Start rozwiń menu
Komunikat archiwalny

Nowe inwestycje i przebudowa ulicy

Interpelacje do Prezydenta Miasta Krakowa złożyli radni Łukasz Gibała i Łukasz Maślona. Pytają w nich m.in. o: planowaną inwestycję drogową w rejonie ul. Ceglarskiej, remont mostu Dębnickiego, czy przebudowę ul. Krupniczej.

Fot. Jan Graczyński

Radny Łukasz Gibała złożył dwie interpelacje. Pierwszą w sprawie planowanej inwestycji drogowej w rejonie ul. Ceglarskiej. - Mieszkańcy okolic ul. Ceglarskiej sygnalizują duże zaniepokojenie w związku z planami wprowadzenia zmian w układzie komunikacyjnym w ich sąsiedztwie. Mowa o planowanej przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa budowie nowego połączenia ul. Ceglarskiej z ul. Kapelanka i zamknięciu istniejącego ponad 100 metrów dalej skrzyżowania tych dwóch ulic. Samo zamierzenie nie budziłoby tak dużych obaw, gdyby nie wydana 1 grudnia 2022 r. decyzja o ustaleniu warunków zabudowy nr AU-2/6730.2/832/2022 dla budynku biurowo-usługowego, który miałby stanąć w rejonie istniejącego skrzyżowania ulic Ceglarskiej i Kapelanka – czytamy w interpelacji radnego. - Ma to być potężny biurowiec z prawie 300 miejscami postojowymi. Jeśli planowane przez ZDMK zmiany zostaną wprowadzone, dojazd do niego możliwy będzie wyłącznie ulicą Ceglarską. Z oczywistych więc względów planowane zmiany przebiegu ul. Ceglarskiej będą oznaczały ogromne uciążliwości dla mieszkańców okolicznego osiedla i spadek poziomu bezpieczeństwa – opisuje radny Gibała. - W rejonie, o którym mowa, istnieje ogromne osiedle. Ulica Ceglarska na odcinku, który ma się stać „tranzytowym”, stanowi dla jego mieszkańców – w tym dzieci – jedyne dojście do przystanków komunikacji miejskiej i pobliskiego centrum handlowego. Planowane zmiany w organizacji ruchu sprawią, że ta osiedlowa uliczka może stać się jedyną drogą dojazdową nie do jednego, a do kompleksu biurowców, którego powstanie – jeśli wejdzie w życie projektowany miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego obszaru „Kobierzyńska-Pychowicka” – jest tylko kwestią czasu. Z powyższych względów oczywistym wydaje się, że wprowadzenie tak dużych zmian komunikacyjnych powinno stać się przedmiotem konsultacji społecznych. Tych jednak nie było i nic nie świadczy o tym, by były planowane – tłumaczy radny. Wątpliwości u Łukasza Gibały budzą jeszcze poniższe kwestie.  - Po pierwsze to, że planowana inwestycja drogowa nie jest w pełni zgodna
z zapisami obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego „Dla wybranych obszarów przyrodniczych Etap A-83”, co daje możliwość skorzystania z specustawy drogowej. Choć to zgodne z prawem, zapisy tej specustawy nie są dedykowane inwestycjom na drogach osiedlowych i wykorzystywanie ich w takich przypadkach uznać należy za naganne. Po drugie, skoro rzekoma konieczność realizacji tej inwestycji drogowej spowodowana jest wyłącznie faktem, że prywatny inwestor zamierza wybudować biurowiec, miasto nie powinno ponosić żadnych związanych z tym kosztów – wyjaśnia radny w interpelacji, zamieszczając stosowne pytania odnośnie tego zagadnienia.

Łukasz Gibała porusza także temat remontu mostu Dębnickiego. - Na początku lipca, tuż po zakończeniu Igrzysk Europejskich, ma się rozpocząć wyczekiwany remont ulic Kościuszki
i Zwierzynieckiej wraz z tarczą ich skrzyżowania z Alejami Trzech Wieszczów. Jak wynika z oficjalnych informacji podanych przez Urząd Miasta Krakowa, planowane jest połączenie tej inwestycji z remontem mostu Dębnickiego. Prace w tym rejonie mają potrwać od lipca do listopada br., a podczas remontu most ma być w połowie zamknięty dla ruchu. Fakt, że wymienione ulice i most zostaną wyremontowane, musi cieszyć – tym bardziej, że inwestycja zostanie w części sfinansowana z środków pozabudżetowych. Plany te budzą jednak wśród mieszkańców poważne obawy, że podczas prac dojdzie do całkowitego paraliżu komunikacyjnego w tej części miasta – pisze radny.- Już dziś most Dębnicki jest jednym z najbardziej zakorkowanych miejsc w Krakowie. Jak wynika z podanych przez Magistrat danych, na podstawie przeprowadzonych w styczniu br. pomiarów ustalono, że w ciągu doby przez tę jedną z najważniejszych w mieście przepraw przez Wisłę przejeżdża około 68 tysięcy pojazdów. Równoczesne prowadzenie wymienionych wyżej prac może nie tylko całkowicie sparaliżować ruch samochodowy w rejonie mostu, ale też spowodować poważne utrudnienia w przejeździe przez rondo Grunwaldzkie z ulicami Monte Cassino i Dietla, całą ul. Konopnickiej do ronda Matecznego czy wreszcie ogromną część Alej Trzech Wieszczów – analizuje radny i dodaje, że w korkach utkną też autobusy komunikacji miejskiej. - Wśród planowanych zadań wymieniane są: wymiana i naprawa struktur pod asfaltem, wymiana nawierzchni jezdni i ciągów pieszo-rowerowych, remont balustrad i oświetlenia oraz dylatacji. Mowa o moście długości 157 metrów i stosunkowo niewielkim zakresie robót, dlatego wątpliwości mieszkańców budzi tak długi okres prac – prawie 5 miesięcy, zakładając, że nie będzie opóźnień. Obawiają się także, że – skoro na obie inwestycje rozpisane zostaną odrębne przetargi – prace będą realizowane przez dwóch różnych wykonawców, co z pewnością nie ułatwi ich optymalnego skoordynowania – uzasadnia radny i załącza w interpelacji pytania do Prezydenta.

Radny Łukasz Maślona złożył dwie interpelacje. Powołując się na informację zawartą w materiałach prasowych jednego z krakowskich deweloperów, radny przytacza szczegóły nowej inwestycji. - „Essa Kliny to osiedle mieszkaniowe z bogato rozbudowaną infrastrukturą techniczną i usługową. Mieszkańcy w zasięgu kilkuminutowego spaceru znajdą wszelkie niezbędne usługi - żłobki, przedszkola, sklepy, plac targowy, przychodnie, gabinet rehabilitacji czy dentystę, jak również liczne restauracje i kawiarnie" – cytuje radny w interpelacji i dodaje, że ponadto "osiedle będzie posiadało dużo udogodnień, miejsc rekreacji i obszarów do uprawiania sportów dla przyszłych mieszkańców, a to wszystko w połączeniu z dużą ilością zieleni". Radny otrzymał wiele zapytań w sprawie, dotyczących znanych już obecnie problemów ze zbyt dużą liczbą dzieci w pobliskiej Szkole Podstawowej nr 14 przy ul. Bartla. Łukasz Maślona prosi Prezydenta o udzielenie szczegółowych informacji na przedstawione w interpelacji pytania.

Radny interweniuje na prośbę mieszkańców oraz zwraca się ponownie z zapytaniem, kiedy będą ukończone prace związane z poszczególnymi etapami przebudowy ul. Krupniczej, gdyż terminy podane w odpowiedzi ze stycznia 2023 r. nie zostały dotrzymane. - Proszę o aktualizację informacji dla odcinków od Teatru Bagatela do ul. Loretańskiej i odcinka do ul. Szujskiego. Kiedy prace zostaną ukończone? Ponadto mieszkańcy zwracają uwagę na zbyt bliskie usytuowanie drzewa względem elewacji przy wejściu do Teatru Bagatela – apeluje oraz pyta radny w interpelacji. - Krakowianie informują, iż drzewo to było już przycinane zaraz po nasadzeniu – wyciąga wniosek radny i nadmienia, że nie trudno się domyślić, że jego rozrost spowoduje konieczność kolejnych cięć. Łukasz Maślona dopytuje zatem, czy nie można go przesunąć poprzez poszerzenie okienka w stronę środka ulicy Krupniczej? Radny przekazuje również informację o aktach wandalizmu na terenie budowy oraz pyta, czy udało się zidentyfikować sprawców? Czy ul. Krupnicza objęta jest monitoringiem miejskim? Jeśli nie, to czy można wyposażyć ją w kamery, by zapobiec w przyszłości niszczeniu mienia Gminy Miejskiej Kraków po oddaniu inwestycji?

pokaż metkę
Autor: Magdalena Głodzińska
Osoba publikująca: Joanna Górska
Podmiot publikujący: Kancelaria Rady Miasta Krakowa
Data publikacji: 2023-03-28
Data aktualizacji: 2023-03-28
Powrót

Zobacz także

Znajdź