Kultura rozwiń menu
Fotografia wydarzenia
  • Data:

    2025-10-17 - 2025-12-06

  • Miejsce:

    Galeria Olympia, ul. Limanowskiego 24/4b

  • Kategoria:

    Wystawy czasowe

Alicja Żebrowska uznana jest za klasyczkę polskiej sztuki współczesnej. Ukończyła studia w Instytucie Artystycznym na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Studiowała rzeźbę. Dyplom obroniła w 1980 roku. W trakcie studiów nie tylko w ramach zajęć, ale też w rygorze samokształcenia, zgłębiała tajniki tradycyjnych technik, szczególnie graficznych. Do maestrii opanowała posługiwanie się drzeworytem i wykonywanie odbitek na delikatnej bibule japońskiej. 

Wystawa w Galerii Olympia Krajobraz z wilgą nawiązuje do utworu Krajobraz z wilgą i ludzie z 1972 r. Marka Grechuty, który w warstwie słownej posłużył się poezją Tadeusza Nowaka, łącząc jego dwa wiersze w jedno liryczne przesłanie. Jest nim relacja człowieka z naturą. Pokazywana na wystawie grafika z 1982 r. Pejzaż z wilgą powstała z inspiracji piosenką Grechuty. Ów pejzaż można potraktować jako metaforę życia. „…wszechświat jest całkowicie „żywy”. Nie istnieje żadne rozróżnienie pomiędzy ożywionym i nieożywionym. Cały wszechświat wypełnia energia — wibracja, narastanie i opadanie, pulsowanie. Wszystkie formy postrzegane są we wzajemnych powiązaniach, a podstawą wszystkiego jest uniwersalna siła życia.” 

Zgromadzone na wystawie prace datowane są na lata 1979–1984. Część z nich pochodzi z kolekcji Artura Zakrzewskiego. Całość dopełnia rzeźba Faun, chociaż powstała w czasie studiów, jest niezwykle dojrzałym studium witalności. Cogito Ergo Sum – Disiunctio była wystawiona w Gdańskiej Galerii Miejskiej w 2024 r. na wystawie Tajemnica patrzy. Prace z czasu transformacji, której kuratorem był Jakub Banasiak. 

Twórczość Alicji Żebrowskiej była w przeszłości interpretowana w kontekście sztuki krytycznej. Sama artystka podkreśla, że takie podejście stanowi zafałszowanie jej intencji – istotą jej twórczości jest bowiem uniwersalizm, duchowe doświadczenie oraz wgląd w kosmiczny porządek. W ten sposób Żebrowska oferuje widzom możliwość spotkania z wizją sztuki przekraczającej granice kulturowych i historycznych kategorii – sztuki, która staje się pomostem ku jedności i pełni. „Dla mnie pojęcie sztuki krytycznej jako wyodrębnionego nurtu jest nieporozumieniem. Dobra sztuka zawsze jest krytyczna”. 

Z tekstu kuratorskiego Olimpii Maciejewskiej

Wystawa czynna po umówieniu.