Jubileusz 45-lecia partnerstwa Krakowa i Norymbergi
Koncerty i instalacje artystyczne weszły w program obchodów 45-lecia partnerstwa Krakowa i Norymbergi. Zaplanowane na 22 czerwca wydarzenia artystyczne odbyły się przed Domem Norymberskim przy ul. Skałecznej oraz przed Cricoteką przy ul. Nadwiślańskiej.
W tym roku Kraków i Norymberga obchodzą 45-lecie partnerstwa. Oficjalne porozumienie, zawarte 1979 roku, zostało przez mieszkańców obu miast wprowadzone w życie i w kolejnych latach przyniosło liczne kontakty i wspólne przedsięwzięcia. Ich ukoronowaniem było utworzenie Domu Krakowskiego w Norymberdze i Domu Norymberskiego w Krakowie, które są gospodarczą i kulturalną wizytówką partnerskich miast.
Związki Krakowa i Norymbergi, dzięki silnie rozwiniętym kontaktom handlowym, sięgają aż XIV wieku. W ślad za nimi rozwinęła się także współpraca artystyczna, której największe ożywienie przypada na czas świetności Krakowa w XV i XVI wieku, kiedy to miasto przyciągnęło niemieckich artystów m.in. rzeźbiarza Wita Stwosza czy malarza Hansa Dürera. Zapoczątkowane wtedy relacje trwają do dzisiaj i są żywym przykładem kontaktów pomiędzy dwoma miastami. Do udziału w koncertach i projektach artystycznych zaprosili organizatorzy wydarzenia: Dom Norymberski w Krakowie, Urząd Miasta Norymbergi i Urząd Miasta Krakowa.
Z okazji jubileuszu Kraków odwiedził Nadburmistrz Norymbergi Marcus König wraz z delegacją radnych i pracowników urzędu. 21 czerwca odbyła się oficjalna wizyta delegacji w gabinecie Prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego. Tego samego dnia, w ramach już mniej oficjalnego programu, delegacja dołączyła do prezydenta w Arena Garden, gdzie wspólnie kibicowali polskiej drużynie w starciu a Austrią w grupowych eliminacja EURO 2024.
22 czerwca odbył się Festyn Norymberski przy ul. Skałecznej. W godz. 16.00–22.00 przed Domem Norymberskim wystąpiły zespoły John Q Irritated z Norymbergi oraz The Afronauts z Krakowa. Na fasadzie galerii Domu Norymberskiego powstał inspirowany „Studium traw” Dürera projekt „Łąka”. To instalacja artystyczna przygotowana przez Thomasa Maya (Grashalminstitut) zrealizowana we współpracy z Arturem Wabikiem. Do współpracy przy projekcie zaproszona została także młodzież, która bierze udział w warsztatach plastycznych w pobliskim Staromiejskim Centrum Kultury Młodzieży.
Instalacja „Fuga” autorstwa Giseli Hoffmann przywodzi na myśl formę muzyczną. W budownictwie jest to też nazwa łączenia spajającego dwa elementy, tak jak to ma miejsce w przypadku kamiennej, narożnej konstrukcji budynku Domu Norymberskiego. Wykonane z tworzywa sztucznego równoległe kolorowe linie o różnej długości przypominają także wersy wiersza, którego ważnym elementem jest rytm. Światło między wersami, fuga i muzyczny interwał to przestrzenie, którym Gisela Hoffman nadaje w swojej instalacji wizualną formę.
Na wystawie around / along / beyond / inside w Galerii Domu Norymberskiego wciąż można zobaczyć prace Teresy Bujnowskiej, Jerzego Kałuckiego, Giseli Hoffmann, Reinharda Wöllmera oraz Olgi Ząbroń, która jest także kuratorką tego projektu. Geometria staje się tu narzędziem do konstruowania samych dzieł, jak i myślenia o ich wielowymiarowym oddziaływaniu.
Z kolei prezentowany przy Cricotece „Futurystyczny trawnik marzeń” Petry Krischke to instalacja nawiązująca do badań, których celem jest wyhodowanie roślin emitujących światło. Badacze z Massachusetts Institute of Technology (MIT) stworzyli technologię, która pozwala magazynować energię w nanocząsteczkach, a te z kolei można przenieść do liści lub łodygi i zgromadzoną w ten sposób energię uwolnić do otoczenia w formie światła. Bio-iluminacja mogłoby przełożyć się na oszczędność energii w oświetleniu ulicznym i zwiększenie poczucia bezpieczeństwa wśród mieszkańców. Taka futurystyczna wizja miejskiej zieleni nie jest wcale daleka od rzeczywistości. Petra Krische pokazuje nam, póki co za pomocą roślin z tworzywa sztucznego, jak mogłoby to wyglądać.