Biznes rozwiń menu
Serwis uzywa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Przedsiębiorca vs. pandemia – jak radzi sobie krakowski biznes?

W związku z koronawirusem miasto Kraków monitoruje sytuację krakowskich przedsiębiorców, dążąc do zminimalizowania negatywnych skutków gospodarczych epidemii. W maju i lipcu przeprowadzono dwa badania ankietowe, mające na celu ocenę tego, jak przedsiębiorcy radzą sobie w tym trudnym czasie.

Fot. materiały prasowe
materiały prasowe

Konsekwencje wprowadzenia stanu epidemii dla przedsiębiorców

Gdy w marcu 2020 r. polski rząd zdecydował się wprowadzić stan epidemii, pewne było, że nie pozostanie to bez wpływu na gospodarkę. Prowadzone przez UMK badania ankietowe pokazały, że negatywne skutki pandemii odczuwane są w sposób szczególny przez małe i średnie firmy. Cieszy jednak, że te mało optymistyczne odczucia i przewidywania uległy wyhamowaniu po ponownym otwarciu gospodarki. Pandemia nadal odbija się na przedsiębiorcach, niezależnie od ich wielkości, najsilniej jednak dotykając tych najmniejszych. Firmy jednak nie dają za wygraną i uczą się działania w tzw. nowej normalności, a niedogodności, z którym się spotykają, oceniają jako mniej uciążliwe. Przedłużający się okres niepewności panujący w lokalnych i krajowych przedsiębiorstwach przekłada się na konieczność korygowania planów i zachowawczego prowadzenia biznesu.

Zobacz pełen raport

 

Handel hurtowy i detaliczny odporny najbardziej

Firmy z sektora handlu hurtowego i detalicznego najszybciej przystosowały się do zmian i odnalazły się w nowej rzeczywistości. W pierwszej, majowej ankiecie głosy płynące z tego sektora były pesymistyczne. Drugie badanie pokazało wyraźną poprawę w obrębie tej grupy przedsiębiorców – firmy handlowe jako pierwsze znalazły nowe możliwości komunikacji z klientem i kanały dystrybucji swoich towarów. Widoczna jest więc szybka i dynamiczna aklimatyzacja branży handlu hurtowego i detalicznego do nowych realiów, a także wzrost świadomości (zarówno u przedsiębiorców, jak i konsumentów) tego, jakie znaczenie ma branża e-commerce, stanowiąca oczywistą ścieżkę rozwoju biznesu obecnie, a także w przyszłości.

Branża usługowa z największą satysfakcją

Pomoc oferowana w związku z wystąpieniem koronawirusa postrzegana jest najlepiej przez branżę usługową. W ocenie jej przedstawicieli, wsparcie znacząco i pozytywnie wpłynęło na dalsze prowadzenie biznesu.

Trudny czas dla sektora działalności związanej z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi

Najtrudniejszy czas nadal przeżywają firmy z sektora działalności związanej z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi. Zdaniem respondentów prowadzących działalność gospodarczą w tym sektorze, wspomnianą ofertę pomocową należy ocenić jako pomoc wywierającą niewielki lub żaden wpływ na ich dalsze funkcjonowanie.

Wybrane statystyki – wpływ epidemii na prowadzenie biznesu

Materiały statystyczne w formie wykresów dostępne są tutaj.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
powrót

Zobacz także

Znajdź komunikat