Coraz większe zaawansowanie prac inwestycyjnych na północy Krakowa
Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej oraz przebudowa al. 29 Listopada to kluczowe inwestycje realizowane na północy miasta. Jak realizowane prace i utrudnienia w ruchu drogowym się skończą, skomunikowanie tego rejonu miasta ulegnie znaczącej poprawie.

Budowa KST III do Górki Narodowej
Zaawansowanie robót zależy od branży. Roboty przygotowawcze (wyburzenia, wycinki, odhumusowanie terenu) są zrealizowane w 98 proc. Budowy i przebudowy uzbrojenia podziemnego i naziemnego w 62 proc. Postępuje również realizacja obiektów inżynierskich – mostu nad Białucha w 90 proc., konstrukcji oporowych dla torów na Górce Narodowej – w 85 proc., kładki dla pieszych przy ul. Szopkarzy – w 75 proc., przepustu nad Bibiczanką w 95 proc. Mniej zaawansowane są prace związane z budową estakady drogowo-tramwajowej nad Sudołem – wykonano je w 30 proc., ale przyspieszą w najbliższych miesiącach.
Z kolei roboty drogowe i torowe, w tym umacnianie podłoża między mostem nad Białuchą a ul. Pachońskiego/Siewną – w 70 proc., Siewną-Mackiewicza – 15 proc., droga gminna na Górkę Narodową – 40 proc., trasa Wolbromska 25 proc., ul. Opolska – 5 proc., roboty ziemne na Górce Narodowej – w ramach branży drogowej 90 proc., branży torowej – 70 proc. Ciągi piesze i rowerowe zostały zrealizowane w ok. 5 proc.
Do wykonania pozostają parkingi (Krowodrza Górka, Pachońskiego, Górka Narodowa), tunel w ciągu ul. Opolskiej, wiadukt kolejowy (rejon ul. Bociana), terminal tramwajowo-autobusowy na Górce Narodowej, ekrany akustyczne, roboty trakcyjne.
Obecnie obowiązuje termin zakończenia robót budowlanych do grudnia 2022 r. Jednak z powodu trudności, które pojawiły się w trakcie realizacji, nie będzie możliwe dochowanie tego terminu. Prace potrwają nieco dłużej. Inwestor prowadzi rozmowy z wykonawcą w kwestii uzgodnienia możliwego terminu realizacji. Przypomnijmy, pierwszy termin na realizację robót wynikający z umowy wynosił 42 miesiące licząc od dnia podpisania umowy (została zawarta 22 maja 2017 r.)
Rozbudowa al. 29 Listopada
Zaawansowanie robót wygląda różnie dla poszczególnych elementów. Niemal w całości zrealizowano prace porządkowe dotyczące przygotowania placu budowy, a więc wyburzenia i wycinki. Duże zaangażowanie robót widać w zakresie sieci sanitarnej (ok. 50 proc.), a także w przypadku robót na obiektach inżynierskich – chodzi o dwa wiadukty kolejowe nad al. 29 Listopada.
W przypadku pierwszego z wiaduktów, przebudowany został już jeden z torów, a od jesieni kursują nim już pociągi. Drugi z torów jest przebudowywany. Roboty przy drugim z wiaduktów rozpoczną się za kilka miesięcy. Wykonawca rozpoczął roboty przy przebudowie sieci elektrycznej, telekomunikacyjnej, a także drogowej – od północnej strony, na odcinku od ul. Węgrzeckiej do ul. ks. Meiera.
Aktualny termin zgodnie z aneksem do umowy jest na październik 2022 r. Pierwotny termin zakończenia budowy był wskazany na koniec roku 2021. Obecnie prowadzone są rozmowy z wykonawcą robót dot. harmonogramu realizacji inwestycji. Termin zakończenia robót będzie znany po tych rozmowach.