Biznes rozwiń menu
Serwis uzywa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

1 mln zł grantu dla start-upu z Krakowa

Twórcy firmy GetDressed to dziś dwudziestolatkowie ze sprecyzowaną wizją rozwoju i szansą na to, by zrewolucjonizować branżę modową. Na budowę aplikacji opartej o sztuczną inteligencję otrzymali właśnie dofinansowanie z programu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w kwocie 1 mln zł.

Fot. materiały prasowe

Tworzymy ekosystem, który przyniesie wartość biznesom z branży odzieżowej, ich konsumentom, czyli nam wszystkim, a docelowo również środowisku. Chcemy stać się częścią rewolucji w branży, szczególnie teraz, gdy podczas pandemii przechodzi ona takie przemiany. Jednocześnie nasze rozwiązanie może bardzo pomóc markom odzieżowym w podniesieniu sprzedaży – mówi Agnieszka Pałka, współzałożycielka i dyrektor generalny GetDressed.

Stoi na czele zespołu, który od samego początku wierzył, że GetDressed to nieszablonowa, alternatywna ścieżka rozwoju, pozwalająca tworzyć rewolucyjne rozwiązania, ważne globalnie. Młodzie krakowianie mają pomysł na to, jak połączyć modę ze sztuczną inteligencją.

– Z dofinansowaniem PARP chcemy stworzyć przede wszystkim narzędzia dla konsumentów i e-commerce. Dla sklepów odzieżowych rozwijamy wtyczkę do e-commerce, w ramach której sztuczna inteligencja dobierze konsumentowi outfity, produkty podobne, inne elementy w podobnym stylu, a także rozpozna i nazwie cechy przeglądanych produktów, tak by ułatwić znalezienie tego właściwego. Będziemy też rozwijać aplikację mobilną, pełniącą rolę wirtualnej szafy i inteligentnego stylisty. Dzięki połączeniu tych dwóch produktów, my, konsumenci, będziemy mogli trafniej kupować odzież, komponując ją z tym, co już mamy w szafie, gdy robimy zakupy na stronie sklepu – wyjaśnia Pałka.

Zacznijmy od początku

Start-up GetDressed założyło troje siedemnastolatków: Agnieszka Pałka, Daniel Mika i Marcel Spisak. Inspiracją okazał się dla nich konkurs „Mój pierwszy biznes”, organizowany przez Urząd Miasta Krakowa. Biznesplan opracowany przez uczniów Technikum Łączności wszedł do finału i zdobył pierwsze miejsce. „Pomysł jest świetny, ale wy jesteście jeszcze za młodzi, by go zrealizować” – usłyszeli wtedy od jednego z członków jury.

Dla zdolnych krakowian była to jednak tylko zachęta do działania. Mimo młodego wieku i szkolnych obowiązków przystąpili do badań rynkowych i prototypowania, a po kilku miesiącach skompletowali zespół liczący siedem osób.

– Pracowaliśmy początkowo głównie w przyszkolnym internacie. Pokój 115 był naszym miejscem spotkań zespołowych, wspólnego programowania, planowania. Na jednym z wydarzeń networkingowych w Krakowie poznałem Beatę Mosór-Szyszkę, która zaproponowała nam bezpłatnie przestrzeń do pracy w wakacje w coworkingu Project: People Space, którego jest współwłaścicielką. Bardzo uwierzyła w nasz projekt i za jej zgodą zostaliśmy na znacznie dłużej niż dwa miesiące – wspomina te początki Daniel Mika.

Już jako zgrany zespół postanowili stworzyć start-up produktowy i skupić się na jego rozwoju. Przez ponad dwa i pół roku budowali zaplecze techniczne, zdobywali nowe kompetencje, tworzyli pierwsze produkty, dołączali do pierwszych akceleratorów i poznawali przedsiębiorców. Jak podkreślają, miejscowe środowisko biznesowe okazało się dla nich bardzo wspierające. Pomógł mentoring inwestorów, takich jak Richard Lucas, a także akceleracja w programie KITS Fundacji Kraków Miastem Start-upów.

Nie bez znaczenia była oczywiście determinacja, chęć rozwoju i wkład, który w przedsięwzięcie wniósł każdy z członków zespołu. Agnieszka Pałka jest laureatką prestiżowych nagród, w tym stypendium im. S. Wyspiańskiego. Na co dzień pracuje w agencji doradczo-strategicznej Project: People jako konsultant ds. strategii biznesowych i marketingowych. Wraz z Jakubem Szydłowskim, obecnie studentem Szkoły Głównej Handlowej, laureatem Olimpiady Ekonomicznej oraz Business Developerem w GetDressed i konsultantem biznesowym w Project: People, zwyciężyli w wielu pitchingowych konkursach dla start-upów, w tym na Uczelni ASBiRO im. R. Łazarskiego w Warszawie.

Tworzeniem aplikacji webowych i mobilnych od początku zajmowali się Eryk Dziedzic (obecnie uczeń Technikum Łączności), programista full stack developer, Franciszek Stachura (student kierunku informatyka na Akademii Górniczo-Hutniczej), programista backend specjalizujący się zabezpieczeniach IT, oraz Marcel Spisak, współtwórca oraz dyrektor operacyjny GetDressed, zajmujący się również procesami i budowaniem kultury organizacji. Wszyscy programują już od kilku lat, jednocześnie pracując w różnych firmach i wykonując zlecenia jako freelancerzy.

Stworzenie MVP (Minimum Viable Product) oraz docelowego produktu dla biznesu, wtyczki dla sklepów fashion e-commerce oraz panelu analitycznego – to właśnie efekt ich zespołowej pracy. Dzięki temu w grudniu 2019 roku krakowianie zostali przyjęci, prawdopodobnie jako najmłodsi w historii, do programu PARP „Otwarte Platformy Startowe”, w ramach którego otrzymali 50 tys. zł na stworzenie MVP. Wtedy też zespół zdecydował się na zmianę modelu biznesowego z B2C (biznes do konsumenta) na B2B2C (produkt dla biznesu z wartością dla konsumenta).

Kolejny przełomowym momentem jest dla nich pozyskanie 1 mln zł dofinansowania z programu PARP, z przeznaczeniem na realizację produktu pn. „System Wirtualnego Asystenta Stylu”. Środki te krakowianie chcą wykorzystać na badania potrzeb konsumentów i użytkowników, a następnie zaprojektowanie aplikacji mobilnej będącej inteligentnym asystentem wizerunkowym. Aplikacja ma łączyć się ze sklepami e-commerce i umożliwiać kompletowanie zestawów na podstawie zawartości garderoby i asortymentu marki.

Zespół zamierza też znacząco rozwinąć swoje algorytmy sztucznej inteligencji, tak by dało się rozpoznawać i nazywać cechy ubrań oraz akcesoriów na podstawie zdjęć i tworzyć inteligentne nawigacje na sklepach odzieżowych.

Czy bez studiów można tworzyć firmę technologiczną?

Z pewnością wiele osób zadaje sobie to pytanie. Daniel Mika, dyrektor ds. technologii, odpowiedzialny wspólnie z Szymonem Kurowskim za rozwój sztucznej inteligencji, odpowiada na nie twierdząco. On sam tematem SI zajął się już w wieku 14 lat, tworząc autorskie rozwiązania do przetwarzania obrazu i dźwięku. Szymon, obecnie student matematyki na Uniwersytecie Jagiellońskim to algorytmik i pasjonat abstrakcyjnych modeli matematycznych.

Dziś zespół wspólnie rozwija algorytmy interpretujące ludzki gust i poczucie estetyki. Pierwszym krokiem było stworzenie SI, które dobiera ubrania jak człowiek-stylista. Zanim do tego doszło, zespół przeprowadził indywidualne, pogłębione wywiady ze stylistami, aby zrozumieć ich proces decyzyjny.

Przed młodymi krakowianami jeszcze sporo pracy, ale i ciekawa przyszłość. Czy sztuczna inteligencja sprawi, że zakupy w sieci nabiorą wymiaru bliskiego zakupom stacjonarnym? Czy obraz konsumenta tworzony za pomocą nowoczesnych technologii zaoferuje nam indywidualne doświadczenie zakupowe, pełne zrozumienia swojej urody i odkrywania swojego stylu? Przyszłość rysuje się ciekawie, a o GetDressed zapewne niebawem jeszcze usłyszymy.

pokaż metkę
Autor: Małgorzata Tabaszewska
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2020-12-18
Data aktualizacji: 2020-12-11
Powrót

Zobacz także

Znajdź