Spotkanie na Krowodrzy Górce – pytania i odpowiedzi
15 października 2024 r. odbyło się spotkanie otwarte prezydenta Aleksandra Miszalskiego i przewodniczącego Rady Miasta Krakowa Jakuba Koska z mieszkańcami Krowodrzy Górki.

Mieszkańcy zadawali pytania, na które odpowiadały właściwe wydziały Urzędu Miasta Krakowa i miejskie jednostki. Poniżej zebrane zostały wszystkie poruszone problemy i pytania wraz z udzielonymi na nie odpowiedziami.
Poruszane problemy, pytania i odpowiedzi:
(Odpowiedź pojawi się po kliknięciu na wybrane pytanie; aktualizacja: 27 maja 2025 r.)
MCOO: Pierwszym etapem termomodernizacji budynku Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 był remont dachu, który został wykonany w 2023 r. za kwotę ponad 406 tys. zł.
W 2024 r. na zlecenie MCOO zostały opracowane: audyt energetyczny, operat dendrologiczny oraz program funkcjonalno-użytkowy termomodernizacji budynku tej jednostki oświatowej (niezbędny do realizacji w trybie „zaprojektuj i zbuduj”, tj. opracowania dokumentacji projektowej i wykonania robót budowlanych), których koszt wyniósł 60 tys. zł.
W Budżecie Miasta Krakowa na rok 2025 oraz Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa na lata następne zostało ujęte zadanie pn. „Program termomodernizacji budynków oświatowych” z finansowaniem w latach 2025–2026 w wysokości 13,5 mln zł, w ramach którego ujęta została Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 15.
W marcu 2025 r. MCOO ogłosiło postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na termomodernizację budynku tej jednostki oświatowej w systemie „zaprojektuj i wybuduj” z terminem jej wykonania do 12 miesięcy od zawarcia umowy z wykonawcą. Aktualnie trwa badanie ofert.
- Problem z temperaturą: Zgłoszone 17 styczniu 2024 r. przez dyrektora Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 niedogrzanie budynku spowodowane usterką systemu automatyki pogodowej węzła cieplnego. W wyniku podjętych przez MCOO działań awarię szybko usunięto i przywrócono temperaturę w pomieszczeniach. Miało to jednorazowy i krótkotrwały charakter.
Trudności z utrzymaniem temperatury w pomieszczeniach mogą wynikać z braku ocieplenia ścian zewnętrznych oraz stropu nad najwyższą kondygnacją budynku, co powoduje jego szybsze schładzanie. W celu poprawy tego stanu zostały zaplanowane środki finansowe na termomodernizację Szkoły, której zakres obejmuje również modernizację instalacji centralnego ogrzewania wraz z grzejnikami, co zwiększy wydajność systemu grzewczego. - Problem z grzybem a przez to ze zdrowiem uczniów: Przyczyny zawilgocenia zostaną wyeliminowane po wykonaniu izolacji budynku oraz ociepleniu ścian piwnic poniżej poziomu gruntu w ramach zaplanowanej termomodernizacji szkoły.
MCOO: W bBudżecie Miasta Krakowa na rok 2025 na realizację windy w budynku Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 została zaplanowana kwota 105 tys. zł. W ramach zadania została zawarta umowa na wstępną koncepcję budowy windy, analizę geologiczną oraz złożenie wniosku o wydanie decyzji ULICP na kwotę 13,5 tys. zł. Po uzyskaniu ww. decyzji administracyjnej zostanie zlecone opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pozwoleniem na budowę, na podstawie której będzie możliwe określenie kosztów robót budowlanych oraz wprowadzenie środków finansowych na ich realizację do BMK.
MCOO: W październiku 2024 r. MCOO złożyło wniosek o dofinansowanie projektu pn. „Kompleksowa termomodernizacja budynków jednostek oświatowych Gminy Miejskiej Kraków” obejmującego m.in. Szkołę Podstawową z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 w ramach ogłoszonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej naboru w ramach Programu Priorytetowego „Wymiana źródeł ciepła i poprawa efektywności energetycznej szkół” Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności – Program realizujący Inwestycję B1.1.3. Wymiana źródeł ciepła i poprawa efektywności energetycznej szkół Komponent B „Zielona energia i zmniejszenie energochłonności”. Aktualnie wniosek jest w trakcie weryfikacji i oceny.
Wsparcie bezzwrotne ma formę dotacji, która wynosi do 100 proc. wydatków kwalifikowalnych, z zastrzeżeniem, że jednostkowy koszt kwalifikowany nie może przekraczać wartości 1 400 zł za 1 m kw. powierzchni o regulowanej temperaturze powietrza. Podatek od towarów i usług (VAT) jest kosztem niekwalifikowanym.
SMMK: Informujemy, że rejon Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 15, zlokalizowanej przy ul. Kluczborskiej 3, jest kontrolowany przez strażnika rejonowego w ramach służby patrolowej. W trakcie wykonywania zadań nie ujawniono osób popełniających czyny zabronione o charakterze chuligańskim, natomiast stwierdzono dwa przypadki naruszenia przepisów przez kierujących pojazdami, poprzez niestosowanie się do znaku B-1 „zakaz ruchu w obu kierunkach”. W związku z ujawnionymi wykroczeniami zastosowano środki przewidziane prawem. W kwestii dotyczącej graffiti stwierdzić należy, że zarządcy obiektów mimo braku obowiązku, dokonują ich usunięcia, czego przykładem są bloki usytuowane przy ul. Krowoderskich Zuchów 11, 13, 15 oraz stacje transformatorowe. Zaznaczyć należy natomiast, że zdarzają się przypadki powstawania nowych napisów i w takim przypadku strażnik rejonowy, prowadzi rozmowy z zarządcami nieruchomości, aby w miarę swoich możliwości usunęli graffiti, znajdujące się na elewacji budynków. Informujemy, że funkcjonariusze nadal będą doraźnie kontrolować przedmiotowy rejon i w przypadku ujawnienia osób popełniających czyny zabronione podejmą działania, zgodnie z posiadanymi kompetencjami.
W kwestii dotyczącej pytania o możliwość podłączenia budynku do systemu monitoringu miejskiego, wystąpiono Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego UMK o zajęcie stanowiska w sprawie. Informujemy, że funkcjonariusze nadal będą doraźnie kontrolować ten rejon.
GK: Kwestie poruszania się uczestników ruchu drogowego innych niż piesi regulują przepisy ustawy, które w pewnych przypadkach dopuszczają ruch rowerzystów lub innych uczestników drogą dla pieszych, ale jednocześnie taka osoba obowiązana jest poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu. Kwestia kontroli i egzekwowania przepisów leży po stronie policji.
ZDMK: W pierwszej kolejności informujemy, że sprawy związane z monitoringiem bezpieczeństwa, prowadzone są w Krakowie przez Wydział Zarządzania Kryzysowego UMK. Od strony technicznej istnieje połączenie pasywne pomiędzy doprowadzonym do budynku szkoły światłowodem a szkieletową miejską siecią światłowodową. Istotna jest kwestia, czy zostanie zachowane zapisywanie materiału lokalnie (na istniejącym systemie monitoringu szkoły) czy będzie on cały czas do kogoś wysyłany (można założyć, że będzie to SMMK). Determinuje to koszty związane z rekonfiguracją i wymianą urządzeń. Ponadto ważne jest również spełnienie, przez zainstalowane już elementy, wytycznych związanych z bezpieczeństwem sieci teletechnicznej, co może oznaczać konieczność ich wymiany.
SMMK: Strażnicy miejscy w trakcie realizacji zadań zwracają uwagę na kwestie dotyczące przestrzegania przepisów przez kierujących rowerami oraz hulajnogami elektrycznymi. Funkcjonariusze ujawnili w 2024 r. (do 23 października), na terenie Dzielnicy IV Prądnik Biały 120 kierujących rowerami oraz 16 kierujących hulajnogami naruszających przepisy z zakresu ruchu drogowego. Powyższe działania będą nadal kontynuowane.
GK: Zasady poruszania się wszystkich uczestników ruchu drogowego regulują przepisy (głównie ustawy Prawo o ruchu drogowym), które w pewnych przypadkach dopuszczają jazdę rowerem lub innym środkiem lokomocji po drodze dla pieszych, ale jednocześnie „kierowca” zobowiązany jest do poruszania się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, do zachowania szczególnej ostrożności, do ustępowania pierwszeństwa pieszym oraz do nie utrudniania jego ruchu. Sama egzekucja wymienionych obowiązków leży po stronie odpowiednich służb.
Temat dotyczący jazdy ze znaczną prędkością po ciągach pieszych (np. hulajnóg elektrycznych) został poruszony podczas posiedzenia zespołu ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu w 21 marca 2025 r. Przedstawiciele policji (Wydziału Ruchu Drogowego) wyjaśnili, że prowadzenie egzekucji względem osób poruszających się właśnie takimi pojazdami wymaga szczegółowego rozpoznania. Obecnie obowiązujące przepisy pozwalają wprawdzie na ukaranie kierującego, który na drodze publicznej prowadzi pojazd niedopuszczony do ruchu, jednak samo stwierdzenie czy mamy do czynienia z taki właśnie pojazdem wymaga zbadania tego przy użyciu specjalnych urządzeń, których policja nie posiada. Funkcjonariusze posiłkują się opiniami biegłych, dlatego właściwe rozpoznanie konkretnej sprawy jest czasochłonne. Planowane jest wyposażenie policji w taki specjalistyczny sprzęt.
ZTP: Egzekwowanie przestrzegania przepisów przez kierujących pojazdami należy do kompetencji policji i straży miejskiej. Mając na względzie zaobserwowany wzmożony ruch pojazdów elektrycznych niespełniających definicji roweru, ZTP zwrócił się do policji i straży miejskiej o zwrócenie szczególnej uwagi na legalność poruszania się tych pojazdów po drogach dla rowerów. Konieczność takich działań została także przekazana wyżej wymienionym służbom przez przedstawicielkę ZTP na spotkaniu Zespołu ds. Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu.
SMMK: Informujemy, że odpady ujawnione 23 października 2024 r. przy ul. Krowoderskich Zuchów 15 zostały usunięte, co zostało potwierdzone w 29 października 2024 r. Nadmieniamy, że strażnik rejonowy w ramach podejmowanych działań zwraca uwagę na kwestie dotyczące dbałości o czystość i porządek w rejonie bloków mieszkalnych usytuowanych przy ul. Krowoderskich Zuchów 4, 7,11 oraz 15. Podczas realizacji zadań ujawniono 18 marca 2025 r. przy ul. Krowoderskich Zuchów 15 zalegające odpady wielkogabarytowe. W wyniku podjętych działań przez strażnika rejonowego teren został uporządkowany, co zostało potwierdzone 24 marca 2025 r. Zgodnie z oświadczeniem zarządcy nieruchomości usytuowanej przy ul. Krowoderskich Zuchów 15 27 marca 2025 r. odbyło się spotkanie w celu omówienia kwestii dotyczącej budowy altany śmietnikowej. Sprawa jest w trakcie realizacji.
BP: W Wydziale Planowania Przestrzennego opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego „Krowodrza Górka”, obejmujący obszar ograniczony na zachodzie ulicami Władysława Łokietka i Batalionu „Skała” AK, na północy ulicą Opolską, na wschodzie ulicami Dominika Ździebły-Danowskiego, Krowoderskich Zuchów i Doktora Twardego, a na południu terenami kolejowymi.
W sporządzanym projekcie planu wyznaczono około 30 terenów zieleni urządzonej z podziałem na zieleń parkową, zieleń izolacyjną oraz zieleń towarzyszącą zabudowie. Dodatkowo istniejąca zieleń w wyznaczonych w tym planie terenach zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej została ochroniona strefą zieleni bez możliwości lokalizowania kubaturowych obiektów. Przyjęte w projekcie planu ustalenia zabezpieczają zatem zieleń osiedlową na obszarze osiedla Krowodrza Górka i chronią ją przed nową zabudową. W zapisach projektu planu uwzględniono możliwość lokalizowania wiat śmietnikowych na obszarze osiedla.
Projekt planu po uzyskaniu ustawowych opinii i uzgodnień zostanie wyłożony do publicznego wglądu. Wówczas będzie można zapoznać się z rozwiązaniami zawartymi w projekcie planu. Będzie to również czas, kiedy będzie można złożyć ewentualne uwagi do zaproponowanych rozwiązań planistycznych. O terminach i formie konsultacji społecznych oraz zasadach i możliwości składania uwag do projektu planu będzie informować stosowne ogłoszenie Prezydenta Miasta Krakowa.
ZDMK: Lokalizacja wiat śmietnikowych w obszarze zarządzanym przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa może być rozważana w przypadku przedstawienia uzasadnienia braku możliwości takiej lokalizacji na terenie przyległym do budynku, któremu ma służyć (ewentualnie na innym dzierżawionym terenie). Dla terenów objętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego konstrukcja wiaty i jej umiejscowienie winny spełniać warunki określone w planie miejscowym. Wniosek do Zarządu Dróg Miasta Krakowa o uzgodnienie lokalizacji wiaty należy opracować zgodnie z procedurą ZDMK-36, a do wniosku należy dołączyć pozytywną opinię Rady Dzielnicy IV.
ZTP: Na wjeździe na pętlę Krowodrza Górka znajdują się dwa tory – jeden posiada peron, natomiast drugi nie posiada. Wybór toru, po którym przejedzie tramwaj, zależy od układu pociągów tramwajowych na dalszej części pętli, w związku z tym, trudno jest zagwarantować, że każdy tramwaj będzie mógł wjechać na tor wyposażony w peron. Wysiadanie pasażerów musi odbywać się więc na wspólnym peronie przed wjazdem na pętlę, natomiast możliwość wysiadania z tramwajów na samej pętli jest na chwilę obecną trudna do zrealizowania.
ZIM: W 2024 roku ZIM zabezpieczył środki finansowe na zakup i montaż dodatkowych ławek i koszy pomiędzy ul. Bratysławską a ul. Krowoderskich Zuchów, gdzie w miejscu zlikwidowanych pustostanów i zakrzaczeń zrealizowano linię tramwajową wraz z ciągami pieszo-rowerowymi oraz urządzone tereny zieleni. Ponieważ zadanie pn.: „Budowa linii tramwajowej KST III (os. Krowodrza Górka – Górka Narodowa)” zostało zakończone, nie było możliwości zakupu i montażu dodatkowych ławek i koszy w ramach tego kontraktu. W związku z tym, w grudniu 2024 roku ZIM przekazał środki w kwocie 100 000 zł do Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie na wskazany cel.
ZZM: W ramach podjętych działań Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie postawił ławki przy ul. Ździebły Danowskiego. Podjęcie działań związanych z montażem koszy na śmieci leży w gestii MPO. ZZM zwrócił się do odpowiedniej jednostki UMK sprawującej nadzór nad MPO z prośbą o ustawienie wzdłuż wyżej wymienionej trasy koszy na śmieci.
ZIM: Sporządzono analizę porealizacyjną dotyczącą zadania „Budowa linii tramwajowej KST III (os. Krowodrza Górka – Górka Narodowa)”. Raport z analizy przekazano do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie, a następnie – zgodnie z właściwością – do marszałka województwa małopolskiego, jako organu właściwego w sprawach ochrony środowiska. ZIM oczekuje obecnie na zajęcie stanowiska przez marszałka województwa małopolskiego. Organ ten będzie uprawniony do wydania decyzji na podstawie sporządzonej analizy porealizacyjnej, w tym wyników obliczeń hałasu w sąsiedztwie infrastruktury torowej i drogowej realizowanej w ramach projektu KST III. Na podstawie wyników analizy stwierdzono, że w rejonie ul. Opolskiej występują przekroczenia norm hałasu w otoczeniu. Dotyczy to lokalizacji od strony ul. Nad Sudołem 32, gdzie zaproponowano przedłużenie istniejącego w tym miejscu ekranu odbijającego o wysokości 5,5 m o dodatkowe 10 m, wraz ze zwieńczeniem w formie oktagonu. Drugim miejscem jest skrzyżowanie ul. Opolskiej z ul. gen. Sosabowskiego (od strony budynku przy ul. Szopkarzy 2), gdzie zaproponowano domknięcie istniejącej przerwy w ekranach poprzez montaż dodatkowego ekranu odbijającego o długości 47 m i wysokości 7,0 m.
W związku z wnioskami wynikającymi z analizy porealizacyjnej ZIM – jako jednostka odpowiedzialna w tym zakresie – przystąpił do przygotowania postępowania przetargowego o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie dodatkowych elementów systemu ochrony przed hałasem w obszarze zrealizowanej i oddanej do użytkowania inwestycji.
ZDMK: Zarząd Dróg Miasta Krakowa, mając świadomość uciążliwości akustycznej ul. Opolskiej, poczynił następujące działania zaradcze.
W pierwszej kolejności należało doprowadzić do uwzględnienia stosownego działania w podstawowym akcie prawa miejscowego, regulującym politykę przeciwhałasową na terenie miasta Krakowa, jakim jest program ochrony środowiska przed hałasem. Dlatego też w uchwalonym 1 lipca 2024 r. przez Sejmik Województwa Małopolskiego Programie Ochrony Środowiska przed Hałasem dla Województwa Małopolskiego wprowadzono – staraniem ZDMK – działanie polegające na wykonaniu „Analizy akustycznej ul. Opolskiej i Lublańskiej na odcinku od ul. Prądnickiej do ronda Polsadu, z uwzględnieniem równoległego do niej ciągu ulic Żmujdzka – Zdrowa”.
Program określa priorytety działań, jakie są konieczne dla ochrony klimatu akustycznego, jednak nie zapewnia ich finansowania. Dopiero wprowadzenie konkretnego działania do BMK/WPF warunkuje możliwość jego podjęcia.
ZIM: Inwestycja pod nazwą „Budowa linii tramwajowej KST (os. Krowodrza Górka – Azory)” jest realizowana przez ZIM. Aktualnie w ramach realizacji zadania trwa postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DUŚ) dla przedsięwzięcia prowadzone przez Wydział Kształtowania Środowiska Urzędu Miasta Krakowa. Złożone dokumenty są opiniowane są przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Krakowie, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie oraz dyrektora Zarządu Zlewni w Krakowie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie pod kątem obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Po uzyskaniu decyzji DUŚ, możliwe będzie dalsze procedowanie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, co jest planowane na pierwszą połowę 2026 roku.
Po uzyskaniu decyzji i zabezpieczeniu pełnego finansowania dla realizacji zadania, planuje się przeprowadzenie postępowania przetargowego na realizację robót budowlanych. Zgodnie z aktualnym harmonogramem, realizacja inwestycji planowana jest do końca 2028 roku. Jednocześnie informujemy, że w czerwcu 2024 r. został złożony wniosek o uzyskanie dofinansowania dla zadania z programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat, Środowisko 2021–2027, z okresem kwalifikowalności wydatków do 31 grudnia 2029 r.) w wysokości 85 proc. kosztów kwalifikowanych, którego ocena została wstrzymana do momentu uzyskania decyzji DUŚ. Dofinansowanie w ramach programu należy rozliczyć do końca 2029 roku.
ZIM jako realizator zadania pod nazwą „Budowa linii tramwajowej Cichy Kącik – Azory” w lutym 2021 r. zawarł umowę na opracowanie wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji budowy linii tramwajowej Cichy Kącik – Azory wraz z niezbędną infrastrukturą i uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DUŚ). Wykonawca koncepcji na podstawie uzyskanych warunków i opinii opracował wstępny układ geometryczny drogowo-tramwajowy oraz pieszo-rowerowy w czterech wariantach, niemniej jednak nie uzyskał on wymaganych akceptacji właściwych podmiotów opiniujących. Z uwagi na zwłokę wykonawcy w realizacji przedmiotu umowy, zamawiający odstąpił od umowy z winy wykonawcy. Niemniej jednak z uwagi na istotność przedmiotowej linii w zapewnieniu niezawodności funkcjonowania sieci tramwajowej, planowana jest kontynuacja zadania. Inwestycja posiada zabezpieczone środki finansowe w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa w wysokości 3 mln zł na lata 2026 i 2027 umożliwiające wykonanie wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji budowy linii tramwajowej Cichy Kącik – Azory wraz z uzyskaniem decyzji DUŚ. Planowana jest kontynuacja realizacji zadania i ogłoszenie w III kwartale 2025 r. zamówienia publicznego na wyżej wymieniony zakres.
ZZM: Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie zgłosił zieleniec przy ul. Henryka Pachońskiego 12 jako temat tegorocznej edycji ogólnopolskiego konkursu „Zieleń w mieście”, organizowanego co roku przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Twórców Ogrodów. Mieszkańcy zgłaszali bowiem w trakcie konsultacji społecznych potrzebę utworzenia w tym miejscu wielofunkcyjnego terenu zieleni, a także zgłosili ten temat do budżetu obywatelskiego 2024 jako projekt pod nazwą „Zielona oaza ze strefą sportu przy przychodni Pachońskiego 12”. Wytyczne konkursowe zostały sformułowane na podstawie treści tego projektu BO oraz postulatów zgłaszanych w trakcie konsultacji społecznych, tak aby nowy teren zieleni jak najpełniej odpowiadał potrzebom mieszkańców. Konkurs został rozstrzygnięty, wyłoniono autorów zwycięskiej koncepcji, następnym krokiem będzie opracowanie docelowego projektu we współpracy z mieszkańcami i laureatami konkursu.
Ponadto zagospodarowanie działki przy ul. Pachońskiego stanowi uzupełnienie zakresu zadania budżetu obywatelskiego pn. „Zazieleniamy trasę tramwajową na terenie Prądnika Białego”, dlatego zdecydowano o przeznaczeniu części środków na organizację konkursu na stworzenie koncepcji dla wskazanego terenu, wpisującej się w założenie zgłoszonego projektu, czyli zazielenienia terenów wzdłuż nowej trasy KST.
ZTP: Linia autobusowa nr 130 wyjeżdża z Azorów najkrótszą trasą przez ul. Stachiewicza. Z przystanku Władysława Łokietka nie ma żadnego bezpośredniego połączenia do przystanku „Łobzów SKA”, jednak ze znajdującego się 200 metrów wcześniej przystanku „Batalionu »Skała« AK” kursują linie nr 144 i 194. Z drugiej strony osiedla znajduje się przystanek „Wybickiego”, z którego do przystanku „Łobzów SKA” kursują linie nr 102 i 140. Mieszkańcy mają więc inne możliwości dojazdu do tego przystanku.
AU: Brak wniosków na temat z zapytania, natomiast wydano następujące decyzje dla Centrum Kultury „Dworek Białoprądnicki”:
- Decyzja nr 93/6740.3/2024 z 9 sierpnia 2024 r., znak: AU-01-2.6740.3.89.2024.EPI, pn: „Remont pomieszczeń sanitarnych w budynku Oficyny Zachodniej i Oficyny Wschodniej zlokalizowanych w Zespole Dworsko-Parkowym Biskupów Krakowskich na dz. nr 224 obr. 42 Krowodrza przy ul. Papierniczej 2 w Krakowie”
- Decyzja nr 295/6740.2/20204 z 17 lipca 2024 r., znak: AU-01-2.6740.2.99.2024.EPI, pn: „Roboty budowlane polegające na podziale pomieszczenia w budynku Oficyny Zachodniej wraz ze zmianą sposobu jego użytkowania na funkcję biurową, zlokalizowanego w Zespole Dworsko-Parkowym Biskupów Krakowskich na działce nr 224, obręb 42, jednostka ewidencyjna Krowodrza przy ul. Papierniczej 2 w Krakowie”.
GS: Nabywanie gruntów na rzecz Gminy Miejskiej Kraków reguluje przepis § 5 ust. 1 uchwały nr XV/99/03 Rady Miasta Krakowa z 7 maja 2003 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków, w myśl którego pozyskiwanie nieruchomości stanowiących własność osób fizycznych lub prawnych następuje w przypadku, gdy nieruchomość niezbędna jest do realizacji celów publicznych i zadań własnych miasta. Zatem każdorazowo zachodzi konieczność wykazania zasadności pozyskania danej działki do zasobu nieruchomości GMK, a więc możliwości jej wykorzystania na wskazane wyżej cele, na realizację których w budżecie gminnym zarezerwowane zostały środki finansowe. Ponadto warunkiem niezbędnym podjęcia działań dotyczących pozyskiwania terenów pod realizację zadań gminy jest istnienie obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, obejmującego teren przeznaczony do pozyskania w ramach planowanych zamierzeń inwestycyjnych, bądź też uzyskanie prawomocnej decyzji ustalającej lokalizację inwestycji celu publicznego (ULICP).
Dodatkowo GS podejmuje działania związane z pozyskiwaniem nieruchomości na wniosek merytorycznych wydziałów Urzędu Miasta Krakowa, jednostek miejskich oraz podmiotów legitymujących się prawem własności do nieruchomości. Dotychczas jednak wniosek w omawianym zakresie nie wpłynął do Referatu Nabywania Nieruchomości do Zasobu Gminy Miejskiej Kraków.
ZZM: Na zlecenie Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie została opracowana kompletna dokumentacja projektowo-kosztorysowa dla zadania pn.: „Modernizacja nawierzchni bezpiecznej w parku Kościuszki”. W następnej kolejności zostanie wyłoniony wykonawca, w trybie przetargowym, na wykonanie robót budowlanych związanych z wymianą nawierzchni bezpiecznej na placu zabaw. W 2024 r. w ramach zadania budżetu obywatelskiego na terenie parku wybudowano zdrój wodny/poidełko.
AU: Prezydent Miasta Krakowa przyjął milczącą zgodą zgłoszenie z 1 kwietnia 2025 r. dotyczące zamiaru wykonywania robót budowlanych polegających na przebudowie istniejącego utwardzenia powierzchni gruntu na działce budowlanej – nawierzchni bezpiecznej na istniejącym placu zabaw zlokalizowanym w parku przy ul. Białoprądnickiej, miejsce wykonywania robót budowlanych: działka ewidencyjna nr 224 obr. K-42 jedn. ewid. Krowodrza zlokalizowana na obszarze wpisanym do rejestru zabytków pod numerem A-132. (sprawa znak AU-01-7.6743.403.2025.PKR).
GS: Zgodnie z danymi zawartymi na Internetowym Serwerze Danych Przestrzennych działka nr 382/6 obr. 44 jedn. ewid. Krowodrza stanowi własność Skarbu Państwa. W księdze wieczystej prowadzonej dla nieruchomości składającej się z m.in. ww. działki w dziale II ujawniono wpis: Skarb Państwa – w użytkowaniu Przedsiębiorstwa Obrotu Produktami Naftowymi „CPN”. Powyższe wpisy wskazują, że stan prawny ww. działki nie jest uregulowany.
Z informacji jakie posiada tut. Wydział wynika, iż w stosunku do działki nr 382/6 przed Wojewodą Małopolskim prowadzone jest postępowanie znak: WS-V.752.1.944.2013.EZ o stwierdzenie nabycia prawa użytkowania wieczystego z mocy prawa przez Centralę Produktów Naftowych „CPN” w Warszawie, obecnie Polski Koncern Naftowy ORLEN SA. Przedmiotowe postępowanie zostało zawieszone do czasu prawomocnego zakończenia postępowania komunalizacyjnego, tj. przejścia prawa własności nieruchomości na rzecz Gminy Miejskiej Kraków.
ZZM: Etap I inwestycji dot. zagospodarowanie terenu przy ul. Pielęgniarek tj. wykonanie alejek, ogrodzeń, strefy zabawowej wraz z urządzeniami: piaskownica, zestaw zabawowy, huśtawka oraz montaż ławek i koszy na śmieci w obrębie strefy przebiega zgodnie z założonym harmonogramem robót. Większość robót budowlanych została zakończona trwają prace wykończeniowe i porządkowe. Planowany termin zakończenia robót do 20 maja 2025 r.
W bieżącym roku planowana jest realizacja II etapu inwestycji obejmująca doposażenie obiektu w pozostałe elementy małej architektury wg opracowanej dokumentacji m.in. wykonanie dwóch stref z urządzeniami zabawowymi, stref rekreacyjnych, strefy z urządzeniami siłowni zewnętrznej oraz wykonanie oświetlenia obiektu. Finansowanie II etapu planowane jest w ramach inwestycji ogólnomiejskiej oraz środków wydzielonych do dyspozycji Dzielnicy IV.
AU: W Wydziale Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta Krakowa pod sygnaturą AU-01-2.6740.2.184.2024.MSŚ prowadzone było na wniosek inwestora postępowanie w przedmiocie udzielenia pozwolenia na budowę dla zamierzenia inwestycyjnego pn. Przebudowa i nadbudowa istniejącego garażu podziemnego o część nadziemną o funkcji mieszkalnej wielorodzinnej wraz z wewnętrznymi instalacjami prowadzonymi na zewnątrz budynku: wodną (ze studnią wodomierzową), kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej (z trzema zbiornikami retencyjnymi o pojemności 8m³ każdy) i kanalizacji ogólnospławnej na działce nr 61/15 przy ul. Pachońskiego w Krakowie (obręb 42 jednostka ewidencyjna Krowodrza). Przedmiotowe postępowanie zostało zakończone wydaniem 20 listopada 2024 r. decyzji nr 499/6740.2/2024 Prezydenta Miasta Krakowa o odmowie zatwierdzenia projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz projektu architektoniczno–budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę dla opisanego powyżej zamierzenia inwestycyjnego.
ZDMK: Zarząd Dróg Miasta Krakowa pismem znak: RW.460.5.152.2024 z 6 maja 2024 r. wydał uzgodnienie z zarządcą drogi zmiany sposobu zagospodarowania terenu przyległego do pasa drogowego w oparciu o art. 35 ust. 3 ustawy o drogach publicznych dla zamierzenia inwestycyjnego pn.: „Przebudowa i nadbudowa istniejącego garażu podziemnego o część nadziemną o funkcji mieszkalnej wielorodzinnej wraz z wewnętrznymi instalacjami prowadzonymi na zewnątrz budynku: kanalizacji sanitarnej i kanalizacji deszczowej na działce nr 61/15 obr. 42 Krowodrza przy ul. Pachońskiego w Krakowie”. (Program inwestycji: budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego – 10 lokali mieszkalnych o całkowitej powierzchni użytkowej ok. 1000 m2, dla którego inwestor zapewnia 13 miejsc postojowych, w tym 12 w istniejącym garażu podziemnym i 1 nowo projektowane naziemne dla osoby niepełnosprawnej).
GK: Ul. Pachońskiego jest drogą publiczną o kategorii (w zależności od odcinka) drogi gminnej oraz wojewódzkiej. Pełni ważną rolę dla obsługi komunikacyjnej tej części miasta. Wobec jej funkcji nie ma możliwości i zasadności dla wprowadzenia zakazu ruchu.
ZDMK: Stanowisko w tej sprawie zostało wyrażone przez ówczesny Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu UMK (obecnie Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury).
GK: Zatory drogowe tworzą się w związku z niewystarczającą przepustowością skrzyżowań w odniesieniu do zapotrzebowania dla tak dużej liczby pojazdów osobowych. Organ zarządzający ruchem ciągle czyni starania, aby poprawiać warunki dla alternatywnych środków transportu np. rowerów czy komunikacji miejskiej. Niemniej jednak możliwości korygowania organizacji ruchu są ograniczone, dlatego koniecznym jest budowanie nowych układów drogowych i przebudowa istniejących – takie działania pozostają w kompetencjach zarówno Zarządu Dróg Miasta Krakowa jak również Zarządu Inwestycji Miejskich.
Tranzyt powinien odbywać się drogami o odpowiednio wysokich parametrach, a nie drogami osiedlowymi. Dlatego też organ zarządzający ruchem podejmuje szereg działań utrudniających ruch tranzytowy wewnątrz osiedli. Wprowadzane są strefy ograniczonej prędkości, drogi jednokierunkowe czy też rozmaite urządzenia BRD – spowalniające ruch. Ponieważ są to jednak drogi ogólnodostępne – mające służyć wszystkim użytkownikom – nie ma możliwości wprowadzania na nich zakazu ruchu z wyłączeniem mieszkańców.
ZIM: W ramach budowy linii tramwajowej Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (KST etap III) pomiędzy osiedlami Krowodrza Górka i Górka Narodowa powstał m.in. terminal przesiadkowy przy ul. Papierni Prądnickich 1, gdzie znajduje się dworzec autobusowo-tramwajowy zintegrowany z wielopoziomowym parkingiem, a także przebudowano istniejącą wcześniej pętlę autobusowo-tramwajową „Krowodrza Górka”. Jeżeli chodzi o komfort pasażerów na pętli „Górka Narodowa P+R”, obiekt terminala dworca posiada poczekalnię dla podróżujących, płyta dworca autobusowego, a także przystanki tramwajowe zlokalizowane są pod zadaszeniem. Z kolei w zakresie pętli tramwajowej „Krowodrza Górka P+R” projekt KST III obejmował wyłącznie jej adaptację do trasy nowej linii tramwajowej (zmianę geometrii pętli z wyprowadzeniem torów w kierunku linii KST III oraz w kierunku Azorów), niemniej jednak dobór wielkości i liczby wiat wynikał z rzeczywistych potrzeb przystanku końcowego i początkowego.
ZTP: Liczba przyszłych pasażerów korzystających z przystanków linii tramwajowej KST etap III była oszacowana na etapie ich projektowania, dlatego na tych przystankach, na których przewidziano potencjalnie największą wymianę pasażerów, posadowiono wiaty dwukrotnie większe od standardowych. Tak jest m.in. na tramwajowych peronach przelotowych w rejonie pętli „Krowodrza Górka P+R” 01 i 02, gdzie liczba osób wsiadających do pojazdów jest kilkukrotnie większa niż łącznie z obu peronów zlokalizowanych na pętli tramwajowej – w przypadku peronu 01 w kierunku centrum osób tych jest ponad 10-krotnie więcej niż na pętli.
Na pozostałych przystankach zamontowano wiaty standardowe, jak na większości krakowskich przystanków. Informujemy, że wiaty na przystankach KST III nie były stawiane w ramach umowy na wykonanie linii do Górki Narodowej, lecz w ramach umowy koncesji na budowę wiat w Krakowie z firmą AMS.
Dla porównania liczba wsiadających dziennie:
- „Krowodrza Górka” P+R 01 (w kierunku Górki Narodowej) – 1 437 osób
- „Krowodrza Górka” P+R 02 (w kierunku centrum) – 7 202 osoby
- „Krowodrza Górka” P+R 03 (na pętli, dwa perony) – 632 osoby.
GK: Oznakowanie drogowe i urządzenia BRD stosowane na drogach w ramach zarządzania ruchem muszą ściśle odpowiadać wymogom określonym w obowiązujących przepisach. Nie ma zatem prawnej możliwości stosowania innych elementów – określonych jako: „znaki komunikacyjne”.
ZTP: Obecnie System Informacji Miejskiej nie zawiera w swoim katalogu nośników dedykowanych ruchowi rowerowemu, jednakże jednym z planów powołanego zarządzeniem nr 1931/2024 Prezydenta Miasta Krakowa z 10 lipca 2024 r. Zespołu Zadaniowego ds. kierunku rozwoju infrastruktury rowerowej w Krakowie jest opracowanie założeń do zaprojektowania i wdrożenia tego typu nośników, zwłaszcza w zakresie oznakowania kierunkowego dla rowerzystów. Harmonogram wdrożenia zależny będzie od przyznanych na ten cel w budżecie miasta środków.
AU: 11 sierpnia 2023 r. dokonano zgłoszenia zamiaru wykonywania robót budowlanych polegających na przebudowie drogi ul. Gaik w granicy istniejącego pasa drogowego w zakresie konstrukcji warstw chodników i poboczy. Wniosek został zarejestrowany pod sygnaturą: AU-01-7.6743.1643.2023.PKR i został przyjęty milczącą zgodą organu w 25 sierpnia 2023 r.
GK: W IR opiniowany był projekt rozbudowy ul. Gaik. Projekt zakładał realizację m.in. drogi dla pieszych oraz odwodnienia. Informacji w zakresie etapu procedowania inwestycji winien udzielić prowadzący zadanie, tj. ZDMK.
ZDMK: Koncepcja rozbudowy ul Gaik wraz z ul. Gaik boczną została wykonana i odebrana (kończy to I etap prac koncepcyjnych). Aktualnie uzyskiwana jest jeszcze decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (postępowanie administracyjne zostało wszczęte i jest w trakcie) – jej uzyskanie zakończy etap II prac koncepcyjnych). Następnie będzie można przystąpić do dalszych kroków, tj. do ogłoszenia przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem ZRID. Aktualnie brak środków na roboty budowlane.
GK: Na przełomie października i listopada 2024 r. na ciągu al. 29 Listopada wdrożony został Obszarowy Systemu Sterowania Ruchem.
ZDMK: W Krakowie zostały zmienione zasady pracy sygnalizacji i obecnie funkcjonują sygnalizacje świetlne akomodacyjne, natomiast zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach wyświetlacz czasu może być stosowany z sygnalizacją świetlną stałoczasową.
Sygnalizacja stałoczasowa pracuje, powtarzając zaprogramowany cykl, co poza okresowymi zmianami programu, umożliwia „przewidzenie”, jak długo dany sygnał będzie jeszcze wyświetlany. Sygnalizacja akomodacyjna dostosowuje się cały czas do zajętości poszczególnych wlotów, zgłoszeń pieszych oraz informacji otrzymywanych z pojazdów mających priorytet (komunikacja miejska). Oznacza to, że gdy spełniony zostanie warunek minimalnej długości zielonego na danym kierunku, sterownik może w dowolnym momencie (w zależności od otrzymywanych zgłoszeń z detektorów) rozpocząć sekwencję przejścia w inną fazę. W takich sytuacjach nie ma możliwości predykcji zachowania sterownika z wyprzedzeniem i wszystkie wyświetlane wskazania sekundników nie miałby pokrycia w rzeczywistej pracy sterownika.
ZIM: Parking P+R Krowodrza Górka powstał jako infrastruktura towarzysząca budowie linii tramwajowej KST III. Obiekt został zrealizowany zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym, uwzględniającym wszelkie wytyczne projektowe, ale i uwagi mieszkańców, które wpłynęły również na skalę inwestycji. Inwestycja na etapie przygotowania poddana była również konsultacjom społecznym. Zgodnie z ustalonymi uwarunkowaniami na parkingu zostało wyznaczone 109 miejsc parkingowych, w tym 4 miejsca dla osób niepełnosprawnych (spełniające wymagania określone dla tego typu miejsc), a także 4 miejsca dla ładowania pojazdów samochodowych z napędem elektrycznym. Kwestia dostępności miejsc parkingowych uregulowana zostanie, gdy parking funkcjonował będzie w systemie parkingowym, ewidencjonującym pojazdy i ich czas parkowania.
AU: 28 lipca 2023 r. dokonano zgłoszenia robót budowlanych dla inwestycji: przebudowa drogi powiatowej w granicach istniejącego pasa drogowego w zakresie budowy chodnika, przebudowy jezdni, przebudowy peronu przystankowego, budowy przyłącza elektroenergetycznego oświetlenia przejść dla pieszych, budowy sieci kanalizacji deszczowej i kanału technologicznego, przebudowy sieci teletechnicznej i gazowej. Wniosek zarejestrowano pod sygnaturą: AU-01-7.6743.1539.2023.EFI i przyjęto milczącą zgodą 11 sierpnia 2023 r.
Dodatkowo 29 marca 2022 r. dokonano zgłoszenia robót budowlanych dla przebudowy drogi w granicach pasa drogowego w zakresie budowy chodnika, budowy i przebudowy sieci uzbrojenia terenu w ramach „Programu budowy chodników w wybranych lokalizacjach na terenie miasta Krakowa”. Wniosek powyższy zarejestrowany pod sygnaturą: AU-01-7.6743.526.2022.EFI i przyjęto milczącą zgodą w 7 kwietnia 2022 r.
GK: W GK opiniowana była wielowariantowa koncepcja budowy chodnika ul. Łokietka. Projekt zakładał realizację m.in. drogi dla pieszych na brakujących odcinkach w ciągu ul. Łokietka. Informacji w zakresie etapu procedowania inwestycji winien udzielić prowadzący zadanie, tj. ZDMK.
ZDMK: Dla budowy chodnika na ul. Łokietka na odcinku od sklepu Biedronka (przy ul. Łokietka 136) do ul. Starego Wiarusa została opracowana dokumentacja projektowa w ramach zadania pn.: „Budowa / przebudowa chodników w wybranych lokalizacjach na terenie miasta Krakowa – opracowanie dokumentacji projektowej w ramach zadania pn. »Program Budowy Chodników - cześć 2 tj. Łokietka od Biedronki do ul. Starego Wiarusa«”.
Dla budowy tego chodnika została zawarta umowa nr 420/U/ZDMK/2022 z 26 sierpnia 2022 roku z inwestorem inwestycji niedrogowej o zastępstwo inwestycyjne, dla której do 25 października 2024 r. nie wpłynął do ZDMK harmonogram robót.
Ponadto dla budowy chodnika we wnioskowanej lokalizacji została w 2023 r. opracowana koncepcja przebudowy ul. Łokietka na podstawie umowy nr 264/U/ZDMK/2023 z 31 maja 2023 r. dla wykonania zadania pn. „Opracowanie koncepcji dla budowy chodników wraz z infrastrukturą towarzyszącą w ramach zadania: »Program Budowy Chodników w wybranych lokalizacjach miasta Krakowa” – część 3: ul. Łokietka – brakujące odcinki chodników« wraz z podziałem na części dla przyszłych opracowań w zakresie dokumentacji projektowych”. Opracowanie dokumentacji projektowej oraz wykonanie robót budowlanych jest zależne od przyznania dodatkowych wolnych środków finansowych dla zadania Program Budowy Chodników.
Dla zawartych umów w oparciu o art. 16 ustawy o drogach publicznych nie wpłynęły harmonogramy ich realizacji, a dla inwestycji realizowanych przez ZDMK brak jest środków na kontynuację prac.
ZDMK: Nakładkę asfaltową na ul. Łokietka, na odcinku pomiędzy ul. Opolską, a ul. Pachońskiego, wykonał inwestor po zakończeniu inwestycji niedrogowej. Powyższe zostało wykonane na podstawie umowy nr 361/ZDMK/2021 z 2 kwietnia 2021 r., w której zawarto warunek bezwzględnego odtworzenia nawierzchni na tym odcinku w przypadku, gdy uległa ona zniszczeniu.
BP: W Wydziale Planowania Przestrzennego opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego „Krowodrza Górka” – obejmujący obszar ograniczony na zachodzie ulicami Władysława Łokietka i Batalionu „Skała” AK, na północy ulicą Opolską, na wschodzie ulicami Dominika Ździebły-Danowskiego, Krowoderskich Zuchów i Doktora Twardego, a na południu terenami kolejowymi.
W sporządzanym projekcie planu wyznaczono około 30 terenów zieleni urządzonej z podziałem na zieleń parkową, zieleń izolacyjną oraz zieleń towarzyszącą zabudowie. Dodatkowo, istniejąca zieleń w wyznaczonych w tym planie terenach zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej została ochroniona strefą zieleni bez możliwości lokalizowania kubaturowych obiektów. Przyjęte w projekcie planu ustalenia zabezpieczają zatem zieleń osiedlową na obszarze osiedla Krowodrza Górka i chronią ją przed nową zabudową. W zapisach projektu planu uwzględniona zostanie możliwość lokalizowania wiat śmietnikowych na obszarze osiedla.
Projekt planu po uzyskaniu ustawowych opinii i uzgodnień zostanie wyłożony do publicznego wglądu. Wówczas będzie można zapoznać się z rozwiązaniami zawartymi w projekcie planu. Będzie to również czas, kiedy będzie można złożyć ewentualne uwagi do zaproponowanych rozwiązań planistycznych. O terminach i formie konsultacji społecznych oraz zasadach i możliwości składania uwag do projektu planu będzie informować stosowne ogłoszenie Prezydenta Miasta Krakowa.
ZZM: Informujemy, że zagospodarowanie terenów zieleni publicznie dostępnej (w tym skwery i zieleńce), z uwzględnieniem możliwych form i funkcji jej zainwestowania wynika z zapisów dokumentów polityki miasta, w tym miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Jeżeli na danym terenie obowiązujący plan miejscowy wyznacza przeznaczenie pod zieleń, wówczas ryzyko powstania na danym terenie niepożądanej zabudowy, innej niż ta dopuszczona w zapisach planu miejscowego, nie występuje. Odstępstwem od tej zasady jest sytuacja, w której dla danej nieruchomości zostało wydane prawomocne pozwolenie na budowę datowane na okres sprzed daty uchwalenia planu miejscowego. Informujemy również, że ZZM zgodnie z kompetencjami zajmuje się m.in. utrzymaniem terenów zieleni, oraz posiada kompetencje do zakładania i prowadzenia inwestycji w obszarach terenów zieleni z przeznaczaniem ich pod publicznie dostępne tereny.
GS: Informujemy, że zabudowana nieruchomość przy ul. Krowoderskich Zuchów 2 (działka nr 203/15 obr. 44 Krowodrza) stanowi własność Gminy Miejskiej Kraków i użytkowana będzie na potrzeby Urzędu Miasta Krakowa (część zabudowana budynkiem wysokim). Urzędy skarbowe użytkujące wysoki budynek sukcesywnie będą przenosić się do nowej lokalizacji – przewidywany termin opuszczenia budynku wysokiego do końca 2025 r. Część nieruchomości zabudowana niskim budynkiem (obecnie znajdują się tam sala obsługi klienta i skarbiec) przeznaczona jest do zbycia na rzecz Skarbu Państwa – trwały zarząd Izby Administracji Skarbowej w Krakowie.
ZDMK: Z uwagi na nieprecyzyjne sformułowanie wniosku, nie wiadomo, czy chodzi o oświetlenie punktowe w każdym z podanych adresów czy o odcinek od jednego punktu do drugiego. Niezależnie od powyższego na chwilę obecną ZDMK nie planuje budowy oświetlenia we wskazanym miejscu ze względu na brak środków finansowych.
Niezależnie od powyższego informujemy, że w okolicach bloków przy ul. Łokietka 57 oraz ul. Wybickiego 16 istnieje sieć oświetleniowa będąca w utrzymaniu ZDMK, a oświetlenie realizowane jest oprawami sodowymi. Oświetlenie to jest przewidziane do wymiany na oprawy typu LED, jednak ze względu na brak środków finansowych nie jest to możliwe w bieżącym roku.
ZIM: W kwestii prac, zdaniem zgłaszających obiecanych a niewykonanych przez ZIM w ramach inwestycji KST III, należy przekazać do ZIM informację, o jakie prace chodzi w celu zweryfikowania tej informacji w dokumentacji projektu (w tym ustaleń zawartych w notatkach ze spotkań). Po zapoznaniu się z dokumentacją ustalone zostanie spotkanie lub udzielona zostanie odpowiedź pisemna z uzasadnieniem.
ZDMK: Zarząd Dróg Miasta Krakowa planuje wykonanie zabezpieczenia do końca II kwartału 2025.
Wykaz użytych skrótów:
- AU – Wydział Architektury i Urbanistyki
- BMK – Budżet Miasta Krakowa
- BP – Wydział Planowania Przestrzennego
- GK – Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury
- GS – Wydział Skarbu Miasta
- MCOO – Miejskie Centrum Obsługi Oświaty
- SMMK – Straż Miejska Miasta Krakowa
- WPF – Wieloletnia Prognoza Finansowa
- ZDMK – Zarząd Dróg Miasta Krakowa
- ZIM – Zarząd Inwestycji Miejskich
- ZRID – Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej
- ZTP – Zarząd Transportu Publicznego
- ZZM – Zarząd Zieleni Miejskiej