Muzyka spod Baranów: Tamara Kalinowska – śpiewająca autorka Piwnicy
-
Data:
2026-01-26
-
Miejsce:
Krakowskie Forum Kultury, ul. Mikołajska 2
-
Kategoria:
Muzyka rozrywkowa
Choć Piwnica pod Baranami kojarzy się przede wszystkim z kabaretem i poezją, muzyka była zawsze jednym z jej najmocniejszych filarów. W ramach cyklu Muzyka spod Baranów Krakowskie Forum Kultury zaprasza do odkrywania utworów, głosów i melodii, które wybrzmiewały w piwnicznych murach – od klasycznych ballad po współczesne aranżacje. Każde spotkanie poświęcone jest konkretnemu artyście, tematowi lub okresowi. Program łączy wspólne słuchanie muzyki (fragmenty koncertów, nagrania archiwalne), rozmowy z zaproszonymi gośćmi (muzykami, świadkami, badaczami), wykonania na żywo oraz materiały wizualne.
W styczniu gościnią cyklu będzie śpiewająca autorka Tamara Kalinowska związana z Piwnicą pod Baranami od 1983. Lata 80., zwłaszcza ich początek, to czas przełomowych zmian w Polsce. W repertuarze żywo reagującego na sprawy społeczne i polityczne kabaretu pojawia się wówczas znacznie więcej piosenek zaangażowanych, i bazujących na klasycznej poezji, i także prześmiewczych interpretacji tekstów gazetowych, pastisze oraz autorskie wypowiedzi piwniczego barda Leszka Wójtowicza. Dla odmiany piosenki Tamary Kalinowskiej to głos kobiety wolnej od politycznych i społecznych uwarunkowań, wyznania osoby żyjącej już w świecie, który pozwala skupić się na własnych emocjach. Artystka wydała właśnie teksty zebrane w tomiku Kiedy kobieta płacze. Porozmawiajmy zatem o zgromadzonych w książce utworach z różnych lat, a kilka piosenek usłyszymy także w autorskim wykonaniu.
Spotkania prowadzi Barbara Stępniak-Wilk — śpiewająca autorka i kompozytorka, artystka kabaretowa, nominowana do tytułu Mistrz Mowy Polskiej 2025. W 1995 roku artystka zadebiutowała w Piwnicy pod Baranami i Teatrze Loch Camelot, w którym do dziś występuje. W latach 1995-97 współtworzyła m.in. wraz z Januszem Radkiem, Robertem Kasprzyckim i Kamilem Śmiałkowskim formację "Zielone Szkiełko". W latach 2002-04 działała z Sebastianem L. Kudasem i Maćkiem Dancewiczem w literackiej Grupie Apokryficznej, w której akcje (także wydawnicze – CD "Grupa Apokryficzna", Multipoezja 2002 r.) włączyli się m.in. Grzegorz Turnau, Zygmunt Konieczny, Jan Kanty Pawluśkiewicz, Jerzy Trela i Jan Nowicki. Na imponującej liście nagród dla Basi i jej piosenek jest m.in. pierwsze miejsce i nagroda im. Wojtka Bellona na Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie oraz Grand Prix im. Jonasza Kofty Ogólnopolskiego Przeglądu Piosenki Autorskiej OPPA w Warszawie, a także Stypendium Twórcze Miasta Krakowa w dziedzinie sztuka estradowa i Nagroda Kapituły im. Jacka Kaczmarskiego za całokształt dokonań scenicznych. W 2019 r. uhonorowana została odznaką Honoris Gratia, przyznawaną przez Prezydenta Miasta Krakowa. W dyskografii artystki na szczególną uwagę zasługują autorskie płyty – CD „O obrotach”, CD „Słodka chwila zmian”, CD „Obce kraje” i CD „Przywidzenia” oraz tomik wierszy z płytą CD „Ponad ziemią” (wiersze autorki czytają m.in. Anna Dymna, Jan Nowicki, Marek Bałata).