górne tło

Głos także w autobusach

Wczoraj, po raz pierwszy, na trasę wyjechało sześć krótkich mercedesów zakupionych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. To nie tylko pierwsze tego typu pojazdy jeżdżące po Krakowie, ale zarazem pierwsze autobusy, w których są zapowiedzi przystanków - głosowe i świetlne - podaje Marek Gancarczyk, rzecznik MPK.

W sumie MPK kupiło 16 mercedesów - osiem przegubowych oraz osiem krótkich (od 836 tys. do 1,2 mln zł za sztukę - netto). - To nowoczesne pojazdy - z silnikiem ekologicznym, monitoringiem wewnętrznym i zewnętrznym (na przodzie autobusu, co jest przydatne w razie wypadku czy kolizji), z systemem wykrywania i gaszenia pożaru w komorze silnika - mówi rzecznik MPK. Prawdopodobnie do końca miesiąca będą pozostałe, czyli 10 (w tym dwa krótkie - tej marki nie mieliśmy). Te pierwsze krótkie pojawiły się wczoraj na liniach 502, 522, i 292. Zainstalowany został w nich system informacji pasażerskiej - taki, jaki funkcjonuje w części tramwajów - głosowy i świetlny; do tej pory w przypadku autobusów taki system testowano tylko w jednym pojeździe.

- Nazwy przystanków, na których pojazd ma się zatrzymać są zapowiadane i wyświetlane na monitorze; są też podawane nazwy kolejnych przystanków. Są też informacje o całej trasie - dodaje Marek Gancarczyk. - Także w pozostałych 12 mercedesach będzie taki system informacji pasażerskiej. Takich autobusów będzie zresztą przybywać - kupujemy teraz 100 autobusów i we wszystkich nowych będą już musiały być takie systemy.

Od 2004 roku MPK kupiło 267 nowych pojazdów, w tym m.in. w 2007 - 57, w 2008 - 50, a w 2009 roku - 42. Ubiegły rok był pod tym względem najgorszy, gdyż wprawdzie pojawiły się nowe autobusy, ale była to dostawa z kontraktu z poprzedniego roku. MPK rozpisało jednak ostatnio przetarg na zakup aż stu autobusów, w tym 27 przegubowych i 73 autobusów krótkich. To pierwszy tak duży przetarg MPK, a zarazem nietypowy. Przetarg jest jeden, ale został rozpisany na cztery lata - od 2011 do 2014 roku; pierwsza dostawa, kilkunastu pojazdów ma być jeszcze w tym roku, po ponad dwadzieścia w kolejnych latach.

MPK postanowiło wymienić tabor z zajezdni Płaszów; średnia wieku parkujących tam scanii to 14 lat, a są pojazdy, które przejechały już 1,3 miliona kilometrów, gdy 800 tysięcy to już jest dużo. Tak duży zakup od jednego producenta sprawi także, że tabor będzie bardziej jednorodny. Obecnie MPK ma bowiem m.in. scanie, solarisy, jelcze, mercedesy, many i autosany. Na dodatek autobusy powinny jeździć nie dłużej niż 8 - 10 lat. Średnia wieku wszystkich pojazdów to około siedem lat; najstarsza, scania, ma 19 lat

(J.ŚW)