„Ławka dialogu” na Wzgórzach Krzesławickich – pytania i odpowiedzi
29 października 2024 r. odbyło się otwarte spotkanie prezydenta Aleksandra Miszalskiego z mieszkańcami Wzgórz Krzesławickich.

Mieszkańcy zadawali pytania, na które odpowiadały właściwe wydziały Urzędu Miasta Krakowa i miejskie jednostki. Poniżej zebrane zostały wszystkie pytania wraz z udzielonymi na nie odpowiedziami.
Pytania i odpowiedzi:
(Odpowiedź pojawi się po kliknięciu na wybrane pytanie; aktualizacja: 27 maja 2025 r.)
ZTP: Funkcjonowanie linii 701 zostało utrzymane. Uruchomienie przystanków tramwajowych przy ul. Darwina powinno nastąpić w ciągu kilku tygodni, gdy tylko wykonawca zakończy prace w tym rejonie.
GK: Ulica Kocmyrzowska objęta jest planami rozbudowy. W związku z tym zadaniem z ramienia Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu UMK wydane zostały stosowne opinie pismami: IR-04.7211.60.2021, IR-04.7211.5.2021, IR-04.7211.83.2021.
ZDMK: Wskazany obszar jest objęty zadaniami:
- Rozbudowa ul. Kocmyrzowskiej – odcinek od rejonu ul. Bukszpanowej do granic miasta Krakowa (ZIM/ST7.4/06)
- Rozbudowa ul. Kocmyrzowskiej – odcinek od węzła Grębałów (S7) do rejonu ul. Bukszpanowej (realizowane na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad).
W związku z planowaną rozbudową ulicy Kocmyrzowskiej Zarząd Dróg Miasta Krakowa realizuje tylko doraźne remonty cząstkowe nawierzchni. W październiku tego roku ZDMK odtworzył pobocze na odcinku od ul. Grębałowskiej do ul. Freege’go.
Ponadto, na ul. Kocmyrzowskiej zawarte są umowy o realizację inwestycji drogowej nr: 395/ZIKiT/2014 z 9 września 2014 r., 21/ZIKiT/2015 z 19 stycznia 2015 r. i 37 ZIKiT/2018 z 9 stycznia 2018 r., obejmujące przebudowy i rozbudowy zjazdów z ul. Kocmyrzowskiej na teren inwestycji niedrogowej oraz rozbudowę ul. Kocmyrzowskiej poprzez wykonanie pasa wyłączenia. Na dzień sporządzenia informacji tj. 12 listopada 2024 r. nie wydano terenu w związku z realizacją wyżej wymienionych umów.
ZIM: ZIM jest realizatorem zadania pn. „Rozbudowa ul. Kocmyrzowskiej”, które jest realizowane w podziale na niżej opisane odcinki. W ramach tego zadania przewidziano rozbudowę ulicy do przekroju dwujezdniowego po dwa pasy ruchu w każdym kierunku wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą, w tym m.in. obustronnymi chodnikami, ścieżkami rowerowymi, oświetleniem, przystankami komunikacji zbiorowej wraz z zatokami, odwodnieniem drogi oraz skoordynowaną sygnalizacją świetlną zawierającą urządzenia sygnalizacyjne i urządzenia bezpieczeństwa ruchu.
- Na odcinku od węzła drogowego z drogą ekspresową S7 do rejonu ul. Bukszpanowej o długości ok. 1 km, trwa aktualnie realizacja robót budowlanych z planowanym terminem ich zakończenia do końca 2025 roku. W 2026 r. będą prowadzone jeszcze roboty wykańczające, w tym na zakresie budynku terminala pasażerskiego.
- Na odcinku od rejonu ul. Bukszpanowej do granic miasta o długości ok. 1,9 km, w dniu 21 marca 2025 roku zostało wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Zakładany termin uzyskania tej decyzji to III kwartał 2025 roku. Dalsza realizacja zadania w zakresie robót budowlanych na tym odcinku uzależniona jest od uzyskania decyzji ZRID oraz od zabezpieczenia środków finansowych na ten cel w dokumentach finansowych Gminy Miejskiej Kraków. W aktualnie obowiązującej edycji Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Krakowa środki na realizację robót budowlanych dla omawianego odcinka rozbudowy ul. Kocmyrzowskiej nie zostały uwzględnione.
- W połowie 2025 roku planowane jest ogłoszenie zamówienia publicznego na opracowanie wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na odcinku od skrzyżowania z ul. Bulwarową do styku z drogą ekspresową S7. Opracowanie koncepcji i uzyskanie decyzji DŚU dla tego odcinka o długości ok. 0,9 km jest pierwszym etapem realizacji zadania. W kolejnych fazach, niezbędne będzie opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji zezwalających na realizację inwestycji (ZRID/PnB), a następnie dopiero będą mogły zostać wykonane roboty budowlane. W aktualnie obowiązującej edycji Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Krakowa zabezpieczone są środki finansowe wyłącznie na etap opracowania koncepcji.
GK: Dla ulicy Luborzyckiej wydana została opinia dla przebudowy drogi: IR-04.7211.120.2020.
ZDMK: Wskazany obszar jest objęty zadaniem ZIM/ST7.4/06 tj. „Rozbudowa ul. Kocmyrzowskiej – odcinek od rejonu ul. Bukszpanowej do granic miasta Krakowa”. Przekrój drogi oraz szerokość działki uniemożliwia wykonanie chodnika w ramach bieżącego utrzymania przez ZDMK. Konieczna jest inwestycja wraz z wykupem prywatnych działek i budową kanalizacji opadowej.
ZIM: Wskazany odcinek znajduje się w zakresie realizowanego przez ZIM zadania pn. „Rozbudowa ul. Kocmyrzowskiej”. W ramach inwestycji przewidziano rozbudowę tej ulicy do przekroju dwujezdniowego po dwa pasy ruchu w każdym kierunku wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą, w tym m.in. obustronnymi chodnikami.
Dla rozbudowy odcinka ul. Kocmyrzowskiej od rejonu skrzyżowania z ul. Bukszpanową do Prus (który obejmuje odcinek od. ul. Luborzyckiej do granic miasta), 21 marca 2025 roku zostało wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Zakładany termin uzyskania tej decyzji to III kwartał 2025 roku. Należy jednak zaznaczyć, że jest to termin orientacyjny, uzależniony od przebiegu postępowania administracyjnego, w tym od terminów związanych z postępowaniem środowiskowym.
Dalsza realizacja zadania w zakresie robót budowlanych jest uzależniona od uzyskania decyzji ZRID oraz od zabezpieczenia środków finansowych na ten cel w dokumentach finansowych Gminy Miejskiej Kraków. W aktualnie obowiązującej edycji Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Krakowa środki na realizację robót budowlanych dla omawianego odcinka rozbudowy ul. Kocmyrzowskiej nie zostały uwzględnione.
AU: Trzykrotnie zarządca drogi występował z wnioskiem o wydanie decyzji ZRID dla rozbudowy ul. Niebyłej wraz z budową kanalizacji opadowej i przebudową sieci kanalizacji sanitarnej – raz w 2016 i dwa razy w 2018 r. – wszystkie wnioski pozostawiono bez rozpoznania z powodu nieusunięcia braków formalnych wniosków. 30 października 2023 r. wydana została decyzja nr 54/6740.9/2023 o pozwoleniu na przebudowę sieci kanalizacji sanitarnej w ul. Niebyłej na dz. nr 497/5, 498, 446/1, 443/2 obr. 3 jedn. ewid. Nowa Huta.
19 maja 2021 r. Salwator sp. z o.o. zgłosiła zamiar budowy sieci kanalizacji sanitarnej w ul. Niebyłej w Krakowie, na działkach ewid. nr 518/1, 513/8, obręb 3, jedn. ewid. Nowa Huta. Organ nie wniósł sprzeciwu.
W rejonie ulicy Niebyłej w Krakowie zostały wydane pozwolenia na budowę dla zabudowy wielorodzinnej realizowanej m.in. w czterech etapach.
- Decyzja Prezydenta Miasta Krakowa nr 2009/10 z 15 września 2010 r. pozwolenia na budowę dla inwestycji: „I etap inwestycji obejmujący budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego z garażem podziemnym (oz. Bud. A) z wewnętrznymi instalacjami prądu, wody, kanalizacji, c.o., i wentylacji mechanicznej, portiernia, śmietnik oraz wewn. układem komunikacyjnym (drogi, chodniki, parkingi), odwodnienie terenu wraz ze zjazdem przy ul. Niebyłej w Krakowie w ramach zamierzenia budowlanego zespołu czterech budynków mieszkalnych wielorodzinnych z garażami podziemnymi w piwnicach i obsługa komunikacyjną”. Znak: AU-01-3-EWL.73531-145/10 na wniosek „Salwator” Sp. z o.o., ul. Bratysławska 1a, 31-358 Kraków. Pozwolenie wydane na podstawie decyzji WZ nr AU-2/7331/2028/05. Dokumentacja postępowania zniszczona w pożarze Archiwum UMK.
- Decyzja Prezydenta Miasta Krakowa nr 849/6740.1/20217 z 22 maja 2017 r. pozwolenia na budowę dla inwestycji: „Budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego z garażem podziemnym obejmującego Budynek C wraz z wewnętrznymi instalacjami prądu, wody, kanalizacji, c.o., i wentylacji mechanicznej, śmietnik oraz drogi wewnętrzne, chodniki, parkingi na dz. nr 518/4, 518/10, 518/11, 518/12, 518/13, 518/17 obr. 3 Nowa Huta przy ul. Niebyłej w Krakowie”. Znak: AU-01-3.6740.1.436.2017.MBF na wniosek Salwator Sp. z. o.o. Spółki komandytowe, ul. Koło Strzelnicy 5, 30-219 Kraków. Pozwolenie wydane na podstawie warunków MPZP „Kantorowicka – Niebyła”. Dokumentacja postępowania zniszczona w pożarze Archiwum UMK.
- Decyzja Prezydenta Miasta Krakowa nr 946/6740.1/20219 z 24 maja 2019 r. pozwolenia na budowę dla inwestycji: „Budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami w części parteru i garażem podziemnym z wewnętrznymi instalacjami: prądu, wody, kan. sanitarnej i opadowej c.o., wentylacji mechanicznej i wewnętrznymi instalacjami na zewnątrz budynku: kan., sanitarnej, deszczowej, oświetlenia terenu oraz śmietnik, wewnętrznej drogi, chodniki, parkingi, jako czwarty etap inwestycji (budynek D) na dz. nr 518/16, obr. 3 Nowa Huta w Krakowie”.
Zgodnie z dostępną przez AU dokumentacją projektową przedmiotowego postępowania ZDMK pismem z 4 grudnia 2018 r., znak: IW.460.3.1138.2018, w trybie art. 35 ust. 3 ustawy o drogach publicznych w zw. z 33 ust. 2 pkt 1 Prawa budowlanego, uzgodnił możliwość włączenia do drogi ruchu drogowego ww. zamierzenia inwestycyjnego z poniższymi warunkami:
- dojazd do terenu planowanej inwestycji zapewni droga publiczna, jaką jest ul. Kantorowicka poprzez przeznaczoną do rozbudowy ul. Niebyłą oraz przeznaczoną do budowy drogę oznaczoną symbolem KDD.8 w obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego obszaru „Kantorowicka-Niebyła” (na warunkach umowy nr 819/A/ZIKIT/2008 z 19 grudnia 2008 roku, zmienionej aneksem nr 1 z 14 sierpnia 2009 r., aneksem nr 2 z 21 sierpnia 2014 r., aneksem nr 3 z 19 grudnia 2018 r. oraz aneksem nr 4 z 28 listopada 2018 r. oraz poprzez projektowany zjazd na teren inwestycji
- realizacja układu drogowego objętego zakresem wniosku objęta jest postępowaniem nr AU-01-3.6740.4.22.2018 o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej
- zrealizowanie i oddanie do użytkowania inwestycji drogowej musi nastąpić w terminach zgodnych z zapisami umowy zmienionej późniejszymi aneksami
- zagospodarowanie terenu zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego obszaru „Kantorowicka-Niebyła”
- inwestor we własnym zakresie, poza pasami drogowymi dróg publicznych, winien zapewnić miejsca postojowe dla prawidłowego funkcjonowania przedmiotowej inwestycji, zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „Kantorowicka-Niebyła”.
Budynek mieszkalny wielorodzinny w zatwierdzonym projekcie budowlanym połączono z drogą publiczną poprzez projektowany zjazd na projektowaną wewnętrzną drogę osiedlową oznaczoną symbolem KDD.8 w obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego obszaru „Kantorowicka-Niebyła” (na warunkach umowy nr 819/A/ZIKIT/2008 z 19 grudnia 2008 r., zmienionej aneksem nr 1 z 14 sierpnia 2009 r., aneksem nr 2 z 21 sierpnia 2014 r., aneksem nr 3 z 19 grudnia 2018 r. oraz aneksem nr 4 z 28 listopada 2018 r. Do projektu budowlanego inwestor przedłożył uzgodniony w ZDMK pismem z 15 kwietnia 2019 r., znak: ZDMK.IV.461.1.1133.2018(3), rysunek zagospodarowania terenu dla inwestycji pn.: „Rozbudowa ulicy Niebyłej wraz z budową drogi gminnej KDD8, kanalizacji deszczowej i oświetlenia ulicznego i przebudową sieci: elektrycznej średniego i niskiego napięcia, wodociągu i kanalizacji sanitarnej”.
Uzgodnienie projektu branży drogowej przyszłej drogi publicznej (decyzja ZRID) jest uznawane za wystarczające do wystąpienia o wydanie decyzji pozwolenia na budowę dla obiektów kubaturowych. W takim przypadku inwestor jest związany umową na realizację drogi publicznej podpisaną z ZDMK.
Dodatkowo trwają rozmowy w przedmiocie ustalenia nowych wytycznych względem uzyskania uzgodnienia inwestycji drogowych przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę, w zależności od tego, czy inwestycja drogowa projektowana będzie na terenach Gminy czy też na terenach prywatnych. Projekt treści uzgodnienia jest w trakcie redakcji i uzgodnień, jeszcze nie obowiązuje.
ZIW: ZIW zadeklarował przejęcie istniejącej kanalizacji deszczowej wybudowanej przez Salwator Sp. z o.o., zlokalizowanej na działce nr 518/1 obr. 3 Nowa Huta przy ul. Niebyłej 7c po wybudowaniu kanalizacji, która będzie stanowiła jej odbiornik i włączenie do istniejącej kanalizacji deszczowej ul. Kantorowickiej.
ZDMK: Dla zadania pn.: „Rozbudowa ul. Niebyłej” (zakres: wraz ze skrzyżowaniem z ul. Kantorowicką do dz. nr 233 obr. 10 jedn. ewid. Nowa Huta – fragment KDD.3 ok. 550 m) zostały zabezpieczone środki finansowe na opracowanie dokumentacji na 2026 rok w wysokości 200 000 zł brutto oraz na roboty budowlane na 2029 rok w wysokości 7 000 000 zł brutto. Dla zadania zostało ogłoszone zamówienie publiczne na opracowanie dokumentacji projektowej, planowany termin otwarcia ofert to 22 maja 2025 r.
Ponadto, w związku z niewykonaniem przez inwestora, tj. Grupę Deweloperską SMS, inwestycji drogowych wskazanych w umowie nr 819A/ZIKiT/2008 z 19 grudnia 2008 r. ze zm., tj. ID 1 i ID 3:
- w zakresie ID 3 przeciwko Grupie Deweloperskiej SMS Sp. z.o.o. został skierowany pozew do sądu o zapłatę kwoty 330 000 zł tytułem kary za niewykonanie tej inwestycji, w której został wydany nakaz zapłaty a następnie kurator ustanowiony dla niedziałających organów wniósł sprzeciw – sprawa jest w toku na 13 maja 2025 r. jest wyznaczona kolejna rozprawa
- w zakresie ID 1 sprawa o zapłatę kary umownej za niewykonanie w wysokości 1 790 000 zł przeciwko Grupie Deweloperskiej SMS Sp. z.o.o – pozew został wniesiony w grudniu 2024 r. 24 kwietnia 2025 r. został wydany nakaz zapłaty na całą dochodzoną kwotę – 1 790 000 zł wraz z odsetkami od 29 sierpnia 2023 r.
WMK: Sieć wodociągowa i sieć kanalizacji sanitarnej w ul. Irzykowskiego zostały zaprojektowane w dostosowaniu do projektowanej rozbudowy układu drogowego, planowanej do realizacji w ramach inwestycji WMK SA po roku 2025, w koordynacji z inwestycją drogową ZDMK.
WMK SA posiadają dokumentację projektową dla budowy sieci kanalizacji sanitarnej DN 250 mm w ul. Pankiewicza i Irzykowskiego wraz ze zgłoszeniem zamiaru budowy. Dla sieci wodociągowej wzdłuż ul. Irzykowskiego kompletowana jest dokumentacja projektowa z uwagi na brak prawa do dysponowania terenem na cele budowlane dla trzech działek, co warunkuje uzyskanie pozwolenia na budowę.
Pozyskano jedną zgodę dla budowy sieci wodociągowej. ZDMK ogłosiło przetarg na koncepcję układu drogowego zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców. W ramach tej koncepcji będzie uwzględniona lokalizacja sieci WMK SA.
GK: Ul. Irzykowskiego – wydana została opinia dla rozbudowy ulicy: IR-04.7211.176.2021.
Ul. Pankiewicza – wydana opinia dla przebudowy fragmentu ulicy przy skrzyżowaniu z ul. Glinik pismem IR-01.7211.176.2021.
ZDMK: 25 listopada 2024 r. w gabinecie prezydenta Stanisława Kracika odbyło się spotkanie z udziałem spółek oraz jednostek miejskich, na którym ustalono, że ul. Irzykowskiego zostanie zaplanowana jako ciąg pieszo-jezdny o szer. 5 m, z poboczami o szer. 0,5 m. Należy wpasować zaprojektowaną przez WMK SA kanalizację sanitarną i wodociąg.
W obowiązującej WPF zabezpieczone zostały środki w następujący sposób: 2025 rok – opracowanie koncepcji, 2025–2027 – opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie ostatecznej decyzji zezwalającej na realizację robót budowlanych, 2028–2029 – realizacja robót budowlanych.
Zakres inwestycji obejmuje rozbudowę ul. Irzykowskiego na odcinku od ul. Godebskiego do ul. Pankiewicza (długość ok. 300 m) wraz z budową kanalizacji opadowej w ul. Pankiewicza do wylotu do rowu przy tej ulicy (długość ok. 400 m). W 2025 r. planowane jest opracowanie koncepcji, której celem będzie określenie optymalnych warunków realizacji inwestycji z uwzględnieniem zaprojektowanego przez WMK uzbrojenia i określenie minimalnego wejścia w tereny prywatne oraz uniknięcia nadmiernej wycinki drzew i krzewów.
20 marca 2025 r. został ogłoszony przetarg dla zadania: „Modernizacja ul. Irzykowskiego – opracowanie koncepcji”. 22 kwietnia 2025 r. wybrano najkorzystniejszą ofertę i w chwili obecnej zawierana jest umowa z firmą FDELITA Piotr Frosztęga.
Ponadto w obowiązującej WPF zabezpieczone zostały środki finansowe na 2026 rok na opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji pn: „Przebudowa fragmentu ul. Pankiewicza wraz z odwodnieniem na odcinku od istniejącego rowu do granic Gminy Miejskiej Kraków” (dł ok. 180 m).
Zakres obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy/rozbudowy ul. Pankiewicza na odcinku od rowu przy dz. nr 61/3 obr.14 NH do granicy Gminy Miejskiej Kraków wraz z odwodnieniem (do rowu wykonanego na terenie gminy Kocmyrzów-Luborzyca), oświetleniem i przekładkami kolidującego uzbrojenia oraz uzyskanie ostatecznych decyzji administracyjnych warunkujących realizację zadania. Obecnie w przygotowaniu są materiały w celu ogłoszenia zamówienia publicznego. Planowane jest ogłoszenie przetargu na drugi kwartał 2025 r.
Ponadto, w kwietniu 2025 r. na ul. Irzykowskiego wykonano 80 m nakładki asfaltowej, począwszy od skrzyżowania z ulicą Godebskiego. Powyższe ma na celu poprawę komfortu mieszkańców do czasu wykonania kompleksowej modernizacji drogi.
WMK: Ul. Kalwińska: Dla zakresu ulic Orłowskiego, Kalwińskiej, Braci Polskich, Zaradnej, Soczyny, została opracowana koncepcja sieci wodociągowej obszarów wschodnich miasta Krakowa. Sieci te projektowane są zgodnie z ustaleniami tej koncepcji.
Zaprojektowanie i uzyskanie pozwolenia na budowę dla sieci wodociągowej w ul. Kalwińskiej będzie możliwe dopiero po uzyskaniu prawa do dysponowania nieruchomościami na cele budowlane w zakresie sieci wodociągowej w ul. Orłowskiego, która stanowi element budowy nowej strefy zasilania w wodę pitną opartej o hydrofornię w ul. Godebskiego.
Trwa pozyskiwanie prawa do dysponowania terenem na cele budowlane w zakresie sieci wodociągowej w ul. Orłowskiego.
Ul. Orłowskiego: WMK SA dla hydroforni „Godebskiego” posiada dokumentację projektową wraz z pozwoleniem na budowę. W 2023 r. została zatwierdzona dokumentacja projektowa dla sieci wodociągowej w ul. Godebskiego, Łuczanowickiej i Orłowskiego (odcinek sieci wodociągowej DN 150 o długości 565 mb, który zostanie podłączony do rurociągu tłocznego hydroforni „Godebskiego”).
W szlaku drogowym ul. Orłowskiego, noszącej wówczas oznaczenie ewidencyjne działki nr 210/3 obr. 14 Nowa Huta, została zaprojektowana trasa sieci o długości 405 mb. Analiza stanu prawnego i geodezyjnego wyżej wymienionej działki wykazała, że jej stan prawny jest nieuregulowany, co uniemożliwiało rozpoczęcie procedury uzyskiwania zgód. W pierwszej kolejności należało dokonać tzw. podziału prawno-geodezyjnego. W marcu 2024 r. zakończono prace geodezyjne – wyodrębniono 16 nieruchomości o różnym składzie właścicielskim, co pozwoliło WMK SA na podjęcie działań związanych m.in. z ustaleniem właścicieli tych działek. Aktualnie prowadzone są postępowania zmierzające do pozyskania skutecznego prawa do terenu w zakresie wszystkich 16 nieruchomości, tj. gromadzone są dokumenty celem złożenia wniosków o ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym w trybie art. 124a w zw. z art. 124 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Trwa pozyskiwanie prawa do dysponowania terenem na cele budowlane w zakresie sieci wodociągowej w ul. Orłowskiego.
ZDMK: Na ul. Kocmyrzowskiej brak jest oświetlenia na odcinku około 1500 m i na takim odcinku należy zaplanować około 51 lamp oświetleniowych. Na chwile obecną Zarząd Dróg Miasta Krakowa nie posiada środków finansowych na niniejsze zadanie.
Koszt dokumentacji projektowej dla takiego zadania to około 90 000 zł – 100 000 zł brutto, koszt robót budowlanych około 1 000 000 zł brutto.
Podkreślenia wymaga fakt, że aktualnie ZIM prowadzi na tym obszarze zadanie: „Rozbudowa ul. Kocmyrzowskiej – odcinek od rejonu ul. Bukszpanowej do granic miasta Krakowa”, które jest na etapie dokumentacji projektowej.
ZIM: Odpowiedź analogicznie jak w pytaniu nr 2.
WMK: Według klasyfikacji twardości wody, jest to woda średnio twarda. Zawiera 314 mg/l CaCO3 co stanowi około 63% dopuszczalnej wartości. Jakość wody w krakowskiej sieci wodociągowej jest systematycznie monitorowana, a wyniki badań potwierdzają spełnienie wymagań jakościowych, określonych w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 7 grudnia 2017 r. (Dz. U. 2017, Poz. 2294) oraz Dyrektywie Unii Europejskiej nr 98/83/EEC z 3 listopada 1998 r., w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz.U. L 330 z 5 grudnia 1998 r., s. 32 z późn. zm.). Oznacza to, że woda w krakowskich kranach spełnia wyżej wymienione wymagania.
Zadanie pozostaje poza właściwością Gminy Miejskiej Kraków.
GK: Ul. Makuszyńskiego – do wydziału nie wpłynęły żadne materiały do opiniowania.
ZDMK: Przy założeniu, że pytanie dotyczy ul. Kocmyrzowskiej na odcinku od ul. Makuszyńskiego do węzła Grębałów, informujemy, że zadanie: „Rozbudowa ul. Kocmyrzowskiej – odcinek od rejonu ul. Bulwarowej do węzła Grębałów (S7)” prowadzi ZIM.
ZIM: ZZIM jako realizator zadania pn. „Rozbudowa ul. Kocmyrzowskiej” dwukrotnie ogłosił postępowania przetargowe na opracowanie koncepcji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DUŚ) dla odcinka od ulicy Bulwarowej do styku z drogą ekspresową S7. Z uwagi na fakt, że ceny najkorzystniejszych ofert przewyższały kwotę, którą zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, postępowania zostały unieważnione, co nastąpiło odpowiednio 15 września 2021 r. i 10 czerwca 2022 r. Aktualnie, w połowie 2025 roku planowane jest ponowne ogłoszenie zamówienia publicznego na opracowanie koncepcji projektowej dla przedmiotowego odcinka.
Jednocześnie należy wskazać, że opracowanie koncepcji dla odcinka od skrzyżowania z ul. Bulwarową do styku z drogą ekspresową S7 jest pierwszym etapem realizacji zadania. W kolejnych fazach, niezbędne będzie opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji zezwalających na realizację inwestycji (ZRID/PnB), a następnie dopiero będą mogły zostać wykonane roboty budowlane. W aktualnie obowiązującej edycji WPF zabezpieczone są środki finansowe wyłącznie na etap opracowania koncepcji.
GK: Ul. Kantorowicka – wydano opinię dla budowy chodnika: IR-04.7211.286.2020.
ZDMK: W chwili obecnej ogłoszone jest zamówienie publiczne dla zadania: „Budowa/przebudowa chodników w wybranych lokalizacjach na terenie Miasta Krakowa ul. Kantorowicka od ul. Gustawa Morcinka do skrzyżowania z ul. Zakole (mostku na potoku)”. Otwarcie ofert nastąpiło25 kwietnia 2025 r. W chwili obecnej trwa procedura wyłaniania wykonawcy.
Dla zadania pn.: „Przebudowa ul. Kantorowickiej” (zakres: od mostu na Baranówce do granicy miasta Kraków) zostały zabezpieczone środki finansowe na opracowanie dokumentacji projektowej na 2026 rok w wysokości 200 000 zł brutto, planowane ogłoszenie zamówienia publicznego na opracowanie dokumentacji projektowej na podstawie opracowanej w 2022 koncepcji to II kwartał 2025r.
ZIM: Rejon skrzyżowania ul. Kantorowickiej z ul. Kocmyrzowską znajduje się w zakresie jednego z odcinków zadania pn. „Rozbudowa ul. Kocmyrzowskiej” powierzonego do realizacji ZIM, tj. odcinka od rejonu ul. Bukszpanowej do granic miasta. W ramach inwestycji przewidziano m.in. przebudowę tego skrzyżowania oraz przebudowę odcinka ul. Kantorowickiej o długości 46 m w kierunku północno-zachodnim i 59 m w kierunku południowo-wschodnim wraz z dowiązaniem do istniejącej infrastruktury. Po rozbudowie ul. Kocmyrzowskiej omawiane skrzyżowanie będzie czterowlotowe, skanalizowane, wyposażone m.in. w odpowiednie oznakowanie poziome, sygnalizację świetlną i oświetlenie. Na każdym wlocie skrzyżowania przewidziano przejścia dla pieszych o szerokości m oraz przejazdy rowerowe o szerokości 3 m. Pozostała część ul. Kantorowickiej znajduje się poza zakresem zadań realizowanych aktualnie przez ZIM.
21 marca 2025 roku zostało wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wskazanego na wstępie odcinka rozbudowy ul. Kocmyrzowskiej. Zakładany termin uzyskania tej decyzji to III kwartał 2025 roku. Należy jednak zaznaczyć, że jest to termin orientacyjny, uzależniony od przebiegu postępowania administracyjnego, w tym od terminów związanych z postępowaniem środowiskowym. Dalsza realizacja zadania w zakresie robót budowlanych jest uzależniona od uzyskania decyzji ZRID oraz od zabezpieczenia środków finansowych na ten cel w dokumentach finansowych Gminy Miejskiej Kraków. W aktualnie obowiązującej edycji WPF środki na realizację robót budowlanych dla omawianego odcinka rozbudowy ul. Kocmyrzowskiej nie zostały uwzględnione.
GK: Ul. Lubocka – brak opinii dotyczącej przystanków, brak wskazania dokładnej lokalizacji.
ZDMK: Rada Dzielnicy XVII Wzgórza Krzesławickie zwróciła się do ZDMK z prośbą o zorganizowanie spotkania w terenie dotyczącego utworzenie przystanków na ul. Lubockiej pomiędzy nr 161 a 177. Po spotkaniu w terenie, jak również zgodnie z otrzymanymi warunkami technicznymi ZTP oraz GK UM, ze względu na ukształtowanie terenu w tym rejonie (skarpa) oraz konieczność zapewnienia bezpiecznego miejsca oczekiwania dla pasażerów, wyznaczenie dodatkowej pary przystanków musi być poprzedzone wybudowaniem dedykowanej infrastruktury przystankowej, co wiązałoby się z zajęciem działek prywatnych.
W związku z powyższym ZDMK wpisze na listy rankingowe zadań wnioskowanych do BMK na 2026 r. oraz WPF–WPI na lata kolejne, zadania polegającego na rozbudowie ul. Lubockiej w granicach przewidzianych w planach miejscowych w celu budowy peronów przystankowych wraz z bezpiecznym dojściem dla pieszych (tj. budowa chodnika i przejścia dla pieszych). O ostatecznej pozycji na liście rankingowej decydować będzie liczba punktów przyznana w oparciu o tzw. mierniki oceny inwestycji, które wskażą hierarchię w zakresie pilnej przebudowy / budowy dróg i chodników, m.in. przy szczególnym uwzględnieniu oddziaływania / zasięgu inwestycji, komunikacji zbiorowej czy dojazdu do budynków użyteczności publicznej.
ZTP: ZTP widzi możliwość lokalizacji dodatkowego przystanku na ul. Lubockiej, w połowie odcinka pomiędzy istniejącymi przystankami „Lubocza Trafo” i „Wadowska”. Jednak ze względu na brak chodników i poprowadzone wzdłuż drogi rowy odwadniające, przed wyznaczeniem przystanków niezbędne jest przeprowadzenie działań inwestycyjnych mających na celu wykonanie peronów przystankowych i przygotowanie miejsca do bezpiecznego oczekiwania i wymiany pasażerów.
GK: W opinii wydziału obecny stan techniczny przystanku osobowego „Kraków Nowa Huta Północ” uniemożliwia jego wykorzystywanie w regularnym ruchu pasażerskim. Za zarządzanie i rozwój linii kolejowych (w tym modernizację istniejących przystanków) odpowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Natomiast decyzje związane z uruchomieniem przystanku kolejowego i jego funkcjonowaniem jako „na żądanie” należą do organizatora ruchu kolejowego, którym jest Samorząd Województwa Małopolskiego. W związku z tym Gmina Miejska Kraków wystąpi do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego z prośbą o zajęcie stanowiska w przedmiotowej sprawie. Po uzyskaniu odpowiedzi zostanie ona przekazana do wiadomości mieszkańcom.
GK: Al. Solidarności – jest procedowany przystanek przy skrzyżowaniu z ul. Bulwarową, opinia wydana pismem: IR-01-2.7211.213.2024.
ZDMK: Kwestią lokalizacji i ustawienia przystanków komunikacji miejskiej zajmuje się ZTP. Należy doprecyzować wniosek o wskazanie lokalizacji dodatkowego przystanku MPK na al. Solidarności. W chwili obecnej na al. Solidarności znajduje się pięć przystanków autobusowych oraz trzy tramwajowe (co 1 km).
Na al. Solidarności realizowana jest obecnie naprawa główna torowiska polegająca na wymianie nawierzchni i podbudowy w istniejącym układzie. Jednocześnie nadmieniamy, że uruchomiono procedurę zabudowy przystanków tramwajowych w rejonie skrzyżowania al. Solidarności z ulicą Bulwarową. Kwestie ewentualnych przystanków autobusowych nie mieszczą się w zakresie tych prac, które obejmują wyłącznie torowisko tramwajowe.
Informujemy, że celem budowy zatok dla przystanków autobusowych konieczne będzie opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem stosownej decyzji administracyjnej oraz wykonanie robót budowlanych. Szacunkowy koszt opracowania dokumentacji projektowej to około 150 000–200 000 zł, szacunkowy koszt budowy to około 3 000 000 zł.
ZTP: W ramach zrealizowanego remontu torowiska tramwajowego Zarząd Dróg Miasta Krakowa wykonał nową parę przystanków tramwajowych na skrzyżowaniu z ul. Bulwarową.
ZBK: Przy ul. Wadowskiej brak jest lokali pozostających w zarządzie/administrowanych przez Zarząd Budynków Komunalnych.
16. Os. Krzesławice – prośba o dokończenie projektu parku przy dworku Matejki, budowa kładki łączącej ten teren z terenem rekreacyjnym przy Zalewie Nowohuckim, troska o znajdująca się tam zieleń.
ZZM: Podczas spotkania z przedstawicielami ArcelorMittal Poland SA w grudniu 2024 r. jej przedstawiciele przedstawili propozycję dotyczącą rozwiązania użytkowania wieczystego na działkach niezbędnych do korzystania z kładki nad Dłubnią i w tym celu wykonania stosownych podziałów geodezyjnych. Propozycja ta została wstępnie zaakceptowana przez ZZM.
Pod koniec kwietnia 2025 r. przedstawiciel spółki potwierdził, że zlecono wykonanie podziałów geodezyjnych, po których przeprowadzeniu zostanie złożony wniosek do Wydziału Skarbu Miasta o rozwiązanie użytkowania wieczystego oraz zostanie przedstawiona propozycja zapisów, które spółka chciałaby zawrzeć w umowie dotyczącej korzystania z tego terenu.
Zieleń w parku znajduje się w stałym utrzymaniu ZZM Utrzymanie zieleni niskiej w ramach umowy ryczałtowej, a utrzymanie zieleni wysokiej – na bieżąco w ramach zgłaszanych potrzeb.
GK: Utrudnienia z przejazdem ul. Blokową wynikają z dużego natężenia ruchu pociągów, co powoduje chwilowe ograniczenia w przejeździe przez przejazd kolejowy (zamknięte szlabany, brak przejazdu). Sterowanie ruchem na tym przejeździe pozostaje w zakresie PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
ZDMK: Zaproponowana przez ZDMK zmiana kategorii przejazdu z A na B w opinii PKP, choć skraca czasy zamknięcia rogatek, to po doświadczeniach na przejeździe przez ulicę Balicką w okolicy Międzynarodowego Portu Lotniczego, gdzie taki przejazd funkcjonuje pokazuje, że skutek jest dokładnie odwrotny. Jest to spowodowane bardzo dużą kolizyjnością takiego przejazdu. Główną przyczyną są sami kierowcy, którzy notorycznie wymuszają przejazd przez tory kolejowe już po włączeniu czerwonego sygnalizatora. Powstałe szkody w postaci uszkodzenia rogatek generują jeszcze większe korki z uwagi na konieczność zamknięcia tego przejazdu do czasu przyjazdu odpowiednich służb PKP.
Z posiadanych informacji wynika, że GK zlecił koncepcje bezkolizyjnego przekroczenia linii kolejowej w ciągu ul. Blokowej w ramach zadania GK/ST12.1/18 „Koncepcje programowo-przestrzenne rozwoju systemu transportu w rejonie Luboczy”. Ponadto zadanie: „Przebudowa ul. Blokowej” znajduje się na listach rankingowych do wprowadzenia do budżetu miasta na 2025 r. i WPF na lata kolejne.
Do czasu realizacji bezkolizyjnego przejazdu przez ulicę Blokowa ZDMK planuje udrożnienie alternatywnej drogi ulicą Burzową – pod wiaduktem PKP – działkami ArcelorMittal Poland i wyjazd na ulicę Mrozową.
W przypadku wprowadzenia przejazdu ul. Burzową i otrzymaniu z IR projektu organizacji ruchu zostanie on niezwłocznie wdrożony w terenie przez ZDMK, natomiast w przypadku konieczności oznakowania terenów wewnętrznych prace również zostaną wykonane.
ZIM: W 2023 roku na zlecenie Gminy Miejskiej Kraków została opracowana koncepcja węzła przesiadkowego Lubocza. W ramach tego opracowania przewidziano budowę tunelu drogowego pod układem torowym w ciągu ul. Blokowej. Kolejnym krokiem do realizacji inwestycji jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DUŚ). 14 czerwca 2024 r. GK ogłosił przetarg na „Przygotowanie niezbędnych materiałów na potrzeby złożenia wniosku oraz uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla zadania pn.: »Budowa węzła komunikacyjnego w rejonie Luboczy w Krakowie«”, jednakże z uwagi na brak ofert w postępowaniu, zostało ono unieważnione 11 lipca 2024 r. Zgodnie z posiadanymi informacjami przez ZIM, w III kwartale 2025 roku GK planuje wznowienie postępowania przetargowego na uzyskanie decyzji DUŚ.
ZZM: W BMK i WPF na realizację zadania adaptacji i modernizacji dworku zostały zabezpieczone środki: 2025 r. – 2 550 000 zł brutto i 2026 r. – 1 722 000 zł brutto.
ML: Zgodnie z obowiązującymi przepisami GMK ma obowiązek udostępniania lokali mieszkaniowych spełniających rygorystyczne wymogi i kryteria, zarówno pod względem technicznym, jak i użytkowym. Regulacje te są jednolite dla wszystkich budynków mieszkalnych, niezależnie od zastosowanej technologii. Niestety zaproponowane rozwiązania kontenerowe nie spełniają obecnych wymogów, zwłaszcza w zakresie izolacyjności cieplnej, co oznacza konieczność kosztownych modyfikacji.
W ostatnich latach rozważano możliwość wykorzystania technologii kontenerowej jako sposobu na szybkie zwiększenie dostępności mieszkań dla osób w trudnej sytuacji życiowej. Analiza tego rozwiązania ujawniła zarówno jego zalety, jak i liczne ograniczenia.
Do zalet zaliczyć należy szybkość realizacji – budynki kontenerowe mogą być oddane do użytkowania znacznie szybciej niż budynki tradycyjne, co jest istotne w sytuacjach wymagających pilnych działań. Dodatkowo mogą być wykorzystane jako tymczasowe schronienie, mieszkania wspomagane lub noclegownie. Jednakże rozwiązanie to ma liczne ograniczenia, do których zaliczyć należy:
- Wysokie koszty realizacji – analiza oferty jednej z firmy z 2022 roku wykazała, że koszt budowy kompleksu kontenerowego wynosił ok. 2 500 000 zł netto (ok. 7 900 zł/m² brutto). Aktualne szacunki wskazują, że koszty te mogą przekraczać 10 000 zł/m² brutto.
- Niedostosowanie do wymogów technicznych – budynki kontenerowe nie spełniają obowiązujących norm dotyczących izolacji termicznej i energooszczędności, co oznacza konieczność kosztownych modyfikacji, takich jak docieplenie ścian i dachów czy wymiana stolarki okiennej.
- Wysokie koszty eksploatacji – zastosowanie ogrzewania elektrycznego, słaba izolacja termiczna i ograniczona trwałość budynków generują wysokie koszty użytkowania.
- Ograniczony komfort użytkowania – umieszczenie sanitariatów poza częścią mieszkalną oraz mała powierzchnia użytkowa negatywnie wpływają na jakość życia mieszkańców.
- Niższa trwałość i odporność na wandalizm – budynki modułowe są mniej trwałe niż budynki tradycyjne i bardziej podatne na akty wandalizmu.
Pomimo potencjalnych korzyści takich jak szybkość realizacji, zastosowanie technologii kontenerowej w GMK wymagałoby znacznych nakładów finansowych i organizacyjnych. Wyzwania te obejmują kwestie dostosowania do obowiązujących przepisów budowlanych, co wiąże się z kosztownymi inwestycjami, zapewnienia finansowania na pokrycie wysokich kosztów budowy i eksploatacji a także problemy związane z komfortem użytkowania i trwałością budynków.
Wnioski wskazują, że budynki kontenerowe mogą być rozważane jako tymczasowe rozwiązanie, ale ich opłacalność i efektywność w dłuższym okresie są wątpliwe. Alternatywnym podejściem może być inwestowanie w tradycyjne budownictwo lub inne formy budownictwa modułowego, które są trwalsze i lepiej przystosowane do długoterminowych potrzeb.
Technologia kontenerowa stanowi szybkie, ale kosztowne i problematyczne rozwiązanie w kontekście pomocy mieszkaniowej dla osób bezdomnych w Krakowie. Biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy i ograniczenia techniczne, bardziej zrównoważone alternatywy, takie jak modernizacja istniejących zasobów mieszkaniowych GMK, mogą okazać się bardziej efektywne i trwałe.
GMK realizuje swoją politykę mieszkaniową zgodnie z jednolitymi kryteriami określonymi w Uchwale nr XXX/794/19 Rady Miasta Krakowa z 5 grudnia 2019 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład zasobu mieszkaniowego gminy oraz tymczasowych pomieszczeń (Dz. Urz. Woj. Małop. z 14 marca 2024 r. poz. 1923). Przepisy te obejmują także osoby w kryzysie bezdomności, które mogą ubiegać się o pomoc mieszkaniową na ogólnych zasadach.
Ponadto, uchwała przewiduje możliwość użyczenia lub wynajęcia lokali o powierzchni użytkowej przekraczającej 80 m² na prowadzenie mieszkań chronionych, wspomaganych, placówek opiekuńczo-wychowawczych bądź realizację innych zadań własnych gminy. Lokale takie mogą być udostępniane jednostkom organizacyjnym GMK lub podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego zgodnie z ich statutowymi celami. Przekazanie lokali w użyczenie należy do Wydziału Mieszkalnictwa, natomiast ich przystosowanie do użytku, w tym adaptacja i remont, spoczywa na użytkowniku (np. stowarzyszeniach czy Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej).
ZTP: Pod Szpital Okulistyczny oraz do pętli „Zakole” kursują małe autobusy, ponieważ tylko one są w stanie tam zawrócić. Dodatkowo w rejonie szpitala parkujące pojazdy bardzo mocno ograniczają dostępną szerokość jezdni. Z tego względu trudne jest skierowanie tam pojazdów o większych gabarytach, a mniejsze pojazdy bardzo często mają problem z przejazdem z powodu nieprawidłowo zaparkowanych pojazdów. Obecnie odnotowujemy na linii nr 422 opóźnienia, jak również braki realizacji kursów. Spowodowane są one utrudnieniami w ruchu, w szczególności w rejonie ul. Kocmyrzowskiej. Na trasie tej linii prowadzone są następujące inwestycje: budowa Północnej Obwodnicy Krakowa – drogi ekspresowej S7 oraz przebudowa ul. Kocmyrzowskiej.
MCOO: Siedziba Samorządowego Przedszkola nr 63 przy ul. Zagościniec 1 na os. Wadów zlokalizowana jest na działce nr 231/5 obręb NH-16 jednostka ewidencyjna Nowa Huta o powierzchni ok. 0,18 ha, zabudowanej budynkiem tej jednostki oświatowej o powierzchni zabudowy ok. 319 m2 wraz z placem zabaw oraz zielenią towarzyszącą. Ze względu na istniejące zagospodarowanie terenu oraz wielkość i kształt nieruchomości (mała i wąska działka) rozbudowa obiektu w tym miejscu jest ograniczona.
Siedziba Szkoły Podstawowa nr 78 przy ul. Jaskrowej 5 (os. Wadów) zlokalizowana jest na działkach nr 118/1 oraz 119/1 obręb NH-16 jednostka ewidencyjna Nowa Huta o powierzchni ok. 2,49 ha, zabudowanych:
- budynkiem tej jednostki oświatowej
- kompleksem sportowo-rekreacyjnym, składającym się z boiska piłkarskiego ze sztuczną trawą, wielofunkcyjnego boiska do koszykówki i siatkówki o nawierzchni poliuretanowej i zaplecza szatniowo-sanitarnego, zrealizowanym w ramach programu „Moje Boisko – Orlik 2012”
- placem zabaw
- zewnętrzną siłownią plenerową, zrealizowaną w ramach budżetu obywatelskiego.
W celu określenia możliwości rozbudowy szkoły na wyżej wymienionej nieruchomości należałoby zlecić opracowanie koncepcji inwestycji, uwzględniającej m.in.:
- założenia funkcjonalno-użytkowe – maksymalną liczbę użytkowników (uczniów, pracowników), liczbę i przeznaczenie pomieszczeń itd.
- dopuszczalną wielkość (powierzchnię, kubaturę) nowego budynku, zlokalizowanego w sposób niekolidujący z istniejącym obiektem, np. w zakresie zacienienia okien
- założenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „Wadów – Węgrzynowice” (uchwała nr CXV/1552/10 Rady Miasta Krakowa z 3 listopada 2010 r.)
- istniejący i przewidywany sposób zagospodarowania terenu, możliwa konieczność rozbiórki zewnętrznej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej i jej odtworzenie w innej części działki.
Jednocześnie informujemy, że w sąsiedztwie Samorządowego Przedszkola nr 63 i Szkoły Podstawowa nr 78 przy ul. Jaskrowej 5 znajduje się niezabudowana działka nr 93/1 obręb NH-16 jednostka ewidencyjna Nowa Huta o powierzchni 0,39 ha, która stanowi własność GMK. Zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „Wadów – Węgrzynowice” jest ona objęta terenem zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i usługowej i może być przeznaczona na cele oświatowe, jeżeli będzie taka konieczność.
Ponadto obie wymienione jednostki oświatowe posiadają dodatkowe oddziały funkcjonujące przy ul. Łuczanowickiej 2 i 2a (os. Lubocza). Na części przedmiotowej nieruchomości ZIM będzie realizował budowę żłobka (w uzgodnieniu z Radą i Zarządem Dzielnicy XVII Wzgórza Krzesławickie mimo negatywnego stanowiska MCOO co do lokalizacji go w tym miejscu), współfinansowanego w ramach rządowego programu Maluch+ na lata 2022–2029 ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
W przypadku rozbudowy Samorządowego Przedszkola nr 63 i Szkoły Podstawowej nr 78 na wymienionych działkach należałoby zlikwidować infrastrukturę sportową (boisko, bieżnię i rozbieg ze skocznią do skoku w dal o sztucznych nawierzchniach) oraz plac zabaw z bezpieczną nawierzchnią (zrealizowany w ramach budżetu obywatelskiego) wybudowany w 2022 r. Ponadto nowe i istniejące obiekty nie będą mogły być ze sobą połączone.
GMK realizuje wiele zadań inwestycyjnych w zakresie oświaty i dostrzega konieczność dalszej poprawy infrastruktury przedszkolnej i szkolnej. Mimo że nie wszystkie oczekiwane przez mieszkańców inwestycje mogą być zrealizowane natychmiast, miasto dokłada wszelkich starań, aby w miarę możliwości finansowych odpowiadać na zgłaszane potrzeby.
ZIW: W opracowanych koncepcjach odwodnienia i modelowaniu hydrodynamicznym wskazano konieczność budowy 26 zbiorników retencyjnych na terenie Dzielnicy XVII, przy czym jako priorytet wskazano do budowy sześć zbiorników retencyjnych. Wykaz zbiorników wraz z lokalizacjami planowanych do realizacji został przesłany do Rady Dzielnicy XVII. W obowiązującej Wieloletniej Prognozie Finansowej są zabezpieczone środki finansowe na kontynuację budowy zbiorników retencyjnych przy ul. Burzowej na działce nr 163/2 obręb NH–12 i na działce nr 162 obręb NH–12, przy ul. Folwarcznej na działce nr 320/1, 320/2 NH–11 oraz na opracowanie dokumentacji projektowej na budowę zbiornika retencyjnego przy ul. Łuczanowickiej na działkach nr 257/1, 257/2 NH–12.
Ceny wykupów nieruchomości będą ustalane w oparciu o sporządzoną przez rzeczoznawcę majątkowego inwentaryzację nieruchomości zawierającą opis składników roślinnych i budowlanych oraz operatu szacunkowego wartości nieruchomości.
ZDMK: W ramach zadania pn. „Rozbudowa ul. Łuczanowickiej – opracowanie dokumentacji projektowej w ramach zadania Program modernizacji dróg” projektowany jest zbiornik retencyjny. 11 maja 2023 r. została zawarta umowa nr 212/U/ZDMK/2023 na wykonanie tego zadania. Zakres obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej rozbudowy ul. Łuczanowickiej wraz z odwodnieniem, oświetleniem, przekładkami kolidującego uzbrojenia na odcinku od ul. Lubockiej do działki nr 172 obr. 13 Nowa Huta dł ok. 450 m. wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnej zezwalającej na realizację zadania.
27 lutego 2024 r., odbyło się spotkanie przy udziale ZDMK, ówczesnego KEGW, Rady Dzielnicy XVII ws. omówienia problemów z odwodnieniem na etapie uzgadniania dokumentacji w KEGW. Ustalono, że w celu prawidłowego odwodnienia z drogi, jak i terenu przyległego konieczne jest zastosowanie rozwiązania projektowego obejmującego budowę zbiornika retencyjnego na dz. nr 436/25 obr. 12 Nowa Huta wraz z odprowadzeniem wód opadowych do istniejącej kanalizacji z wylotem do istniejącego rowu.
Po uzyskaniu dodatkowych środków finansowych, został zwiększony zakres. Projektant przystąpił do wykonania dodatkowego zakresu. Trwają prace projektowe.
ZIM: W celu prawidłowego odwodnienia rozbudowy układu komunikacyjnego obejmującego drogę wojewódzką nr 776 w Krakowie w ramach realizowanego przez ZIM zadania pn. „Rozbudowa ul. Kocmyrzowskiej” przewidziano trzy zbiorniki retencyjne. Jeden ze zbiorników zlokalizowany jest w rejonie skrzyżowania ulicy Kocmyrzowskiej i Poległych w Krzesławicach, tj. na odcinku od węzła drogowego z drogą ekspresową S7 do rejonu ul. Bukszpanowej, gdzie aktualnie trwa realizacja robót budowlanych. Kolejne zbiorniki są przewidziane w rejonie projektowanego skrzyżowania ul. Kocmyrzowskiej z ul. Styczną, po północno-zachodniej stronie ul. Kocmyrzowskiej oraz po wschodniej stronie skrzyżowania ul. Kocmyrzowskiej z ul. Gerlaha tj. na odcinku od rejonu ul. Bukszpanowej do granic miasta, gdzie trwa etap uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Wskazane zbiorniki retencyjne znajdują się w zakresie inwestycji drogowej, która jest realizowana w trybie przepisów ustaw yz 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji nwestycji w zakresie dróg publicznych (specustawa drogowa), która reguluje również kwestie odszkodowań za nieruchomości przejęte pod budowę drogi. Tym samym wartość odszkodowania będzie ustalana w oparciu o wyceny uprawnionych rzeczoznawców majątkowych, zgodnie z procedurami przewidzianymi w specustawie drogowej.
MPO: Przedmiotowe odpady znajdują się na terenach prywatnych w związku z czym ich porządkowanie wykracza poza zakres działań spółki. Fakt zalegania odpadów i konieczności zobligowania zarządców terenów został zgłoszony do Wydziału Kształtowania Środowiska Urzędu Miasta Krakowa pismem MPO z 23 lutego 2024 r. Pismem z 17 kwietnia 2024 r. Wydział Kształtowania Środowiska Urzędu Miasta Krakowa poinformował MPO, że zgodnie z zawiadomieniem z 14 listopada 2023 r., znak: WS-06.6236.662.2023.KŚ, zostało wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie wydania nakazu usunięcia odpadów składowanych w rejonie działki nr 226 obr. NH-3, położonej w Krakowie w pobliżu ul. Sandora Petőfiego.
AU: Teren po dawnej kopalni jest znacznych rozmiarów – w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego „Zesławice” oznaczony jest jako 1 PG - Teren eksploatacji górniczej – wydobywanie surowców ilastych ceramiki budowlanej ze złoża „Zesławice”.
Na terenie oznaczonym w MPZP jako 1 PG były wydane następujące decyzje pozwolenia na budowę w zakresie infrastruktury:
- 1405/10 z 8.07.2010 znak spr. AU-01-3.73531-791/10, temat wniosku w SOS: Ul. Nad Baranówką i w ul. Zesławickiej – wniosek o pozwolenie na budowę sieci kanalizacyjnej DZ. 491; 264/35; OBR. 3; wnioskodawca: MPWiK SA
- 635/05 z 10.05.2005 znak spr. AU-01-2.73531-320/05, temat wniosku w SOS: Ul. Jeziorany – wniosek o pozwolenie na budowę dla sieci wodociągowej; wnioskodawca: MPWiK SA
- 1515/2011 z 13.07.2011 znak spr. AU-01-3.6740.1.879.2011, temat wniosku w SOS: DZ.477,264/35 OBR.3 – wniosek o pozwolenie na budowę dla odprowadzenia wód przelewowo-nadmiarowych; wnioskodawca: MPWiK SA.
Oraz przyjęte milczącą zgodą zgłoszenie PSG Sp. z o.o. dla budowy sieci gazowej wraz z budową przyłącza gazu do szafki gazowej w linii ogrodzenia dla budynku jednorodzinnego, przy ul. Nad Baranówką na działkach ewid. nr 258/4, 257/1, 491, 255/3, obręb 3, jedn. ewid. Nowa Huta; spr. AU-01-6.6743.6.67.2021.ABI
Teren po dawnej kopalni iłów w Zesławicach, zlokalizowany na terenie obrębu nr 3 w jednostce ewidencyjnej Nowa Huta w Krakowie, położony jest w obszarze obowiązującego od 23 marca 2009 r. miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „Zesławice” zatwierdzonego uchwałą nr LXIV/820/09 Rady Miasta Krakowa z 4 lutego 2009 r., ogłoszoną w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego nr 82, poz. 557 z dnia 20 lutego 2009 r. W okresie od czasu uchwalenia i obowiązywania planu dla przedmiotowego terenu nie zostały wydane żadne decyzje o pozwoleniu na budowę dla inwestycji kubaturowych dla zabudowy wielorodzinnej na tym terenie. Aktualnie w AU również nie jest prowadzone postępowanie w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę dla wskazanego powyżej terenu, gdyż zgodnie z zapisami obowiązującego planu miejscowego, przedmiotowy teren jest położony w terenie oznaczonym symbolem 1 PG, obejmującym obszar górniczy, o ustalonym podstawowym przeznaczeniu tego terenu na eksploatację górniczą – wydobywanie surowców ilastych ceramiki budowlanej ze złoża „Zesławice” oraz na czynności związane z tą eksploatacją.
BP: W Wydziale Planowania Przestrzennego trwają prace nad projektem planu ogólnego gminy, który zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Technologii wyznaczy na obszarze Krakowa strefy planistyczne o określonym profilu funkcjonalnym. Zgodnie ze znowelizowanym rozporządzeniem każda z możliwych do wyznaczenia stref funkcjonalnych obejmuje rodzinne ogrody działkowe.
GK: Informację w tym zakresie winien przekazać Zarząd Transportu Publicznego, niemniej jednak co do zasady przy realizacji nowych zadań inwestycyjnych – budowa dróg rowerowych jest uwzględniana.
ZDMK: Na chwilę obecną Zarząd Dróg Miasta Krakowa nie prowadzi zadania inwestycyjnego polegającego na budowie ścieżki rowerowej zlokalizowanej na terenie Dzielnicy XVII, brak jest również zabezpieczonych środków finansowych w aktualnie obowiązującym Wieloletnim Planie Finansowym. Jednostka realizuje zadanie polegające na rozbudowie ul. Łuczanowickiej – od skrzyżowania z ul. Lubocką na odcinku o długości ok 480 m. Zadanie to obejmuje swoim zakresem ciąg pieszo-rowerowy. Planowane pozyskanie decyzji ZRID w roku 2025, brak zabezpieczonych środków na realizacje robót budowlanych.
Informujemy, że zarządzeniem nr 1931/2024 Prezydenta Miasta Krakowa z 10 lipca 2024 r. powołany został Zespół Zadaniowy do spraw kierunku rozwoju infrastruktury rowerowej Miasta Krakowa. Na cyklicznie odbywających się posiedzeniach tego Zespołu aktualnie ustalany jest Harmonogram inwestycji rowerowych, które będą realizowane w Krakowie w najbliższych latach.
ZTP: 10 kwietnia 2025 r., na 14. posiedzeniu zespołu zadaniowego do spraw kierunku rozwoju infrastruktury rowerowej Krakowa, powołanego zarządzeniem nr 1931/2024 Prezydenta Miasta Krakowa z 10 lipca 2024 r., omówiono postulat mieszkańców zgłoszony w formie petycji i dotyczący budowy drogi rowerowej wzdłuż ul. Gustawa Morcinka do ul. Kocmyrzowskiej i dalej do ul. Okulickiego. Zespół uznał postulat za zasadny i wskazał konieczność uwzględnienia budowy odcinka drogi dla rowerów od ul. Popielidów do ul. Kocmyrzowskiej (z połączeniem przez istniejący ciąg przy ogródkach działkowych) w programie budowy dróg dla rowerów. Wskazana ulica zlokalizowana jest na terenie Dzielnicy XVII. Wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej planowane są drogi dla rowerów w ramach zadania dotyczącego rozbudowy całej ulicy.
ZIM: Odpowiedź jak na pytanie nr 2.
GK: Wdrożony został projekt stałej organizacji ruchu wprowadzający oznakowanie D-6 „Przejście dla pieszych” na tle fluorescencyjnym, jak również ustawiono znaki ostrzegawcze A-16 „Uwaga przejście dla pieszych”.
ZDMK: Otrzymany z GK UMK projekt organizacji ruchu został wdrożony w terenie przez ZDMK 23 marca 2025 r.
Celem oświetlenia przedmiotowych przejść dla pieszych konieczne będzie opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem stosownej decyzji administracyjnej oraz wykonanie robót budowlanych. Szacunkowy koszt opracowania dokumentacji wynosi około 15 000 zł brutto, natomiast budowa oświetlenia dwóch przejść dla pieszych około 60 000 zł.
ZDMK informuje jednocześnie, że zadanie dotyczące budowy oświetlenia wnioskowanych przejść dla pieszych wprowadzone zostało na listę „Programu budowy sygnalizacji świetlnych, doświetleń przejść dla pieszych oraz innych elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego”, jednak na chwilę obecną nie posiada ono finansowania, a jego realizacja w przyszłości uzależniona jest od wolnych środków finansowych dla tego programu, jak i zakończenia aktualnie procedowanych zadań inwestycyjnych, dla których zostały już zawarte umowy z wykonawcami.
Dodatkowo informujemy, że ZIM prowadzi inwestycję pn.: „Rozbudowa ul. Kocmyrzowskiej – odcinek od rejonu ul. Bukszpanowej do granic miasta” w ramach którego znajduje się wnioskowane skrzyżowanie ul. Kocmyrzowskiej i Kantorowickiej. Planowany termin uzyskania decyzji ZRID to przełom I/II kwartał 2025 roku. We wrześniu br. ZIM złożył wniosek o zabezpieczenie środków finansowych na dalszą realizację zadania w przyszłorocznej edycji Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Krakowa na lata 2025–2028. Jeżeli wniosek zostanie pozytywnie rozpatrzony, w 2025 roku zostanie ogłoszone zamówienie publiczne na wykonanie robót budowlanych dla tego odcinka. W takim przypadku planowane zakończenie nastąpiłoby w 2028 r.
ZIM: Odpowiedź jak na pytanie nr 11.
ZDMK: Przy założeniu, że chodzi o nasyp powstający w ramach zadania realizowanego przez GDDKiA, polegającego na budowie drogi ekspresowej S7, Zarząd Dróg Miasta Krakowa jedynie dofinansowuje tę inwestycję. W sprawie szczegółów technicznych, takich jak budowa ekranów akustycznych, należy zwrócić się do realizatora, tj. do GDDKiA.
ZIM: Inwestycja związana z budową linii tramwajowej na odcinku od ul. Wańkowicza do „Elektromontażu” w rejonie węzła Grębałów jest realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie w ramach zadania pn. „Kontynuacja projektowania i budowa drogi ekspresowej S7 od granicy województwa świętokrzyskiego do Krakowa, odcinek: węzeł Widoma (bez węzła) - Kraków (z włączeniem do węzła Nowa Huta)”. Ocena potencjalnego oddziaływania na środowisko, w tym klimat akustyczny związany z budową drogi ekspresowej S7, nastąpiła na etapie wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Na etapie przygotowywania do realizacji, w 2019 roku wykonano raport ponownej oceny oddziaływania na środowisko, który nie wykazał konieczności wykonania zabezpieczeń akustycznych w rejonie przedmiotowej linii tramwajowej. Niemniej jednak w treści decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy drogi S7 stwierdzono konieczność wykonania analizy porealizacyjnej po upływie jednego roku od daty uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie inwestycji. W ramach tej analizy ocenie zostanie poddana skuteczność zastosowanych rozwiązań oraz nastąpi ostateczna weryfikacja występowania przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu. W sąsiedztwie drogi ekspresowej S7 zostaną wówczas wykonane pomiary poziomu hałasu wraz z analizą akustyczną. Wykonana analiza porealizacyjna zostanie przekazana do organu ochrony środowiska, który w przypadku występowania przekroczeń dopuszczalnych norm hałasu nałoży na inwestora (GDDKiA) obowiązek uzupełnienia odpowiednich środków ochrony akustycznej, tak aby były spełnione wymagania odnośnie dopuszczalnego poziomu hałasu.
ZTP: 10 kwietnia, a 14. posiedzeniu zespołu zadaniowego do spraw kierunku rozwoju infrastruktury rowerowej Krakowa, powołanego zarządzeniem nr 1931/2024 Prezydenta Miasta Krakowa z 10 lipca 2024 r., omówiono postulat mieszkańców zgłoszony w formie petycji i dotyczący budowy drogi rowerowej wzdłuż ul. Gustawa Morcinka do ul. Kocmyrzowskiej i dalej do ul. Okulickiego. Zespół uznał postulat za zasadny i wskazał konieczność uwzględnienia budowy odcinka drogi dla rowerów od ul. Popielidów do ul. Kocmyrzowskiej (z połączeniem przez istniejący ciąg przy ogródkach działkowych) w programie budowy dróg dla rowerów.
ZDMK: Ulica Morcinka od wiaduktu S52 przebiega po działce 303/5 NH-4 (działka Skarbu Państwa w zarządzie ZDMK) oraz po działce 303/4 (działka GMK). Na większości odcinka ulicy (od wiaduktu S52 do ul. Kantorowickiej) obowiązuje MPZP „Zesławice – ul. Morcinka” oznaczona jako 1 KD (Z) – droga zbiorcza – wg zapisów planu dopuszcza się lokalizację ścieżek rowerowych, na odcinku od ul. Kantorowickiej do ul. Kocmyrzowskiej – brak MPZP.
Jednak na chwilę obecną ZDMK nie prowadzi takiego zadania, brak jest także zabezpieczonych środków finansowych w BMK oraz w WPF na lata kolejne. Szacunkowy koszt takiej ścieżki rowerowej o długości ok. 3 km to ok. 7 mln zł.
ZDMK umieścił na listach rankingowych zadanie: „Budowa ścieżki rowerowej i chodnika od ul. Kocmyrzowskiej do ul. Powstańców” – ok. 3,5 km.
- Zakres na 2025 r.: ogłoszenie zamówienia publicznego na opracowanie dokumentacji projektowej, zawarcie umowy z wykonawcą, rozpoczęcie opracowania dokumentacji projektowej
- Zakres na 2026 r.: zakończenie opracowania dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem ostatecznej decyzji administracyjnej
- Zakres na 2027 r.: ogłoszenie zamówienia publicznego na roboty budowlane, zawarcie umowy z wykonawcą, rozpoczęcie robót budowlanych
- Zakres na 2028 r.: zakończenie robót budowlanych.
ZTP: Opracowany projekt rozbudowy ul. Kocmyrzowskiej zakładał wykonanie dedykowanego doświetlenia przejścia, natomiast prace budowlane nie są jeszcze zakończone. Stanowisko, kiedy będzie możliwe doświetlenie przejścia i przystanku, powinien przygotować ZIM.
ZDMK: Na tym terenie jest prowadzona inwestycja przez ZIM – „Rozbudowa ul. Kocmyrzowskiej Odcinek od węzła Grębałów (S7) do rejonu ul. Bukszpanowej”.
ZIM: Przystanek „Jarzębiny” znajduje się na odcinku zadania pn. „Rozbudowa ul. Kocmyrzowskiej” od węzła drogowego z drogą ekspresową S7 do rejonu ul. Bukszpanowej, gdzie aktualnie trwa realizacja robót budowlanych. W ramach opracowanej dokumentacji projektowej dla tego zadania przewidziano wykonanie dedykowanego oświetlenia przejścia dla pieszych. Tymczasowe przejście w rejonie ul. Jarzębiny, po zgłoszeniach mieszkańców w okresie zimowym, zostało odpowiednio doświetlone oraz odnowiono oznakowanie poziome.
ZTP: We wskazanym rejonie będzie kierowana linia SKA4 Podłęże – Kraków Główny, która rozpocznie kursowanie od 15 grudnia 2024 r. Obecnie na linii SKA4 zaplanowane są do obsługi od 15 grudnia 2024 r. następujące przystanki:
- Kraków Główny
- Kraków Batowice
- Kraków Piastów
- Kraków Lubocza
- Kraków Nowa Huta
- Kraków Kościelniki
- Kraków Przylasek
- Podłęże.
Jednocześnie informujemy, że ZTP nie jest właściwą jednostką do podejmowania decyzji w zakresie wyznaczania nowych oraz realizacji już zaplanowanych przystanków na liniach kolejowych. Jest to temat z zakresu PKP PLK oraz władz województwa.
Wykaz użytych skrótów:
- AU – Wydział Architektury i Urbanistyki
- BMK – Budżet Miasta Krakowa
- BP - Wydział Planowania Przestrzennego
- GK – Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury
- GMK – Gmina Miejska Kraków
- MCOO – Miejskie Centrum Obsługi Oświaty
- ML – Wydział Mieszkalnictwa
- MPO – Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania
- WPF – Wieloletnia Prognoza Finansowa
- WPI – Wieloletni Plan Inwestycyjny
- WMK – Wodociągi Miasta Krakowa
- ZBK – Zarząd Budynków Komunalnych
- ZDMK – Zarząd Dróg Miasta Krakowa
- ZIM – Zarząd Inwestycji Miejskich
- ZIW – Zarząd Inwestycji Wodnych
- ZTP – Zarząd Transportu Publicznego
- ZZM – Zarząd Zieleni Miejskiej