Informacja na temat działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
W związku z pojawiającymi się pytaniami w sprawie działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, przekazujemy informacje dotyczące m.in. zasad zatrudnienia i wynagradzania pracowników systemu pomocy społecznej oraz prac remontowych w budynkach MOPS.
Zasady przyznawania dodatku w ramach programów rządowych
Rządowe programy „Dofinansowanie pracowników jednostek systemu pomocy społecznej” oraz „Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników jednostek wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej na lata 2024-2027", są adresowane do pracowników zatrudnionych w ramach stosunku pracy. Zgodnie z kryteriami zawartymi w wytycznych programów do wypłaty dofinansowania, kwalifikują się wszyscy pracownicy systemu pomocy społecznej, w tym pracownicy administracyjni, pracownicy obsługi, kadra zarządzająca z dyrektorami włącznie oraz część pracowników systemu pieczy zastępczej. Programy są finansowane z dotacji celowej z budżetu państwa. Środki z programów w całości są przeznaczone na zwiększenie wynagrodzeń wskazanych w programach pracowników oraz na pokrycie kosztów składek pracodawcy, naliczonych od tych wynagrodzeń.
Zgodnie z wytycznymi programów, dofinansowanie wynagrodzeń nie obejmuje natomiast pracowników MOPS realizujących zadania wynikające z ustawy o rehabilitacji społecznej i zawodowej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, jak również części pracowników realizujących zadania na podstawie ustawy o pieczy zastępczej. W MOPS w Krakowie zarządzeniem dyrektora, które zostało uzgodnione ze wszystkimi organizacjami związkowymi, wprowadzono rozwiązanie polegające na przyznaniu i wypłacie dodatku motywacyjnego pracownikom realizującym wspomniane zadania, tak, aby polityka kształtowania wynagrodzeń była sprawiedliwa, a nie dyskryminująca i w pełni realizowała cel programu, jakim jest wsparcie kadr pomocy społecznej i pieczy zastępczej.
Takie rozwiązanie zostało też wprowadzone w innych miastach Polski, np. w Rzeszowie, Wrocławiu czy Gdańsku. W Krakowie wypłata dodatku ze środków własnych dotyczy 51 pracowników, co stanowi 7 proc. wszystkich zatrudnionych. Całkowity koszt wypłaty dodatków motywacyjnych dla tej grupy pracowników w bieżącym roku zamknie się w kwocie 270 tys. zł. Przedstawione powyżej rozwiązanie realizowanego na podstawie programów rządowych.
Wypłacane tego dodatku wyłącznie pracownikom socjalnym stanowiłoby niesprawiedliwe i dyskryminujące działanie w stosunku do pozostałych pracowników systemu. Dlatego też nie znajduje uzasadnienia prawnego i etycznego zgłoszenie, przedstawione anonimowo, że dodatek powinien być wypłacany wyłącznie pracownikom socjalnym.
Warto zaznaczyć, że pracownicy socjalni zatrudnieni w samorządowych jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej w stosunku do pracowników zatrudnionych na innych stanowiskach mają dodatkowe przywileje i uprawnienia. Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej, pracownikowi socjalnemu, do którego podstawowych obowiązków należy świadczenie pracy socjalnej lub przeprowadzanie wywiadów środowiskowych poza siedzibą jednostki, przysługuje: wypłacany co miesiąc dodatek do wynagrodzenia w wysokości 400 zł; po przepracowaniu nieprzerwanie co najmniej 3 lat raz na dwa lata dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze 10 dni roboczych; zwrot kosztów przejazdu z miejsca pracy do miejsc wykonywania przez niego czynności, który w MOPS w Krakowie jest realizowany w wybranej przez pracownika formie, takich jak jednorazowe bilety na przejazdy komunikacją miejska, dofinansowanie do okresowych biletów miesięcznych lub ryczałt na paliwo w przypadku korzystania z prywatnego samochodu osobowego do celów służbowych.
Dodatkowo pracownikom świadczącym pracę w środowisku przysługuje ekwiwalent pieniężny za używanie i pranie własnej odzieży roboczej, w wysokości uwzględniającej aktualne ceny w danym okresie rozliczeniowym. Średnia takiego dodatku, wypłaconego pracownikom terenowym za poprzedni okres rozliczeniowy, obejmujący 12 miesięcy, wynosi 1092 zł netto.
Uchwały Rady Ministrów nr 62 i 63 z 19 czerwca 2024 r. dotyczą rządowych programów: „Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej w postaci dodatku motywacyjnego na lata 2024–2027” oraz „Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników jednostek wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej na lata 2024-2027". Podstawą prawną programów jest art. 24 ust. 3 i 5 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2023 r. poz. 901, z późn. zm.), oraz art. 187b ust. 1 ustawy z 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2024 r. poz. 177, 742, 743 i 858), zgodnie z którymi Rada Ministrów może przyjąć rządowy program dofinansowania wynagrodzeń oraz kosztów składek od tych wynagrodzeń, pracowników określonych w tych programach, zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego lub na ich zlecenie (na podstawie art. 25 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej), w tym pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej wykonujących zadania określone w art. 18 ust. 1 oraz art. 20 ust. 1 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego lub na ich zlecenie (na podstawie art. 190 ustawy z 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej).
Zasady wypłacania dodatku okolicznościowego z okazji Dnia Pracownika Socjalnego
Obchodzone 21 listopada święto – Dzień Pracownika Socjalnego, zostało ustanowione w latach 90. XX w. i jest ogólnopolskim świętem wszystkich pracowników służb społecznych, w tym Ośrodków Pomocy Społecznej, Domów Pomocy Społecznej, Regionalnych Ośrodków Polityki Społecznej, Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie, a nie wyłącznie osób zatrudnionych na stanowisku pracownika socjalnego. Z tego tytułu od kilkudziesięciu lat raz w roku wszystkim pracownikom krakowskiego systemu pomocy społecznej i pieczy zastępczej wypłacany jest dodatek okolicznościowy.
Zgodnie z Regulaminem wynagradzania pracowników MOPS w Krakowie, który jest wprowadzany w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w porozumieniu ze wszystkimi organizacjami związkowymi działającymi w MOPS, pracownicy spełniający warunki wskazane w Regulaminie, mogą otrzymać dodatek okolicznościowy z okazji Dnia Pracownika Socjalnego. Kwota brutto dodatku jest jednakowa dla wszystkich uprawnionych, a jej wysokość ustala dyrektor na podstawie poziomu wykonania planu finansowego MOPS. Dodatek ten nigdy nie był wypłacany wyłącznie pracownikom pracującym w terenie i zasady jego przyznawania nie były zmieniane.
Należy podkreślić, że w październiku br. MOPS otrzymał informację, że kwota dotacji z budżetu państwa, w wysokości ponad 1 200 000 zł, przeznaczona na dofinansowanie wypłaty dodatku 400 zł miesięcznie dla pracowników socjalnych realizujących zadania w terenie, zgodnie z art. 121 ust. 3a ustawy o pomocy społecznej, została obniżona o ponad 600 000 zł, co w połączeniu z trudną sytuacją finansową Gminy Miejskiej Kraków oraz ograniczonymi możliwościami pozyskania środków zewnętrznych, miało decydujący wpływ na ustaloną wysokość dodatku okolicznościowego. W 203 r. dodatek okolicznościowy wynosił 4 700 zł brutto na jeden etat, natomiast w bieżącym roku kwota brutto została ustalona na poziomie 3 500 zł brutto.
Z uwagi na fakt, że nie ma określonej stałej kwoty możliwego do otrzymania wspomnianego dodatku, a kwota jest ustalana odrębnie dla każdego roku, z uwzględnieniem aktualnej sytuacji finansowej jednostki, nie można mówić o obniżeniu należnej kwoty.
Zatrudnienie i wynagrodzenia pracowników socjalnych w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej
Na dzień 31 października 2024 r. w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Krakowie zatrudnionych było 366 pracowników socjalnych na 362,45 etatu. Średnie miesięczne wynagrodzenie w tej grupie zawodowej wynosi 9 249,21 zł brutto, w tym: pracownicy socjalni – 8 183,94 zł, starsi pracownicy socjalni – 9 149,61 zł, specjaliści pracy socjalnej – 9 658,34 zł, starsi specjaliści pracy socjalnej – 10 068,67 zł, główni specjaliści pracy socjalnej – 10 427,90 zł (zgodnie z kalkulatorem wynagrodzeń, średnia kwota netto to 6 634,84 zł, przy czym z uwagi na różne potrącenia dotyczące różnych pracowników, takie jak KZP, ubezpieczenie grupowe, raty pożyczek z ZFSS, przynależności do PPK czy potrącenia komornicze, podanie precyzyjnej kwoty netto jest niemożliwe).
Średnie miesięczne wynagrodzenie obejmuje wynagrodzenie zasadnicze, dodatek funkcyjny dla osób uprawnionych, dodatek specjalny dla osób uprawnionych, dodatek stażowy, dodatek za pracę w terenie w wysokości 400 zł miesięcznie, miesięczny dodatek motywacyjny oraz dofinansowanie wynagrodzenia z programu rządowego.
Pracownicy socjalni otrzymują również dodatkowe wynagrodzenie roczne, ekwiwalent za odzież roboczą (w 2024 r. średnia wysokość wyniosła 1 092 zł – wypłata brutto jest równa wypłacie netto), dofinansowanie do przejazdów służbowych w formie jednorazowych biletów komunikacji miejskiej lub dofinansowanie do biletu okresowego lub ryczałt na używanie samochodu prywatnego do celów służbowych, zgodnie z własnym wnioskiem, dodatek okolicznościowy z okazji Dnia Pracownika Samorządowego.
Zgodnie z obowiązującym Regulaminem wynagradzania, pracownikom Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie w każdym miesiącu kalendarzowym może być wypłacany dodatek motywacyjny. Kwota kalkulacyjna dodatku jest ustalana przez dyrektora na podstawie analizy wykorzystania środków przeznaczonych na wynagrodzenia, w odniesieniu do wysokości środków ujętych na ten cel w planie finansowym. Kwota kalkulacyjna jest powiększana o 50 proc. dla zastępców kierowników, kierowników zespołów i zastępcy głównego księgowego oraz o 100 proc. dla kierowników komórek organizacyjnych.
70 proc. kwoty kalkulacyjnej to część stała dodatku motywacyjnego. Podstawą jej udzielenia jest ocena kierownika, dotycząca wykonywania przez pracowników obowiązków służbowych w oparciu o kryteria zawarte w Regulaminie, takie jak: przestrzeganie dyscypliny pracy, postawa wobec klientów i współpracowników, terminowość załatwiania spraw. Dodatek w części stałej jest obligatoryjnie pomniejszany za każdy dzień nieobecności pracownika spowodowanej chorobą lub opieką nad członkiem rodziny. Ta część dodatku należna jest innemu pracownikowi, który zastępuje osobę nieobecną. W sytuacji istotnego niedopełnienia przez pracownika obowiązków służbowych, przełożony ma prawo do obniżenia lub całkowitego pozbawienia pracownika tej części dodatku motywacyjnego.
30 proc. kwoty kalkulacyjnej stanowi część zmienną dodatku. Podstawą ustalenia jej wysokości jest ocena kierownika, dotycząca wykonywania obowiązków służbowych przez pracownika ze szczególnym uwzględnieniem jakości, skuteczności i efektywności pracy w powiązaniu z osiąganiem celów pomocy społecznej, jego kreatywność, innowacyjność czy obciążenie dużą liczbą skomplikowanych i trudnych spraw. Dodatek w części zmiennej nie przysługuje pracownikowi, który został pozbawiony dodatku w części stałej. W 2024 r. kwota kalkulacyjna dodatku motywacyjnego w miesiącach styczeń–wrzesień wynosiła 900 zł brutto, natomiast kwota dodatku za październik została podniesiona do 1 200 zł brutto. Dodatkowo w bieżącym roku wprowadzono dodatek za zastępstwo osób długotrwale nieobecnych, który w znacznej części przypadków dotyczy osób zatrudnionych na stanowisku pracownika socjalnego.
Wynagrodzenie dyrektora MOPS
Zasady wynagradzania pracowników pełniących funkcje dyrektorów miejskich jednostek organizacyjnych (w tym dyrektora MOPS) określa Zarządzenie Prezydenta Krakowa, ponieważ wykonuje on wobec nich czynności z zakresu prawa pracy, natomiast pracownicy tych jednostek są zatrudniani i wynagradzani zgodnie z zasadami określonymi przez dyrektorów jednostki w oparciu o uzgodniony z organizacjami związkowymi Regulamin wynagradzania danej jednostki.
Wynagrodzenie zasadnicze dyrektora MOPS wynosi 12 500 zł brutto (wynagrodzenie zasadnicze ustalone od 1 kwietnia 2024 r., podwyżka o 1 000 zł). Podwyżka została przyznana w ramach powszechnej regulacji płac pracowników UMK, MOPS i dyrektorów dużych miejskich jednostek organizacyjnych (podwyżka wynosiła dla wszystkich wspomnianych osób średnio 1 000 zł/etat). Kolejne składowe wynagrodzenia: dodatek funkcyjny – 4 500 zł, dodatek za wieloletnią pracę – 2 500 zł (20 proc.), tj. łącznie: 19 500 zł miesięcznie. Dodatek motywacyjny przyznany czasowo od 1 lipca 2024 r. dla pracowników pomocy społecznej – 1 000 zł. Łącznie: 20 500 zł miesięcznie.
Dyrektor MOPS, jako pracodawca, który we współpracy z działającymi na terenie jednostki organizacjami związkowymi, ustala i wprowadza do realizacji regulaminy porządkujące organizację pracy i sposób wynagradzania pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, nie jest uprawniony i nie otrzymuje żadnych wypłat wynikających z Regulaminu wynagradzania pracowników MOPS, w tym również dodatku okolicznościowego.
Ponadto, zgodnie z zasadami wynagradzania pracowników pełniących funkcje dyrektorów miejskich jednostek organizacyjnych, określonymi w Zarządzeniu Prezydenta Miasta Krakowa, mogą oni otrzymywać nagrody kwartalne. Nagrody kwartalne przyznawane są przez Prezydenta Miasta Krakowa na wniosek właściwego zastępcy prezydenta Krakowa. Dyrektor MOPS otrzymywał w br. 3 nagrody kwartalne w wysokości, odpowiednio: I kwartał – 30 000 zł, II kwartał – 15 000 zł i III kwartał – 15 000 zł. Przyznanie powyższych nagród nastąpiło na podstawie szczegółowych uzasadnień, uwzględniających działania i osiągnięcia, w tym między innymi:
• Budowa DPS przy ul. Praskiej 27 – zakończono i rozliczono inwestycje oraz uzyskano decyzję Wojewody Małopolskiego na prowadzenie DPS przeznaczonego dla 100 osób przewlekle somatycznie chorych. Łączne koszty budowy wyniosły 55 669 250 zł w tym 25 877 458 zł to środki własne miasta Krakowa, a 29 791 792 zł stanowiła kwota dofinansowania z Rządowego Funduszu „Polski Ład”: Program Inwestycji Strategicznych, edycja I. DPS funkcjonuje od 1 listopada 2024 r.
• Modernizacja budynku DPS przy ul. Sołtysowskiej 13 D – opracowano kompletną dokumentację projektową, zawarto umowę na wykonanie robót budowlanych, kwota umowy – 4 575 566,78 zł. Zadanie uzyskało promesę wstępną dofinansowania w ramach Rządowego Funduszu „Polski Ład, Program Inwestycji Strategicznych, edycja 8 – 2 000 000 zł. Rozpoczęto roboty budowlane.
• Przebudowa budynku przy ul. Praskiej 64 z przeznaczeniem na realizację zadań pomocy społecznej – Centrum Usług Społecznych. Opracowano dokumentację projektową, uzyskano pozwolenie na budowę.
• Projekt „Krakowski szlak integracji” otrzymał dofinansowanie w kwocie 21 495 652,10 zł (całkowita wartość projektu 22 627 002,22 zł).
• Projekt „Budowane na miarę – rozwój infrastruktury zdeinstytucjonalizowanego wsparcia kierowanego do osób niesamodzielnych” otrzymał dofinansowanie w kwocie 15 143 426,41 zł (całkowita wartość projektu 16 460 246,19 zł).
• Opracowano i złożono wnioski o dofinansowanie projektów w ramach działania 6.33 – Wsparcie usług społecznych w regionie, ZIT (typ A, B, C, D, E), całkowita wartość złożonych projektów wynosi 43 063 996,91 zł.
• Opracowano i złożono wniosek o dofinansowanie projektu „Wygrane rodziny w Krakowie”, w odpowiedzi na nabór nr FEMP.05.01–IZ.00–002/24 dla Priorytetu V: Fundusze europejskie dla rozwoju społecznego 2021–2027. Wniosek na kwotę 2 999 885,00 zł, w tym dofinansowanie 2 999 885 zł, jest w trakcie oceny.
• Realizacja projektów: „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością, edycja 2024”, „Środowiskowe Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży Kraków Południe”, FMG 1 – „Moc relacji – wdrożenie zintegrowanego modelu profilaktyki przemocy domowej”, FMG 2 – „Wzmocnienie systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie wobec seniorów i osób niepełnosprawnych w Krakowie”, „Zawsze rodzina”.
• Otwarcie wypożyczalni sprzętu dla osób z niepełnosprawnością na os. Zielonym 15 – pozyskano darowiznę w ramach współpracy z Fundacją Project Hope: 25 łóżek rehabilitacyjnych oraz 20 schodołazów.
• Organizacja konferencji naukowych: „Polityka gotowości na wypadek katastrof humanitarnych. Perspektywa pomocy społecznej”, „Rola specjalisty w skutecznej pomocy osobom doznającym przemocy domowej”.
• Organizacja wykładów dla seniorów realizowanych przez Narodowy Bank Polski na temat bezpieczeństwa w usługach finansowych, prowadzonych przez pracowników banku oraz przedstawicieli policji.
• Uruchomienie grupy psychoedukacyjnej dla młodzieży z rodzin zastępczych w celu połączenia specjalistycznego wsparcia psychologicznego z rozrywką i poczuciem przynależności, jakie daje grupa osób w podobnej sytuacji życiowej.
• Organizacja szkolenia dla pracowników z zakresu standardów ochrony małoletnich.
• Organizacja szkolenia z zakresu traumy wczesnodziecięcej i jej wpływu na późniejsze funkcjonowanie oraz wsparcia dziecka po traumie.
• Pozyskanie środków na realizację zadań dla placówek wsparcia dziennego w ramach współpracy z UNICEF.
Remont w budynku MOPS przy ul. Józefińskiej
Jedną z siedzib Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej jest budynek przy ul. Józefińskiej 14 w Krakowie. W związku z możliwością pozyskania dodatkowej powierzchni biurowej na poddaszu, 9 kwietnia 2021 r. MOPS uzyskał pozwolenie na „Przebudowę i nadbudowę budynku użyteczności publicznej ze zmianą sposobu użytkowania poddasza na cele biurowe, wraz z wydzieleniem przeciwpożarowym klatek schodowych oraz nadbudową kominów na budynku sąsiednim przy ul. Józefińskiej nr 10, adres zamierzenia ul. Józefińska 14/ul. Węgierska 18, działki nr 90,94,95, obr. 13, jedn. ewidencyjna Podgórze”. Dla tego zamierzenia budowlanego uzyskano też pozwolenia Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (nr ZN-I.510,521.2020 z 23 listopada 2020 r., oraz nr ZN-I.5142.157.2021 z 15 marca 2021 r.).
Na podstawie opracowanej dokumentacji, od 1 czerwca 2021 do 31 sierpnia 2023 r., w oparciu o wspomniane dokumenty realizowana była przebudowa i nadbudowa budynku. Zakres prac obejmował:
- adaptację poddasza, m.in. na pomieszczenia biurowe, socjalne, salę konferencyjną. Wszystkie nowe pomieszczenia zostały wyposażone w wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną oraz klimatyzację. Pozyskano dodatkowo 233 m kw. powierzchni biurowej;
- wykonanie nowej konstrukcji oraz pokrycie dachu zgodnie z zaleceniami Małopolskiego Konserwatora Zabytków;
- zamontowanie paneli fotowoltaicznych zgodnie z zaleceniami Małopolskiego Konserwatora Zabytków;
- dostosowanie budynku do obowiązujących standardów ochrony pożarowej, m.in. przez montaż systemu sygnalizacji pożaru, całodobowo monitorowanego przez Państwową Straż Pożarną, montaż systemu oddymiania klatek schodowych, montaż drzwi ognioszczelnych oraz przebudowę windy, którą dostosowano do systemu sygnalizacji pożaru;
- dostosowanie windy do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz dodanie nowego, czwartego przystanku.
Ponadto przebudowano również parter budynku w celu przygotowania punktu obsługi klienta, pozbawionego barier architektonicznych, zmodernizowano główną klatkę schodową zgodnie z zaleceniami Małopolskiego Konserwatora Zabytków, wyremontowano boczną klatkę schodową, wykonano nową instalację elektryczną w piwnicy budynku, zaadaptowano na cele biurowe salę spotkań na I piętrze, zwiększając powierzchnię biurową o 47 m kw., wymieniono wykładzinę w ciągach komunikacyjnych, dostosowując ją do norm odporności ogniowej, odmalowano wszystkie pokoje biurowe oraz ściany na korytarzach, poddano renowacji posadzki w części pomieszczeń biurowych.
Dodatkowo na II piętrze zmieniono funkcjonowanie części pomieszczeń poprzez połączenie sekretariatów – likwidację jednego z dwóch dotychczas funkcjonujących i przeznaczenie na pokój biurowy. W tym celu konieczne było wykonanie robót budowlanych obejmujących gabinet dyrektora. W gabinecie nie pojawiły się żadne dodatkowe elementy, wymieniono jedynie część zużytych urządzeń (np. kaloryfer, klimatyzator) i wyposażenia. Całkowita powierzchnia pokoi zajmowanych przez dyrekcję MOPS po przeprowadzonym remoncie uległa zmniejszeniu.
Po przeprowadzonych pracach, pomieszczenia biurowe w całym budynku są w dobrym stanie technicznym. Roboty budowlane pokrywane były z budżetu miasta Krakowa. Całkowity koszt robót budowlanych wyniósł 5 220 621,87 zł. Niewielką część tej kwoty stanowiły prace budowlane w gabinecie dyrektora, nie były one jednak osobno kosztorysowane. Cała inwestycja obejmowała prace na powierzchni 1 162 m kw., z czego powierzchnia gabinetu dyrektora to nieco ponad 18 m kw. Prace realizowane były przez firmę Jacek Smoleń UNI-BUD, wyłonioną w postępowaniu przetargowym.
Należy podkreślić, że prace remontowe nie były prowadzone jedynie w budynku przy ul Józefińskiej. W trosce o poprawę warunków lokalowych remonty wykonano we wszystkich siedzibach MOPS.
Lista prac budowlanych realizowanych w latach 2016–2024:
2016 – wartość prac 796 162,20 zł, w tym:
- Remont lokalu na os. Teatralnym 24 (Filia nr 1, Filia nr 9, Dział Pomocy Bezdomnym),
- Przystosowanie lokalu przy ul. Siemaszki 31 na potrzeby PAL,
- Adaptacja lokalu na os. Szkolnym 35 na potrzeby Filii nr 4,
2017 – wartość wartość prac 2 110 491,58 zł, w tym:
- Remont II piętra w budynku na os. Teatralnym 24 (Filia nr 1, Filia nr 9, Dział Pomocy Bezdomnym),
- Adaptacja lokalu przy ul. Limanowskiego 13 na potrzeby Działu Pomocy Dzieciom,
- Remont pomieszczeń Filii nr 7 przy al. Słowackiego 46,
- Remont pomieszczeń Filii nr 2 MOPS przy ul. Radzikowskiego 37,
- Remont pomieszczeń w lokalu przy ul. Mostowej 4,
- Modernizacja budynku na os. Górali 19 z siedzibą Klubu Integracji Społecznej,
- Przebudowa lokalu mieszkalnego przy ul. Józefińskiej 14/1 na potrzeby biurowe MOPS,
- Poprawa warunków lokalowych PAL przy ul. Sikorki 15
2018 – wartość prac 572 831,02 zł, w tym:
- Remont lokalu MOPS przy ul. Józefińskiej 14,
- Prace remontowo-adaptacyjne w lokalu przy ul. Limanowskiego 13/1,
- Modernizacja wind w lokalach na os. Teatralnym 24 i przy ul. Józefińskiej 14,
- Poprawa warunków lokalowych Zespołu do Spraw Rodzinnej Pieczy Zastępczej przy ul. Piłsudskiego 29
2019 – wartość prac 957 113,36 zł, w tym:
- Prace adaptacyjne w nowym lokalu Filii nr 7 przy ul. Mazowieckiej,
- Remont i modernizacja lokalu Filii nr 4 na os. Szkolnym 34,
- Przystosowanie kolejnego lokalu przy ul. Limanowskiego 13 na potrzeby Działu Pomocy Dzieciom,
- Wykonanie bezprzewodowych systemów bezpieczeństwa w 11 siedzibach MOPS,
- Remont schodów przed wejściem głównym do lokalu Filii nr 3 przy ul. Rzeźniczej 2,
- Poprawa warunków lokalowych w Filii nr 5 przy ul. Praskiej 52,
- Remont pomieszczeń w lokalu Filii nr 6 przy ul. Mazowieckiej 21,
- Poprawa warunków lokalowych MOPS przy ul. Józefińskiej 14, w tym wymiana okien w oficynie i magazynie,
- Remont pomieszczeń w lokalu MOPS przy ul. Mostowej 4
2020 – wartość prac 35 290,82 zł, w tym:
- Remont lokalu PAL przy ul. Jeziorko 42e,
- Remont pomieszczeń w lokalu Filii nr 4 na os. Szkolnym 34
2021 – wartość prac 100 114,50 zł, w tym:
- Remont pomieszczeń piwnicznych w lokalu MOPS na os. Teatralnym 24,
- Bieżąca konserwacja pomieszczeń w lokalu Filii Nr 4 na os. Szkolnym 34,
- Bieżąca konserwacja pomieszczeń w lokalu Filii nr 2 przy ul. Radzikowskiego 39
2023 – wartość prac 128 178,94 zł, w tym:
- Bieżąca konserwacja pomieszczeń w lokalu Filii nr 2 przy ul. Radzikowskiego 39,
- Poprawa warunków lokalowych Filii nr 7 przy ul. Mazowieckiej 4–6,
- Poprawa warunków lokalowych na os. Teatralnym 24,
- Poprawa warunków lokalowych w PAL przy ul. Wróżenickiej 49
2024 – wartość prac 108 527 zł, w tym:
- Remont pomieszczenia biurowego, sanitariatu i aneksu kuchennego na os. Szkolnym 15,
- Remont pomieszczeń w lokalu Filii Nr 4 na os. Szkolnym 34.
Na bieżąco prowadzone są także działania zmierzające do poprawy warunków pracy wszystkich pracowników, w tym również polegające na pozyskiwaniu lokali o wyższym standardzie. W tym zakresie m.in. przeniesiono siedzibę Filii Nr 3 z baraków robotniczych do lokalu przy. ul. Rzeźniczej 2, przeniesiono siedzibę Zespołu ds. Rodzinnej Pieczy Zastępczej ze zniszczonej dobudówki do zabytkowego obiektu do lokalu przy ul. Na Kozłówce 10, pozyskano dodatkowe pomieszczenia biurowe dla Filii Nr 2 MOPS przy u. Radzikowskiego 39, pozyskano i wyremontowano dodatkowy lokal dla Filii Nr 4 MOPS na os. Szkolnym 35, przeniesiono siedzibę Filii nr 7 MOPS z kamienicy przy al. Słowackiego 46 do biurowca przy ul. Mazowieckiej 4-6, przeniesiono siedzibę Filii nr 6 MOPS z kamienicy przy ul. Dietla 64 do biurowca przy ul. Mazowieckiej 4-6, przeniesiono siedzibę PAL Rynek Podgórski 12/5 na ul. Dąbrówki 7/3, 7/4, przeniesiono siedzibę PAL Bieńczycki Plac Targowy 11C na ul. Kuczkowskiego 3/2u, przeniesiono siedzibę PAL z ul. Morcinka 15 na ul. Morcinka 40, przeniesiono siedzibę PAL z ul. Siemaszki 31 na ul. Nad Potokiem 6/117, przeniesiono siedzibę PAL z ul. Jaremy 1 na ul. Konecznego 2/2U.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie