Komunikacja rozwiń menu
Serwis uzywa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Trasa Łagiewnicka – ruszają prace w Kurdwanowie

W środę, 18 lipca, oficjalnie rozpoczęto budowę Trasy Łagiewnickiej. Prace budowlane ruszyły na pętli tramwajowej w Kurdwanowie, za kilka dni wykonawca wejdzie na skrzyżowanie ulic Turowicza i Herberta. W inauguracji wzięli udział prezydent Jacek Majchrowski, przedstawiciele ministerstw, spółki odpowiedzialnej za inwestycję oraz wykonawca. Podczas wydarzenia prezes spółki Trasa Łagiewnicka SA przekazał wykonawcy oficjalny dokument (decyzję ZRiD), zezwalający na rozpoczęcie prac. Został również przedstawiony projekt zmian w organizacji ruchu, które mają obowiązywać w ramach prowadzenia prac dla etapu I, II oraz III.

Fot. Bogusław Świerzowski
Bogusław Świerzowski

– Trasa Łagiewnicka to jedna z najważniejszych inwestycji Krakowa najbliższych lat. Jej kluczowym elementem jest kolejna ważna dla miasta linia tramwajowa (połączy os. Kurdwanów z ul. Zakopiańską). Co bardzo istotne, realizacja Trasy Łagiewnickiej otwiera drogę do budowy zachodniego odcinka tzw. III obwodnicy Krakowa, z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką. Projekt przyczyni się do odciążenia ruchu w rejonie ścisłego centrum Krakowa – w tym w rejonie Alej Trzech Wieszczów umożliwi przejęcie ruchu międzydzielnicowego z centrum, co przełoży się na zmniejszenie emisji spalin i poprawę jakości powietrza – powiedział prezydent Jacek Majchrowski.

Budowa Trasy Łagiewnickiej to realizacja: 3,5 km drogi, 2,3 km linii tramwajowej, 5 tuneli o łącznej długości 2,1 km. To także nowe węzły drogowe, mosty, kładki, chodniki, drogi dla rowerów. Prace przy tej inwestycji rozpoczęły się w lutym tego roku od trwających do dziś robót przygotowawczych. Nie wpływały one na ruch pojazdów, ponieważ prowadzone były między sanktuariami św. Jana Pawła II oraz Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach. W tym miejscu przygotowywany jest teren pod jeden z planowanych tuneli, w którym po zakończeniu inwestycji będzie przebiegało torowisko. W ciągu ostatniego miesiąca natomiast wprowadzone zostały zmiany na pętli w Kurdwanowie.

Zanim ruszą prace związane z rozbudową pętli w Kurdwanowie oraz budową tunelu pod ul. Turowicza (wraz z przebudową skrzyżowania ulic Turowicza, Herberta), wykonawca będzie w ramach etapu I, od 19 lipca do sierpnia tego roku dostosowywał organizację ruchu, tak, aby możliwy był ruch pojazdów oraz prace budowlane.

 

Zakłada w tym okresie:

  • zamknięcie dla ruchu ul. Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia (na odcinku od skrzyżowania do ul. Totus Tuus),
  • zwężenie jezdni do jednego pasa na wlocie/wylocie ul. Witosa,
  • realizację przejazdu na relacji ul. Witosa, Herberta za pomocą przejazdu tymczasowego.

Więcej informacji tutaj.

W ramach etapu II, trwającego od sierpnia 2018 r. do maja 2019 r. wykonawca przewiduje: prowadzenie ruchu dwukierunkowego wyłącznie dla relacji północ-południe po jednym pasie w każdą stronę (ruch po ul. Turowicza) oraz całkowite zamknięcie wlotu wschodniego i zachodniego skrzyżowania.

Natomiast dla etapu III, trwającego od czerwca 2019 r. do grudnia 2019 r.: prowadzenie ruchu dwukierunkowego wyłącznie dla relacji północ-południe, po jednym pasie w każdą stronę (ruch po ul. Herberta) oraz całkowite zamknięcie wlotu wschodniego i zachodniego skrzyżowania.

W czasie prowadzonych prac dla etapu II i III wykonawca wyznaczył trasy objazdowe, z wykorzystaniem ulic: Beskidzkiej – Tarnobrzeskiej – Turowicza, ul. Herberta – Bujaka – Beskidzkiej, ul. Beskidzkiej – Sławka.

– Realizacja całości przedsięwzięcia otwiera drogę do budowy zachodniego odcinka III obwodnicy Krakowa z komplementarnymi trasami Pychowicką i Zwierzyniecką. W ramach tej inwestycji wybudowana zostanie nowa linia tramwajowa na odcinku od obecnej pętli Kurdwanów do ul. Zakopiańskiej – zaznacza Mariusz Piątkowski, prezes spółki Trasa Łagiewnicka SA.

W kwietniu 2016 r. Ministerstwo Skarbu Państwa utworzyło Polski Fundusz Rozwoju (PFR), którego zadaniem jest oferowanie instrumentów służących rozwojowy przedsiębiorstw, samorządów czy osób prywatnych. – To właśnie dzięki temu funduszowi Kraków może obecnie realizować część trzeciej obwodnicy miasta od strony zachodniej, czyli Trasę Łagiewnicką. Dodatkowo przedsięwzięcie uzyskało współfinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020, w wysokości aż 97,56 mln zł – podkreślił Marcin Korusiewicz, wiceprezes spółki Trasa Łagiewnicka SA.

Budowa Trasy Łagiewnickiej jest dla miasta i mieszkańców niezwykle ważna. Pozwoli ona na realizowanie przejazdów pomiędzy południowymi dzielnicami, z pominięciem wąskich ulic osiedlowych. Jednocześnie zaprojektowana jest w taki sposób, że wybudowane w trakcie prac na tej arterii tunele nie podzielą miasta na dwie części, a jedynie zintegrują ją z obecną infrastrukturą poprawiając ruch pojazdów.

– Inwestycja wpłynie pozytywnie na poprawę bezpieczeństwa, zmniejszy się ruch pojazdów w centrum Krakowa. Zwiększy się przepustowość ciągu drogowego, stanowiącego część trzeciej obwodnicy Krakowa. Przeniesienie ruchu ze ścisłego centrum to także czystsze powietrze dla mieszkańców – powiedział Krzysztof Migdał, członek zarządu spółki Trasa Łagiewnicka SA.

 

bs_kr_pl_20180718_img_9564.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9548.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9613.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9583.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9640.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9647.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9685.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9715.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9718.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9725.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9693.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9729.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9807.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9829.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9838.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9869.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9872.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9887.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9875.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9896.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9919.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9621.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9656.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9632.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9699.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9740.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9734.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9755.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9858.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9867.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9849.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9881.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9906.jpg
Trasa Łagiewnicka Bogusław Świerzowski
bs_kr_pl_20180718_img_9564.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9548.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9613.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9583.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9640.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9647.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9685.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9715.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9718.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9725.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9693.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9729.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9807.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9829.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9838.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9869.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9872.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9887.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9875.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9896.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9919.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9621.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9656.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9632.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9699.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9740.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9734.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9755.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9858.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9867.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9849.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9881.jpg
bs_kr_pl_20180718_img_9906.jpg
pokaż metkę
Autor: KAMIL POPIELA
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
powrót

Zobacz także

Znajdź komunikat