Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

XVI Dni Komedii dell’Arte

Kilkanaście festiwalowych dni, sześć różnych spektakli w kilku krakowskich teatrach, unikatowe lekcje o komedii dell’arte dla młodzieży, koncert, spotkanie tematyczne oraz wystawa. A wszystko to pod hasłem „Synowie komedii: Goldoni i Molier”. Tak zapowiada się XVI edycja krakowskich Dni Komedii dell’Arte, która potrwa od 15 lutego do 5 marca.

Fot. materiały prasowe

Kraków już od piętnastu lat znajduje się pośród miast obchodzących międzynarodowe święto komedii dell’arte – Commedia dell’Arte Day, którego celem jest promowanie wiedzy na temat tego niezwykłego teatralnego zjawiska. Nadchodząca, szesnasta edycja zostanie poświęcona wielkim kontynuatorom tradycji komedii – Goldoniemu oraz Molierowi.

– Goldoni jest ojcem chrzestnym nazwy komedia dell’arte, podkreślającej zawodowy charakter tego teatru. To również on zamyka ważną w dziejach komedii erę – spisując swoje dzieła w formie scenariuszy,systematyzuje je i sprawia, że na scenie kończy się władza aktora–improwizatora, wypełniającego treścią canevas, czyli scenariusze ramowe, a zaczyna panowanie dramaturga i słowa. Z kolei w twórczości Moliera – choć stworzył on nowy rodzaj komedii, komedię charakterów – widać wiele nawiązań do typów postaci komedii dell’arte. Stąd też właśnie ich sztuki będzie można oglądać w ramach XVI Dni Komedii dell’Arte – mówi Agnieszka Cianciara-Fröhlich z Fundacji Studio Dono, capocomico Trupy Komediant0y.

– Warto też podkreślić, że program tej edycji będzie po dwakroć rekordowy – ze względu na najdłuższy w historii projektu czas trwania festiwalu oraz najszersze pole współpracy z krakowskimi teatrami. Czeka nas prawdziwy maraton komediowej klasyki! – dodaje.

– Bardzo się cieszę, że już po raz kolejny możemy współuczestniczyć w tworzeniu tego wyjątkowego projektu kulturalnego, który dowodzi, że sztuka teatralna rodem z szesnastowiecznej Italii nie tylko nie traci na aktualności, ale może nam pomóc w oswajaniu i zrozumieniu czasów współczesnych – zwłaszcza w kontekście relacji międzyludzkich. Liczę też, że z festiwalową publicznością urzeczoną magią komedii dell’arte, będziemy się mogli spotykać również po jego zakończeniu – na spektaklach wystawianych przez cały rok, przez jedyną taką w Polsce, Krajową Scenę Komedii dell’arte działającą w naszym Teatrze Praska 52 – przekonuje Przemysław Walaszczyk, zastępca dyrektora Centrum Kultury Podgórza.

Ogromnie śmieszne i wciąż aktualne

W programie szesnastej edycji Dni Komedii dell’Arte znalazło się aż sześć różnych spektakli, które będą wystawiane w kilku krakowskich teatrach. Pierwszy festiwalowy tydzień będzie należał do Goldoniego, w drugim na scenie królować będzie Molier.

Zaczniemy w sobotę, 15 lutego, spektaklem „Osobliwe zdarzenie” w wykonaniu Teatru Lalki Tęcza ze Słupska, który wystąpi gościnnie na deskach Teatru Groteska. Druga propozycja, to ukłon w stronę najmłodszej widowni.Sztuka familijna Trupy Komedianty „Perypetie Arlekina. Bajka dell’arte” opowiada o przygodach niesfornego służącego Arlekina (jednej z najbardziej rozpoznawanych postaci komedii dell’arte), który poszukuje swojego miejsca na świecie. Pierwszą część festiwalu zamknie „Sługa dwóch panów” – najnowsza premiera Krakowskiego Teatru Scena STU, a zarazem najsłynniejsza z weneckich komedii Carlo Goldoniego.

Tydzień Molierowski otworzy 25 lutego, w Teatrze Groteska „Mieszczanin szlachcicem. Komediobalet” w wykonaniu Trupy Komedianty,z udziałem tancerzy Baletu Dworskiego Cracovia Danza. Kolejny ze spektakli, który będzie można obejrzeć w ramach XVI Dni Komedii dell’arte – na deskach Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie – to „Chory z urojenia” Moliera w reżyserii Giovanniego Pampiglione. Ta uwielbiana przez widzów, od dwudziestolecia nieschodząca z afisza, ogromnie śmieszna i wiecznie aktualna klasyczna komedia francuskiego mistrza gatunku obśmiewa ludzką głupotę, zacofanie, obłudę i podłość. A na finał proponujemy molierowskiego „Skąpca” w reżyserii Włodzimierza Nurkowskiego – nietracącą na aktualności komedię charakterów, intryg i wynikających z nich zabawnych sytuacji.

Spotkanie trzech mistrzów i szkicownik pełen niespodzianek

Tradycyjnie, festiwalowym spektaklom będą towarzyszyć dodatkowe atrakcje. Pierwsza z nich to spotkanie zatytułowane „Goldoni na współczesnych polskich scenach”, organizowane 17 lutego, o godz. 18.00 we Włoskim Instytucie Kultury przy ul. Grodzkiej 49. Wstęp na spotkanie jest bezpłatny. Obowiązują darmowe wejściówki do pobrania na stronie.

Na dowód tego, że wpływ komedii dell’arte jest widoczny w wielu dziedzinach sztuki, 26 lutego będzie można posłuchać wyjątkowego koncertu „Alla finestra – pod oknem. Arie Mozarta” w wykonaniu uczniów Wydziału Wokalnego Szkoły Muzycznej I i II Stopnia im. B. Rutkowskiego w Krakowie. Wstęp na koncert jest bezpłatny. Obowiązują darmowe wejściówki do pobrania na stronie.

W planie jest również wernisaż wystawy „Teatr ze szkicownika”, prezentującej prace Izabelli Czarneckiej – plastyczki i rysowniczki od wielu lat związanej z komedią dell’arte, odpowiedzialnej za projekty scenograficzne do wielu spektakli Trupy Komedianty, czy rysunki i grafiki do promujących je plakatów.Wernisaż odbędzie się 18 lutego, o godz. 19.30 w Centrum Kultury Podgórza – Strefie Sokolska, a wystawę będzie można oglądać do 7 marca. Wstęp wolny.

Skórzane maski, sieć intryg i spora dawka improwizacji

Komedia dell’arte narodziła się w XVI w. we Włoszech. Była pierwszym zawodowym teatrem nowożytnej Europy! Zawładnęła renesansowymi scenami Italii, a następnie całą zachodnią częścią starego kontynentu. W rezultacie odcisnęła tak silne piętno na sztuce, że do dzisiaj widzimy jej wpływy nie tylko na scenie i w dramacie, ale także w szeroko rozumianej popkulturze. Zapomniana przez kilka stuleci, ponownie wraca do łask.

Wyjątkowość tej formy teatru tworzy m.in. scenariusz zwany canevas, który jest jedynie ramą spektaklu, a ostateczny przebieg przedstawienia determinują improwizowane przez aktorów lazzi–gagi, popisy akrobatyczne i skecze sytuacyjne. Dzięki takiemu rozwiązaniu każdy spektakl jest wyjątkowy, a widzowie niezależnie od znajomości fabuły, za każdym razem zaskakiwani są zwrotami akcji i przebiegiem intrygi. Postacie pojawiające się w komediach dell’arte przyodziane są w maski odwzorowujące przywary różnych grup społecznych. Uniwersalne typy postaci występujące w komedii dell’arte przeniknęły do innych form kultury i do dziś można je odnaleźć w dziełach komediopisarzy i dramaturgów oraz współczesnych komediach. 25 lutego cały świat świętuje narodziny komedii dell’arte (Commedia dell’Arte Day). Polskie obchody tego międzynarodowego święta odbędą się w Krakowie już po raz szesnasty.

Szczegółowy program oraz bilety dostępne są na stronie.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Marta Müller-Reczek
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2025-01-30
Data aktualizacji: 2025-02-11
Powrót

Zobacz także

Znajdź