Mistrzowskie monodramy w Łaźni Nowej
W czerwcu Łaźnia Nowa przygotowała dla krakowskich teatromanów niezwykłą ucztę, na którą złoży się pięć monodramów wybitnych polskich aktorek i aktorów. Za nami spotkanie z Sandrą Korzeniak, Robertem Talarczykiem, Andrzejem Sewerynem. A dziś, 25 czerwca ostatnie spotkanie z tej serii z Agnieszką Przepiórską.

Dziś, 25 czerwca, cykl monodramów zamyka niezwykle poruszająca i bliska nam historia opowiedziana przez Agnieszkę Przepiórską w monodramie „W MAJU SIĘ NIE UMIERA. HISTORIA BEATY SADOWSKIEJ”, na podstawie nagrodzonej „Nike” książki reporterskiej Cezarego Łazarewicza „Żeby nie było śladów”. Autor opisuje sprawę śmiertelnego pobicia 18-letniego Grzegorza Przemyka, syna Barbary Sadowskiej, w maju 1983 r. przez milicjantów na warszawskiej Starówce. W monodramie Przepiórskiej tytułowy maj, ulubiony miesiąc Barbary Sadowskiej, stał się symbolem narodzin i śmierci jej syna – właśnie wtedy obserwujemy matkę portretowaną przez aktorkę, przygotowującą się do pogrzebu ukochanego dziecka. To jednak nie tylko opowieść o śmierci, żałobie i pożegnaniu, ale przede wszystkim historia życia Sadowskiej przywracająca jej podmiotowość. Zdaniem Agnieszki Przepiórskiej, niezwykle ważnym aspektem tej opowieści jest jej postawa po śmierci syna, gdy nieugięta staje do walki z całym sądowym mechanizmem (nie)sprawiedliwości. Agnieszka Przepiórska o swojej pracy mówi: „Teatr to dla mnie opowieść. Dzielenie się historią, wymiana emocji i energii. Często lot w kosmos, rzadko przykry obowiązek”. Aktorka tworzy od 10 lat teatr biograficzny. W Łaźni Nowej mamy okazję oglądać historię polskiej poetki żydowskiego pochodzenia Zuzanny Ginczanki, a już niebawem działaczki społecznej i opozycjonistki PRL Anny Walentynowicz.
Bilety na spektakle są dostępne online: bilety.laznianowa.pl lub w kasie teatru na dwie godziny przed każdym z pokazów.