„Ławka dialogu” w Podgórzu – pytania i odpowiedzi
12 grudnia 2024 r. odbyło się otwarte spotkanie prezydenta Aleksandra Miszalskiego z mieszkańcami Podgórza.
Mieszkańcy zadawali pytania, na które odpowiadały właściwe wydziały Urzędu Miasta Krakowa i miejskie jednostki. Poniżej zebrane zostały wszystkie pytania wraz z udzielonymi na nie odpowiedziami.
Pytania i odpowiedzi (aktualizacja: stan na 20 sierpnia 2025 r.):
(Odpowiedź pojawi się po kliknięciu na wybrane pytanie)
MCOO: W budżecie Miasta Krakowa na rok 2025 oraz WPF ujęte są następujące inwestycje oświatowe na terenie Dzielnicy XIII Podgórze, których realizatorem jest Miejskiego Centrum Obsługi Oświaty w Krakowie:
1. Rozbudowa Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 15 przy ul. Grochowej 23
Zakres rzeczowy obejmuje budowę nowego budynku o powierzchni ok. 7,3 tys. m2 w ramach, którego powstaną m.in.: 24 sale lekcyjne (w tym 4 pracownie: chemiczno-fizyczna, biologiczno-geograficzna, muzyczno-plastyczno-techniczna, komputerowa), sala gimnastyczna wraz z trybunami, ścianką wspinaczkową, siłownią i zapleczem sanitarno-szatniowym, świetlica, biblioteka, kuchnia i jadalnia, gabinet lekarski i stomatologa, klub uczniowski, harcówka.
Roboty budowlane rozpoczęły się w 2023 r., a oddanie budynku do użytkowania planowane jest w 2026 r. Łączny koszt budowy wynosi 64,8 mln zł.
2. Budowa szkoły podstawowej w rejonie ulic Dekerta i Portowej
Zakres rzeczowy obejmuje budowę nowego budynku o powierzchni użytkowej ok. 9,1 tys. m2 w ramach, którego powstaną m.in.: 25 sal lekcyjnych (w tym 8 pracowni: 3 językowe, fizyczna, chemiczna, komputerowa, 2 plastyczne), sala gimnastyczna wraz z salą fitness i zapleczem sanitarno-szatniowym, 2 świetlice, biblioteka z czytelnią, jadalnia wraz z zapleczem kuchennym, gabinet lekarza/pielęgniarki i stomatologa.
W 2022 r. został opracowany program funkcjonalno-użytkowy. 30 lipca 2025 r. został ogłoszony przetarg na realizację inwestycji w systemie „zaprojektuj i wybuduj” z terminem składania i otwarcia ofert 2 września 2025 r. Jej finansowanie jest zaplanowane w WPF w latach 2025-2029 w wysokości 75,2 mln zł.
3. Budowa przedszkola przy ul. Prokocimskiej
Zakres rzeczowy obejmuje budowę budynku 8-oddziałowego przedszkola o całkowitej powierzchni ok. 3,7 tys. m2 na potrzeby ok. 200 dzieci.
18 lipca 2025 r. została zawarta umowa na realizację inwestycji w systemie „zaprojektuj i wybuduj” z terminem zakończenia do 18 sierpnia 2028 r. Wykonawca rozpoczął opracowywanie dokumentacji projektowej. Finansowanie inwestycji jest zaplanowane w WPF w latach 2025-2028 w wysokości 23,8 mln zł.
4. Zakup lokalu w rejonie ul. Myśliwskiej na potrzeby klas I-III szkoły podstawowej
Zakres rzeczowy obejmuje nabycie lokalu użytkowego o powierzchni 329 m2 dostosowanego na potrzeby edukacji wczesnoszkolnej w ramach Szkoły Podstawowej nr 47 wchodzącej w skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1 przy ul. Myśliwskiej 64. Aktualnie trwa finalizowanie zakupu i wyposażenia lokalu (koszt 6 mln zł), aby od 1.09.2025 r. rozpoczęły się w nim zajęcia lekcyjne.
Gmina realizuje wiele zadań inwestycyjnych w zakresie oświaty i dostrzega konieczność dalszej poprawy infrastruktury przedszkolnej i szkolnej. Mimo, że nie wszystkie oczekiwane przez mieszkańców inwestycje mogą być zrealizowane natychmiast, Miasto dokłada wszelkich starań, aby w miarę możliwości finansowych odpowiadać na zgłaszane potrzeby.
Istotną kwestią jest też współpraca Gminy z deweloperami w zakresie partycypowania przez nich w tworzeniu miejskiej infrastruktury publicznej na budowanych przez nich osiedlach.
EK: Na wspomnianym obszarze (osiedla: Płaszów, Rybitwy, Zabłocie i Przewóz) znajdują się następujące jednostki oświatowe:
- Samorządowe Przedszkole nr 11 przy ul. Saskiej 11 – w przedszkolu funkcjonuje 12 oddziałów, do których uczęszcza 300 dzieci, posiada 12 sal dydaktycznych i 1 salę do zajęć dodatkowych, jest czynne od godz. 6.00 do 17.00
- Samorządowe Przedszkole nr 91 przy ul. Dekerta 18 – w przedszkolu funkcjonują 4 oddziały, do których uczęszcza 96 dzieci, posiada 4 sale dydaktyczne, jest czynne od godz. 6.30 do 17.00
- Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1 przy ul. Myśliwskiej 64 i Gumniska 32 – w skład wchodzi Samorządowe Przedszkole nr 34 i Szkoła Podstawowa nr 47, w zespole łącznie funkcjonuje 49 oddziałów, do których uczęszcza 1150 dzieci (szkoła: 44 oddziały i 1025 uczniów, przedszkole: 5 oddziałów i 125 dzieci), posiada 37 sal dydaktycznych (szkoła – 32 sale, przedszkole – 5 sal), szkoła jest czynna od godz. 8.00 do 17.20, przedszkole jest czynne od godz. 6.00–17.00
- Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 15 przy ul. Grochowej 23, Grochowej 21 i Goszczyńskiego 44 – w skład wchodzi Samorządowe Przedszkole nr 27 i Szkoła Podstawowa nr 8, w zespole łącznie funkcjonuje 26 oddziałów, do których uczęszcza 577 dzieci (szkoła: 23 oddziały i 502 uczniów, przedszkole: 3 oddziały i 75 dzieci), posiada 13 sal dydaktycznych, zespół jest czynny od godz. 7.30 do 17.50. Według harmonogramu budowy odbiór nowego budynku szkoły przy ul. Grochowej odbędzie się w roku szkolnym 2026/2027. Szkoła będzie posiadała 22 sale (z możliwością podziału) i powinna pomieścić 700 uczniów
- Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 20 przy ul. Wrobela 79 – w skład wchodzi Samorządowe Przedszkole nr 50 i Szkoła Podstawowa nr 137, w zespole łącznie funkcjonuje 12 oddziałów, do których uczęszcza 248 dzieci (szkoła: 8 oddziałów i 161 uczniów, przedszkole: 4 oddziały i 87 dzieci), posiada 12 sal dydaktycznych (szkoła – 8 sal, przedszkole – 4 sale), szkoła jest czynna od godz. 8.00 do 15.10, przedszkole jest czynne od godz. 7.00–17.00
- Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 21 przy ul. Golikówka 52 – w skład wchodzi Samorządowe Przedszkole nr 52 i Szkoła Podstawowa nr 65, w zespole łącznie funkcjonuje 10 oddziałów, do których uczęszcza 244 dzieci (szkoła: 8 oddziałów i 194 uczniów, przedszkole: 2 oddziały i 50 dzieci), posiada 11 sal dydaktycznych (szkoła – 9 sal, przedszkole – 2 sale), szkoła jest czynna od godz. 8.00 do 15.00, przedszkole jest czynne od godz. 7.00–17.00.
Zmiany w obwodach:
- Szkoły Podstawowa nr 8 (Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 15) i Szkoła Podstawowa nr 47 (Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1) – dotychczas nie było zmian w obwodach tych szkół, od 1 września 2025 r. planowana zmiana: ul. Stróża Rybna z obwodu Szkoły Podstawowej nr 47 do Szkoły Podstawowej nr 8
- Szkoła Podstawowa nr 65 (Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 21) – zmiana od 1 września 2023 r.: ul. Półłanki (nr 29 i 31) oraz (nr parzyste od 42 do 72) przekazane do obwodu Szkoły Podstawowej nr 20 przy ul. Agatowej 41 utworzonej 1 września 2023 r.
- Szkoła Podstawowa nr 137 (Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 20) – zmiana od 1 września 2023 r.: ul. Mariana Domagały, ul. Nad Drwiną przekazane do obwodu Szkoły Podstawowej nr 20 przy ul. Agatowej 41 utworzonej 1 września 2023 r.
- Począwszy od 1 września 2024 r., w celu poprawy warunków lokalowych w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 1, została utworzona druga lokalizacja prowadzenia zajęć dla najmłodszych uczniów Szkoły Podstawowej nr 47 wchodzącej w skład Zespołu. Dodatkowo, w związku z rosnącymi potrzebami na miejsca przedszkolne i szkolne w wyżej wymienionym obszarze, planowane jest uruchomienie trzeciej lokalizacji prowadzenia zajęć przez Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1.
ZIS: Z uwagi na wysoki koszt budowy Centrum Sportów Zimowych konieczna jest rewizja projektu w celu jego optymalizacji, a także wprowadzenia ewentualnych zmian w stosunku do zaprojektowanych funkcji.
ZIM: Budowa biblioteki realizowana jest w ramach zadania inwestycyjnego ZIM nr ZIM/K2.9/25/01 pn. „Budowa filii Biblioteki Kraków przy ul. Saskiej/ks. Stoszki”. W aktualnym Budżecie Miasta Krakowa na rok 2025 zostały na ten cel zabezpieczone środki finansowe w wysokości 300 000 zł. Obecnie w ZIM prowadzone jest postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w celu wyłonienia wykonawcy, który zaktualizuje dokumentację powstałą na zlecenie Biblioteki Kraków, w zakresie doprowadzenia do spójności z projektem budowlanym przedmiarów, kosztorysów, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych oraz projektu wykonawczego, który wymaga uszczegółowienia zarówno w zakresie architektury, konstrukcji, jak i rozwiązań branżowych. Opracowana zostanie również inwentaryzacja zieleni, na podstawie której należy uzyskać decyzję zezwalającą na usunięcie drzew i krzewów. Konieczne jest także uzupełnienie obecnej dokumentacji o projekt nasadzeń oraz wystąpienie o nowe warunki przyłączeniowe mediów.
Rozstrzygnięcie postępowania przetargowego oraz podpisanie umowy z wybranym w jego wyniku wykonawcą planowane jest na III kwartał br. Szacowany czas aktualizacji ww. dokumentacji wynosi ok. czterech miesięcy.
Następnie możliwe będzie wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie robót budowlanych. Przewiduje się, że realizacja robót budowlanych będzie trwać do 2,5 roku od podpisania umowy z wykonawcą.
GS: Odnosząc się do tematu związanego z budową filii Biblioteki Kraków przy ul. Stoszki/Saskiej, informujemy, iż w 2023 r. wystąpiono do Wojewody Małopolskiego o rozważenie możliwości przekazania na rzecz Gminy Miejskiej Kraków w drodze darowizny - w trybie art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, nieruchomości składającej się z działek ewidencyjnych nr 64/2 o pow. 0,0147 ha i nr 64/3 o pow. 0,0011 ha obr. 19 Podgórze, stanowiących własność Skarbu Państwa.
Obecnie postępowanie przed Wojewodą Małopolskim jest w toku. W dniu 29 lipca 2025 r. pismem przekazano informacje uzupełniające do Wojewody Małopolskiego. Postępowanie nadal w toku.
ZDMK: Ulica Koszykarska: W chwili obecnej ZDMK nie prowadzi zadania pn. „Przebudowa ul. Koszykarskiej”. Z uwagi na to, że dokumentacja dla przebudowy ul. Koszykarskiej była opracowywana w latach 2009-2010, decyzja nr 3/2010 została wydana w dniu 14 czerwca 2010 r. przez Starostę Wielickiego, jak również mając na uwadze zmiany w terenie, ZDMK zlecił w 2022 roku wykonanie aktualizacji warunków oraz analizę zmian dla opracowanej dokumentacji projektowej przebudowy ul. Koszykarskiej w Krakowie na odcinku od skrzyżowania z ul. W. Turka do działki nr 8/141 obr. 17 Podgórze. Z przeprowadzonej analizy wynikła konieczność opracowania nowej dokumentacji projektowej. W związku z tym, że finansowanie dla przedmiotowego zadania było wskazane na rok 2026, ZDMK nie mógł ogłosić przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej w latach wcześniejszych. ZDMK występował z wnioskiem o przesunięcie środków finansowych na lata wcześniejsze. W opublikowanym projekcie BMK na 2025 rok i WPF na lata kolejne brak przedmiotowego zadania. Fragment ul. Koszykarskiej od skrzyżowania z ul. Turka do wysokości działek nr 63/4 i 63/5 P-17 objęty jest umową nr 408/U/ZDMK/2023 z dnia 7 lipca 2023 r. (nie wpłynął jeszcze harmonogram robót). Jednocześnie informuje, że ten sam fragment ul. Koszykarskiej objęty jest umową nr 8/ZIKiT/2012 z dnia 4 stycznia2012 r. – procedowane wystawienie noty księgowej za niezrealizowanie Inwestycji drogowej.
Ulica Płaszowska: W zakresie aktualizacji przekazanych ostatnio informacji informujemy, że podpisano umowę nr 187/U/ZDMK/2025 z dnia 30 kwietnia 2025 r. z firmą FDELITA Piotr Frosztęga na aktualizację dokumentacji projektowej z terminem wykonania przedmiotowych prac do 30 listopada 2025 r. Aktualnie zakończyły się prace nad aktualizacją mapy do celów projektowych. Trwa przygotowanie ostatecznej wersji projektu w zakresie wprowadzonych zmian. W latach 2026-2027 na zadaniu nr ZDMK/T1.152/16 Przebudowa ul. Płaszowskiej od ul. Paproci do ul. Saskiej – aktualizacja dokumentacji zostały zarezerwowane środki w WPF w wysokości:
- 2026 – 1 000 000,00 zł
- 2027 – 4 250 000,00 zł
Ulica Szafrana: W pierwszej kolejności ZDMK zleci aktualizację dokumentacji projektowej. Kolejnym krokiem, po zabezpieczeniu środków w budżecie Miasta Krakowa, będzie ogłoszenie przez ZDMK przetargu na realizację inwestycji.
Ulica Rybitwy: Zgodnie z Załącznikiem Nr 2 do Uchwały Nr XXXIII/648/25 Rady Miasta Krakowa z dnia 2 lipca 2025 r. dla zadanie nr ZDMK/T1.6/26 pn.: „Przebudowa ul. Rybitwy na odcinku od ul. Szparagowej do ul. Rybitwy 88a” zostały zabezpieczone środki finansowe na roboty budowalne w 2026 roku w wysokości 5 500 000, 00 zł.
WMK: W zakresie Wodociągów Miasta Krakowa SA podejmowane są następujące działania. 3 kwietnia 2025 r. Wodociągi Miasta Krakowa SA podpisały umowę o dofinansowanie z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację projektu „Gospodarka wodnościekowa w Krakowie – Etap VII”. W ramach projektu przewidziana jest hermetyzacja i dezodoryzacja części mechanicznej Oczyszczalni Ścieków Płaszów w ramach zadania polegającego na rozbudowie i modernizacji oczyszczalni. Trwają przygotowania procedury przetargowej dla całego zadania. Od 24 czerwiec 2025 r. prowadzone jest dozowanie związków żelaza do kolektora płaszowskiego celem minimalizacji stężeń gazów w kanalizacji na odcinku od Wisły do Oczyszczalni Ścieków Płaszów. We współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem Oczyszczania Sp. z o.o. uruchomiono program pilotażowy polegający na cotygodniowym dodatkowym spłukiwaniu ulic wytypowanych na podstawie analiz zgłoszeń odorowych z roku poprzedniego. Do zmywania jest wykorzystywana „woda z odzysku”, proces ma na celu regularne uzupełnianie cieczą wysychających syfonów we wpustach ulicznych aby zapobiec okresowemu wydostawaniu się zanieczyszczonego powietrza z kanalizacji.
WS: Urząd Miasta Krakowa oraz inne jednostki i organy związane z ochroną środowiska w ostatnich latach są adresatem interwencji kierowanych przez mieszkańców związanych z uciążliwością odorową na terenie południowo-wschodniej części Krakowa. Na przedmiotowym terenie zlokalizowane są zakłady, których charakter działalności często stwarza sytuacje lub warunki, w których uciążliwe zapachy mogą być wydzielane i rozprzestrzeniane tj. zakłady przetwarzające odpady, oczyszczalnia ścieków, zakłady garbarskie. Problem uciążliwości zapachowych wciąż nie doczekał się wyczerpujących regulacji prawnych. Emisje zapachowe nie są zdefiniowane liczbowo, a przepisy z zakresu prawa ochrony środowiska nie wprowadzają norm zapachowych jakości powietrza.
Szczegółowe informacje dotyczące podejmowanych działań w zakresie ograniczenia uciążliwości odorowej opublikowane są na stronie „ Uciążliwość odorowa – Biuletyn Informacji Publicznej Miasta Krakowa – BIP MK”.
Najważniejsze działania:
- W 2018 r. na zlecenie Gminy Miejskiej Kraków wykonany został przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie „Raport z badań uciążliwości odorowej na terenie południowo – wschodniej części Krakowa”. W raporcie określono trzy typy zakładów, których działalność może powodować uciążliwość odorową: oczyszczania ścieków, garbowania skór oraz przemysł przetwarzania i kompostowania odpadów.
- Spotkania z przedsiębiorcami, którzy informowali o planach przedsiębiorstw oraz o podjętych i planowanych w przyszłości działaniach mających na celu ograniczenie uciążliwości odorowej. Zakłady jw. posiadają decyzje pozwoleń zintegrowanych oraz decyzje związane z gospodarką odpadami wydane przez Marszałka Województwa Małopolskiego. Ponadto organem właściwym do kontroli zakładów jest Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie. W związku z powyższym podejmowanie czynności w stosunku do zakładów pozostaje poza strefą działania Prezydenta Miasta Krakowa. Urząd Miasta Krakowa Wydział środowiska, klimatu i powietrza tel. 12 616 88 93, fax 12 616 88 91, ws.umk@um.krakow.pl 31-949 Kraków, os. Zgody 2.
- W 2019 r. powołany został Zespół Zadaniowy w celu koordynacji działań. Skład Zespołu stanowią przedstawiciele: wydziałów UMK, jednostek i instytucji, Rady i Zarządu Dzielnicy XII i XIII, przedsiębiorców, mieszkańców, Radni Miasta Krakowa.
- Wodociągi Miasta Krakowa SA od kilkunastu lat realizują działania w zakresie ograniczania uciążliwości zapachowych obiektów gospodarki ściekowej.
- Przyjęto Program ograniczania uciążliwości zapachowej obiektów gospodarki ściekowej na lata 2021-2025.
- Zrealizowano zadania dotyczące hermetyzacji i dezodoryzacji: stacji zlewnej, kolektora płaszowskiego, stacji krat, pompowni, koryta pomiarowego oraz zbiorników osadu.
- Przeprowadzono remonty zgarniaczy na dwóch osadnikach wstępnych, ukończono budowę wielostopniowej stacji dezodoryzacji kolektora bieżanowskiego w rejonie punktu zlewnego.
- Na zadania z zakresu hermetyzacji i dezodoryzacji przeznaczyły ponad 8 mln zł. W 2024 roku prowadzone są prace w zakresie modernizacji osadnika wstępnego wraz z jego pełną hermetyzacją.
- Dalsze plany przewidują kontynuację hermetyzacji obiektów części mechanicznej w pełnym zakresie. WMK S.A. uzyskały decyzję środowiskową i ubiegają się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej, przewiduje się że na ten cel potrzeba ok. 20 mln zł.
- Przeprowadzono inspekcję TV 3,2 km sieci kanalizacji sanitarnej. Poddano renowacji bezwykopowej blisko 2,5 km sieci kanalizacyjnej.
- Na bieżąco prowadzone są też działania z wykorzystaniem systemu rejestracji zgłoszeń dotyczących skarg związanych z wystąpieniem bądź nasileniem uciążliwości zapachowej. Podejmowane są adekwatne działania eksploatacyjne, inwestycyjne bądź informacyjne skierowane do odpowiedzialnych jednostek.
- 3 kwietnia 2025 r. Wodociągi Miasta Krakowa SA podpisały umowę na projekt „Gospodarka wodno-ściekowa w Krakowie – Etap VII”. Projekt realizowany dzięki środkom z Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS), działanie Gospodarka wodno‐ściekowa, stanowi znaczący krok w kierunku dalszej modernizacji i rozbudowy infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej. Dzięki wsparciu z Unii Europejskiej zrealizowany zostanie projekt na kwotę ponad 204 mln zł, inwestując w rozwój i modernizację zakładów oczyszczania ścieków, budowę nowych odcinków kanalizacji sanitarnej i ogólnospławnej oraz przepompowni. W ramach projektu duży nacisk jest położony na hermetyzację i dezodoryzację obiektów, która jest istotna szczególnie dla mieszkańców dzielnic Podgórze oraz Bieżanów-Prokocim. W ramach projektu „Gospodarka wodno-ściekowa w Krakowie – Etap VII” Wodociągi Miasta Krakowa zaplanowały bardzo skomplikowany proces przykrycia osadników wstępnych w oczyszczalni ścieków Płaszów. Przykrycie pierwszego z czterech osadników zostało sfinansowane ze środków własnych Spółki. Kolejne trzy obiekty zostaną przykryte w ramach unijnego wsparcia dla projektu „Gospodarka wodno – ściekowa w Krakowie – Etap VII”, który obejmie również przykrycie piaskownika i innych, mniejszych obiektów technologicznych. Wybudowane zostaną trzy stacje wielostopniowej dezodoryzacji, wykorzystującej układ aż trzech biofiltrów. Inwestycje realizowane są w myśl zrównoważonego rozwoju i mają na celu poprawę jakości i komfortu życia mieszkańców Krakowa, również w zakresie uciążliwości zapachowej.
- Przeprowadzono kontrole wpustów ulicznych – w 73 przypadkach stwierdzono niewłaściwe wykonanie zamknięć. KEGW (obecnie Zarząd Infrastruktury Wodnej) wystąpiła do wspólnot mieszkaniowych o przebudowę wpustów ulicznych do właściwego stanu technicznego. W uzasadnionych przypadkach sprawy kierowane są do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, który przeprowadza kontrole, w ramach podejmowanych działań wydaje nakazy oraz sprawdza wykonanie działań naprawczych.
- Straż Miejska Miasta Krakowa objęła systematyczną kontrolą Kompleks Handlowy zlokalizowany przy ul. Półłanki w zakresie zbierania i pozbywania się odpadów. Dokonuje monitoringu zakładów emitujących uciążliwości odorowe z użyciem drona.
- Prezydent Miasta Krakowa w ostatnim czasie kilkukrotnie występował do Minister Klimatu i Środowiska pismami z dnia 8 listopada 2023 r., 11 października 2024 r. oraz 4 kwietnia 2025 r. w celu zintensyfikowania prac legislacyjnych w sprawie uregulowań prawnych dotyczących uciążliwości zapachowych.
- PMK występował m.in. do Marszałka oraz do WIOŚ jako właściwego do kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska o podjęcie wszelkich możliwych przewidzianych prawem kroków, które pozwolą ograniczyć a docelowo wyeliminować uciążliwości zapachowe powstające w wyniku działalności zakładów.
- Opracowana została informacja, dotycząca sposobu zgłaszania interwencji tak aby interwencja pozwoliła na podjęcie działań niezwłocznie po otrzymaniu zgłoszenia. Informacja została opublikowana na stronach BIP, Jestem eko w Krakowie oraz przekazana do SM MK, OC i Krakowskiego Centrum Kontaktu.
- Od 1 marca 2025 r. mieszkańcy mogą zgłaszać uciążliwości odorowe za pośrednictwem infolinii miejskiej – Krakowskiego Centrum Kontaktu. Uciążliwości zapachowe można zgłaszać za pośrednictwem Krakowskiego Portalu Usług Miejskich (KPUM), które działa pod adresem internetowym kontakt.krakow.pl.
- W miesiącach lipiec-sierpień-wrzesień 2025 r. został uruchomiony program pilotażowy polegający na cotygodniowym myciu przez Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania Spółka z o.o. ulic wytypowanych przez Wodociągi Miasta Krakowa SA na podstawie analizy zgłoszeń z poprzedniego roku, dotyczących uciążliwości odorowych o charakterze ściekowym związanych z systemem kanalizacji szczególnie w okresach bezdeszczowych. Do zmywania ulic wykorzystywana jest „woda z „odzysku”. Program finansowany jest z budżetu Miasta Krakowa. Po zakończeniu programu WMK SA przeprowadzą analizę skuteczności podjętych działań zwracając uwagę na zgłoszone w tym okresie interwencje z rejonów objętych pilotażem.
BP: Dla tego obszaru sporządzany był projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Nowe Miasto”, który przeszedł całą procedurę planistyczną i został skierowany do Rady Miasta Krakowa, która go odrzuciła. Jednocześnie Rada Miasta Krakowa podjęła uchwałę nr CVII/2908/23 z 22 marca 2023 roku w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych dotyczących koncepcji rozwoju oraz kierunków przekształceń części terenów dzielnic XII i XIII.
W okresie od 17 lipca do 1 grudnia 2023 r. Urząd Miasta Krakowa prowadził z mieszkankami i mieszkańcami Krakowa konsultacje społeczne dotyczące koncepcji rozwoju tego obszaru. Celem konsultacji było opracowanie akceptowalnego przez stronę społeczną długoterminowego planu rewitalizacji i rozwoju obszaru części dzielnic XII i XIII z uwzględnieniem proponowanych zmian przestrzennych zapisanych w studium uwarunkowań i kierunków rozwoju miasta Krakowa 2014 roku oraz możliwych nowych rozwiązań w tym obszarze.
Obszar konsultacji dotyczył większego obszaru niż obszar objęty projektem planu „Nowe Miasto” i obejmował teren zlokalizowany pomiędzy ul. Mierzei Wiślanej od zachodu, Jana Surzyckiego – Christo Botewa – Tadeusza Śliwiaka – ul. Trakt Papieski od północy, granicą Gminy Kraków w kierunku południowym do torów kolejowych relacji Kraków - Tarnów od wschodu oraz północną granicą terenów kolejowych w kierunku zachodnim do ul. Mierzeja Wiślana od południa.
Po konsultacjach powstał raport, który podsumowuje wnioski zgłoszone przez mieszkańców, przedsiębiorców oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych. Ww. raport z konsultacji społecznych wraz z zapisem z dyskusji grupowych znajduje się na stronie: bip.krakow.pl/planowanieprzestrzenne.
Wnioski z raportu będą analizowane w celu wykorzystania w pracach nad koncepcjami przekształceń i rozwoju dzielnic XII i XIII, w tym przede wszystkim w pracach nad nową Strategią Rozwoju Miasta, która określi kierunki rozwoju tego rejonu miasta. Określone w nowym dokumencie Strategii kierunki rozwoju będą stanowiły również podstawę do wyznaczenia stref planistycznych w sporządzanym planie ogólnym.
BP: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego obszaru „Rybitwy – rejon ulicy Strażackiej” jest po opiniowaniu wewnątrz urzędowym. Na sesji w dniu 2 lipca 2025 r. Rada Miasta Krakowa zdecydowała o zmianie granic planu.
Obecnie przygotowywana jest edycja projektu planu, uwzględniająca zmianę granic, do opiniowania i uzgodnień ustawowych.
Zgodnie z założonym harmonogramem prac projekt planu zostanie wyłożony do publicznego wglądu na przełomie III i IV kwartału 2025 r. Natomiast ostateczna edycja projektu planu powinna zostać opracowana i przedłożona Radzie Miasta Krakowa w I kwartale 2026 roku. Projekt planu sporządzany jest w oparciu o obowiązujące Studium.
Należy mieć na uwadze, iż wyżej opisane terminy kolejnych etapów procedury planistycznej mogą ulec zmianie wskutek okoliczności takich jak m. in. konieczność ponowienia procedury planistycznej, wprowadzenia zmian do projektu planu miejscowego przez Radę Miasta Krakowa czy zmian w przepisach prawa.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw sporządzane plany miejscowe, o których wyłożeniu do publicznego wglądu zostanie ogłoszone przed utratą mocy studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, co ma nastąpić w połowie roku 2026 r., będą musiały być zgodne z tym studium. Natomiast jeżeli ogłoszenie o wyłożeniu do publicznego wglądu sporządzanych planów miejscowych nie nastąpi przed tą datą, będą one sporządzane w oparciu o przyszły plan ogólny.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego obszaru „Biskupińska” jest obecnie na etapie koncepcji.
Aktualnie trwają prace nad kluczowymi dokumentami dotyczącymi rozwoju miasta tj. Strategią rozwoju Krakowa oraz Planem ogólnym miasta. Opracowywany w ramach strategii rozwoju model funkcjonalno – przestrzenny w połączeniu z planowanymi przebiegami metra pozwoli na określenie docelowych rozwiązań przestrzennych w obszarze miasta, w tym także w rejonie ulicy Biskupińskiej, w ramach zidentyfikowanego Obszaru Strategicznej Interwencji (OSI).
Dlatego też została podjęta decyzja o sporządzeniu dokumentu kierunkowego tzw. „masterplanu” dla rejonu obszaru Rybitw, celem wypracowania optymalnych i pożądanych z punktu widzenia rozwoju miasta rozwiązań przestrzennych dla tego obszaru.
ZZM: Inwestycja pt. „Park Kolejowy” pod estakadami kolejowymi jest podzielona na 3 etapy. Etap I – na odcinku od ul. Mikołaja Kopernika do ul. Grzegórzeckiej, etap II – od ul. Grzegórzeckiej do ul. Miodowej oraz etap III – od ul. Jana Dekerta do ul. Powstańców Wielkopolskich. Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie aktualnie realizuje prace budowlane na etapie I – na odcinku od ul. Mikołaja Kopernika do ul. Grzegórzeckiej. Etap II Parku Kolejowego pod estakadami kolejowymi w Krakowie jest w fazie koncepcyjnej. W zakresie etapu III: ZZM informuje, że obecnie jest na etapie zawarcia umowy na realizacje prac budowlanych Parku Kolejowego – od mostu na Wiśle do ul. Powstańców Wielkopolskich obejmującego budowę ścieżki pieszej i rowerowej wraz z oświetleniem i małą architekturą.
GK: Zadanie inwestycyjne polegające na sporządzeniu opracowania pn.: „Wielowariantowa koncepcja budowy linii tramwajowej wraz z pętlą tramwajową oraz parkingiem P+R i rozbudowy ulicy Domagały w obszarze Rybitw” wraz z opracowaniem uzupełniającym pn.: „Koncepcja linii tramwajowej od Małego Płaszowa do osiedla Złocień” jest w trakcie realizacji. Aktualnie trwają prace nad opracowaniem koncepcji budowy linii tramwajowej od Małego Płaszowa do osiedla Złocień.
Dopiero po zakończeniu tego etapu będzie można uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, następnie rozpocząć prace nad projektem budowlanym, uzyskać niezbędne decyzje administracyjne a w dalszej kolejności wykonać roboty budowalne. Jednakże, z uwagi na brak zabezpieczonych na ten moment środków w aktualnych dokumentach finansowych Gminy Miejskiej Kraków, termin realizacji inwestycji nie jest znany.
GS: 1. Park Rzeczny Ogród Płaszów i Park Rzeczny Wisła
Teren przeznaczony do pozyskania podlega ustaleniom miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego pn.: „Rejon ulicy Koszykarskiej” zatwierdzonego Uchwałą nr XII/191/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 27 marca 2019 r. Obecnie procedowany jest Projekt Zarządzenia Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miejskiej Kraków prawa użytkowania wieczystego działek ewidencyjnych nr 21/18 o pow. 0,2181 ha, nr 8/172 o pow. 0,0123 ha, nr 8/62 o pow. 0,0128 ha, nr 8/66 o pow. 0,0460 ha obręb 17 jednostka ewidencyjna Podgórze oraz działki ewidencyjnej nr 58/3 o pow. 0,1330 ha obręb 18 jednostka ewidencyjna Podgórze, przeznaczonych pod zagospodarowanie jako część Parku Ogród Płaszów. Użytkowanie wieczyste działek zostało pozyskane do zasobu gminnego.
Dodatkowo prowadzone jest postępowanie w sprawie nabycia do zasobu gminnego części działki nr 8/209 obr. 17 Podgórze. Działka stanowiącą własność Skarbu Państwa, w użytkowaniu wieczystym Małopolskiego Ośrodka Ruchu Drogowego. Nabycie do zasobu gminnego części działki jest procedowane wraz z działką nr 8/179 (stanowi własność Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym MORD) aby zapewnić bezpośrednie dojście do ulicy Koszykarskiej. Została wydana decyzja zatwierdzająca podział geodezyjny działki. Obecnie trwa korespondencja zZarządem ZieleniMiejskiejwKrakowie, którywskazał dodatkowy fragment działki do pozyskania.
W dalszym ciągu procedowane jest nabycie działek wzdłuż wałów rzeki Wisły w strukturze planistycznej ZP.5 – tereny zieleni urządzonej-zieleńce. Dotychczas nabyto do zasobu gminnego zostały trzy działki oraz jedna działka w udziale w wielkości 18/24 części.
W stosunku do kompleksu dziewięciu działek. Właścicielowi została przedstawiona propozycja cenowa nabycia działek.
Część współwłaścicieli nie wyraża chęci współpracy aby uregulować stan prawny nieruchomości (w księdze wieczystej ujawnione są osoby nieżyjące, lub w ogóle nie są założone księgi wieczyste). Ponadto do nabycia została wskazana przez Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie kolejna działka. Użytkownikowi wieczystemu została przedstawiona propozycja cenowa nabycia.
Obecnie oczekujemy na odpowiedź na propozycję.
2. Park Zalew Bagry Wielkie
Wydział Skarbu Miasta prowadzi postępowania w sprawie pozyskania na rzecz Gminy Miejskiej Kraków nieruchomości lub ich części stanowiących część Parku Bagry Wielkie – przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego obszaru „Bagry" pod m.in. tereny wód powierzchniowych śródlądowych i zieleni urządzonej. Działki na ww. terenie są sukcesywnie pozyskiwane do zasobu gminnego. Niemniej jednak większość z działek wskazanych do pozyskania przez Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie posiada nieuregulowany stan prawny, co utrudnia i wydłuża czas prowadzonych postępowań. Dotychczas nabyto do zasobu gminnego 9 nieruchomości.
3. Staw Płaszowski
Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie wystąpił do Wydziału Skarbu Miasta o nabycie do zasobu gminnego działek nr nr: 322/27, 322/28, 322/29, 322/30 obr. 15 Podgórze o łącznej powierzchni ok. 3 ha. Początkowo rozważana była kwestia zasiedzenia ww. terenu na rzecz Gminy Miejskiej Kraków, jednak Zarząd Zieleni Miejskiej wskazał że nie dysponuje odpowiednią dokumentacją umożliwiającą złożenie wniosku w ww. trybie. W związku z powyższym, pozyskanie ww. działek będzie możliwe po zabezpieczeniu odpowiednich środków w budżecie Miasta Krakowa.
ZZM: Rada Dzielnicy XIII wprowadziła zadanie wieloletnie pn.: ZZM/DIW/O XIII-1/24 „Budowa ciągów komunikacyjnych w rejonie parku rzecznego Ogród Płaszów”, które umożliwi komunikację pieszą pomiędzy parkiem rzecznym Ogród Płaszów a ul. Koszykarską. W obowiązującym WPF realizacja zadania przewidziana jest na lata 2024–2027. Aktualnie przygotowywane są dokumenty do opracowania dokumentacji projektowej. Z uwagi na konieczność pozyskania części działki Małopolskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Krakowie na rzecz GMK w pierwszym etapie opracowana zostanie koncepcja. Warunkiem przystąpienia do kolejnego etapu (projektu budowlanego i wykonawczego wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnych) będzie zawarcie stosownego dokumentu umożliwiającego dysponowanie nieruchomością na cele budowlane.
Jednocześnie informujemy, iż zostały złożone w Wydziale Skarbu Miasta UMK wnioski o pozyskanie terenów pod poszerzenie parku rzecznego Ogród Płaszów, parku Bagry Wielkie i obszarów rekreacyjnych przy Stawie Płaszowskim obejmujące wykup lub zasiedzenie. Mapy obrazujące tereny wnioskowane do pozyskania zostały załączone we wcześniejszym piśmie NR.060.21.24.JT1 z 9 grudnia 2024 r.
KEGW: KEGW obecnie realizuje następujące działania na terenie dzielnicy XIII:
- W latach 2022–2023 na zlecenie KEGW zostało wykonane przez WMK modelowanie kanalizacji opadowej zlewni wylotu nr 23 wraz z przedstawieniem koncepcji odciążeń systemu w celu redukcji podtopień wykonanej w oparciu o model hydrauliczny. Dla odciążenia stref szczególnie narażonych na podtopienia podjęto niżej wymienione działania inwestycyjne:
- W ramach zadania inwestycyjnego nr KEGW/O2.15/20 pn. „Budowa przepompowni „Kabel””:
- 7 sierpnia 2024 r. została podpisana umowa KEGW/102/2024 na „Opracowanie dokumentacji projektowej na budowę zbiornika retencyjnego wraz z układem pompowym przy ul. Prokocimskiej w Krakowie – etap 2” Termin realizacji 16 miesięcy od podpisania umowy, tj. do 7 grudnia 2025 r. Stan realizacji : w trakcie pozyskiwania warunków technicznych od operatorów infrastruktury technicznej (m.in. WMK, PKP Telekol, TK Telekol, Polkomtel, Tauron, Netia), 15 listopada 2024 r. Wykonawca zaprezentował propozycję pięciu wariantów realizacji projektowanego zbiornika biorąc pod uwagę lokalizację obiektu na terenie PKP i związane z tym ograniczenia terenowe. Wybór wariantu na początku 2025 r.
- 22 maja 2024 r. podpisano umowę KEGW/52/2024 na „Budowa / przebudowa kanałów opadowych w rejonie ul. Prokocimskiej w Krakowie". Termin wykonania robót budowlanych do 22 czerwca 2025 r. Stan realizacji: rozebrano budynek garażowy zlokalizowany na działce nr 288 w obr. P-52, zrealizowano w 100 proc., budowa sieci kanalizacji opadowej DN1000–3000 mm wraz z komorami technologicznymi w rejonie ul. Prokocimskiej w Krakowie – zakres w terenie zamkniętym PKP na działce nr 288 w obr. P-52 – zrealizowano w 80 proc., budowa sieci kanalizacji opadowej DN1500 oraz 1800x1600 wraz z komorami technologicznymi w rejonie ul. Prokocimskiej w Krakowie na działce 81/21 obr. P-52. – zrealizowano 20 proc.
- W ramach zadania inwestycyjnego nr KEGW/O2.27/23 pn. „Opracowanie wariantowej koncepcji ochrony przeciwpowodziowej w zlewni Drwina Długa z uwzględnieniem odwodnienia terenu” 17 października 2024 r. została podpisana Umowa KEGW/121/2024 na realizację zadania pn. „Opracowanie wariantowej koncepcji ochrony przeciwpowodziowej w zlewni Drwina Długa uwzględnieniem odwodnienia terenu (osiedli Świątniki, Nowe Piaski, Podlesie, Kliniec, na Kozłówce, Wola Duchacka Wschód, Rżąka, Prokocim, Parkowe, Nowy Prokocim, Nowy Bieżanów Południe, Nowy Bieżanów, Jemiołki, Łazy Północne, Płaszów, Mały Płaszów, Lasówka, Kolejowe, za Osiedlem, Rybitwy) – Etap III Wielowariantowy program inwestycyjny w zakresie ochrony przeciwpowodziowej w zlewni Drwina Długa z uwzględnieniem odwodnienia terenu". Termin realizacji umowy do 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy, tj. do 17 października 2025 r.
Zadanie jest realizowane w oparciu o porozumienie z 9 września 2021 r. w sprawie realizacji oraz finansowania zadania pn.: „Opracowanie wariantowej koncepcji ochrony przeciwpowodziowej w zlewni Drwina Długa z uwzględnieniem odwodnienia terenu (osiedli Świątniki, Nowe Piaski, Podlesie, Kliniec, na Kozłówce, Wola Duchacka Wschód, Rżąka, Prokocim, Parkowe, Nowy Prokocim, Nowy Bieżanów Południe, Nowy Bieżanów, Jemiołki, Łazy Północne, Płaszów, Mały Płaszów, Lasówka, Kolejowe, za Osiedlem, Rybitwy)” pomiędzy GMK a Państwowym Gospodarstwem Wodnym „Wody Polskie”. Zgodnie z porozumieniem realizację w zakresie etapu III pn. „Wielowariantowy program inwestycyjny w zakresie ochrony przeciwpowodziowej w zlewni rzeki Drwina Długa z uwzględnieniem odwodnienia terenu” powierzono GMK, reprezentowanej przez KEGW, przy merytorycznym wsparciu Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie”.
- W ramach zadania inwestycyjnego nr KEGW/O2.15/20 pn. „Budowa przepompowni „Kabel””:
- Ponadto działanie wynikające z koncepcji odwodnienia obszaru obejmującego m.in. teren osiedli Rybitwy, Przewóz polegające na budowie przepompowni wód deszczowych przy ujściu kanalizacji deszczowej do Drwiny Długiej (wylot 42) będzie realizowane w ramach umów z deweloperami.
ZIW: 1. 7 sierpnia 2024 r. została podpisana umowa KEGW/102/2024 na „Opracowanie dokumentacji projektowej na budowę zbiornika retencyjnego wraz z układem pompowym przy ul. Prokocimskiej w Krakowie – etap 2”. Stan realizacji – w dniu 24 lipca 2025 r. podpisano protokół zdawczo – odbiorczy dla etapu I. Dokonano wyboru wariantu lokalizacji projektowanego zbiornika i przepompowni na terenie PKP. Termin wykonania Przedmiotu umowy w etapie II do dnia 26 marca 2026 r.
2. 22. maja 2024 r. podpisano umowę KEGW/52/2024 na „Budowa / przebudowa kanałów opadowych w rejonie ul. Prokocimskiej w Krakowie”. Termin wykonania robót budowlanych do 22 sierpnia 2025 r.
Stan realizacji – rozebrano budynek garażowy zlokalizowany na działce nr 288 w obr. P-52, zrealizowano w 100 proc., budowa sieci kanalizacji opadowej DN1000–3000 mm wraz z komorami technologicznymi w rejonie ul. Prokocimskiej w Krakowie – zakres w terenie zamkniętym PKP na działce nr 288 w obr. P-52 – zrealizowano w 99 proc., budowa sieci kanalizacji opadowej DN1500 oraz 1800x1600 wraz z komorami technologicznymi w rejonie ul. Prokocimskiej w Krakowie na działce 81/21 obr. P-52. – zrealizowano 99 proc. W wyniku przeprowadzonej wizji istniejącej kanalizacji deszczowej stwierdzono na długości około 9-10 m przewężenia przekroju poprzecznego w rejonie skrzyżowania z istniejącą kanalizacją sanitarną biegnącej w ul. Prokocimskiej. Zdecydowano o konieczności wykonania demontażu istniejącego kanału i wbudowanie nowego prefabrykowanego kanału o przekroju jajowym o wymiarach 1600/2400 i długości około 10m. Trwają prace przygotowawcze do rozpoczęcia wymiany istniejącego kanału.
3. Zadanie pn. „Opracowanie wariantowej koncepcji ochrony przeciwpowodziowej w zlewni Drwina Długa z uwzględnieniem odwodnienia terenu (osiedli Świątniki, Nowe Piaski, Podlesie, Kliniec, na Kozłówce, Wola Duchacka Wschód, Rżąka, Prokocim, Parkowe, Nowy Prokocim, Nowy Bieżanów Południe, Nowy Bieżanów, Jemiołki, Łazy Północne, Płaszów, Mały Płaszów, Lasówka, Kolejowe, za Osiedlem, Rybitwy) – Etap III Wielowariantowy program inwestycyjny w zakresie ochrony przeciwpowodziowej w zlewni Drwina Długa z uwzględnieniem odwodnienia terenu”. Termin realizacji umowy do 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy, tj. do dnia 17 paździrnika 2025 r. – brak zmian (w trakcie opracowania).
Jednocześnie informujemy, że Prezydent Miasta Krakowa:
- pismem znak: OC-03.5544.37.2025 wystąpił do Prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z prośbą o podjęcie zdecydowanych działań mających na celu zwiększenie spadku koryta Drwiny Długiej i zwiększenie efektywności spływu wody poprzez docelową eliminację przewyższeń związanych z istniejącym gazociągiem i obiektami mostowymi na tym cieku, a także doraźne pilne oczyszczenie tego cieku z traw i roślinności pływającej
- pismem znak GK-05.7001.2.2025.EK wystąpił do Prezesa Zarządu Polska Spółka Gazownicza Sp. z o.o. z postulatem o wykonanie przebudowy odcinków gazociągów przekraczających koryto Drwiny Długiej w taki sposób, aby nie stanowiły przeszkody w swobodnym spływie wód korytem tego cieku i nie były narażone na potencjalne uszkodzenia w sytuacji wystąpienia ekstremalnie wysokich przepływów.
KD: W związku z odłożeniem ad acta planów budowy Centrum Literatury i Języka „Planeta Lem”, budynek Składu Solnego oraz rezydujący w nim kolektyw artystyczno-rzemieślniczy pozostają – także tymczasem i bez nakreślenia horyzontu czasowego – w zgodzie z obowiązującym status quo. Budynek pozostaje w zarządzie Krakowskiego Biura Festiwalowego, na 2025 rok w budżecie instytucji nie przewidziano żadnych środków na bieżące remonty. Miasto Kraków dostrzega wartość w spontanicznym, oddolnym budowaniu tkanki społeczno-kulturowej i kreowaniu życia artystycznego i w takich kategoriach postrzega kolektyw działający w Składzie Solnym. Nie zostały jednakże podjęte żadne długofalowe wiążące decyzje dotyczące przyszłości terenu przy ul. Na Zjeździe.
ZIS: TS Rybitwy. Obecnie trwa aktualizacja dokumentacji. Zadanie ujęte jest w Wieloletniej Prognozie Finansowej z kwotą 12 mln zł na 2028 rok. Dodatkowo w celu pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania Zarząd Infrastruktury Sportowej złożył do Ministerstwa Sportu i Turystyki wniosek o dofinansowanie inwestycji w ramach rządowego programu „Budowa pełnowymiarowych boisk piłkarskich”.
KS Płaszowianka. Zakończono prace związane z koncepcją, która wykazała możliwość realizacji przedsięwzięcia w zgodności z obowiązującym MPZP obszaru „Płaszowska - Krzywda” oraz MPZP obszaru „Nowopłaszowska”. W najbliższym czasie Zarząd Infrastruktury Sportowej przystąpi do dalszych prac projektowych. W trakcie prac na budżetem planowane jest ujęcie zadania związanego z przebudową obiektów sportowych KS Płaszowianka na liście rankingowej inwestycji realizowanych przez ZIS.
Stadion przy ul. Parkowej. W kwietniu br. wydział Architektury i Urbanistyki UMK wydał decyzję pozwolenia na budowę na remont dachu i elewacji frontowej budynku szatniowo-klubowego dla obiektu KS Korona przy ul. Parkowej. Zadanie jest ujęte WPF na rok 2028 z kwotą 2,5 mln zł.
Pozyskano opinię Wojewódzkiego Małopolskiego Konserwatora Zabytków do koncepcji programowo-przestrzennej zagospodarowania terenu. Dalsze prace projektowe uzależnione są od wprowadzenia korekty koncepcji uwzględniającej uwagi WMKZ, a także ustalenia etapowania inwestycji.
ZDMK: Zadanie obejmujące zakresem przebudowę torowiska tramwajowego w ul. Na Zjeździe, ul. Limanowskiego wraz z węzłami rozjazdów tramwajowych, ul. Kalwaryjskiej oraz ul. Wadowickiej z węzłem rozjazdów tramwajowych na długości ok. 6200 m pojedynczego toru zostało zawnioskowane do wprowadzenia do całkowitego zakresu rzeczowego zadania nr ZDMK/ST6.11/12 „Modernizacja torowisk tramwajowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. Jego realizacja będzie uzależniona od wysokości przyznanych środków w ramach programu.
ZZM: Kompleksowa rewitalizacja ulic Kalwaryjskiej i Limanowskiego nie mieści się w działaniach statutowych tutejszego Zarządu. W zakresie zieleni informujemy, że w ciągu ul. Kalwaryjskiej nie ma zieleni, natomiast przy ul. Limanowskiego istniejące zieleńce podlegają utrzymaniu. W miarę możliwości i dostępnych środków uzupełniane/kontynuowane są nasadzenia drzew i krzewów.
ZDMK: W chwili obecnej na podstawie Umowy nr 880/ZDMK/2021 z dnia 22 lipca 2021 r. prowadzona jest inwestycja pn.: „Opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania pn.: Rozbudowa ul. Rącznej na odcinku od skrzyżowania z ul. Targosza do ul. płk Barty wraz z uzyskaniem ostatecznej decyzji ZRID”. Zakres obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej na rozbudowę przedmiotowej ulicy (obustronne chodniki) z odwodnieniem, oświetleniem i przekładkami kolidującego uzbrojenia. Aktualnie firma projektowa kompletuje materiały w celu złożenia wniosku do Wydziału Architektury i Urbanistyki UMK o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Planowany termin złożenia ww. wniosku to sierpień 2025 r. Wykonanie robót budowlanych dla przedmiotowego zadania możliwe będzie po uzyskaniu ostatecznej Decyzji o ZRID, jak również zabezpieczeniu środków finansowych na powyższy cel. W obowiązującym budżecie Miasta Krakowa na 2025 rok i Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa na lata następne brak środków finansowych na realizację przedmiotowego zadania. Szacowany koszt realizacji zadania w terenie to 15 000 000,00 zł brutto. Mając na uwadze uzasadniony charakter wniosku, Zarząd wystąpi o zabezpieczenie niezbędnych środków na lata 2026-2028 i w przypadku ujęcia ich w planach finansowych Miasta Krakowa, przystąpi do przygotowania inwestycji w zakresie realizacji prac w terenie.
WMK: 3 kwietnia 2025 r. Wodociągi Miasta Krakowa SA podpisały umowę o dofinansowanie z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację projektu „Gospodarka wodnościekowa w Krakowie – Etap VII”. W ramach projektu przewidziana jest hermetyzacja i dezodoryzacja części mechanicznej Oczyszczalni Ścieków Płaszów w ramach zadania polegającego na rozbudowie i modernizacji oczyszczalni. Trwają przygotowania procedury przetargowej dla całego zadania. W chwili obecnej zakończono prace przygotowawcze do montażu przykrycia na osadniku wstępnym na terenie Zakładu Oczyszczania Ścieków Płaszów. Ukończenie montażu przykrycia osadnika przewidywane jest na październik 2025 r. Termin montażu kolejnych przykryć uzależniony jest od przebiegu kontraktowania zadania pod nazwą „Rozbudowa i modernizacja Zakładu Oczyszczania Ścieków Płaszów w Krakowie przy ul. Kosiarzy”. Wstępnie przewiduje się, że w roku 2026 zamontowane będą dwa przykrycia, a w roku 2027 ostatnie. Ze względów technologicznych nie ma możliwości jednoczesnego wyłączenia więcej niż jednego obiektu, stąd konieczność etapowania prac przy hermetyzacji wszystkich osadników, komór i kanałów.
WS: Problem uciążliwości zapachowych wciąż nie doczekał się wyczerpujących regulacji prawnych. Emisje zapachowe nie są zdefiniowane liczbowo, a przepisy z zakresu prawa ochrony środowiska nie wprowadzają norm zapachowych jakości powietrza. W związku z powyższym konieczna jest skuteczna kontynuacja działań w celu przygotowania stosownych uregulowań prawnych. Koniecznym jest by regulacje te zawierały mechanizmy prawne pozwalające na likwidację lub znaczne ograniczenie takich uciążliwości, w szczególności poprzez wprowadzenie do systemu prawa norm zobowiązujących podmioty, powodujące taką uciążliwość, do podjęcia konkretnych działań naprawczych wraz z systemem realnych sankcji za niezgodne z przepisami działania w tym zakresie. Mechanizmom takim winno towarzyszyć opracowanie i wprowadzenie norm ochrony powietrza przed zapachami, a także jednoznaczne wskazanie właściwych organów. Prezydent Miasta Krakowa w ostatnim czasie kilkukrotnie występował do Minister Klimatu i Środowiska pismami z dnia 8 listopada 2023 r., 11 października 2024 r. oraz 4 kwietnia 2025 r. w celu zintensyfikowania prac legislacyjnych w sprawie uregulowań prawnych dotyczących uciążliwości zapachowych.
ZDMK: W chwili obecnej ZDMK nie prowadzi zadania pn. „Przebudowa ul. Koszykarskiej”. Z uwagi na to, że dokumentacja dla przebudowy ul. Koszykarskiej była opracowywana w latach 2009–2010, decyzja nr 3/2010 została wydana 14 czerwca 2010 r. przez starostę wielickiego, jak również mając na uwadze zmiany w terenie, ZDMK zlecił w 2022 roku wykonanie aktualizacji warunków oraz analizę zmian dla opracowanej dokumentacji projektowej przebudowy ul. Koszykarskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. W. Turka do działki nr 8/141 obr. 17 Podgórze. Z przeprowadzonej analizy wynikła konieczność opracowania nowej dokumentacji projektowej. W związku z tym, że finansowanie dla przedmiotowego zadania było wskazane na rok 2026, ZDMK nie mógł ogłosić przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej w latach wcześniejszych. ZDMK występował z wnioskiem o przesunięcie środków finansowych na lata wcześniejsze. W opublikowanym projekcie budżetu Krakowa na 2025 rok i WPF na lata kolejne brak przedmiotowego zadania. Fragment ul. Koszykarskiej od skrzyżowania z ul. Turka do wysokości działek nr 63/4 i 63/5 P-17 objęty jest umową nr 408/U/ZDMK/2023 z 7 lipca 2023 r. (nie wpłynął jeszcze harmonogram robót). Jednocześnie informuje, że ten sam fragment ul. Koszykarskiej objęty jest umową nr 8/ZIKiT/2012 z 4 stycznia 2012 r. – procedowane wystawienie noty księgowej za niezrealizowanie inwestycji drogowej.
ZCK: Procedura zewnętrzna (karta usług) ZCK-12 dotyczy ujawnienia w ewidencji cmentarnej Zarządu Cmentarzy Komunalnych w Krakowie przysługującego prawa do dysponowania grobem/niszą urnową. Nie stanowi ona źródła prawa, a jedynie w przystępny sposób opisuje procedurę postępowania pomiędzy obywatelem a miejską jednostką organizacyjną.
ZCK samodzielnie nie ustanawia osób uprawnionych do dysponowania grobem, a jedynie dokonuje zapisów w dokumentacji cmentarnej danych dysponenta. Tym samym zarzut, że ZCK zmienia ustalony porządek dysponowania grobem, jest nieprawdziwy.
Przed odnotowaniem w aktach prawa do dysponowania grobem konkretnej osoby, każdorazowo dokonywana jest szczegółowa analiza akt mająca na celu uwzględnienie zapadłych orzeczeń sądowych w sprawach konkretnych osób i grobów, oświadczeń woli dysponentów, dyspozycji na wypadek śmierci, a w przypadku ich braku – potwierdzenie uprawnień następuje na podstawie udokumentowanego związku pokrewieństwa/powinowactwa wobec pochowanych w grobie zmarłych, którą można uprawdopodobnić w oparciu art. 10 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (w sytuacji, gdy prawo do grobu nie budzi wątpliwości).
Celem zapewnienia harmonijnego współdecydowania o grobie - najczęściej za zgodą wszystkich członków rodziny wskazywana w tym kręgu jest osoba reprezentująca wolę wszystkich uprawnionych do grobu. Domniemuje się, że reprezentuje ona w kontaktach z zarządem cmentarza bliskie osoby którym uprawnienie to przysługuje z mocy prawa.
Sytuacje konfliktowe osoby uprawnione mogą rozstrzygnąć (w przypadku braku dojścia do porozumienia pomiędzy sobą) wyłącznie na drodze sądowej.
MCOO: Budynek XLIII Liceum Ogólnokształcącego przy ul. Limanowskiego 60-62 ujęty jest w Rejestrze Zabytków Krakowa i Gminnej Ewidencji Zabytków. Ponadto, obiekt znajduje się w granicach obszaru uznanego za pomnik historii „Kraków – Historyczny Zespół Miasta” i położony jest na obszarze układu urbanistycznego dawnego miasta Podgórza również ujętego w Rejestrze Zabytków Na remont elewacji oraz remont dachu, wymianę okien i drzwi zewnętrznych, izolacji fundamentów budynku XLIII Liceum Ogólnokształcącego zostały opracowane dokumentacje projektowe wraz z uzyskaniem pozwoleń na budowę i pozwoleń konserwatorskich. Przedmiotowe zadanie zostało ujęte w WPF z finansowaniem w latach 2026-2027 w wysokości 4,5 mln zł. Aktualnie trwa opracowywanie dokumentacji przetargowej.
ZIM: ZIM realizował zadanie pn.: „Budowa Trasy Ciepłowniczej” w latach 2021-2024, dla którego zawarto umowę z firmą Fehlings Krug Polska Sp. z o.o. na opracowanie wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji budowy Trasy Ciepłowniczej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz uzyskaniem ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DUŚ). Pomimo, że wykonawca opracował wstępne warianty układu drogowo-torowego i pieszorowerowego, zamawiający odstąpił od umowy z uwagi na zwłokę wykonawcy w realizacji przedmiotu umowy, z przyczyn leżących wyłącznie po stronie wykonawcy, ze skutkiem na dzień 26 czerwca 2024 r.
W Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa zabezpieczono 3 mln zł na ogłoszenie zamówienia publicznego na opracowanie koncepcji i uzyskanie decyzji DUŚ w latach 2026–2027 (1,8 mln – 2026 r., 1,2 mln – 2027 r.).
Aktualnie w ZIM trwa postępowanie przetargowe w celu wyłonienia wykonawcy, który opracuje wielowariantową i wielobranżową koncepcję Trasy Ciepłowniczej oraz uzyska decyzję DUŚ. Rozstrzygnięcie postępowania przetargowego oraz zawarcie umowy z wybranym w jego wyniku wykonawcą planowane jest na przełomie III i IV kwartału 2025 r. Zakładany termin opracowania dokumentacji wraz z uzyskaniem decyzji DUŚ wynosi 22 miesiące.
BP: Na obszarze historycznego Przewozu, dla części trenu po wschodniej stronie trasy S7 sporządzany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego „Dla wybranych obszarów przyrodniczych miasta Krakowa – etap B – podetap 16”. W oparciu o przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym projekt tego planu sporządzany jest w zgodności ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Krakowa. Dokument studium dla obszarów objętych granicami tego planu wskazuje kierunek zagospodarowania pod tereny zieleni nieurządzonej ZR bez możliwości wyznaczenia terenów pod zabudowę. Z dokumentem studium oraz projektem sporządzanego planu miejscowego można zapoznać się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej.
MCOO: Zgodnie z zawartą 27 września 2022 r. umową pomiędzy Gminą Miejską Kraków – Miejskim Centrum Obsługi Oświaty w Krakowie a Przedsiębiorstwem Budowlano-Produkcyjnym Łęgprzem Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie na realizację budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 15 przy ul. Grochowej 23 w trybie „zaprojektuj i wybuduj” termin jej zakończenia upływa 27 czerwca 2026 r. Przedmiotowe zadanie realizowane jest zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem rzeczowo-finansowym prac i wykonawca nie jest w stanie zadeklarować przyspieszenia wykonania robót budowlanych. Ponadto godnie z Wieloletnią Prognozą Finansową Miasta Krakowa finansowane inwestycji w 2026 r. wynosi 17 752 463 zł.
GK: Wszelkie nieprawidłowości związane z zaleganiem odpadów na terenie Krakowa można zgłosić bezpośrednio do Krakowskiego Centrum Kontaktu, Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania Spółki z o.o. oraz do Straży Miejskiej Miasta Krakowa.
ZZM: W obrębie parku miejskiego Bagry Wielkie czystość utrzymywana jest na bieżąco. Wykonawca prac dokłada wszelkich starań, aby teren na odcinku od strony torów pomiędzy ul. Bagrową a ul. Żołnierskiej był utrzymywany w należytym porządku, a zalegające odpady wzdłuż wydeptanej ścieżki były usuwane niezwłocznie, w zależności od potrzeb i ich występowania. Nadmieniamy również, że ZZM zgodnie ze statutem utrzymuje tereny ogólnodostępne stanowiące własność, współwłasność lub pozostające we władaniu GMK lub Skarbu Miasta, które nie mają ustalonego zarządcy, użytkownika lub władającego. Natomiast od strony torów występują również działki prywatne, tereny kolejowe, działki PKP. W związku z powyższym przeprowadzenie porządku w zakresie usunięcia zalegających śmieci na takich działkach nie należy do kompetencji ZZM.
ZZM: ZZM uzupełni brakujące hamaki przy okazji realizowanych obecnie robót budowlanych. Zastosowanie innego modelu hamaka jest uzależnione od dopasowania do istniejących podstaw hamaków z bali oraz możliwości uzyskania certyfikacji.
ZDMK: Z uwagi na czynności podjęte w celu sporządzenia na przedmiotowym terenie projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Nowe Miasto (w dniu 8 marca 2023 r. odrzuconego przez Radę Miasta Krakowa), sposób realizacji zadania polegającego na przebudowie przedmiotowej ulicy wymaga ponownej analizy i oceny. Ponadto informuję, iż ZDMK aktualnie opracowuje dokumentację projektową dla zadania pn.: „Budowa oświetlenia ulicznego na ul. Półłanki na odcinku od Placu Rybitwy do ulicy Nad Drwiną" (wraz z oświetleniem przejścia dla pieszych przed mostkiem nad Drwiną). Termin opracowania dokumentacji projektowej do 13 grudnia 2025 r. Na dzień dzisiejszy brak środków na roboty budowlane.
ZTP: Koncepcja dla zadania rozbudowy ul. Półłanki była opiniowana przez ZTP na audycie. Z opinią można zapoznać się pod następującym adresem strony internetowej: ztp.krakow.pl
ZDMK: Stan drogi ul. Kuklińskiego jest cały czas monitorowany przez ZDMK, podejmowane są działania mające na celu likwidację deformacji nawierzchni w sposób trwały. W wyniku przeprowadzonych pomiarów równości podłużnej rok do roku stwierdzono, iż stan deformacji jest stanem nieustalonym (nieustabilizowanym), nierówności nawierzchni ul. Kuklińskiego przybywa oraz powiększają się. W związku z powyższym została podjęta decyzja o zleceniu wykonania ekspertyzy stanu technicznego drogi, zawierającej badania laboratoryjne, terenowe oraz metody jej naprawy. Ekspertyza wykazała konieczność wymiany gruntu w miejscach największej deformacji na głębokość ponad 1 m. W związku z powyższym oraz koniecznością wykonania dokumentacji budowlanej została podjęta decyzja o wprowadzeniu zadania „Przebudowa ul. Kuklińskiego” do propozycji Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Krakowa. Jednocześnie ZDMK celem dywersyfikacji możliwości przeprowadzenia działań naprawczych umieścił to zadanie na liście programu nakładkowego na lata 2025–2029. W przypadku pozyskania dodatkowych środków finansowych na ten program zaplanuje możliwość zlecenia opracowania dokumentacji projektowej oraz pozyskania niezbędnych uzgodnień w 2025 r.. Na 2026 r. w zależności od posiadanych środków finansowych zaplanuje realizację przebudowy co najmniej jednej nitki. Dodatkowo trwają rozmowy z zarządem Dzielnicy XIII Podgórze celem pozyskania finansowania przebudowy ul. Kuklińskiego.
BP: Wydział Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta Krakowa aktywnie pracuje nad kompleksowymi założeniami przestrzenno-programowymi – tzw. „masterplanem”, a mianowicie nad kluczowymi wytycznymi i celami dotyczącymi zagospodarowania oraz wykorzystania przestrzeni obszaru ograniczonego ciągiem terenów wzdłuż ulic: Sużyckiego, Rybitwy, Christo-Botewa, Śliwiaka (od północy), linią kolejową (od południa), rezerwą pod tzw. Trasę Bagrową (od zachodu), drogą S7 (od wschodu), który został zidentyfikowany w projekcie Strategii rozwoju Miasta jako Obszar Strategicznej Interwencji (OSI), w ramach którego zlokalizowany jest obszar objęty sporządzanym planem miejscowym „Biskupińska”. Rozwiązanie fundamentalnych problemów wymaga analiz, a w konsekwencji decyzji w powiązaniu z częścią szerszego procesu, a mianowicie aktualnie tworzonych kluczowych dokumentów strategicznych – Planu ogólnego oraz Strategii rozwoju miasta Krakowa, co w konsekwencji zostanie powiązane z konkretnym planem miejscowym.
ZDMK: 14 lipca 2025 r. jednostka zawarła umowę nr 297/U/ZDMK/2025 na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy przejazdu rowerowego i przejścia dla pieszych wraz z sygnalizacją świetlną na ul. Półłanki – zadanie realizowane w ramach Programu Budowy Ścieżek Rowerowych. Zakończenie prac projektowych zgodnie z umową ma nastąpić do 14 lutego 2026 r. Realizacja robót budowlanych przewidywana jest do końca 2026 r.
17 lipca 2025 r. jednostka zawarła umowę nr 299/U/ZDMK/2025 na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy przejazdu rowerowego i przejścia dla pieszych wraz z sygnalizacją świetlną na ul. Nowohuckiej – Zadanie realizowane w ramach Programu Budowy Ścieżek Rowerowych. Zakończenie prac projektowych zgodnie z umową ma nastąpić do 17 lutego 2026 r. Realizacja robót budowlanych przewidywana jest do końca 2026 r.
ZTP: Dla zadań polegających na wykonaniu przejazdów dla rowerów przez ul. Nowohucką i przez ul. Półłanki zostały ogłoszone postępowania przetargowe.
WS: Budowa ekranów akustycznych od drogi ekspresowej S7 nie leży w kompetencjach Prezydenta Miasta Krakowa. Zarządcą niniejszego obiektu infrastruktury transportowej jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad i do jej obowiązków należy eksploatacja w sposób niepowodujący emisji na terenach objętych prawną ochroną akustyczną zgodnie z art. 174 ust. 1 i 2 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. Ponadto prezydent, jako organ ochrony środowiska, nie jest właściwy w sprawie egzekwowania zapisów prawa w stosunku do dróg ekspresowych i autostrad, kwalifikowanych jako przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, albowiem są to kompetencje marszałka województwa (art. 378 ust. 2a pkt. 2 POŚ).
Jednocześnie informujemy, iż uchwałą nr IV/24/24 Sejmiku Województwa Małopolskiego z 1 lipca 2024 r. przyjęty został program ochrony środowiska przed hałasem dla województwa małopolskiego. Dokument dostępny jest na stronie: bip.malopolska.pl. W trakcie konsultacji społecznych tego programu WS, mając na uwadze interwencje i uwagi zgłoszone przez mieszkańców wnioskował (pismo znak: WS08.6254.9.2024.MS z 17 maja 2024 r.) o wprowadzenie do projektu przedmiotowego programu obowiązku realizacji przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad działań polegających na wykonaniu analiz akustycznych, mających na celu określenie potrzeby uzupełnienia ekranów akustycznych wzdłuż trasy S7 na wymienionych poniżej odcinkach:
- przy os. Złocień, w rejonie zabudowy mieszkaniowej przy ul. H. i K. Czeczów
- przy os. Przewóz, w rejonie zabudowy mieszkaniowej przy ul. F. Wrobela.
Wyżej wymieniony wniosek nie został uwzględniony, a w programie nie ujęto działań dotyczących realizacji zabezpieczeń akustycznych od drogi ekspresowej S7.
ZDMK: W pierwszej kolejności ZDMK zleci aktualizację dokumentacji projektowej. Kolejnym krokiem, po zabezpieczeniu środków w budżecie Miasta Krakowa, będzie ogłoszenie przez ZDMK przetargu na realizację inwestycji.
ZBK: Teren fortu Lasówka jest dzierżawiony przez Fundację „Kocham Broń”, która realizuje działania rewitalizacyjne na jego terenie. Na terenie fortu znajduje się dwa obiekty: współczesny budynek na zapolu oraz historyczne koszary. Obiekt na zapolu został wyremontowany, zaś dzierżawca otworzył w nim strzelnicę. W obiektach koszarowych trwają wstępne prace zabezpieczające. Docelowo w budynku ma znaleźć się muzeum. Dzierżawca planuje również szereg innych działań mających na celu prowadzenie działalności rekreacyjno-sportowej na terenie fortu.
ZZM: W lipcu przeprowadzony został przetarg na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych związanych z budową ścieżek w północno-wschodniej części parku i aktualnie trwa procedura wyboru wykonawcy. Prace realizowane będą jesienią. W zakresie naprawy ścieżek w południowo-wschodniej części parku trwa procedura gwarancyjna.
ZDMK: 14 lipca 2025 r. tutejsza jednostka zawarła umowę nr 297/U/ZDMK/2025 na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy przejazdu rowerowego i przejścia dla pieszych wraz z sygnalizacją świetlną na ul. Półłanki – zadanie realizowane w ramach Programu Budowy Ścieżek Rowerowych. Zakończenie prac projektowych zgodnie z umową ma nastąpić do 14 lutego 2026 r. Realizacja robót budowlanych przewidywana jest do końca 2026 r.
17 lipca 2025 r. tutejsza jednostka zawarła umowę nr 299/U/ZDMK/2025 na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy przejazdu rowerowego i przejścia dla pieszych wraz z sygnalizacją świetlną na ul. Nowohuckiej – Zadanie realizowane w ramach Programu Budowy Ścieżek Rowerowych. Zakończenie prac projektowych zgodnie z umową ma nastąpić do 17 lutego 2026 r. Realizacja robót budowlanych przewidywana jest do końca 2026 r.
ZTP: Dla zadań polegających na wykonaniu przejazdów dla rowerów przez ul. Nowohucką i przez ul. Półłanki zostały ogłoszone postępowania przetargowe.
ZDMK: Wydział Skarbu Miasta UMK podjął starania zmierzające do uzyskania działki od użytkownika wieczystego.
Wykaz użytych skrótów:
- BP – Wydział Planowania Przestrzennego
- EK – Wydział Edukacji
- GK – Wydział Gospodarki Komunalnej i Klimatu
- GMK – Gmina Miejska Kraków
- KD – Wydział Kultury i Dziedzictwa Narodowego
- KEGW – Klimat-Energia-Gospodarka Wodna
- MCOO – Miejskie Centrum Obsługi Oświaty
- MPZP – Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego
- OC – Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
- PMK – Prezydent Miasta Krakowa
- UMK – Urząd Miasta Krakowa
- WMK – Wodociągi Miasta Krakowa
- WS – Wydział Środowiska
- ZBK – Zarząd Budynków Komunalnych
- ZCK – Zarząd Cmentarzy Komunalnych
- ZDMK – Zarząd Dróg Miasta Krakowa
- ZIM – Zarząd Inwestycji Miejskich
- ZIS – Zarząd Infrastruktury Sportowej
- ZTP – Zarząd Transportu Publicznego
- ZZM – Zarząd Zieleni Miejskiej