Komunikacja rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Bezpieczniej na al. Andersa

Na alei Andersa wprowadzono szereg rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo na drodze, m.in: zapewniono właściwą widoczność, zmniejszono ruch uliczny za pomocą zmiany geometrii jezdni, poprawiono czytelność oznakowania oraz ogólne oświetlenie, a także skrócono drogę potrzebną do przekroczenia jezdni.

Efekty zmian docenione na ogólnokrajowej konferencji BRD

Statystyki wypadków z al. Andersa potwierdzają, że zrealizowane zmiany spełniają swoje założenia. Podobne zdanie mieli również specjaliści uczestniczący w ogólnopolskiej konferencji – IX Krakowskie Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2022, która odbyła się pod koniec maja tego roku. Jednym z tematów dyskusji była ocena wdrożonych zmian na al. Andersa na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Statystyki zdarzeń drogowych

Porównując dane wypadkowości za okres od 1 stycznia 2018 do 30 maja 2020 r. (przed wprowadzeniem pierwszych zmian), z okresem od 1 czerwca 2020 do 31 grudnia 2021 r. (po wdrożeniu zmian), zauważyć można spadek liczby wypadków – z 34 do 11. Podobnie sytuacja wygląda z liczbą zdarzeń drogowych z udziałem pieszych: spadła ona z 9 do 3, mniej jest również zdarzeń o poważnym przebiegu. Warto podkreślić, że spadek liczby wypadków na al. Andersa po zmianie organizacji ruchu, był dużo większy niż w porównaniu z resztą miasta.

Średnia miesięczna liczba zdarzeń drogowych

tabelka


Przepisowa prędkość ważnym elementem bezpieczeństwa w ruchu drogowym

Na ocenę zmiany organizacji ruchu mają wpływ także inne czynniki, tj.: zmiana przepisów, które weszły w życie w czerwcu ubiegłego roku (zmiana pierwszeństwa pieszych) oraz tegoroczne (zmiana taryfikatora mandatów). Aby ocenić ich wpływ zweryfikowano indywidualnie sytuacje przed zmianami i po zmianach w przepisach. Oprócz zdarzeń drogowych zbadano prędkości pojazdów poruszających się w ruchu swobodnym, gdyż to najczęściej prędkość decyduje o skutkach zdarzenia z niechronionym uczestnikiem ruchu drogowego. Pomiary wykonano przed (w ramach audytu BRD) i po wprowadzeniu zmian w organizacji ruchu oraz dodatkowo w tym roku wykonano pomiar kontrolny. Zarówno pomierzone dane, jak i pozyskane z fotoradaru na prostym odcinku al. Andersa wskazują, że po zmianach w organizacji ruchu zdecydowana większość kierujących respektowała ograniczenia prędkości i to jeszcze przed wejściem nowych przepisów ruchu drogowego i taryfikatora mandatów.

tabela


Średnia prędkość pojazdów w ruchu swobodnym – porównanie

wykres


pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2022-06-07
Data aktualizacji: 2022-06-09
Powrót

Zobacz także

Znajdź