jest konstrukcji i produkcji polskiej, eksploatowany w Krakowie od lutego 1975 r. W użytkowaniu znajduje się wiele podtypów wagonu 105N różniących się między sobą wyposażeniem elektrycznym. Do połowy 1979 r. produkowano wagony 105N wyposażone w rozrusznik bez przełączenia połączenia silników z szeregowego w szeregowo-równoległy podczas rozruchu. Od połowy 1979 r. do 1992 r. dostarczono już wagony 105Na ze zmienionym układem rozruchowym. Widoczną zmianą było wprowadzenie kabiny motorniczego i szafy sterowniczej wewnątrz wagonu. Wagony 105N zmodernizowano w Krakowie w latach 1986-1990 na wagony oznaczone jako typ 105NG, przypominające fabryczne pojazdy 105Na. Wagon nr 266 przeszedł także taką modernizację i był po przebudowie eksploatowany pod innym numerem inwentarzowym do 2019 r. W trakcie remontu przywrócono mu pierwotne rozwiązania likwidujące wiele późniejszych zmian i modernizacji, jakie przeszedł w czasie czterdziestoletniej służby.


Przypominamy, że opłata za przejazd Krakowską Linią Muzealną jest zgodna z obowiązującą taryfą biletową w I strefie. Obsługę konduktorską w pojazdach zabytkowych zapewnia Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych.

Szczegółowe informacje na stronie internetowej ztp.krakow.pl .

pokaż metkę
Autor: Tomasz Róg
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2023-08-07
Data aktualizacji: 2023-08-13
Powrót

Zobacz także

Znajdź