Odwiedź Kraków rozwiń menu
  • +

    Kulinarny Kraków

  • Polityka zrównoważonej turystyki rozwiń
    Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

    Podsumowanie programu City Helpers 2022

    W ramach tegorocznej edycji programu, City Helpers podjęli ponad 31 tys. akcji. Cztery miesiące pracy miejskich pomocników to przede wszystkim udzielanie informacji, polecanie atrakcji turystycznych i wydarzeń kulturalnych oraz pomoc zarówno turystom, jak i mieszkańcom. To także dbanie o respektowanie zasad obowiązujących w naszym mieście.

    Fot. Elżbieta Marchewka

    W ramach II edycji programu, miejskich pomocników można było spotkać na ulicach Krakowa w okresie od 23 maja do 11 września. Turyści bardzo pozytywnie reagowali na pomoc ze strony City Helpers. Widoczne było też zainteresowanie ich pracą wśród mieszkańców. Nie tylko aktywnie korzystali z ich usług, pytając o rekomendowane wydarzenia kulturalne, ale również współpracowali z nimi, powiadamiając o łamaniu zasad Parku Kulturowego, czy odsyłając turystów szukających informacji do stanowiska City Helpers.

    Program w liczbach

    W ciągu prawie czterech miesięcy swojej pracy City Helpers podjęli ponad 31 tys. akcji. W tym 15349 osobom udzielili informacji, a 1958 różnego rodzaju pomocy. Przeprowadzili 1827 udanych interwencji w sprawie zakłóceń porządku publicznego, w tym 197 we współpracy ze strażą miejską. Wychwycili 2950 przypadków dotyczących łamania przepisów na obszarze Parku Kulturowego Stare Miasto, które dotyczyły głównie wystawiania reklam w postaci tzw. potykaczy oraz głośnej muzyki z lokali. 9026 osób podeszło do City Helpers w celu znalezienia potrzebnej informacji. Dane pochodzą z aplikacji do cotygodniowego raportowania działań, z której korzystali miejscy pomocnicy:

    • liczba osób, którym udzielono informacji – 24375
    • liczba osób, którym udzielono różnego rodzaju pomocy – 1958
    • liczba odnotowanych spraw dot. zakłócania porządku – 1630
    • liczba interwencji z telefonem do straży miejskiej – 197
    • liczba interwencji dotyczących parków kulturowych (głównie kwestia potykaczy i muzyki z lokalu) – 2950

    Udzielanie informacji i pomocy

    W ciągu dnia City Helpers udzielali przede wszystkim informacji turystycznej. Goście pytali głównie o najbardziej znane atrakcje, takie jak Wawel, Fabryka Schindlera, Muzeum Auschwitz-Birkenau, Muzeum Narodowe.

    Bardzo często, ze strony turystów oraz mieszkańców, padały pytania o wydarzenia kulturalne aktualnie odbywające się w mieście, zwłaszcza imprezy plenerowe: festiwale, koncerty, kino letnie. Pytano też o wystawy i godziny otwarcia muzeów. Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się „Wianki” oraz „Wielka Parada Smoków”, „Summer Jazz Festival”, „Parada Nowoorleańska”, „Festiwal Kultury Żydowskiej”, czy „EtnoKraków/Rozstaje”.

    W miarę upływu wakacji i wzrastania ruchu turystycznego z wyraźnie rosnącą liczbą zagranicznych turystów, szczególnie w obrębie Rynku Głównego, pojawiały się liczne pytania o propozycje tras spacerowych oraz o atrakcje dostosowane do osób anglojęzycznych.

    Odwiedzający miasto zwracali się również z prośbami o polecenie miejsc, gdzie spróbować można regionalnych potraw, prosili o polecenia restauracji, kawiarni.

    Wiele pytań dotyczyło też lokalizacji i działania sklepów, czy kantorów oraz komunikacji miejskiej i siatki połączeń w Krakowie. Pomocnicy miejscy wielokrotnie wyjaśniali, jak korzystać z tramwajów, autobusów, gdzie kupić bilet. Często też wskazywali drogę, wykorzystując cieszące się dużym powodzeniem mapki turystyczne Starego Miasta.

    Oprócz informacji turystycznej, City Helpers udzielali także porad o innym charakterze. Na początku programu dostrzegalna była duża liczba pytań od gości z Ukrainy. Najczęściej poszukiwali informacji o miejskich instytucjach i urzędach, państwowych placówkach. Pytali także o dojazd do punktów wydających PESEL czy innych punktów pomocowych, w których można wyrobić dokumenty, a także jak trafić na Dworzec Główny, czy lotnisko.

    W okresie największych upałów turyści szukali miejsc dla ochłody, czyli skwerów, pływalni i akwenów w okolicy. Dużo częściej przesiadywali też na Plantach i prosili o propozycje tras spacerowych poza centrum miasta.

    city helpers 2022_podsumowanie działań

    Interwencje w przypadku zakłócania porządku 

    Działalność miejskich pomocników polegała także na zwracaniu uwagi na niepoprawne zachowania, takie jak hałas, czy spożywanie alkoholu w miejscu publicznym. W tym zakresie podjęli prawie 2 tys. interwencji. Dotyczyło to głównie weekendowych wieczorów i zazwyczaj ograniczało się do upomnienia. W kilkuset przypadkach musieli prosić o wsparcie straży miejskiej.

    City Helpers podkreślają bardzo dobrze układającą się współpracę ze strażą miejską. Najpierw strażnicy przeprowadzili specjalne szkolenia dotyczące przepisów prawa, odnośnie do przestrzegania porządku publicznego. Następnie wspierali miejskich pomocników w codziennej pracy w przypadkach, które wymagały interwencji służb mundurowych.

    City Helpers dbali również o przestrzeganie zasad Parku Kulturowego. Kontrolowali liczbę i rozmieszczenie reklam w postaci tzw. potykaczy, monitorowali zabronione działania (np. handel na ulicy bez pozwolenia, używanie podświetlanych obiektów reklamujących na zewnątrz budynków). W razie nieodpowiedniego zachowania, zwracali uwagę osobom w kryzysie bezdomności. W niektórych przypadkach konieczna była interwencja straży miejskiej.

    W ramach akcji City Helpers widać trwałą zmianę zachowań krakowskich przedsiębiorców w zakresie reklam – potykaczy na obszarze Parku Kulturowego Stare Miasto. Zauważalne jest zmniejszenie w przestrzeni miejskiej liczby tego rodzaju reklam.

    Pierwsza pomoc

    City Helpers często udzielali pierwszej pomocy w przypadku urazów, potłuczeń, a także zasłabnięć. Dzięki fundacji „Ratuj Życie” mogli też przeprowadzić akcję przy użyciu defibrylatora. Urządzenia AED przez cały czas było dostępne w rowerze cargo stojącym na Rynku Głównym.

    W jakich godzinach można było ich spotkać?

    Miejskich pomocników można było spotkać w dwóch częściach Krakowa: na Starym Mieście oraz Kazimierzu. W upalne dni pracowali także na Plantach, gdzie przed słońcem chronili się mieszkańcy i turyści. City Helpers wyróżniali się charakterystycznym kolorem strojów – jaskrawa limonka i magenta. Dzięki temu można było ich bardzo łatwo rozpoznać w rosnącym z każdym tygodniem tłumie turystów. W związku ze wzmożonym ruchem turystycznym, podczas tegorocznej edycji City Helpers pracowali codziennie, w godzinach 12.00–16.00, a w weekendy w trosce o mieszkańców, aż do 23.00. W ten sposób mogli wspierać miejskie służby w pilnowaniu porządku w mieście oraz dbać o większy komfort mieszkańców.

    Promocja akcji

    Formą wsparcia dla City Helpers były ulotki informujące o zasadach obowiązujących w mieście. Skorzystały z nich również obiekty noclegowe i gastronomiczne oraz punkty InfoKraków. Przed rozpoczęciem pracy City Helpers, zorganizowano briefing prasowy. Informacje o projekcie pojawiły się na ekranach LED na wiatach przystankowych przy wejściu do Parku Kulturowego Stare Miasto, na ekranach Bus TV i automatów Krakowskiej Karty Miejskiej, w serwisie krakow.pl, telewizja.krakow.pl i mediach społecznościowych. W odpowiedzi na potrzeby I Dzielnicy oraz Kazimierza przygotowano specjalne plakaty, które pomagają mieszkańcom w informowaniu o ciszy nocnej po 22.00.


    Program City Helpers 2022 zrealizowano w Krakowie już po raz drugi. Projekt wpisuje się w rekomendacje „Polityki zrównoważonej turystyki Krakowa na lata 2021–2028” i jest częścią szerszej akcji #RespectKrakow, podjętej przez miasto w 2019 r., która ma zwrócić uwagę turystów, że Kraków to także dom dla tysięcy mieszkańców.

    interwencje city helpers_2022

    pokaż metkę
    Osoba publikująca: Marta Műller-Reczek
    Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
    Data publikacji: 2022-09-22
    Data aktualizacji: 2022-09-25
    Powrót

    Zobacz także

    Znajdź