Włącz się w ogólnopolską kampanię „Dzieciństwo bez przemocy”
Kraków bierze udział w ogólnopolskiej kampanii „Dzieciństwo bez przemocy”, która jest wyrazem sprzeciwu wobec krzywdzenia dzieci. Jej podstawowym celem jest zwrócenie uwagi na problem przemocy wobec dzieci oraz konieczności odpowiedniego na nią reagowania. Kampania rozpoczęła się 8 października, a do włączenia w nią zachęcamy placówki oświatowe i opiekuńcze, firmy oraz osoby prywatne.
Założeniem kampanii jest także promowanie rozwiązań sprzyjających tworzeniu bezpiecznego i szczęśliwego dzieciństwa każdego dziecka, niezależnie od pochodzenia i sytuacji życiowej, które ma niezbywalne prawo do miłości, ochrony i szacunku. Jednym z elementów kampanii jest również propagowanie rozwiązań na rzecz zmian systemowych, które mają za zadanie skuteczną ochronę dzieci przed przemocą.
Uroczysta inauguracja w Sejmie RP odbyła się 8 października, a jej finał nastąpi 19 listopada w Międzynarodowy Dzień Przeciwdziałania Przemocy wobec Dzieci. Tego dnia budynki i inne obiekty w całej Polsce, w tym kładka o. Bernatka w Krakowie, rozświetlą się na czerwono, by zwrócić uwagę na problem krzywdzenia dzieci oraz uwrażliwić dorosłych na potrzebę i obowiązek ochrony najmłodszych.
W ramach kampanii „Dzieciństwo bez przemocy” w całym kraju podejmowane będą oddolne inicjatywy edukacyjne oraz działania ukierunkowane na wzmocnienie lokalnej oferty wsparcia dla dzieci i rodzin potrzebujących pomocy. We wspólne działania na rzecz dzieci zaangażowane są różne instytucje i podmioty, takie jak urzędy, szkoły, przedszkola, firmy, placówki pomocy społecznej oraz wiele innych osób i organizacji, które podejmują się w walki o lepsze jutro dla wszystkich dzieci w Polsce.
Główne cele kampanii to nie tylko zwiększenie świadomości społecznej na temat przemocy wobec najmłodszych, ale także podejmowanie realnych działań, które przyczynią się do budowania środowiska wolnego od przemocy. Kampania opiera się na przekonaniu, że każdy, nawet niewielki krok w stronę zapewnienia bezpiecznego środowiska dla dzieci i tworzenia szczęśliwego dzieciństwa, ma ogromne znaczenie dla ich przyszłości.
Finałowym momentem kampanii, 19 listopada, będzie rozświetlenie Polski dzieciom. Tego dnia, w różnych rejonach kraju, odbędzie się ogólnopolska akcja podświetlenia budynków i innych obiektów na czerwono, by symbolicznie zakomunikować wsparcie dla idei kampanii. Iluminacja budynków jest symbolem rozświetlenia życia dzieciom doświadczającym krzywdzenia oraz wyrazem jasnego sprzeciwu wobec przemocy.
Jak przyłączyć się do akcji – szkoły, firmy, indywidualna zgłoszenia
Weź udział w kursie e-learningowym „Nieobojętni” i zdobądź wiedzę na temat skutecznego reagowania na przemoc wobec dzieci. Link do kursu. Podświetl swoje mieszkanie, dom lub biuro na czerwono i podziel się zdjęciem w mediach społecznościowych z hashtagiem #19listopada, aby wyrazić swoją solidarność z kampanią. Podziel się informacjami o kampanii na swojej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych, aby zwiększyć jej zasięg i zachęcić innych do zaangażowania.
Jeśli reprezentujesz szkołę lub placówkę, możesz zachęcić ją do udziału w kampanii poprzez organizację zajęć dla dzieci i młodzieży. Edukacja pomoże dzieciom unikać zagrożeń związanych z przemocą oraz nauczy je, gdzie szukać pomocy. Organizatorzy oferują różnorodne scenariusze zajęć dostosowane do wieku uczestników, które można pobrać tutaj.
Działania podejmowane w ramach kampanii „Dzieciństwo Bez Przemocy” będą się koncentrować wokół trzech głównych obszarów:
- Rodzice i opiekunowie
Na drodze ku dzieciństwu bez przemocy rodzice i opiekunowie odgrywają najważniejszą rolę. To oni są odpowiedzialni za tworzenie bezpiecznego i szczęśliwego środowiska, budowanie więzi z dzieckiem opartej na uważności, akceptacji, szacunku i miłości.
Zadaniem rodziców i opiekunów jest postawa otwarta na potrzeby dziecka, respektowanie jego podmiotowości i wyposażenie go w wartości, które dadzą mu siłę na całe życie. Ideą i założeniem kampanii, jest także dostarczenie dorosłym narzędzi i wiedzy, które pomogą im wspierać rozwój dzieci, budując z nimi zdrowe, pełne zrozumienia relacje w środowisku wolnym od przemocy. - Reagowanie na przemoc wobec dzieci
Jednym z przekazów kampanii jest podnoszenie świadomości społecznej na temat konieczności odpowiedniego reagowania na krzywdzenie dzieci. Właściwa reakcja na przemoc może uratować dziecięce życie dziecko doświadczające przemocy potrzebuje tylko jednej osoby na swojej drodze, która je dostrzeże i podejmie działania zapewniające mu ochronę. Kampania ma na celu budowanie poczucia odpowiedzialności i zaangażowania istotne jest zrozumienie jak działać w sytuacji bycia świadkiem przemocy oraz jak rozpoznać i zgłosić przemoc odpowiednim służbom, instytucjom, czy organizacjom. Obojętności i znieczulicy mówimy zdecydowane „NIE!”. - Rozwiązania systemowe
Rozwiązania legislacyjne z 2023 r. (nowelizacja Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz niektórych innych ustaw tzw. „ustawa Kamilka”) stanowią ogromny krok w kierunku ochrony dzieci przed przemocą. W ramach kampanii „Dzieciństwo bez przemocy” chcemy wspierać rządzących w identyfikowaniu potrzeb i budowaniu ogólnopolskiej strategii ochrony dzieci, która zintegrowałaby działania na różnych szczeblach.
Rolą kampanii jest również mobilizowanie lokalnych władz, by zapewniły szeroką dostępność pomocy dla dzieci i rodzin, aktywne standardy ochrony dzieci w każdej instytucji i systemowe działania prewencyjne. Kluczowe jest również rozwijanie działań profilaktycznych, których zadaniem jest zapobieganie przemocy przed jej wystąpieniem. Poprzez zaangażowanie różnych podmiotów, w tym władz lokalnych, organizacji pozarządowych oraz społeczności, organizatorzy kampanii dążą do stworzenia kompleksowego systemu wsparcia i ochrony, który skutecznie zminimalizuje ryzyko przemocy i zapewni dzieciom bezpieczeństwo i wsparcie na każdym etapie ich życia. Każdy może przyłączyć się do kampanii, rejestrując swój akces na tej stronie dziecinstwobezprzemocy.pl.
Kampania prowadzona jest przez Krajową Koalicję na rzecz Ochrony Dzieci (KKOD), której członkiem jest Fundacja „To ja Dziecko”. Głównym partnerem kampanii jest Rzeczniczka Praw Dziecka a patronem honorowym premier RP.