Wzorcowy transport publiczny i tramwaj transgraniczny Strasburga
Strasburg może się pochwalić najdłuższą siecią transportu tramwajowego we Francji. Aktualnie jest to około 50 km linii, codziennie utrzymujących na wysokim poziomie mobilność miasta.
Wszechobecność tramwaju w Strasburgu to widoczne świadectwo uchwalonej w 1990 roku lokalnej polityki transportowej, której celem był rozwój i podniesienie jakości transportu publicznego, ograniczenie ruchu samochodowego w centrum, a także usprawnienie ruchu rowerowego i pieszego.
Namówić mieszkańców Strasburga do korzystania z komunikacji miejskiej nie jest trudno: projektowane przez artystów przystanki są estetyczne i łatwo dostępne dla wszystkich, a tramwaje o pięknych, panoramicznych oknach, doskonale wpisują się w miejski krajobraz. Cicho „płyną” one po szynach, sprawiając, że w życiu strasburczyka samochód często schodzi na drugi plan.
Prawdziwą perełką w tym sektorze życia miasta, która zdecydowanie wyróżnia Strasburg na tle innych miast, jest linia tramwajowa, umożliwiająca przekroczenie granicy z Niemcami. Mieszkańcy francuskiego Strasburga i niemieckiego Kehl, wsiadając na przystankach zlokalizowanych w swoich miastach, po niedługim czasie mają możliwość przeniesienia się do sąsiedniego kraju. Projekt ten początkowo wzbudzał obawy – szczególnie wśród sklepikarzy, martwiących się utrzymaniem pracy. Jednak jego głównym celem było m.in. właśnie zmniejszenie bezrobocia w Strasburgu, które kilka lat temu sięgało 10%. Współfinansowany przez oba miasta oraz Unię Europejską, transgraniczny tramwaj stworzył perspektywę wygodnej formy przemieszczania się przez Ren. Niewątpliwie wpisuje się on także w proekologiczną strategię Strasburga, któremu udało się znacznie zmniejszyć poziom zanieczyszczenia powietrza.
Strasburg jest często stawiany za przykład, gdy mówimy o tzw. „renesansie tramwaju”, który rozpoczął się w latach 90-tych XX wieku. Czerpiąc z doświadczeń innych francuskich miast - Paryża, Nantes czy Grenoble - dysponuje on czwartą w kraju, najstarszą siecią komunikacji tego rodzaju, ponownie uruchomioną po II wojnie światowej. Strasburg przyczynił się także do rewitalizacji tramwaju m.in. w Bordeaux, Nicei czy Lyonie.
Pomimo tych niepodważalnych osiągnięć, miasto nie pławi się w samouwielbieniu i nie osiada na laurach. Wręcz przeciwnie! Strasburg planuje jeszcze większe zagęszczenie sieci komunikacyjnej, ale także m.in. zwiększenie ilości ścieżek rowerowych i dworców w gminach peryferyjnych. Prace mają ruszyć w latach 2022-2023.