Start rozwiń menu

Wzorcowy transport publiczny i tramwaj transgraniczny Strasburga

Strasburg może się pochwalić najdłuższą siecią transportu tramwajowego we Francji. Aktualnie jest to około 50 km linii, codziennie utrzymujących na wysokim poziomie mobilność miasta.

Fot. Wikipedia

Wszechobecność tramwaju w Strasburgu to widoczne świadectwo uchwalonej w 1990 roku lokalnej polityki transportowej, której celem był rozwój i podniesienie jakości transportu publicznego, ograniczenie ruchu samochodowego w centrum, a także usprawnienie ruchu rowerowego i pieszego.

Namówić mieszkańców Strasburga do korzystania z komunikacji miejskiej nie jest trudno: projektowane przez artystów przystanki są estetyczne i łatwo dostępne dla wszystkich, a tramwaje o pięknych, panoramicznych oknach, doskonale wpisują się w miejski krajobraz. Cicho „płyną” one po szynach, sprawiając, że w życiu strasburczyka samochód często schodzi na drugi plan.

Prawdziwą perełką w tym sektorze życia miasta, która zdecydowanie wyróżnia Strasburg na tle innych miast, jest linia tramwajowa, umożliwiająca przekroczenie granicy z Niemcami. Mieszkańcy francuskiego Strasburga i niemieckiego Kehl, wsiadając na przystankach zlokalizowanych w swoich miastach, po niedługim czasie mają możliwość przeniesienia się do sąsiedniego kraju. Projekt ten początkowo wzbudzał obawy – szczególnie wśród sklepikarzy, martwiących się utrzymaniem pracy. Jednak jego głównym celem było m.in. właśnie zmniejszenie bezrobocia w Strasburgu, które kilka lat temu sięgało 10%. Współfinansowany przez oba miasta oraz Unię Europejską, transgraniczny tramwaj stworzył perspektywę wygodnej formy przemieszczania się przez Ren. Niewątpliwie wpisuje się on także w proekologiczną strategię Strasburga, któremu udało się znacznie zmniejszyć poziom zanieczyszczenia powietrza.

Transgraniczny tramwaj w Strasburgu

Strasburg jest często stawiany za przykład, gdy mówimy o tzw. „renesansie tramwaju”, który rozpoczął się w latach 90-tych XX wieku. Czerpiąc z doświadczeń innych francuskich miast - Paryża, Nantes czy Grenoble - dysponuje on czwartą w kraju, najstarszą siecią komunikacji tego rodzaju, ponownie uruchomioną po II wojnie światowej. Strasburg przyczynił się także do rewitalizacji tramwaju m.in. w Bordeaux, Nicei czy Lyonie.

Pomimo tych niepodważalnych osiągnięć, miasto nie pławi się w samouwielbieniu i nie osiada na laurach. Wręcz przeciwnie! Strasburg planuje jeszcze większe zagęszczenie sieci komunikacyjnej, ale także m.in. zwiększenie ilości ścieżek rowerowych i dworców w gminach peryferyjnych. Prace mają ruszyć w latach 2022-2023.  

pokaż metkę
Autor: Ewa Szpakowska
Osoba publikująca: Julia Żylina-Chudzik
Podmiot publikujący: Otwarty na świat
Data publikacji: 2021-01-05
Data aktualizacji: 2021-02-17
Powrót