Bona Sforza
-
Data:
2026-02-20
-
Miejsce:
Opera Krakowska, ul. Lubicz 48
-
Kategoria:
Muzyka klasyczna
Bona Sforza to nowa współczesna, dwuaktowa klasyczna opera z muzyką Zygmunta Krauzego i librettem Vincenzo de Vivo poświęcona jedynej Włoszce na polskim tronie, efekt współpracy międzynarodowej pomiędzy Krakowem i Bari. Wspólna praca nad spektaklem ukazuje wielką postać historyczną, jej życie, ówczesny kontekst kulturowy i polityczny oraz zbudować współpracę pomiędzy oboma miastami.
Klasyczna opera pokazuje trzy różne oblicza i etapy życia polsko-włoskiej królowej, śpiewane przez trzy solistki w trzech wersjach językowych: polskiej, włoskiej i łacinie.
Poznajemy Bonę jako młodą, pełną nadziei, odkrywającą świat kultury i sztuki kobietę, która przygotowuje się do roli królowej. Bona wywodziła się z jednego ze znamienitszych rodów włoskich, jako córka księcia Mediolanu i Bari wychowywała się w świecie wielkiej polityki, rywalizacji rodów o poszczególne księstwa i intryg dworskich.
Następne oblicze Bony pokazuje ją jako dojrzałą kobietę, żonę Zygmunta I Starego, królową Polski i wielką księżną litewską, która cieszyła się na dworze bardzo silną pozycją — ingerowała w sprawy polityczne, decydowała o obsadzie urzędów, a przede wszystkim gromadziła własny majątek. Pomimo tak ogromnej władzy i majątku Bona styka się z zupełnie inną kulturą, jest zagubiona i niepewna, głęboko odczuwa różnice kulturowe.
Wreszcie, odbiorcy są świadkami schyłku jej życia. Wzgardzona, zniszczona i zdradzona kobieta wraca do Bari, gdzie prawdopodobnie została otruta. Tragiczny koniec, jaki spotkał Bonę, bez wątpienia pokazuje, jaką skomplikowaną i kontrowersyjną postacią była. Miała zwolenników i wrogów, jedni cenili ją za mądrość, zaradność i przenikliwość, a drudzy zarzucali jej zuchwałość, żądzę władzy i despotyzm. Dualizm tej postaci, a także próba przedstawienia Bony jako kobiety, która musi sobie radzić w trudnej ówczesnej rzeczywistości – ma własne troski i zmagania, a także plany i marzenia, które niestety musi poświęcić w imię wyższych celów – staje się zadaniem fascynującym i wymagającym.
Reżyserii dzieła podjął się Michał Znaniecki, za stronę muzyczną odpowiada Piotr Sułkowski.
Reżyseria (dramaturgia i inscenizacja): Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Piotr Sułkowski
Scenografia: Luigi Scoglio
Kostiumy: Małgorzata Słoniowska
Choreografia: Inga Pilchowska
Projekcje: Karolina Jacewicz
Reżyseria światła: Dawid Karolak
Premiera: 9 listopada 2024