„Ławka dialogu” na festiwalu Bulwar[t] Sztuki – pytania i odpowiedzi
18 lipca nad Zalewem Nowohuckim odbyło się spotkanie z prezydentem Krakowa Aleksandrem Miszalskim – w ramach festiwalu Bulwar[t] Sztuki i cyklu „ławka dialogu”.
W swobodnej atmosferze, bez formalnych barier, pojawiła się okazja do rozmowy o tym, jak zmieniło się życie prezydenta po wyborze na urząd, z jakimi wyzwaniami musiał się dotąd mierzyć oraz jaką rolę odgrywa Nowa Huta na kulturalnej mapie miasta.
Poniżej zebrane zostały pytania wraz z udzielonymi na nie odpowiedziami.
Pytania, poruszone tematy i odpowiedzi:
(Odpowiedź pojawi się po kliknięciu na wybrane pytanie/poruszony temat)
BP: W związku ze społeczną potrzebą realizacji cmentarza dla zwierząt w Krakowie Wydział Planowania Przestrzennego analizuje możliwości jego lokalizacji.
GK: 13 września 2023 r. Rada Miasta Krakowa podjęła uchwałę nr CXVII/3169/23 w sprawie ustalenia kierunków działania dla Prezydenta Miasta Krakowa dotyczących utworzenia na terenie Gminy Miejskiej Kraków miejsca pochówku zwierząt towarzyszących i uchwała ta jest realizowana. Prezydent Miasta Krakowa powołał Zespół zadaniowy ds. utworzenia na terenie Gminy Miejskiej Kraków miejsca pochówku zwierząt towarzyszących, którego zadaniem jest wypracowanie propozycji utworzenia miejsca pochówku poprzez określenie formuły jego powstania i działań zgodnych z obowiązującymi przepisami prawa oraz wybór jego lokalizacji na terenie Gminy Miejskiej Kraków. Wytypowano kilka lokalizacji. Dla działki nr 17 obr. 42 Nowa Huta zlokalizowanej przy ul. Dymarek, Wydział Środowiska, Klimatu i Powietrza UMK zlecił wykonanie opinii geotechnicznej, pod kątem możliwych sposobów zagospodarowania. Sporządzona przez wykonawcę zewnętrznego opinia geotechniczna wykazała złożone warunki gruntowe. Zawiera ona również wstępne rekomendacje dotyczące ewentualnego wykorzystania tego terenu dla jakichkolwiek celów inwestycyjnych. Po dalszych analizach i po ostatecznym wyborze lokalizacji ustalona zostanie forma ww. miejsca pochówku zwierząt, wówczas też będą mogły się rozpocząć prace projektowe, kosztorysowe i budowalne. Obecnie zasady, termin oraz koszt utworzenia tego miejsca nie jest możliwy do określenia.
PMK: Tak, znajdziemy fundusze na ten cel.
SI: Najważniejszym punktem rozmów było potwierdzenie gotowości Ministerstwa do współpracy nad nowelizacją przepisów prawa, które pozwolą na wdrożenie autonomicznych – czyli bezzałogowych – pojazdów metra. Tego typu rozwiązania funkcjonują już z powodzeniem w wielu nowoczesnych systemach metra w Europie, a ich zastosowanie w Krakowie pozwoliłoby na stworzenie bardziej efektywnego, bezpiecznego i elastycznego systemu transportowego, dostosowanego do potrzeb miasta w perspektywie kolejnych dekad.
Ustalono również powołanie specjalnego zespołu roboczego ds. metra, który będzie wspierał miasto w zakresie analiz prawnych, technicznych i organizacyjnych, niezbędnych do dalszego prowadzenia prac przygotowawczych.
Spotkanie pokazało, że po stronie rządowej jest zrozumienie dla wyzwań związanych z realizacją tak dużej inwestycji i otwartość na ścisłą współpracę z samorządem Krakowa.
ZZM: ZZM w ramach posiadanych środków finansowych na bieżące utrzymanie infrastruktury prowadzi prace remontowe obejmujące m.in. naprawy ciągów pieszych na terenie Nowej Huty.
ZZM w ramach środków własnych zlecił opracowanie dokumentacji projektowej na remonty murków nowohuckich na os. Szklane Domy 1 i pomiędzy blokami 5 i 7 na os. Zielonym. Opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej wraz z uzyskaniem wymaganych prawem, ostatecznych decyzji administracyjnych umożliwiających realizację robót budowlanych dla zadań planowane jest przed końcem bieżącego roku. Koszt wykonania prac budowlanych zostanie określony po wykonaniu dokumentacji a realizacja zależna od posiadanych środków finansowych.
ZZM złoży wnioski o ujęcie na rok 2026 w Budżecie Miasta Krakowa zadań dotyczących ciągów pieszych na osiedlach Zielonym, Szkolnym, Centrum C, Słonecznym, Na Skarpie oraz w parku Rogozińskich. Realizacja tych zadań uzależniona będzie od zabezpieczenia środków w budżecie miasta.
GS: Działka położona na os. Szkolnym 27 w całości została przekazana w trwały zarząd na rzecz Centrum Administracyjnego nr 2 w Krakowie oraz jednostki budżetowej Klimat – Energia – Gospodarka Wodna (obecnie Zarząd Infrastruktury Wodnej). Pod koniec czerwca tego roku Rada i Zarząd Dzielnicy XVIII Nowa Huta zwróciła się do Wydziału Skarbu UMK z prośbą o udzielenie informacji „w sprawie możliwości wydzielenia części działki zagospodarowanej jako boisko sportowe (asfaltowe) i przekazanie tej części (protokolarnie) do ZDMK” w celu udostępnienia tego terenu dla mieszkańców jako ogólnodostępnego parkingu. Wydział Skarbu Miasta prowadzi uzgodnienia w tej sprawie z Zarządem Dróg Miasta Krakowa w kwestii objęcia przez ZDMK zarządem statutowym tego terenu.
ZDMK: Zagadnienie nie dotyczy nasadzeń zieleni, a przejęcia przez ZDMK zarządu nad terenem przy os. Szkolnym 27, zagospodarowanym boiskiem asfaltowym (które Zarząd Infrastruktury Wodnej w Krakowie wykorzystuje jako parking), w celu udostępnienia tego terenu dla mieszkańców jako ogólnodostępnego parkingu (obecnie nieruchomość gruntowa, na której znajduje się boisko tj. działka 114 obr. 45 Nowa Huta pozostaje w trwałym zarządzie m. in. ZIW). ZDMK prowadzi w sprawie objęcia zarządem statutowym części działki ewidencyjnej 114 obr. 45 Nowa Huta (w przypadku wygaszenia trwałego zarządu) korespondencję z Wydziałem Skarbu Urzędu Miasta Krakowa. Spotkanie, organizowane przez Radę i Zarząd Dzielnicy XVIII, 3 kwietnia 2025 roku, nie doszło do skutku z powodu choroby osób zainteresowanych. ZDMK nie posiada informacji o nowym terminie ewentualnego spotkania.
ZZM: Jednostka wprowadzi zadanie na listę rankingową inwestycji programowych do budżetu Miasta Krakowa na rok 2026 oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej. Nie jest to jednoznaczne z przyznaniem środków finansowych na ten cel.
AU: Na dzień dzisiejszy nie złożono wniosku o pozwolenie lub zgłoszenie robót budowlanych dla tego obiektu.
ZDMK: Dla III etapu zadania pn.: „Przebudowa al. Przyjaźni na odcinku od al. Andersa do al. Róż” Zarząd Dróg Miasta Krakowa planuje udzielić zamówienia publicznego do końca 2025 roku. Realizacja robót (remont po istniejącym śladzie z podbudową) planowana jest w roku 2026.
ZTP: Wykonano koncepcję wielowariantową połączenia rowerowego w tym rejonie, a dokumentacja otrzymała pozytywną opinię Audytu Zespołu Zadaniowego ds. niechronionych uczestników ruchu. Opiniowana dokumentacja znajduje się na stronie internetowej pod adresem: ztp.krakow.pl. Zadanie dostało rekomendację do realizacji przez Zespół Zadaniowy do spraw kierunku rozwoju infrastruktury rowerowej Miasta Krakowa. Inwestycja będzie procedowana przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa po uzyskaniu środków finansowych.
ZDMK: Zarząd Dróg Miasta Krakowa jest w posiadaniu opracowanej koncepcji budowy ścieżki rowerowej łączącej ul. Ptaszyckiego z ul. Igołomską. Brak jest zabezpieczonych środków finansowych umożliwiających kolejne etapy realizacji inwestycji – tj. opracowania dokumentacji projektowej i realizacji robót budowlanych. Zadanie to zostanie zgłoszone podczas posiedzenia Zespołu Zadaniowego do spraw kierunków rozwoju infrastruktury rowerowej Miasta Krakowa we wrześniu 2025 roku.
ZDMK: W ramach „Programu Budowy Chodników” – ujętego w dokumentach finansowych Gminy Miejskiej Kraków – zabezpieczone zostały środki finansowe na opracowanie dokumentacji projektowej dla chodnika wzdłuż ul. Rzepakowej – obecnie trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu, który wyłoni wykonawcę dokumentacji. Zakończenie prac projektowych wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej planowane jest do końca 2026 r. Na chwile obecną brak jest zabezpieczonych środków finansowych na realizację robót budowlanych.
ZIM: Odnośnie budowy parkingu w Kościelnikach: PKP Polskie Linie Kolejowe SA realizuje w formule zaprojektuj i zbuduj zadanie pn.: „Budowa miejsc parkingowych przy przystanku Kraków Kościelniki na linii kolejowej nr 95” w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”. Inwestycja obejmuje zaprojektowanie i wybudowanie miejsc parkingowych na 140 miejsc dla samochodów osobowych wraz z budową drogi dojazdowej na działkach nr 357/20, 357/21 i 357/22 obręb 23, jednostka ewidencyjna Nowa Huta. Wybudowana infrastruktura zostanie przekazana nieodpłatnie w zarządzanie Gminie Miejskiej Kraków. Aktualnie opracowana została dokumentacja projektowa oraz trwa uzyskanie decyzji realizacyjnej.
ZDMK: Dla tego zadania 4 lipca, została udzielona informacja z otwarcia ofert na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (dalej ZRID). Wybrano wykonawcę. Aktualnie, trwa procedura związana z podpisywaniem umowy. Planowany termin opracowania dokumentacji projektowej i uzyskania decyzji ZRID to IV kwartał 2026 roku. Obecnie w Wieloletniej Prognozie Finansowej nie zabezpieczono środków na roboty budowlane.
ZDMK: Zarząd Dróg Miasta Krakowa posiada opracowaną koncepcję dla budowy chodnika wraz z infrastrukturą towarzyszącą w ramach „Programu Budowy Chodników” w ciągu ul. Bulwarowej. Środki finansowe, niezbędne dla realizacji przedmiotowego chodnika na długości około 300 m, to 140 000,00 złotych na opracowanie dokumentacji projektowej oraz 1 400 000,00 złotych na realizację robót budowlanych (łącznie 1 540 000,00 złotych). Obecnie trwa oszacowanie zadań w ramach „Programu Budowy Chodników” – po jego zakończeniu będą znane oceny/wskaźniki jakie uzyska każde zadanie. W zależności od wysokości oceny przyznawane będzie finansowanie zadań w ramach „Programu Budowy Chodników” w dokumentach finansowych Gminy Miejskiej Kraków. Budowa chodnika zmieniająca granicę pasa drogowego stanowić będzie rozbudowę istniejącej drogi publicznej, na realizację której konieczne jest uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Na mocy decyzji ZRID następuje wywłaszczenie dotychczasowych właścicieli w granicach linii rozgraniczających teren – wywłaszczonemu właścicielowi przysługuje odszkodowanie za nieruchomość objętą decyzją.
ZIM: Obecnie zadanie nie jest ujęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa. W 2024 r. została odebrana opracowana koncepcja architektoniczno-budowlana dla budowy Bieńczyckiego Ośrodka Kultury wraz z Centrum Zdrowia Seniora 75+ przy ul. Fatimskiej 8. Zgodnie z koncepcją szacowany koszt prac projektowych, rozbiórek oraz robót budowlanych wynosi około 40 mln złotych. Centrum Zdrowia Seniora 75+ zostało zgłoszone przez Miasto Kraków do Wojewody Małopolskiego do ujęcia w opracowywanym wojewódzkim planie szczególnej opieki geriatrycznej, które będzie gwarantować dalszą kontynuację zadania. Informacje na temat etapów tworzenia miejskich centrów zdrowia 75+ są na bieżąco monitorowane. W efekcie ustalenia szczegółów wyżej wymienionego planu działania możliwe będzie potwierdzenie koniecznych do zabezpieczenia środków własnych GMK na realizację obiektu.
GS: Dla celów realizacji planowanego przedsięwzięcia do chwili obecnej Gmina Miejska Kraków pozyskała nieruchomości o sumarycznej pow. 7,7406 ha, wydatkując na ten cel kwotę 6.935.944,27 zł oraz nabyła w drodze zamiany grunty o łącznej pow. 0,0870 ha o wartości 124.444,00 zł. Nabycie kolejnych terenów uzależnione jest od uregulowania stanu prawnego, w tym m.in. ustalenia następców prawnych nieżyjących właścicieli oraz zakończenia postępowań spadkowych, wydzielenia linii brzegowej wód płynących, dokonania stosownych podziałów geodezyjnych, a także uzgodnienia warunków finansowych.
ZZM: Na ten moment jednostka nie dysponuje środkami na zagospodarowanie terenu przy ul. Łopackiego. Decyzja czy zadanie zostanie wprowadzone na listę rankingową inwestycji na rok 2026 r. zostanie podjęta w czasie konstruowania projektu budżetu ZZM na rok kolejny.
AU: Przyjęto zgłoszenie wobec zamiaru wykonania robót budowlanych określonych jako budowa obiektów małej architektury w miejscu publicznym przy ul. Jacka Augustyna Łopackiego w Krakowie; teren inwestycji działka nr 5/46 obr. 8 Nowa Huta w Krakowie.
ZIM: W marcu 2025 roku Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie odebrał opracowaną koncepcję budowy parkingu wraz z Programem funkcjonalno-użytkowym. W celu dalszej realizacji zadania konieczne jest zabezpieczenie środków finansowych w Wieloletniej Prognozie Finansowej na dokumentację projektową wraz z uzyskaniem decyzji pozwolenia na budowę (szacowany koszt ok. 1,65 mln zł) oraz realizację robót budowlanych (szacowany koszt ok. 32,5 mln zł). W związku z powyższym, Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie będzie wnioskował o zabezpieczenie środków finansowych na dalszą realizację zadania.
DK: Zgodnie z § 21 ust. 1 regulaminu budżetu obywatelskiego głosowanie odbywa się zarówno elektronicznie, jak i papierowo. Zmiana w tym zakresie wymaga modyfikacji regulaminu i będzie rozważana w kolejnych edycjach, jednak całkowite przejście na głosowanie online może prowadzić do wykluczenia cyfrowego i spadku zaufania do procesu. W zakresie głosowania papierowego monitorujemy jego przebieg i wdrażamy rozwiązania, które zapewniają jego uczciwy i przejrzysty przebieg.
GK: W marcu 2025 r. Wydział GK wystąpił do PKP Polskie Linie Kolejowe SA (dalej: PKP PLK) o zajęcie stanowiska w sprawie możliwości budowy przystanku Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w rejonie ul. Kocmyrzowskiej. W kwietniu 2025 r. otrzymaliśmy odpowiedź, wskazującą że w ramach projektu pn.: „Wstępne studium wykonalności kolejowych inwestycji infrastrukturalnych w Małopolsce” (dalej: WSW), analizowana jest możliwość realizacji przystanku w pobliżu ul. Kocmyrzowskiej w Krakowie – pod roboczą nazwą Kraków Kocmyrzowska. Jednakże dalsze decyzje związane z ewentualną realizacją inwestycji będą podejmowane dopiero po wykonaniu koniecznych analiz, studiów wykonalności i będą uzależnione od pozyskania dla nich finansowania. W związku z powyższym, PKP PLK zadeklarowało przedstawienie stanowiska w przedmiotowej sprawie po zakończeniu analiz w ramach WSW.
SI: Choć decyzje jeszcze nie zapadły, można zauważyć wyraźne przesunięcie ciężaru układu w stronę tych obszarów miasta, które już dziś są areną intensywnego rozwoju, a w najbliższych dekadach odegrają kluczową rolę w transformacji urbanistycznej Krakowa. Przebieg metra nie będzie więc jedynie odpowiedzią na dzisiejsze potrzeby transportowe, ale narzędziem kształtowania przyszłości miasta.
Ostateczny wariant zostanie wypracowany w oparciu o wyniki modelu ruchu – który wskaże rzeczywiste potoki pasażerskie i potrzeby komunikacyjne – oraz na podstawie wskazań Strategii Rozwoju Krakowa i Planu Ogólnego. Oba dokumenty powstają równolegle i w ścisłej korelacji z projektem metra, tak aby przyszła linia jak najlepiej wspierała cele zrównoważonego rozwoju, równoważyła układ przestrzenny miasta i zapewniała wysoką efektywność inwestycji.
ZTP: Aktualnie Kraków posiada wypożyczalnie rowerów miejskich: Lajkbike (długoterminowa wypożyczalnia rowerów tradycyjnych, jak i elektrycznych), Park-e-Bike (bezpłatna wypożyczalnia rowerów elektrycznych) oraz wypożyczalnie rowerów towarowych i cargovelo – szczegółowe informacje znajdują się na stronie ztp.krakow.pl/rower. Ponadto trwa procedura wyłonienia wykonawcy opracowania kompleksowej analizy funkcjonowania i możliwości rozwoju systemu roweru publicznego w Krakowie. Analiza powinna umożliwić wybór najbardziej efektywnego i dopasowanego do lokalnych warunków rozwiązania roweru miejskiego.
ZBK: Oświetlenie Sukiennic za które odpowiada Zarząd Budynków Komunalnych w Krakowie działa prawidłowo. Jednocześnie informujemy, że pozostałe oświetlenie (iluminacja) Sukiennic pozostaje w kompetencjach Zarządu Dróg Miasta Krakowa.
ZDMK: Oświetlenie iluminacyjne Barbakanu jak i Sukiennic realizowane jest oprawami ze źródłami światła metalohalogenowymi, których produkcja już została wstrzymana, co powoduje brak możliwości usprawnienia niektórych z nich. Przedmiotowe oświetlenie budowane było w latach 2005–2008. Dla poprawy iluminacji konieczna jest wymiana opraw iluminacyjnych na nowoczesne, dostępne oprawy typu LED. Szacunkowy koszt wymiany wynosi 1 500 000,00 zł.
Wykaz użytych skrótów:
- BM – Wydział Budżetu Miasta
- BP – Wydział Planowania Przestrzennego
- COI – Centrum Obsługi Informatycznej Urzędu Miasta Krakowa
- DM – Dyrektor Magistratu
- GK – Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury
- KBF – Krakowskie Biuro Festiwalowe
- MJO – miejskie jednostki organizacyjne
- MPZP – miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego
- OR – Wydział Organizacji i Nadzoru
- PI – Wydział ds. Przedsiębiorczości i Innowacji
- PMK – Prezydent Miasta Krakowa
- SI – Wydział Strategii i Funduszy Europejskich
- WS – Wydział Środowiska, Klimatu i Powietrza
- UMK – Urząd Miasta Krakowa
- ZIM – Zarząd Inwestycji Miejskich
- ZTP – Zarząd Transportu Publicznego