Tramwaj do Mistrzejowic – całodobowa praca nad tunelem
Budowa tunelu, którym będzie poprowadzona trasa tramwaju do Mistrzejowic, wymaga nieustannej pracy, nawet w godzinach nocnych. Czym dokładnie zajmuje się wykonawca inwestycji, w jaki sposób przeprowadzane są wykopy oraz kiedy mieszkańcy mogą spodziewać się zakończenia całodobowych robót?
![](http://plikimpi.krakow.pl//zalacznik/479226/4.jpg)
Kluczowym elementem budowy tunelu są ściany szczelinowe, żelbetowe konstrukcje, które stanowią obudowę tunelu, minimalizują wpływ wykopu na zabudowę w sąsiedztwie obiektu oraz przejmują parcia gruntu i wód gruntowych. Powstają w wyniku zabetonowania wykopu wykonanego przez głębiarkę o imieniu Stefan. Wykopy sięgają ponad 20 metrów w głąb ziemi.
Prace nad ścianami szczelinowymi są prowadzone przez całą dobę, nawet w nocy. Nieprzerwany proces betonowania jest niezbędny dla osiągnięcia optymalnych rezultatów. Zastosowany sposób prowadzenia prac nie pozostawia możliwości wstrzymania betonowania, a przerwy w tym procesie mogłyby doprowadzić do poważnych wad konstrukcyjnych.
Budowa tunel na odcinku od ronda Polsadu do ronda Barei – do kiedy?
Obecnie roboty związane z budową tunelu realizowane są na odcinku od ronda Polsadu do ronda Barei. Prace nocne na tym fragmencie trwały do końca maja.
W czerwcu na ulicy Lublańskiej wykonawca kontynuuje przebudowę sieci podziemnych podczas których, prace będą prowadzone w dni robocze w godzinach 6.00–18.00 oraz w soboty.
Od 24 czerwca ponownie rozpoczną się prace nocne, a całość budowy ścian szczelinowych na ulicy Lublańskiej zakończy się około 20 sierpnia. To właśnie w okolicy ronda Barei tramwaj wyjedzie na powierzchnię z tunelu.
Na początku września głębiarka Stefan powróci w okolicę ronda Polsadu i będzie kierować się na południe, w stronę ronda Młyńskiego.