Komunikacja rozwiń menu
Komunikat archiwalny

Koncepcja budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic na ukończeniu

Trwają ostatnie prace nad koncepcją układu torowego, drogowego i tunelu z przystankiem podziemnym w ramach nowej ok. 4,5-kilometrowej linii tramwajowej do Mistrzejowic. Na jej bazie powstanie docelowy projekt budowlany, który zostanie zrealizowany w terenie.

Fot. tramwajdomistrzejowic.pl

Budowa linii do Mistrzejowic to pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

– Za projekt, pozyskanie finansowania, budowę i utrzymanie infrastruktury przez okres 20 lat odpowiada wybrany partner prywatny. Dla miasta formuła partnerstwa publiczno-prywatnego daje zarówno korzyści finansowe ,jak i jakościowe – zaznacza Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa ds. polityki społecznej i komunalnej.

Kraków postanowił wykorzystać rządowe wsparcie dla projektów w modelu PPP. Zgłosił swój pomysł, który został zauważony i wybrany.

- Realizacja tego przedsięwzięcia w modelu PPP pozwoli w krótkim terminie zrealizować ważną transportową inwestycję. Zapewnimy rozwijającemu się obszarowi Mistrzejowic wygodne ekologiczne połączenie tramwajowe, które skróci czas dojazdu do centrum o ok. 10 minut - mówi Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Koncepcja na ukończeniu

Finalizowana jest koncepcja, która precyzuje przebieg trasy między skrzyżowaniem ul. Lema i Meissnera, a istniejącą pętlą w Mistrzejowicach oraz rozwiązania integrujące ją z istniejącą infrastrukturą. W zakresie układu torowego przewiduje wykorzystanie przeznaczonej pod budowę tramwaju rezerwy terenu (m.in. między jezdniami ul. Meissnera), a – w jednym z wariantów – przejście pod rondami Młyńskim i Polsadu w poziomie -1. Zakłada punktowe zmiany w zakresie układu drogowego, przebudowę chodników i sieci ścieżek rowerowych. Koncepcja będzie podlegać audytowi rowerowemu.

Kluczowym elementem projektowanej linii jest tunel, który zapewni bezkolizyjny, a więc szybszy i bezpieczniejszy przejazd tramwaju na newralgicznym odcinku. Jeden z wariantów zakłada, że tramwaj będzie rozpoczynał zjazd na poziom -1 przed rondem Młyńskim, gdzie torowisko poprowadzone będzie w zabezpieczonym wykopie. Przed rondem Polsadu przejdzie w tunel. Drugi z rozpatrywanych wariantów przewiduje zjazd do komory tunelu tuż za rondem Młyńskim.

– Aktualnie pracujemy nad zapewnieniem pasażerom dogodnej komunikacji w ramach podziemnego przystanku planowanego w rejonie ronda Polsadu. Swoim zakresem obejmuje on budowę peronów przystankowych na poziomie -2 oraz ciągów komunikacyjnych na poziomie -1, z wyjściami na wszystkie strony ronda przystosowanymi do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz umożliwiających transport rowerów  – mówi Paweł Motyka, zastępca dyrektora projektu z ramienia firmy Gülermak.

Brak zaakceptowanej zgody na wyświetlanie informacji zewnętrznych. (YouTube)

 

Kluczowa zieleń

Budowa linii do Mistrzejowic uwzględnia pojawienie się zielonego torowiska. Zielone torowisko to nie tylko walory estetyczne, ale także możliwość filtracji zanieczyszczeń i redukcji hałasu. Po wykonaniu projektu zagospodarowania zieleni, będzie się można zapoznać m.in. z planami wobec drzew rosnących na terenie objętym inwestycją. Na ten moment trwają ostatnie aktualizacje inwentaryzacji zieleni oraz jest opracowywana dokumentacja projektowa.

Komunikacja z mieszkańcami

Aby usprawnić komunikację z mieszkańcami partner prywatny uruchomił infolinię projektową – tel. 722 22 00 88 (od poniedziałku do piątku w godz. 8-16) oraz stronę internetową tramwajdomistrzejowic.pl, będącą podstawowym źródłem informacji o inwestycji. Dodatkowo otwarty został profil „Tramwaj do Mistrzejowic” na Facebooku. Partner przewiduje również przeprowadzenie konsultacji społecznych oraz szeroką współpracę z dzielnicami Mistrzejowice i Prądnik Czerwony.

Przypomnijmy, że nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (etap IV) połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema i Meissnera w 2024 roku. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Obejmuje budowę 10 par przystanków, tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej przy ul. Jancarza oraz infrastruktury towarzyszącej.

Partnerem prywatnym przedsięwzięcia jest konsorcjum PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider), Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu A.S. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

Lokalizacja przystanków

Trasa:

Tramwaj do Mistrzejowic

Pętla „Mistrzejowice”:Tramwaj do Mistrzejowic

rondo Stanisława Barei:

Tramwaj do Mistrzejowic

rondo Polsadu:

Tramwaj do Mistrzejowic

rondo Młyńskie – wariant I:

Tramwaj do Mistrzejowic

rondo Młyńskie – wariant II:

Tramwaj do Mistrzejowic

skrzyżowanie ul. Lema i Meissnera:

Tramwaj do Mistrzejowic

bs_210618_7678.jpg-Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic / konferencja prasowa
Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic / konferencja prasowa Bogusław Świerzowski / kraków.pl
bs_210618_7684.jpg-Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic / konferencja prasowa
Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic / konferencja prasowa Bogusław Świerzowski / kraków.pl
bs_210618_7688.jpg-Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic / konferencja prasowa
Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic / konferencja prasowa Bogusław Świerzowski / kraków.pl
bs_210618_7678.jpg-Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic / konferencja prasowa
bs_210618_7684.jpg-Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic / konferencja prasowa
bs_210618_7688.jpg-Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic / konferencja prasowa
pokaż metkę
Autor: Kamil Popiela
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2021-06-18
Data aktualizacji: 2021-06-18
Powrót

Zobacz także

Znajdź