Komunikacja rozwiń menu
Serwis uzywa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Wkrótce ruszy budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej

Została wydana decyzja zezwalająca na realizację linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Decyzja posiada rygor natychmiastowej wykonalności. 1 lipca miasto przekazało teren budowy wykonawcy. Prace budowlane rozpoczną się 13 lipca. W związku z tym, w północnej części Krakowa należy się liczyć ze sporymi utrudnieniami w ruchu.

Fot. Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie
Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie

Po trwającym kilkanaście miesięcy postępowaniu w Wydziale Architektury i Urbanistyki UMK, wydano decyzję zezwalającą na realizację (ZRID) dla budowy linii tramwajowej na odcinku pętla Krowodrza Górka i Górka Narodowa.

– Było to jedno z najbardziej żmudnych i trudnych postępowań administracyjnych dotyczących inwestycji komunikacyjnej w ostatnich latach. Brało w niej udział ponad 6 tysięcy stron, które na poszczególnych jego etapach miały możliwość zgłaszania uwag i postulatów. Na szczęście udało się zgromadzić cały materiał dowodowy, wyjaśnić wszelkie wątpliwości zgłaszane przez strony postępowania i wydać tak oczekiwaną przez mieszkańców decyzję. Sam dokument ma ponad 200 stron, co świadczy o złożoności sprawy – mówi prezydent Jacek Majchrowski.

 

Wydana niedawno decyzja ZRID posiada rygor natychmiastowej wykonalności, więc będzie można bezzwłocznie przystąpić do prac. W środę, 1 lipca miasto przekazało teren budowy wykonawcy, który do realizacji zadania planuje przystąpić w poniedziałek, 13 lipca.

Zgodnie z kontraktem, wykonawca będzie miał 26 miesięcy na wykonanie wszystkich prac. Harmonogram inwestycji jest bardzo napięty. Zadanie ma zapewnione dofinansowanie unijne, które trzeba rozliczyć do 2023 roku. Miasto więc liczy na mobilizację wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego, aby zadanie zrealizować i rozliczyć w zakładanym terminie.

Start prac oznacza, że w północnej części Krakowa pojawią się utrudnienia w ruchu. Newralgicznym miejscem będzie ulica Opolska, która zostanie zwężona z trzech do dwóch pasów ruchu w każdym kierunku na odcinku od skrzyżowania z ul. Pleszowską do kładki nad ul. Opolską. Lokalne zwężenia do dwóch pasów pojawią się też w rejonie skrzyżowań z ulicami Wyki i Pleszowską na czas budowy tymczasowych przystanków autobusowych.

ZIM

W miarę postępu prac, w kolejnych tygodniach wykonawca planuje też lokalne zwężenia kilku innych ulic w rejonie inwestycji, a także chodników i ścieżek rowerowych. O miejsca i terminach będziemy informować z wyprzedzeniem.

W trakcie etapu „0”, który potrwa około siedmiu miesięcy, wykonawca skupi się na przygotowaniu terenu budowy, w tym organizacji zaplecza i placów składowych. Usuwana będzie roślinność, która koliduje z planowaną inwestycją, budowane będą objazdy, prowadzone prace rozbiórkowe i archeologiczne w zakresie niezbędnym do realizacji zadania. Wykonawca zajmie się też przekładkami sieci uzbrojenia podziemnego, rozpocznie również budowę obiektów inżynierskich.

Warto wiedzieć, że linia tramwajowa KST Krowodrza Górka – Górka Narodowa będzie miała 5 km długości. W ramach zadania powstaną aż 23 perony tramwajowe. Realizacja zadania rozpocznie się już od skrzyżowania ul. Wybickiego, dra Twardego i Bratysławskiej. Powstanie tam przystanek z jednym  peronem tramwajowym. Kolejne dwa perony powstaną przy skrzyżowaniu z ul. Fieldorfa Nila. W ramach inwestycji zostanie zmodernizowana jezdnia tej ulicy, a skrzyżowanie z ul. Krowoderskich Zuchów stanie się rondem. Do ul. Fieldorfa Nila będzie dochodził buspas i jezdnia do obsługi parkingu.

W ramach inwestycji powstaną też trzy perony tramwajowe na pętli „Krowodrza Górka”. Tam też powstanie pierwszy z trzech parkingów P&R. Dalej linia tramwajowa będzie biegła w kierunku północnym. Mocno przebudowana zostanie ul. Opolska, gdzie przewidziano dwukomorowy tunel drogowy o długości ok. 100 m. Trasa tramwajowa zostanie poprowadzona górą, podobnie jak nowa ulica, łącząca ul. Pachońskiego z Opolską.

Dwa kolejne perony powstaną przy ul. Pachońskiego. W tym rejonie zlokalizowany będzie drugi z parkingów P&R. Następnie tramwaj skręci na wschód, by zatrzymać się na dwuperonowym przystanku w rejonie ul. Białoprądnickiej, a następnie przy ul. Górnickiego. Jadąc dalej w kierunku południowo-wschodnim wzdłuż ul. Siewnej, dwa perony tramwajowe zaplanowano w rejonie skrzyżowania z ul. Mackiewicza.

Po kilkudziesięciu metrach trasa odłączy się od ul. Siewnej, by w rejonie ul. Bociana skręcić na północ. Tam powstaną kolejne dwa perony tramwajowe. Następnie, po pokonaniu magistrali kolejowej, dwuperonowy przystanek przewidziano przy ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej. Dwa perony zlokalizowane też będą przy skrzyżowaniu linii z ul. Banacha.

Nowa trasa zakończy swój bieg przy pętli „Górka Narodowa”, gdzie powstaną trzy perony tramwajowe. Przy pętli powstanie też terminal autobusowy oraz parking P&R. Łącznie w ramach inwestycji do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie 447 miejsc postojowych działających w systemie P&R. Wszystkie parkingi wyposażone zostaną w stacje do ładowania samochodów elektrycznych.

Zadanie realizowane jest w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „Intercor” sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „Tor-Krak” sp. z o.o. Wartość kontraktowa zadania to 327 mln zł.

Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020.

pokaż metkę
Autor: Kamil Popiela
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
powrót

Zobacz także

Znajdź komunikat