Komunikacja rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Nowy Lajkonik na ulicach miasta

Mieszkańcy Krakowa już wkrótce będą mogli podróżować nowym tramwajem Lajkonik wyprodukowanym przez firmę Stadler. Dzięki zakończonym odbiorom technicznym rozpoczęły się szkolenia motorniczych, którzy będą ten tramwaj prowadzić. Bedą one trwac jeszcze kilka najbliższych dni. To też oznacza, że nowy tramwaj jest często widoczny w dzień na krakowskich ulicach w różnych rejonach miasta.

Fot. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie

Dopuszczenie tramwaju do ruchu to efekt przeprowadzonych testów, które polegały m.in. na dokładnym sprawdzeniu systemów napędu, hamowania oraz układów elektrycznych. Tramwaj przeszedł też niezbędne badania i uzyskał pozytywną opinię instytucji uprawnionej do przyznawania homologacji.

Przypomnijmy, że chodzi o pierwszy z 50 nowych tramwajów zamówionych przez MPK SA. Drugi wagon z tej dostawy jest już w Krakowie i przechodzi testy. Kolejne wagony są przygotowywane w fabryce Stadlera w Siedlcach. Całe zamówienie to efekt umów podpisanych w 2018 roku.

Wszystkie nowe niskopodłogowe tramwaje będą mieć długość 33,4 metra i szerokość 2,4 m. Całkowita pojemność pojazdu to 227 osób, w tym liczba miejsc siedzących 80. Tramwaje zostaną wyposażone w klimatyzację, monitoring, oświetlenie ledowe wnętrza oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z głosowego zapowiadania przystanków i tablic wyświetlających trasę przejazdu. W każdym z tramwajów zostanie zamontowana specjalna platforma, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach. Z myślą o użytkownikach smartfonów w pojeździe do dyspozycji będą porty USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych oraz gniazdka elektryczne. W wyposażeniu wagonu nie zabraknie apteczki pierwszej pomocy.

Dwa tramwaje z tej dostawy będą jako pierwsze w Krakowie wyposażone w innowacyjny system, który pozwoli na jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku ok. 3 km (pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu  w przyszłości). To rozwiązanie ma umożliwić jazdę tramwajom na odcinkach niezelektryfikowanych lub w przypadku awarii sieci trakcyjnej. Tramwaje będą przyjazne dla środowiska. Zastosowany w nich system rekuperacji umożliwi wykorzystywanie energii hamowania. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewnią z kolei komfortowe warunki pracy dla motorniczych.

Warto podkreślić, że nowoczesny, spełniający najwyższe międzynarodowe standardy designu tramwaj został opracowany przez Nilsa Krügera, profesora Akademii Sztuki Weissensee w Berlinie. Do projektu malowania tramwaju wykorzystano krakowskie barwy: białą i niebieską, ale bez ułożenia ich na pojeździe w formie pasów. Nowy design nawiązuje natomiast do eksploatowanych już w Krakowie tramwajów i wykorzystuje motyw lajkonika, który został wprowadzony we wnętrzach krakowskich pojazdów w 2012 roku.

Przypomnijmy, że firma Stadler wyprodukuje także kolejne niskopodłogowe i nowoczesne tramwaje zamówione przez MPK SA. Zgodnie z podpisaną w kwietniu umową będzie ich 35, a ich dostawa została zaplanowana na lata 2022-2023.

pokaż metkę
Autor: Kamil Popiela
Osoba publikująca: MIROSŁAW PALUCHOWSKI
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2020-05-19
Data aktualizacji: 2020-05-19
Powrót

Zobacz także

Znajdź