Rada Miasta rozwiń menu
Serwis uzywa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Statki powietrzne duże i małe

Zmiany w przepisach o użytkowaniu dronów oraz aktualna sytuacja lotniska Kraków-Balice – tymi tematami zajęła się Komisja Promocji i Turystyki Rady Miasta Krakowa.

Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
Bogusław Świerzowski / krakow.pl

O sytuacji Kraków Airport mówił radnym jego prezes Radosław Włoszek.  – 2020 to najgorszy rok w historii lotniska. W marcu zamknięto ruch turystyczny. W kwietniu 2020 roku obsłużyliśmy 52 pasażerów. W wakacje nastąpił powiew nadziei, natomiast z każdym kolejnym miesiącem było gorzej. Rok zamknęliśmy cofając się o dekadę, jeśli chodzi o obsługę ruchu pasażerskiego. Wiemy jednak, że to dotyczy wszystkich lotnisk – informował radnych prezes Włoszek.

Rok 2019 był dla lotniska Kraków-Balice rekordowy. Lotnisko, jako pierwszy port regionalny w Polsce przekroczyło liczbę 8 mln pasażerów. W 2020 nastąpił spadek ruchu o 69 proc. Lotnisko obsłużyło 2 mln 600  tys. pasażerów.

- Jako branża potrzebujemy ujednolicenia zasad podróżowania pomiędzy poszczególnymi państwami Europy i na całym świecie. I mam nadzieje, że to ujednolicenie nastąpi jak najszybciej – mówił prezes lotniska. Podkreślał także, że istotne jest utrzymanie stabilności oferty. Co ciekawe, w rekordowym 2019 roku siatka regularnych połączeń oferowała 32 kraje natomiast dzisiaj - 33.

Pomimo pandemii i trudnej sytuacji w turystyce lotnisko Kraków-Balice realizuje kluczowe zadania inwestycyjne, m.in.: budowę nowej drogi startowej, rozbudowę płyty postojowej dla samolotów w części zachodniej, budowę nowego terminala cargo, rozbudowę terminala pasażerskiego, rozbudowę wewnętrznego układu komunikacyjnego oraz budowę parkingu wielopoziomowego.

- O lotnisku musimy myśleć o dekady do przodu. Dlatego dalej się rozbudowujemy – tłumaczył prezes Włoszek.

Drony – zmiana przepisów

Europejska Agencja Lotnictwa zdecydowała o konieczności ujednolicenia przepisów i procedur dla operacji bezzałogowych we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej. Przepisy krajowe przestały obowiązywać 31 grudnia 2020 r. Hubert Kiełbus z Departamentu Bezzałogowych Statków Powietrznych Urzędu Lotnictwa Cywilnego przybliżył radnym zmiany prawne w lotnictwie bezzałogowym.

- Przepisy zostały oparte o wymagania związane z ryzykiem, jakie niesie za sobą operacja bezzałogowym statkiem powietrznym. I pod to ryzyko loty zostały skatalogowane – tłumaczył Hubert Kiełbus. Jedną z ważniejszych zmian przepisach jest obowiązek rejestracji użytkowników dronów. Większość z użytkowników posiada także obowiązek szkolenia się.

Kto będzie musiał się zarejestrować? Użytkownicy dronów powyżej wagi 250 g, dronów wyposażonych w czujnik zdolny do pobierania danych osobowych, czyli w kamerę; oraz wykonujący operację w kategoriach: szczególnej i certyfikowanej - bez względu na masę drona, czy jego wyposażenie. Rejestr prowadzony jest elektronicznie przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Każda osoba chcąca latać dronem o masie powyżej 250 g musi przejść szkolenie online oraz zaliczyć test online potwierdzający zdobycie wymaganej wiedzy.

– Skończyło się dzielenie operacji dronowych na komercyjne i rekreacyjne. Teraz wymagania są takie same dla wszystkich, bez względu na cel lotu – tłumaczył Hubert Kiełbus.

Przepisy wprowadzają również nowe kategorie lotów: otwarta (niskie ryzyko, nie wymaga zgód Urzędu Lotnictwa Cywilnego), szczególna (średnie ryzyko, wymaga zgody lub poinformowania ULC), certyfikowana (wysokie ryzyko, certyfikowany sprzęt i personel).

Przepisy wprowadziły także pojęcie stref geograficznych i te dla dronów mogą być inne niż dla lotnictwa załogowego. W strefach geograficznych będzie można narzucać ograniczenia, na podstawie których można wykonywać loty, np. w miejscu organizowania imprez masowych.

- Załóżmy, że chcę kupić drona i np. sfilmować komunię syna. Co mam zrobić, by nie łamać prawa? – prosił o informacje Łukasz Wantuch. – Przede wszystkich zarejestrować się jako operator, a następnie zobaczyć jakiego drona pan kupił i pod tego drona szukać właściwych uprawnień. Najczęściej wystarczy to, co oferujemy online za darmo – tłumaczył Hubert Kiełbus z Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Więcej informacji o dronach i nowych przepisach można znaleźć na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Nagranie z posiedzenia Komisji dostępne jest na profilu Rady Miasta Krakowa na facebooku.

pokaż metkę
Autor: Małgorzata Kubowicz
Osoba publikująca: KATARZYNA MALETA-MADEJSKA
Podmiot publikujący: Kancelaria Rady Miasta Krakowa
Data publikacji: 2021-05-07
Data aktualizacji: 2021-05-07
Powrót

Zobacz także

Znajdź komunikat