Nasze miasto rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Pomoc miasta związana z pandemią

W związku z dużą liczbą chorych na koronawirusa, a także osób objętych kwarantanną, przypominamy, że miasto oferuje mieszkańcom różne formy pomocy. Jest przeznaczona zwłaszcza dla tych, których szczególnie mocno dotykają obostrzenia związane z epidemią.

Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl

Dla osób objętych kwarantanną

Osoby przebywające na kwarantannie na terenie Krakowa, potrzebujące wsparcia w formie żywności, mogą zgłaszać się do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej:

  • telefonicznie pod numerem 887 202 946 – przez siedem dni w tygodniu, w godz od 10.00 do 14.00
  • elektronicznie: kontakt@mops.krakow.pl – od poniedziałku do piątku, w godz. 7.30–13.00

Zakupy dla seniora

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej prowadzi usługę „Zakupy dla seniora”, adresowaną do mieszkańców Krakowa w wieku powyżej 60. roku życia, którzy mieszkają samotnie bądź z drugą osobą w podeszłym wieku lub z niepełnosprawnością.

W ramach tej usługi, pracownicy ośrodka robią zakupy podstawowych artykułów spożywczych, środków czystości i higienicznych w ilościach niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania, w wybranym hipermarkecie oferującym szeroki asortyment artykułów. Przypominamy, że koszt zakupów pokrywa zainteresowany.

Zgłoszenia przyjmuje Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej pod numerem telefonu 695 802 255 w środy i czwartki od godz. 8.00 do 13.00.

Zamówienia zakupów są realizowane z podziałem na rejony i według poniższego harmonogramu:

  • środa (z dostawą w czwartek): Bieżanów-Prokocim, Dębniki, Grzegórzki, Łagiewniki-Borek Fałęcki, Podgórze, Podgórze Duchackie, Stare Miasto, Swoszowice, Zwierzyniec
  • czwartek (z dostawą w piątek): Bieńczyce, Bronowice, Czyżyny, Krowodrza, Mistrzejowice, Nowa Huta, Prądnik Biały, Prądnik Czerwony, Wzgórza Krzesławickie

W wyjątkowych sytuacjach i po wcześniejszym uzgodnieniu jest możliwa realizacja zamówień poza harmonogramem.

Pomoc psychologiczna

Sytuacja zagrożenia epidemicznego może być trudnym przeżyciem, wywołującym stres czy stany depresyjno-lękowe, dlatego przypominamy, że Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Krakowie udziela nieodpłatnego, telefonicznego wsparcia psychologicznego.

Zaproszenie do rozmowy z psychologami OIK kieruje zwłaszcza do chorych, samotnych, seniorów, osób objętych kwarantanną, a także wszystkich, którzy źle znoszą sytuację odosobnienia, boją się o swoją przyszłość lub czują się teraz opuszczeni i smutni.

Jeśli potrzebujesz porozmawiać i uzyskać pomoc specjalisty – zadzwoń pod numer telefonu: 12 421 92 82. Jest czynny przez całą dobę. Dodatkowe informacje na profilu OIK na Facebooku.

Ośrodek uruchomił także całodobową linię telefoniczną, przeznaczoną dla małopolskiego personelu medycznego. Pod numerem telefonu: 502 273 430 specjaliści Ośrodka Interwencji Kryzysowej udzielają pomocy psychologicznej osobom narażonym na długotrwały stres, wyczerpanie psychiczne oraz doświadczenia urazowe związane z pracą z osobami zakażonymi koronawirusem.

Mieszkańcy Krakowa mogą także uzyskać bezpłatne wsparcie psychologiczne w Centrum Pierwszej Pomocy Psychologicznej, umawiając się na konsultację z psychologiem lub terapeutą w jednym z czterech stacjonarnych punktów pomocy. Infolinia pod numerem telefonu: 572 882 200. Dodatkowe szczegóły tutaj.

Ośrodek kwarantanny

Gmina Miejska Kraków prowadzi ośrodek zbiorowej kwarantanny (w Hotelu IBIS przy ul. Armii Krajowej).

Ośrodek zapewnia pełne wyżywienie, opiekę medyczną oraz jest odpowiednio chroniony. Pensjonariusze mają możliwość całodobowego kontaktu telefonicznego z obsługą ośrodka, całodobowo na miejscu stacjonuje medyk. Dwukrotnie w ciągu dnia, w dwunastogodzinnych odstępach, osoby odbywające kwarantannę mają mierzoną temperaturę oraz kontrolowany stan zdrowia. Dezynfekcja ośrodka jest dokonywana codziennie.

Ośrodek zapewnia opiekę mieszkańcom Krakowa oraz powiatu krakowskiego.  

Potrzebę odbycia kwarantanny w ośrodku kwarantanny zlokalizowanym na terenie Miasta Krakowa należy zgłosić za pośrednictwem Sanepidu, który zweryfikuje prawo do odbywania kwarantanny w ośrodku lub zaproponuje inne rozwiązanie. Centrum Kontaktu Państwowej Inspekcji Sanitarnej: 22 250 01 15.

Usługa dowozu do punktów szczepień przeciw COVID-19

W celu ułatwienia osobom niepełnosprawnym przebiegu szczepień przeciw COVID-19 Gmina Miejska Kraków od 25 stycznia 2021 roku prowadzi specjalny transport z domu pacjenta do punktu szczepień. Do skorzystania z transportu uprawnieni są mieszkańcy Krakowa:

  • posiadający aktualne orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu znacznym o kodzie R lub N lub odpowiednio I grupę z ww. schorzeniami
  • powyżej 70. roku życia, mający obiektywne i niemożliwe do przezwyciężenia we własnym zakresie trudności w samodzielnym dotarciu do najbliższego od miejsca zamieszkania punktu szczepień

Osoby, które chcą skorzystać ze wsparcia miasta i mają wyznaczony termin szczepienia przeciw COVID-19, mogą zgłaszać się za pomocą infolinii Miasta Krakowa o koronawirusie pod nr tel. 12 616 52 66.

Przewoźnicy współpracujący z miastem realizują usługę w systemie „od drzwi do drzwi”. Oznacza to, że osoba korzystająca z transportu powinna być przygotowana, w tym odpowiednio ubrana i zabezpieczona na czas podróży i pobytu w punkcie szczepień. Musi także posiadać przy sobie potrzebne dokumenty. W wyjątkowych sytuacjach i w fizycznych utrudnieniach, kierowca pomoże zejść od drzwi mieszkania do samochodu i wsiąść do niego.

INFOLINIA NFZ DOTYCZĄCA KORONAWIRUSA: 800 190 590

Aktualne informacje o tym, co zrobić w przypadku podejrzenia koronawirusa, o testach na COVID-19, postępowaniu w przypadku kwarantanny i izolacji, szczepieniach przeciw COVID-19, a także obowiązujących ograniczeniach, znajdują się na stronie internetowej gov.pl/koronawirus.

 
 
 
 

 

pokaż metkę
Autor: ANNA LATOCHA
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2020-11-03
Data aktualizacji: 2022-02-06
Powrót

Zobacz także

Znajdź