Nasze miasto rozwiń menu
Serwis uzywa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Urząd przez internet: sprawnie i skutecznie

Okienko, kolejka klientów i konieczność wcześniejszego wyjścia z pracy, by zdążyć złożyć pismo lub wniosek. Tak do niedawna kojarzyła nam się wizyta w urzędzie. Tymczasem wiele kwestii z zakresu administracji publicznej można już – równie skutecznie - załatwić przez internet, z własnego domu czy biura.

Fot. Magiczny Kraków
Magiczny Kraków

„E-urząd zawsze pod ręką” - pod takim hasłem rusza właśnie kampania promocyjna, która ma zachęcić krakowian do załatwiania spraw urzędowych przez internet. To szybkie, wygodne i bezpieczne rozwiązanie zwłaszcza w sytuacji, gdy nie mamy czasu na wizytę w stacjonarnej lokalizacji UMK. Jest to szczególnie istotne także obecnie, w czasie trwającej pandemii, gdy w trosce o własne bezpieczeństwo powinniśmy zachowywać zasady dystansu społecznego i w miarę możliwości ograniczać do niezbędnego minimum kontakty zewnętrzne. Główną zaletą e-urzędu są jego godziny otwarcia: jest czynny przez całą dobę przez siedem dni w tygodniu.

Obecnie Urząd Miasta Krakowa realizuje 159 usług publicznych przez internet. 82 z nich załatwimy w pełni elektronicznie, resztę spraw zainicjujemy tylko w ten sposób, ale nie unikniemy przynajmniej jednej wizyty w magistracie. Wynika to z aktualnie obowiązującego prawa, które uniemożliwia na razie w pełni elektroniczną interakcję urzędnik – klient. Osobiste stawienie się w urzędzie jest potrzebne gdy np. trzeba zweryfikować tożsamość osoby odbierającej dokument lub inny produkt np. tablice rejestracyjne.

Na 30 procedur realizowanych przez Urząd Stanu Cywilnego w Krakowie aż 12 można załatwić także elektronicznie. Najwięcej krakowian korzysta z tej opcji w przypadku wydawania odpisów z rejestru stanu cywilnego i rejestracji urodzeń. W pierwszym półroczu 2019 r. do USC elektronicznie wpłynęło 4417 spraw, natomiast rok później tych spraw było już 10 323. To ponad 230-procentowy wzrost! E-urząd chętnie odwiedzają też klienci Wydziału Spraw Administracyjnych. W okresie od marca do lipca 2020 r. prawie 73 proc. spraw związanych z wydaniem dowodów osobistych i blisko 52 proc. spraw dotyczących zameldowania na pobyt stały lub czasowy zostało załatwionych drogą elektroniczną. Wyrejestrowanie pojazdu, zawiadomienie o zbyciu pojazdu i uzyskanie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką to sprawy, którymi zajmuje się Wydział Ewidencji Kierowców i Pojazdów, które można od początku do końca zrealizować elektronicznie.

Co zrobić, aby móc korzystać z e-urzędu? Najpierw trzeba postarać się o Profil Zaufany, który jest podpisem elektronicznym pozwalającym na załatwianie spraw urzędowych przez internet i służy potwierdzeniu naszej tożsamości. Jego weryfikacja możliwa jest m.in. w jednym z pięciu punktów Urzędu Miasta Krakowa (pl. Wszystkich Świętych 3-4, al. Powstania Warszawskiego 10, ul. Lubelska 27, os. Zgody 2, ul. Wielicka 28) czy za pośrednictwem bankowości internetowej. Szczegóły znajdują się tutaj.

Katalog spraw realizowanych przez poszczególne wydziały i jednostki UMK w całości lub w części elektronicznie znajduje się na stronie internetowej bip.krakow.pl, w zakładce E-URZĄD.

Urząd Miasta Krakowa udostępnia możliwość wysyłania podań i wniosków za pośrednictwem elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Aby z niej skorzystać należy założyć konto na platformie. Potem będziemy mogli skontaktować się z urzędem korzystając z dedykowanych formularzy usług (np. z zakresu architektury, edukacji, geodezji i kartografia, mieszkalnictwa, ochrony środowiska) lub formularza ogólnego – dla pozostałej korespondencji.

pokaż metkę
Autor: Joanna Korta
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
powrót

Zobacz także

Znajdź komunikat