Wydarzenia kulturalne w Domu Krakowskim w Norymberdze w 2023 roku
Autor programu: Katarzyna Prusik-Lutz
Wystawa w przestrzeni publicznej Miasta Norymberga pt. „TREIBSTOFF”
10 lutego – 9 czerwca
Do wystawy zaproszeni zostali artystki i artyści z Krakowa, Norymbergi i Charkowa.
Wystawa powstała w kooperacji z Miastem Norymbergą i była prezentowana przez 4 miesiące.
„TREIBSTOFF - w poszukiwaniu paliwa"
Czas jest zasobem nieodnawialnym. Jeśli nadchodzi moment szczytowego wydobycia czasu, to co będzie to oznaczało dla ludzkości? Kiedy gęstość wydarzeń, szybkość informacji, zatłoczona wirtualność eksploduje przeciążeniem, zmęczeniem? Czy nie nadchodzi chwila, kiedy siły, które zbudowały ten świat, wyczerpią się? Era antropocenu karmi się perpetuum mobile człowieka – pragnieniem poznania. Niestety, pragnienie to przybiera drapieżną formę kiedy staje się wyłącznie chęcią podboju i utrzymania kontroli nad światem ludzi, zwierząt, przyrody. Nie zauważyliśmy, kiedy wraz z osiągnięciami człowieka oceany zaczęły wypełniać się zatrutą wodą, niebo zaczęło ciemnieć, a pamięć zapełniała się ciemnymi kartami. Świat migocze elektrycznie, przerażając brakiem energii, głodem i już nie metaforyczną, ale prawdziwą ciemnością i ciszą. Rosyjska inwazja na Ukrainę na początku 2022 roku wywołała falę reakcji na całym świecie. Nasze pokolenie testuje swoimi ciałami, życiem, ludzkie wartości, rozumienie godności, samostanowienie. Czy przetrwają? Z zapałem szukaliśmy zasobów, aby stworzyć świat, a świat, który powstał, potrzebuje paliwa dalej. Czy wystarczy nam paliwa czasu, miłości i wiary?
Autorka tekstu: „TREIBSTOFF - w poszukiwaniu paliwa" - Mariia Varlygina
W sobotę 10 lutego w Norymberdze odbył się wernisaż wystawy pt. TREIBSTOFF czyli PALIWO. Została ona otwarta w przestrzeni miejskiej, w galerii „Modulgalerie” w ramach Symposion Urbanum Nürnberg. MODULGALERIE to galeria która wyrosła z tkanki miasta: stare szafki na bagaże podróżne, które od wielu lat nie spełniały już swojej roli, dostały nową funkcję - stały się galerią. Miejsce to zaskakuje widza, najczęściej przypadkowego przechodnia. Mechanizm szafek został tak przebudowany że służy teraz sztuce: prezentuje ją, udostępnia bezpłatnie każdemu o każdej porze dnia i nocy, ale też zabezpiecza przed zniszczeniem. W galerii - w 48 boxach - co 4 miesiące jest otwierana nowa wystawa.
Tym razem trzech kuratorów, reprezentujących 3 kraje, zaprosiło do współpracy 6 artystów. Kraków reprezentowali: Justyna Smoleń, Marta Jamróg oraz Artur Wabik, którzy w sumie zaadaptowali 16 szafek ze swoimi pracami.
Tematem wystawy było paliwo lub może raczej jego brak. Skąd wziąć siły na działania w dzisiejszych skomplikowanych odbierających nadzieję czasach? Zmiany klimatyczne, destruktywny konsumizm, wojna…
Artyści i Artystki z różnych krajów - z innymi doświadczeniami - z różnych perspektyw interpretowali ten temat w wystawie grupowej, która spotkała się z bardzo dobrym odbiorem publiczności.
Artyści oraz kuratorzy biorący udział w wystawie: Justyna Smoleń, Marta Jamróg, Artur Wabik, Adam Cmiel, Dashdemed Sampil, Vladyslav Yudin, Kostiantyn Zorkin, Mariia Varlygina, Katarzyna Prusik-Lutz.
Foto: Khrystyna Jalowa
Blaue Nacht - interdyscyplinarny show zespołu AMPSCENT
6 maja
W sobotę 6 maja 2023 r. odbyła się kolejna edycja najgłośniejszej i najbardziej niebieskiej nocy w Norymberdze „Blaue Nacht”, która w tym roku skupiała się na haśle „BOTSCHAFTEN“ (przesłanie, wiadomość, komunikat, wieść).
W Domu Krakowskim wystąpił duet artystów audio-wizualnych AMPSCENT.
AMPSCENT (Jacek Doroszenko i Marcin Sipiora) to interdyscyplinarny duet, który obecnie skupia się na wykorzystaniu współczesnego krajobrazu muzyki elektronicznej do selekcji i redefinicji pojęcia hałasu i awarii jako czynnika pożądanego. Ich muzyka opiera się na zimnych, ale potężnych, konsekwentnie porywających tonach i wielowarstwowych trwałych napięciach, pozostając jednocześnie na swego rodzaju odległym terytorium.
Muzyka jako medium niejednokrotnie była nośnikiem preparowanych wiadomości, kierowanych do odbiorcy nie tylko w sferze werbalnej, ale również w warstwie konstrukcji i brzmienia utworu muzycznego. W programie przygotowanym specjalnie na występ w ramach Blaue Nacht duet skierował uwagę odbiorców w stronę dramaturgii współczesnych środków przekazu informacji, które można porównać do amorficznego strumienia, bez wyraźnego początku i końca. Muzyka zespołu opierała się na analogicznych założeniach, a wyłaniający się z niej dźwiękowy rezonans unosił odbiorcę w kierunku alienacji. Muzycy wykorzystując rozregulowanie i dławienie się współczesnych instrumentów elektronicznych podjęli się tym samym próby identyfikacji aktu słuchania jako potencjalnie niewygodnej przestrzeni, przesyconej informacjami.
Tego wieczoru zespół wystąpił w trzech osobnych setach z audiowizualnym show, kolejno o godz. 21:00, 22:00 i 23:00.
Foto: Khrystyna Jalowa
18. Tydzień Filmu Polskiego w Norymberdze
11 - 17 maja
Tegoroczne pokazy polskich filmów odbyły się w Norymberdze w dniach 11-17 maja. W kinie Cinecitta pokazanych zostało jak zwykle siedem wybranych, ekscytujących filmów:
SILENT TWINS (reżyserka: Agnieszka Smoczyńska)
FUCKING BORNHOLM (reżyserka: Anna Kazejak)
TATA (reżyserka: Anna Maliszewska)
CHLEB I SÓL (reżyser: Damian Kocur)
CICHA ZIEMIA (reżyserka: Agnieszka Woszczyńska)
SŁOŃ (reżyser: Kamil Krawczycki)
LOMBARD (reżyser: Łukasz Kowalski)
W ramach pokazów przedpremierowych codziennie wyświetlane były ANIMACJE studentów Pracowni Filmu Animowanego Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Pokazano oryginalne, kapryśne i głębokie filmy:
THE BASTIARD Zofia Tomalska (4'07 min.)
PAPER HOUSE Martyna Hołda (5'34 min.)
BLOODY HELL Małgorzata Dróżdż (5'30 min.)
MAY YOU NEVER HAVE TO COME BACK HERE Anastazja Naumenko (9'49 min.)
TRUE FRIENDS Łukasz Rygał (2'50 min.)
PRISIONEROS DEL AMOR Małgorzata Jeniec (4'49 min.)
GUEST Aleksander Józefczyk (2'31 min.)
Gośćmi tegorocznego festiwalu byli: Anna Maliszewska - reżyserka oraz aktorzy Paweł Tomaszewski i Jan Hrynkiewicz.
Więcej: https://www.polnische-filmwoche.de
Koszty finansowe realizacji tegorocznej edycji pokryte zostały przez Stowarzyszenie Fajny Film oraz Miasto Norymbergę. Dom Krakowski wsparł organizację imprezy od strony personalnej.
Foto: Jutta Missbach
InselKunst 2023
14 lipca – 23 września
Po raz kolejny w przestrzeni publicznej miasta Norymbergi, spotkali się dwaj artyści: z Polski i Niemiec: Rudyard Schmidt z Norymbergi i Bartek Węgrzyn z Krakowa. Choć na pierwszy rzut oka ich prace wydawały się bardzo różne, bliższe spojrzenie ujawniło, że łączyło je jedno: pytanie o to, co kryje się za pierwszym wrażeniem.
Urodzony na Filipinach artysta Rudyard Schmidt zaprezentował instalację "Floating (un) ExIsTeNcE", która odtworzyła filipińskie mieszkanie na palach. To nie optyka, ale konieczność jest odpowiedzialna za taką improwizowaną metodę budowy. Ukształtowane przez katastrofy klimatyczne i ubóstwo chaty z blachy falistej i bambusa, są jedyną przystępną cenowo opcją mieszkaniową dla wielu mieszkańców Filipin. Mieszkania na palach, które wydają nam się typowo filipińskie i są postrzegane jako atrakcja turystyczna, mają swoje źródło w czystej konieczności wynikającej z ekonomicznych i ekologicznych warunków życia mieszkańców. Rudyard Schmidt odwołał się do domu swojej matki na Filipinach, który był wielokrotnie uszkadzany, niszczony przez tajfuny, a następnie odbudowywany. Prowokacyjna instalacja miała na celu zwrócenie uwagi na zmiany klimatyczne i jednocześnie przyglądała się kolonialnej historii Filipin i turystyce, która ma tam miejsce. Ustawiona na brzegu rzeki Pegnitz - gdzie norymberczycy chętnie spędzają wolne chwile - instalacja zapraszała do refleksji nad naszą własną rzeczywistością życia i ekologicznym poziomem utrzymania. Było to spojrzenie za fasadę domu, za którą kryje się tak wiele historii.
Instalacji towarzyszyły dźwięki nagrane przez matkę artysty w jej domu, na ulicy i na targu miasta Cebu.
Miejscem prezentacji instalacji był: Pegnitzufer/most przy Cinecitta, Vordere Insel Schütt, Norymberga.
Instalacja Bartka Węgrzyna "Mirror, Mirror..." również zapraszała do zajrzenia za fasadę: na zewnętrznej ścianie Domu Krakowskiego umieścił swoją rzeźbiarską instalację zatytułowaną "Mirror, Mirror…“, która składała się z luster wykonanych na wzór znaków drogowych. Każdego dnia jesteśmy konfrontowani z nakazami i zakazami, które takie znaki nam wskazują. Codziennie widzimy znaki, które emanują prawem, a tym samym wpływają na nasze decyzje i regulują nasze życie. Niezależnie od naszego punktu widzenia, stajemy się uczestnikami sytuacji, która rozgrywa się wokół nas. Lustrzane znaki drogowe Bartka Węgrzyna bawiły się tą funkcją. Niczym magiczne zwierciadła z bajki, zniekształcały rzeczywistość, kwestionując tu i teraz. Widzowie zostali zachęceni do zatrzymania się na chwilę i zapomnienia o pędzącej rzeczywistości. Mogli zastanowić się nad własną rzeczywistością i wyobraźnią: każdy, kto patrzył w lustro, widział swoje własne odbicie, które symbolizowało jego własną percepcję, jego własną interpretację rzeczywistości.
Tu i teraz zostało przełamane, rozgrywając się jedynie w umyśle widza. Zachęcało do zatrzymania się i zrobienia kroku w tył.
Lokalizacją instalacji była: fasada Domu Krakowskiego, Hintere Insel Schütt, Norymberga.
Wernisażowi INSELKUNST 2023 towarzyszył performance artysty Audiowizualnego Alexandru Șalariu, który był muzyczną interpretacją pracy Rudyego Schmidta.
16 września o godz. 12.00 w ramach corocznej imprezy „Stadt(ver)führungen” organizowanej przez Miasto Norymberga i cieszącej się ogromnych zainteresowaniem, miało miejsce oprowadzanie kuratorskie po wystawie „InselKunst 2023”.
Foto: Khrystyna Jalowa
Warsztaty dla grupy młodzieży z Krakowa i Norymbergi "CLOUD OF INBETWEENS"
6–13 sierpnia
Od 6 do 13 sierpnia 14 młodych ludzi z Grupy Mosaic (www.grupamosaic.pl) w Krakowie ponownie odwiedziło Kreisjugendring w Norymberdze. Z 12 kolegami i koleżankami z Norymbergi w tutejszych pracowniach zrealizowali prace w różnych technikach artystycznych. Wernisaż ze wszystkimi pracami odbył się 12 sierpnia w foyer Biura Stosunków Międzynarodowych Urzędu Miasta Norymbergi i trwała 3 tygodnie.
Projekt organizowany i realizowany był przez Grupę Mosaic i Grupę Otwartego Programu KJR Nürnberg-Stadt, a wspierany i promowany przez: Polsko-Niemiecką Współpracę Młodzieży (Deutsch Polnischen Jugendwerk), Biuro Stosunków Międzynarodowych Miasta Norymbergi (Amt für Internationale Beziehungen der Stadt Nürnberg), KJR Nürnberg-Stadt oraz Dom Kultury Langwasser (Gemeinschaftshaus Langwasser) i Dom Krakowski.
Foto: Max Deinlein, KJR Nürnberg-Stadt
Koncert NEAL (solo act)
12 września
12 września br., w ostatni gorący wieczór tego lata, w barze Ludwigs zagrał NEAL. Pod tym pseudonimem kryje się Rafał Klimczak - krakowski muzyk najbardziej znany z zespołów psychorockowych Neal Cassady i AcidSitter.
Jako NEAL ujawnił swoją wrażliwą stronę: jego piosenki w stylu lat 90-tych zapraszały w dźwiękową podróż śladami Elliotta Smitha, Kevina Morby'ego i Phoebe Bridger. NEAL zagrał swój materiał z premierowej płyty "Sextapes". Jego występ sprawił, że Norymberczycy mogli przez chwilę poczuć się jak w Krakowie, gdzie w tygodniu w wielu miejscach słychać muzykę na żywo.
Fot. Agata Kamińska
Stadt(ver)führungen
16 września
Stadt(ver)führungen to coroczna impreza ciesząca się ogromnych zainteresowaniem, organizowana przez Miasto Norymberga.
Tegoroczne wielkie oprowadzanie po mieście Norymberga STADT(VER)FÜHRUNGEN, odbyło się pod mottem „klucze i przeżycia kluczowe”, a Dom Krakowski z programem pod tytułem odszyfrowywanie sztuki (entschlüsserung der Kunst) przybliżył gościom wydarzenia ideę wystawy InselKunst oraz postaci artystów: Bartosza Węgrzyna oraz Rudyego Schmidta.
Foto: Olaf Prusik-Lutz
Artist in Residence – Dominik Stanisławski
Pracownia: sztuka kolizji
18 marca – 3 października
Dominik Stanisławski - artysta wizualny, absolwent krakowskiej ASP, doktor sztuk pięknych, obecnie wykładowca na macierzystej uczelni II Pracowni Interdyscyplinarnej Wydziału Malarstwa. W swojej praktyce artystycznej zajmuje się działaniami z pogranicza analogowych i cyfrowych mediów rejestrujących i przetwarzających obraz, a także sztuką obiektu oraz instalacją i działaniami performatywnymi. Centralną osią jego poszukiwań jest kategoria wypadku (kraksy) w kontekście rozumianej po darwinowsku ewolucji produktów kultury w rozpędzonej postinternetowej rzeczywistości.
W dniach 18 - 25 marca br. Artysta odbył wizytę studyjną w Norymberdze, podczas której nawiązał kontakt z partnerami projektu. Powrócił do Norymbergi 11 września aby zrealizować swój projekt. Podczas 3-tygodniowego pobytu w Norymberdze (11 września – 3 października) krakowski artysta mógł skoncentrować się na swojej pracy w atelier znajdującym się w sercu alternatywnej dzielnicy Norymbergi - Gostenhof. Dominik Stanisławski swój projekt „Pracownia: sztuka kolizji“ zakończył podczas GOHO Ateliertage 29 września – 1października pokazem dwóch realizacji w studiu AUNEUN.
W ramach współpracy z lokalnymi artystami, krakowski artysta został również zaproszony do wzięcia udziału w wystawie grupowej MAXI Kunst, której wernisaż odbył się 7 października. Wystawa ta, prezentowana w przestrzeni niedawno zamkniętego banku Sparkasse, potrwa do 19 listopada 2023.
Projekt „Pracownia: sztuka kolizji“ jest wynikiem współpracy między Krakauer Haus i Galerie Kreis, jest kuratorowany przez Katarzynę Prusik-Lutz i Thomasa Maya.
Foto: Katarzyna Prusik-Lutz
Art Weekend Nürnberg 2023 – wystawy „Himmel und Hölle” oraz „Irrlicht”
13 października – 10 grudnia
Podczas tegorocznego Art Weekendu Nürnberg (13 – 15 października) Dom Krakowski otworzył 2 wystawy.
„Himmel und Hölle” (13 października – 10 grudnia)
Pierwszy wernisaż odbył się w piątek 13 października w Modulgalerie - alternatywnej przestrzeni, wpisującej się w kontekst obecności sztuki w przestrzeni miejskiej.
W wystawie pod tytułem „Himmel und Hölle” (piekło niebo, w znaczeniu „Gra w klasy“) udział wzięło 4 artystów: Gloria Sogl, Alicja Pakosz, Maria Trunk oraz Michał Zawada.
Kuratorki wystawy: Paulina Olszewska oraz Katarzyna Prusik-Lutz.
Foto: Anna Ritter
Źródłem inspiracji do tej odsłony w Modulgalerie staje się kultowa powieść „Gra w klasy“ autorstwa argentyńskiego pisarza Julio Cortazara z 1963 roku. Jej eksperymentalna forma pozwala na różnorakie sposoby odczytywania. Pierwszy to klasyczny, czyli systematycznie przechodząc ku kolejnej stronie. Następny opiera się na podążaniu kodem stworzonym przez autora, który zakłada przeskakiwanie między różnymi rozdziałami. Tym samym opowieść zyskuje nową narrację rozbudowaną o fragmenty dialogów, wycinki z gazet, cytaty z filozofów czy refleksje na temat bohaterów i bohaterek książki.
Podobny zabieg wykorzystany został przy wystawie „Himmel und Hölle”. Do udziału w niej zaproszono jednego artystę i trzy artystki z Krakowa i Norymbergi, którzy posługują się różnymi środkami wyrazu: malarstwem, obiektami, dźwiękiem i wideo, a także poezją. Przygotowane prace nawiązują bezpośrednio do tytułu wystawy: piekła i nieba, czyli fizycznej materii znajdującej się pod naszymi stopami oraz tego co ponad nami. Każda z tych sfer jest tak samo niedostępna, ale również fascynująca, bo odnosi nas do abstrakcyjnych sfer wyobraźni. Chociaż każda z praktyk prezentuje inne podejście do sztuki i estetyki wspólnie tworzą one cztery narracje - dialogi. Tym samym wystawę „Himmel und Hölle” doświadczyć można w kilku różnorakich formach. Jedna z nich to oglądanie poszczególnych prac wybranego artysty albo artystki, umieszczonych systematycznie w kolejnych boksach. Następna opiera się na podążaniu za kuratorskim kodem i otwieraniu wybranych szafek. Ta wersja łączy ze sobą prace całej czwórki budując konkretne połączenia pomiędzy poszczególnymi pracami. Ostatnia możliwość to sposób w jaki funkcjonuje Modulgalerie, czyli przypadkowe otwieranie kolejnych schowków, po to aby dać się zaskoczyć nieznaną zawartością. Wystawę można obejrzeć wybierając jeden z powyższych sposobów. Można także wypróbować każdy z nich.
W tej wystawie, podobnie jak w dziecięcej grze, każde wybrane podejście jest dobre.
(Paulina Olszewska)
„Irrlicht” (14 października – 24 listopada)
Druga wystawa została otwarta w sobotę 14 października.
Kuratorka wystawy: Paulina Olszewska.
To indywidualna wystawa związanego z Krakowem artysty Michała Zawady. Prezentuje jego ostatnie i najnowsze prace malarskie w aranżacji przygotowanej specjalnie dla Domu Krakowskiego w Norymberdze. Dawniej tereny Europy Wschodniej w większości pokryte były terenami podmokłymi, mokradłami i bagnami trudnymi do kulturowego ujarzmienia i podporządkowaniu potrzebom gospodarki i rolnictwa: zysku, wyzysku, wydajności i planowości. Te niedostępne, a także niebezpieczne dla człowieka tereny, stawały się przedmiotem legend, baśni i opowieści, przyciągając, a zarazem odstraszając od siebie ludzi; miejscem ucieczki i schronienia dla tych, którzy nie byli w stanie podporządkować się ustalonemu systemowi: outsiderów i wygnańców. Jednym z ludowych wierzeń była opowieść o błędnym ogniku: płomieniu, który unosił się nad wodami, pojawiając się i znikając. Słowianie i ich schrystianizowani potomkowie interpretowali te ogniki jako dusze
zmarłych tragicznie osób: topielców w bagnach albo duchy potępionych niemogących zaznać wiecznego spokoju. Uważano je za zjawiska nieprzychylne ludziom, którzy podążając za światłem ginęli wciągnięci w odmęty wody. W rzeczywistości, najprawdopodobniej zjawisko błędnych ogników związane jest z samozapłonem gazów wydobywających się z gnijących w mokradłach szczątków roślinnych i zwierzęcych. W końcu nasz kulturowo sformatowany umysł musi znaleźć racjonalne wyjaśnienie dla wszystkich otaczających nas zjawisk.
Wystawa Michała Zawady „Irrlicht“ to podążanie za błędnym ognikiem, który zwodzi nas na nieznany i niepewny grunt. Wędrujemy w głąb niezbadanego i nieokiełznanego świata natury, który budzi lęk i niepewność, bo wymyka się naszej logice i potrzebie dominacji. To dotarcie do obszarów, które nie podlegają kontroli: politycznej, społecznej czy kulturowej. Są od niej wolne, tym bardziej stają się szczególnie niebezpieczne.
(Paulina Olszewska)
Foto: Khrystyna Jalowa
Gościem specjalnym wernisażu był norymbersko-berliński zespół AMBIVIOLENZ, który swoim koncertem w ogródku Domu Krakowskiego oficjalnie otworzył wystawę.
Foto: Khrystyna Jalowa
Art Weekend Nürnberg z licznymi oprowadzaniami po wystawach trwał 3 dni (13-15 października), jednakże otwarte podczas niego wystawy można było oglądać znacznie dłużej:
„Irrlicht” do 24 listopada, a "Himmel und Hölle do 10 grudnia br.
Prezentacje krakowskiej sceny muzycznej
28 października - Centrum Kultury DESI
28 października w klubie DESI wystąpiły dwa krakowskie zespoły: Ninja Episkopat oraz Third Eye Of The Poet. Jako lokalny support zagrał duet Zweifel und Caecilia.
Zweifel und Caecilia rozpoczęli wieczór. Valentin Penninger i Michael Dwumoh od razu porwali publiczność w sferę eksperymentalnych brzmień neo trip hopu.
Foto: Khrystyna Jalowa
Ninja Episkopat wkroczyli na scenę bez pardonu i zaskoczyli publiczność bezkompromisowym trash jazzem z elementami elektoniki prezentując zarazem swoją debiutancką płytę "All Thoughts are Bad Thoughts", która miała premierę dzień wcześniej. Publiczność zareagowała bardzo żywiołowo.
Foto: Khrystyna Jalowa
Kulminacyjnym momentem wieczoru był występ duetu Third Eye Of The Poet. Live Act porwał publiczność do ekstatycznego tańca. Na scenie oprócz Mateusza Januły-Gniadka i trębacza Szymona Paciory, gościnnie pojawił się też Alex Clov z Ninja Epsikopat na wspólny jam.
Foto: Khrystyna Jalowa
Koncerty odbyły się w ramach festiwalu PolenAllergie we współpracy Domu Krakowskiego z Centrum Kultury DESI.
Spotkanie z laureatką Literackiej Nagrody Nobla Olgą Tokarczuk
6 listopada
W poniedziałkowy wieczór, 6 listopada 2023 roku, po raz kolejny - ale po raz pierwszy po otrzymaniu w 2019 roku literackiej nagrody Nobla - Olga Tokarczuk odwiedziła Norymbergę.
W ramach współpracy Domu Krakowskiego, Bildungszentrum oraz Amt für Internationale Beziehungen udało się zorganizować spotkanie z autorką, promujące najnowszą książkę noblistki „Empuzjon”, która w Niemczech została wydana przez Kampa Verlag.
Czytaniu na żywo fragmentów powieści, którą sama aktorka nazwała kryminalną, towarzyszyła rozmowa oraz dyskusja na poruszane w powieści tematy, których "na co dzień nie zauważamy albo których wcale nie chcemy do siebie dopuścić".
Po spotkaniu pisarka bardzo cierpliwie podpisywała książki, licznie przybyłych fanów!
Foto: Khrystyna Jalowa