Start rozwiń menu
Serwis uzywa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Miejska Infrastruktura: Spółka od strefy i parkingów

Dziennik Polski, tym razem piórem Piotra Tymczaka i Piotra Drabika, ponownie pisze o powołanej Uchwałą Rady Miasta Krakowa, spółce Miejska Infrastruktura. W artykule pt. „Łupią kierowców, a parkingów nie ma” (Dziennik Polski z 16 października) pojawiają się sugestie, że spółka nie realizuje zadań, do których została powołana. Dlatego warto obiektywnie wyjaśnić opinii publicznej, jakie zadania zostały powierzone Miejskiej Infrastrukturze.

Fot. Magiczny Kraków
Magiczny Kraków

Zgodnie z zapisami uchwały Nr XCIV/1392/13 Rady Miasta Krakowa z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie utworzenia jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest wykonywanie zadań własnych gminy o charakterze użyteczności publicznej, polegających na prowadzeniu strefy płatnego parkowania oraz realizacji programu parkingowego (…). We wspomnianym artykule dziennikarze próbują wytworzyć mylne przekonanie, że jeden z podstawowych przedmiotów działalności Spółki jest ważniejszy od drugiego. Nie jest to oczywiście prawdą.

Miejska Infrastruktura rozpoczęła swoją działalność 1 czerwca 2014 roku przejmując zarządzanie strefą płatnego parkowania od Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie. Od tego czasu sporo się w krakowskiej strefie zmieniło. Warto w tym miejscu wspomnieć o kilku przykładowych rozwiązaniach, które znacznie ułatwiają kierowcom korzystanie ze strefy płatnego parkowania. A więc wdrożony został sklep internetowy do zakupu abonamentów (bardzo popularny wśród kierowców), nowe wzory abonamentów postojowych charakteryzujące się spójną, atrakcyjną i przejrzystą formą graficzną, z wyróżniającym je dużym hologramem zawierającym indywidualnie zaprojektowany dla każdego rodzaju abonamentu piktogram, uruchomiona została możliwość płatności bezgotówkowych w parkometrach, w tym również z wykorzystaniem urządzeń obsługujących technologie NFC stosowaną m. in. w telefonach komórkowych. Spółka Miejska Infrastruktura spopularyzowała rozwiązania mobilne do płacenia za postój, wreszcie z inicjatywy Spółki, na ulicach Krakowa pojawiły się nowoczesne parkometry z dużym 7” kolorowym ekranem – nie tylko łatwiejsze w obsłudze, ale też oferujące więcej funkcji przydatnych dla użytkowników strefy. Ponadto znacznie poprawiła się obsługa kierowców w Biurze Strefy Płatnego Parkowania co ma odzwierciedlenie w wysokich ocenach kompetencji, jakości i czasie obsługi wyrażanych przez klientów strefy.

Wykonując cele, którym służy wprowadzenie strefy płatnego parkowania, nałożone uchwałą Rady Miasta Krakowa Spółka wdrożyła działania mające na celu efektywne zarządzanie strefą płatnego parkowania. W tym celu w strukturach Miejskiej Infrastruktury stworzony został zespół, którego obowiązkiem jest dbałość o jakość i sprawność świadczonych usług. Z perspektywy czasu można wyciągnąć wnioski, że przyjęty przez Spółkę system okazał się bardzo skuteczny i efektywny co również - choć nie wprost - przyznają dziennikarze ww. artykułu.

Dziennikarze Dziennika Polskiego próbują też wytworzyć mylne przekonanie, że Miejska Infrastruktura nie wykonuje drugiego z przedmiotów swojej działalności. Przeczą temu podjęte już działania. Pomimo że Spółka nie została wyposażona w instrumenty finansowe pozwalające na realizację powierzonego jej zadania inwestycyjnego, przygotowała do budowy trzy parkingi w systemie ”Parkuj i jedź” (P&R) przy pętlach tramwajowych Mały Płaszów, Kurdwanów i Bieżanów.  Zaprojektowane rozwiązania są wręcz modelowym przykładem integracji przestrzennej i funkcjonalnej miejskiego podsystemu transportu zbiorowego z innymi podsystemami w tym przypadku parkingami przesiadkowymi. Ponieważ budowa parkingów w systemie ”Parkuj i jedź” (P&R) ma być realizowana z wykorzystaniem środków unijnych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych finansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014 -2020, ich fizyczne wykonanie przebiegać będzie w przyszłym roku, gdyż dotychczas nie można było aplikować o środki przeznaczone na ten cel.

Ale to nie koniec. Spółka przygotowuje następne projekty parkingowe (nie tylko P&R) w lokalizacjach wynikających z programu obsługi parkingowej przyjętego uchwałą Rady Miasta Krakowa. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że wypracowane przez Spółkę środki finansowe zostaną przekazane na ich realizację.

Zarząd Miejskiej Infrastruktury Sp. z o.o.

pokaż metkę
Osoba publikująca: TOMASZ RÓG
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
powrót

Zobacz także

Znajdź komunikat