Tworzymy szkołę współpracującą – sieciujemy z NGO!
Świat wokół nas szybko się zmienia i coraz to nowe tematy domagają się uwagi. Szukamy dla nich rozwiązań, wypracowujemy modele działania, ale również o nich uczymy, by wyposażyć dzieci i młodzież w kompetencje niezbędne w dorosłości. Szkolne projekty inspirowane doświadczeniem pracy w terenie to świetny pomysł. Jak edukacja może zyskać na współpracy z sektorem pozarządowym, dowiedzieli się uczestnicy wydarzenia sieciującego, które odbyło się w Klastrze Innowacji Społeczno-Gospodarczych Zabłocie.

4 marca w Klastrze Innowacji Społeczno-Gospodarczych odbyło się spotkanie mające na celu wymianę doświadczeń, integrację i zainicjowanie współpracy między krakowskimi szkołami a działającymi lokalnie organizacjami pozarządowymi. W wydarzeniu wzięło udział ponad 100 osób reprezentujących szkoły i przedszkola oraz około 50 przedstawicieli trzeciego sektora.
Spotkanie miało charakter warsztatowy. Odbyło się dziesięć półtoragodzinnych sesji tematycznych, zogniskowanych wokół takich tematów, jak: wielokulturowość, działania społeczne i obywatelskie, edukacja kulturalna, zdrowie psychiczne, ekologia, nowe technologie, promowanie równości, przeciwdziałanie przemocy, wolontariat, przedszkola i NGO.
Uczestnicy mogli wybrać maksymalnie dwie sesje – zgłoszenia były przyjmowane w trakcie rejestracji na miejscu wydarzenia.
Szerokie spektrum zagadnień, którymi zajmują się organizacje pozarządowe, otwiera przed szkołami i przedszkolami wiele możliwości współpracy.
– Działania poprzedniej małopolskiej kurator oświaty zamknęły szkołom i organizacjom pozarządowym szansę na współpracę i w tym obszarze mamy w Krakowie sporo do nadrobienia. Organizacje pozarządowe mają szkołom wiele do zaoferowania, służąc choćby aktualną wiedzą i narzędziami w tak ważnych obecnie tematach, jak zdrowie psychiczne, dezinformacja, ochrona środowiska, nowe technologie, zaangażowanie w wolontariat. Mają też doświadczoną kadrę ekspertów, stawiającą na działania projektowe, pracę zespołową i kompetencje miękkie. Sieciowanie i tworzenie przestrzeni do współpracy organizacji pozarządowych i szkół nie tylko rozwija społeczność szkolną, ale jest korzyścią dla całego miasta. Takie działania jako Miasto będziemy wzmacniać, by mądrze łączyć potencjał trzeciego sektora z olbrzymim potencjałem szkół, przedszkoli czy młodzieżowych domów kultury. Będziemy robić to uważnie, tak by organizacje były realnym wsparciem dla nauczycieli w procesie edukacji – mówi zastępczyni prezydenta Krakowa Maria Klaman.
Fundacje czy stowarzyszenia, specjalizując się w danym obszarze, w ramach swojej działalności prowadzą projekty badawcze, gromadzą wiedzę ekspercką, wspólnie z instytucjami publicznymi wypracowują strategie i narzędzia służące rozwiązywaniu konkretnych problemów, chętnie udzielają też merytorycznego i organizacyjnego wsparcia instytucjom publicznym. Doświadczone w prowadzeniu działań edukacyjnych, stanowią istotne wsparcie dla nauczycieli i wychowawców w dążeniu do wzbogacenia szkolnych programów nauczania czy w organizacji zajęć prowadzonych metodą projektu, pozalekcyjnych czy rozwijających zainteresowania.