Komunikacja rozwiń menu
Serwis uzywa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Tak będzie wyglądał podziemny przystanek pod rondem Polsadu

Wiemy już, jak będzie wyglądał przystanek w tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Mistrzejowic. Motywem przewodnim wybranego przez Gülermak projektu architektonicznego są materiały charakterystyczne dla krakowskich murów – kamień i cegła. Odpowiednie doświetlenie wnętrz podziemnej stacji „Rondo Polsadu” zapewni pokaźny świetlik.

Przystanek pod rondem Polsadu
Fot. tramwajdomistrzejowic.pl / materiały prasowe

Projekt architektoniczny przystanku „Rondo Polsadu” zaproponowany przez biuro projektowe Prota Polska sp. z o.o. na zlecenie partnera prywatnego inwestycji – konsorcjum firm Gülermak - spotkał się z pozytywną opinią Głównego Architekta Miasta Krakowa. Obejmuje on dwie podziemne kondygnacje: na poziomie –2 znajdą się perony tramwajowe, a na poziomie –1 ciągi komunikacyjne dla pieszych połączone z poziomem terenu czterema klatkami schodowymi. Każdy pawilon wyjściowy będzie zadaszony i wyposażony w schody tradycyjne, ruchome oraz windy mogące pomieścić rowery czy wózki. Przystanek jest w pełni dostępny dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową. Pod ziemią – oprócz części dedykowanych pasażerom - znajdą się pomieszczenia dla pracowników obsługi przystanku i tunelu oraz pomieszczenia techniczne, zapewniające bezpieczne i prawidłowe funkcjonowanie obiektu.

Przejście podziemne nie musi być nudne

Autorzy projektu zwrócili uwagę na mankament przejść podziemnych i innych obiektów liniowych, jakim jest monotonia długich korytarzy. By jej zapobiec, na ścianach podziemnych kondygnacji zaproponowano układ okładzin, który – choć powtarzalny – zapewnia odmienny efekt w zależności od kąta patrzenia. Mimo tego, że będą one wykonane z nowoczesnych materiałów, wyglądem nawiążą do surowców charakterystycznych dla zabytkowych krakowskich ulic.

– Punktem wyjściowym do rozważań nad formą projektu przystanku „Rondo Polsadu” były materiały dominujące w architekturze Krakowa: kamień i cegła – opisuje architekt Małgorzata Marcinkowska, projektantka przystanku z firmy Prota Polska sp. z o.o. – Mury wykonane z tych materiałów mają charakterystyczny układ i rytm, szczególnie wynikający z detali wątków ceglanych. Ideą projektu jest przełożenie tego schematu na wielkoformatowe formy geometryczne okładzin wnętrz i wykorzystanie analogicznej kolorystyki – wyjaśnia.

Pawilony wyjściowe z kontrastowymi elementami

Ceglane mury, porośnięte pnączami są również nieodzownym elementem krajobrazu dzielnicy Krakowa – Prądnika Czerwonego, obfitującego w zabudowania klasztorne. To skojarzenie wykorzystano w propozycji pawilonów wyjściowych, które zostały zaprojektowane na zasadzie kontrastu. – Jedna ze ścian ma nawiązywać do masywnego muru porośniętego roślinnością, pozostała część pawilonu to lekka przeszklona stalowa konstrukcja – mówi architekt Małgorzata Marcinkowska. Gatunki roślin tworzących „zielony mur” zostaną odpowiednio dobrane tak, aby były łatwe w utrzymaniu i estetyczne przez cały rok.

06.jpg-Tak będzie wyglądał podziemny przystanek pod rondem Polsadu
Tak będzie wyglądał podziemny przystanek pod rondem Polsadu tramwajdomistrzejowic.pl / materiały prasowe
08.jpg-Tak będzie wyglądał podziemny przystanek pod rondem Polsadu
Tak będzie wyglądał podziemny przystanek pod rondem Polsadu tramwajdomistrzejowic.pl / materiały prasowe
11.jpg-Tak będzie wyglądał podziemny przystanek pod rondem Polsadu
Tak będzie wyglądał podziemny przystanek pod rondem Polsadu tramwajdomistrzejowic.pl / materiały prasowe
12.jpg-Tak będzie wyglądał podziemny przystanek pod rondem Polsadu
Tak będzie wyglądał podziemny przystanek pod rondem Polsadu tramwajdomistrzejowic.pl / materiały prasowe
15.jpg-Tak będzie wyglądał podziemny przystanek pod rondem Polsadu
Tak będzie wyglądał podziemny przystanek pod rondem Polsadu tramwajdomistrzejowic.pl / materiały prasowe
17.jpg-Tak będzie wyglądał podziemny przystanek pod rondem Polsadu
Tak będzie wyglądał podziemny przystanek pod rondem Polsadu tramwajdomistrzejowic.pl / materiały prasowe
06.jpg-Tak będzie wyglądał podziemny przystanek pod rondem Polsadu
08.jpg-Tak będzie wyglądał podziemny przystanek pod rondem Polsadu
11.jpg-Tak będzie wyglądał podziemny przystanek pod rondem Polsadu
12.jpg-Tak będzie wyglądał podziemny przystanek pod rondem Polsadu
15.jpg-Tak będzie wyglądał podziemny przystanek pod rondem Polsadu
17.jpg-Tak będzie wyglądał podziemny przystanek pod rondem Polsadu
pokaż metkę
Autor: Kamil Popiela
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2021-11-18
Data aktualizacji: 2021-11-28
Powrót

Zobacz także

Znajdź