To będzie rok dużych inwestycji. Powstaną nowe drogi, linie tramwajowe i muzea. Nie zabraknie inwestycji sportowych. Rozpocznie się budowa dwóch obiektów, na które czekaliśmy od lat - centrum kongresowego i hali widowiskowo-sportowej.
W kwietniu rozpocznie się modernizacja ulicy Długiej. Wykonawca - konsorcjum firm Mota-Engil Polska SA oraz Mota-Engil Engenharia e Construcao, KZN Bieżanów - zobowiązał się wykonać inwestycję za nieco ponad 20 milionów złotych. Prace mają potrwać około trzech miesięcy.
Inwestycja obejmie przebudowę jezdni od ul. Basztowej do al. Słowackiego. Położone zostanie około 200 metrów torów na odcinku od al. Słowackiego do ul. Kamiennej. Będzie zastosowana nawierzchnia tłumiąca hałas, poszerzone będą chodniki, powstaną zatoki parkingowe dla samochodów. Remont ulicy Długiej jest częściowo finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach drugiego etapu projektu Zintegrowany Transport Publiczny w Aglomeracji Krakowskiej.
Latem zakończy się budowa pierwszego odcinka ulicy Lema. Nowa czteropasmowa arteria będzie główną drogą dojazdową do hali widowiskowo-sportowej w Czyżynach. W ramach prac przebudowana będzie część torowiska tramwajowego na alei Pokoju. Inwestycja ma kosztować około 18 milionów złotych. W przyszłości, po wybudowaniu drugiego odcinka ulicy Lema, nowa arteria będzie przedłużeniem ulicy Meissnera, łącząc aleje Jana Pawła II i Pokoju.
W tym roku zakończy się budowa terminalu dla komunikacji zbiorowej przy ulicy Wielickiej. W ramach inwestycji powstanie dworzec dla autobusów miejskich i podmiejskich, stanowiska dla prywatnych przewoźników, parking dla samochodów osobowych. Zadanie ma kosztować niecałe 5 milionów złotych.
W centrum i w dzielnicach
Na Starym Mieście blask odzyska plac Szczepański. Jego modernizacja zakończy się wiosną. Plac Szczepański stylem będzie nawiązywać do istniejącej wokół secesyjnej architektury. Zniknie stara zużyta kostka, a w jej miejsce pojawi się kolorowa mozaika w kolorach czerwieni, szarości i żółci. Koszt inwestycji wyniesie około 15 milionów złotych. W połowie tego roku zakończy się też budowa kładki dla pieszych i rowerzystów między Kazimierzem a Podgórzem. Przeprawa nie będzie miała podpór pionowych w korycie rzeki. Podstawowym elementem nośnym będzie stalowa rura w formie łuku. Kładka będzie się znajdować dokładnie w miejscu, gdzie kiedyś był most Franciszka Józefa, zwany także podgórskim.
Tymczasem już rozpoczęła się rozbudowa ulic Surzyckiego i Botewa oraz budowa ulicy Śliwiaka. Cały przebudowany ciąg drogowy ma dochodzić do wschodniej obwodnicy miasta, realizowanej obecnie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, przy wsparciu miasta. Wybudowanych zostanie kilka skrzyżowań z istniejącymi ulicami oraz z planowanym wjazdem do parkingu w systemie park&ride. Powstaną też zjazdy do przyległych terenów inwestycyjnych. Inwestycja będzie kosztować niecałe 80 milionów. Generalnym wykonawcą jest firma Polimex-Mistostal S.A. Są szanse, że budowa połączenia ze wschodnią obwodnicą zakończy się jeszcze w tym roku.
W tej części miasta rozpocznie się też budowa linii tramwajowej od ronda Grzegórzeckiego do osiedla Golikówka. Koszt inwestycji to około 154 mln. W ramach tego samego zadania ma też być zbudowana ulica Kuklińskiego oraz estakada w ciągu ulic Nowohucka i Powstańców Wielkopolskich. Nowa linia tramwajowa o
długości 4,2 km będzie prowadziła wydzielonym torowiskiem od ronda Grzegórzeckiego, przez most Kotlarski, ulice Herlinga- -Grudzińskiego, Klimeckiego, a następnie nową ulicą Kuklińskiego do ul. Lipskiej i Golikówki. Tam zostanie wybudowana pętla tramwajowa wraz z terminalem autobusowym. Podobnie jak modernizacja ulicy Długiej także ta inwestycja zostanie wsparta finansowo przez Unię Europejską w ramach drugiego etapu projektu Zintegrowany Transport Publiczny w Aglomeracji Krakowskiej.
Jeśli kwestie formalne pozwolą, wczesną wiosną rozpocznie się kolejna z dużych inwestycji drogowych. Chodzi o przebudowę ronda Ofiar Katynia. Zgodnie z planem skrzyżowanie ulic Radzikowskiego, Conrada, Armii Krajowej, Jasnogórska ma zostać przebudowane do trzech poziomów. W ciągu ulic Radzikowskiego - Conrada powstanie długa na 385 metrów estakada. Na dotychczasowym poziomie pozostanie skrzyżowanie z wyspą centralną. Pod rondem, w ciągu ulic Armii Krajowej - Jasnogórska, poprowadzony będzie prawie 90-metrowy tunel.
W tym roku powinna się też rozpocząć budowa linii tramwajowej do III Kampusu UJ. W ramach zadania powstanie nowe torowisko na odcinku ul. Brożka do ul. Czerwone Maki. Tam zlokalizowana będzie pętla i parking w systemie park&ride. Przebudowany zostanie ciąg drogowy Grota-Roweckiego i Dobrzyńskiego. Szacuje się, że całość inwestycji będzie kosztować około 160 mln złotych. Część pieniędzy ma pochodzić z Unii Europejskiej.
Dwa stadiony i nie tylko
Na czerwiec planowane jest zakończenie przebudowy miejskiego stadionu Wisły Kraków. Na trybunach będzie mogło zasiąść około 33 tysięcy widzów. Obecnie szacuje się, że stadion przy ulicy Reymonta pochłonie kwotę 420 mln złotych.
Zgodnie z harmonogramem przebiegają prace przy budowie stadionu Cracovii. Sportowa cześć obiektu ma być gotowa jesienią tego roku. Nowy stadion przy ulicy Kałuży pomieści 15 tysięcy widzów. Będzie kosztował 157 milionów złotych.
Także w tym roku zakończy się modernizacja stadionu Hutnika Kraków. Kibice będą mieli do dyspozycji przebudowane trybuny na kilka tysięcy miejsc, a zawodnicy podgrzewaną murawę. Stadion przy Ptaszyckiego już teraz ma oświetlenie. Dodatkowo zamontowany zostanie system monitoringu oraz powstaną nowe strefy dostępu do stadionu.
Rozbudowywany będzie też kompleks sportowy przy ulicy Kolnej. W tym roku zakończy się budowa nowoczesnego internatu dla sportowców, który stanowi integralną część istniejących tam obiektów sportowych. Szacunkowy koszt inwestycji to około 31 mln złotych, z czego 14 mln złotych będzie pochodzić z dotacji Ministerstwa Sportu.
Odpowiedzialny za inwestycje sportowe Zarząd Infrastruktury Sportowej zapowiada też, że w 2010
roku powstaną dwa kolejne kompleksy, zrealizowane w ramach programu rządowego Orlik 2012 - przy ulicy Bujaka i na os. Na Wzgórzach. Miasto będzie kontynuować modernizację lodowiska przy ulicy Siedleckiego oraz obiektów sali gimnastycznej KS Korona. Dokończona też zostanie budowa centrum sportu, rekreacji i zdrowia na os. Sędzina. Powstaną cztery kolejne przystanki dla tramwaju wodnego.
Na widowiska, wydarzenia sportowe i kongresy
W tym roku rozpocznie się budowa hali widowiskowo-sportowej w Czyżynach oraz centrum kongresowego przy rondzie Grunwaldzkim.
Na pierwszą z inwestycji ogłoszony został już przetarg. Prace mogą się więc rozpocząć w pierwszej połowie roku. W nowoczesnej arenie będzie można organizować imprezy sportowe o randze międzynarodowej, a także wydarzenia kulturalne. Służyć do tego będą stałe i ruchome trybuny na 15 tys. widzów. W przypadku organizacji koncertów, gdy scena ustawiona będzie na dolnej arenie, hala maksymalnie pomieści 18 tysięcy osób. Budowa wielofunkcyjnej hali w Czyżynach będzie finansowana z kredytu zaciągniętego przez miejską spółkę - Agencję Rozwoju Miasta SA. Koszt budowy szacuje się na kwotę 420 milionów złotych. Prace nad nią mają potrwać około trzech lat.
Także w tym roku miasto chce rozpocząć budowę centrum kongresowego. Zgodnie z planami do 2013 roku przy rondzie Grunwaldzkim ma stanąć nowoczesne centrum kongresowe na ponad 2000 miejsc. Obiekt będzie spełniał wymagania międzynarodowych organizacji kongresowych oraz najwyższe standardy akustyki i mechaniki widowiskowej. Budowa centrum zostanie dofinansowana z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego kwotą 20 mln euro. Wartość inwestycji szacuje się na około 350 mln zł. Wraz z realizacją obiektu zostanie przebudowany układ drogowy w rejonie ronda Grunwaldzkiego. Powstanie też nowy terminal autobusowy, który zastąpi starą pętlę, działającą u zbiegu ulic Monte Cassino i Konopnickiej.
Dla zwiedzających i turystów
Zgodnie z planem pod koniec roku ma zostać zainaugurowane Muzeum Sztuki Współczesnej na Zabłociu. Obiekt będzie się składać z siedmiu budynków. Jeden z nich będzie nowy. Pozostałe budynki to dawne hale fabryczne, dostosowywane do nowych potrzeb. Wszystkie sale wystawiennicze będą wyposażone w specjalistyczne oświetlenie i nagłośnienie, a także w nowoczesne środki artystycznego przekazu.
W tym roku pierwsi zwiedzający przejdą nowym szlakiem turystycznym, prowadzącym podziemiami Rynku Głównego. Znajdzie się tam ekspozycja muzealna ilustrująca dzieje średniowiecznego Krakowa. W podziemiach Rynku Głównego zaaranżowana będzie przedlokacyjna osada i cmentarzysko, wyeksponowane fragmenty znalezisk i kolejne warstwy terenu, tzw. świadki archeologiczne. Staną "kapsuły czasu", dzięki którym widz będzie miał możliwość przeniesienia się w przeszłość. Realizacja inwestycji wsparta jest przez Unię Europejską. Zadanie "Śladem europejskiej tożsamości Krakowa - szlak turystyczny po podziemiach Rynku" będzie dofinansowane z Unii Europejskiej. Pod koniec roku otwarte zostanie centrum obsługi ruchu turystycznego. Nowoczesny obiekt powstaje u stóp Wawelu. Centrum będzie pełnić przede wszystkim funkcje bezpośrednio związane z obsługą turystów. Znajdzie się tam punkt informacyjny, pomieszczenie dla przewodników, przechowalnia bagażu, WC i przestrzeń ekspozycyjna. Przewidziano stanowiska handlowe i gastronomiczne. Inwestycja będzie kosztować około 19 milionów złotych.
Przy okazji budowy centrum zmodernizowany zostanie częściowo układ drogowy w tym rejonie. Powstaną stanowiska dla autobusów, które mają się tam zatrzymywać jedynie na czas wysiadania i wsiadania turystów.
Z wieloma inwestycjami wiążą się niestety utrudnienia w ruchu. Chociaż są niewątpliwie uciążliwe, trzeba je przetrwać, by cieszyć się nowymi rozwiązaniami. Szczegółowe informacje o utrudnieniach znajdą Państwo na stronie internetowej Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie: www.zikit.krakow.pl.
Jan Machowski
Zobacz także artykuły: