10 lipca 2024 r. odbyło się spotkanie otwarte prezydenta Aleksandra Miszalskiego z mieszkańcami Sidziny.
Mieszkańcy zadawali pytania, na które odpowiadały właściwe wydziały Urzędu Miasta Krakowa i miejskie jednostki. Poniżej zebrane zostały wszystkie pytania wraz z udzielonymi na nie odpowiedziami.
1. Czy powstanie kanalizacja na ul. Żyznej?
ZDMK: Zarząd Dróg Miasta Krakowa nie prowadzi aktualnie inwestycji obejmującej ul. Żyzną. W ul. Żyznej funkcjonuje rozdzielczy system kanalizacji. Od ul. Petrażyckiego do działki nr 147/6 obr. 85 Podgórze w ul. Żyznej funkcjonuje kanał deszczowy fi 400 mm.
WMK: Zadanie inwestycyjne polegające na budowie kanalizacji sanitarnej w rejonie ul. Libertowskiej i ul. Żyznej o łącznej długości około 2500 mb wraz z budową przepompowni ścieków podzielone zostało na trzy etapy realizacyjne, które obejmują:
Przedmiotowe zadanie inwestycyjne jest obecnie w fazie projektowej. Trwa proces pozyskiwania zgód ,tj. prawa dysponowania nieruchomościami na cele budowlane, prowadzone są uzgodnienia branżowe z gestorami sieci uzbrojenia terenu oraz trwają ustalenia dotyczące nabycia nieruchomości dla lokalizacji kluczowego elementu systemu jakim jest przepompownia ścieków. Planowany termin złożenia wniosku do Wydziału Architektury Urzędu Miasta Krakowa o zatwierdzenie projektu budowlanego i uzyskanie prawomocnej decyzji pozwolenia na budowę dla etapu I przedmiotowej inwestycji został określony na grudzień 2024 r. Równocześnie kontynuowane będą prace projektowe dla kolejnych etapów budowy sieci kanalizacji sanitarnej dla rejonu ulicy Libertowskiej i Żyznej.
2. Czy powstanie chodnik na ul. Petrażyckiego?
IR: Na ul. Petrażyckiego wprowadzone są elementu „uspokojenia ruchu” w postaci wyspowych progów zwalniających na odcinkach, które posiadają wymagane parametry techniczne. Z uwagi na kursującą komunikację zbiorową są to wyspowe progi zwalniające. Brak możliwości zastosowania dodatkowych/fizycznych rozwiązań w zakresie organizacji ruchu. Konieczna jest przebudowa/budowa chodników. Na ul. Petrażyckiego przez ostatnie lata Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu korygował na wnioski mieszańców i Rady Dzielnicy lokalizację progów zwalniających. W kwestii ul. Prażmowskiego wnioskował do Zarządu Dróg Miasta Krakowa z prośbą o przebudowę ulicy, celem możliwości wprowadzenia zmian poruszanych przez mieszkańców i Radę Dzielnicy.
ZDMK: 10 sierpnia 2021 r. została zawarta umowa nr 1032/ZDMK/2021 dla zadania pn. „Opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy chodnika wraz z infrastrukturą towarzyszącą w ramach zadania „Program Budowy Chodników” w wybranych lokalizacjach miasta Krakowa: Cześć 5: ul. Petrażyckiego od ul. Solówki do granic Miasta” (pierwotny umowny termin realizacji zadania wynosił 16 miesięcy od daty zawarcia umowy). Termin umowny nie został dotrzymany z uwagi na poniższe przeszkody:
Złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu realizacji inwestycji drogowej planowane jest w III kwartale 2024 r. W aktualnych planach finansowych nie ma zabezpieczonych środków na realizację robót budowlanych. Szacunkowy koszt zadania to około 12 000 000. Realizacja możliwa w trybie 2-letnim.
3. Czy zostanie przeprowadzona przebudowa ul. Prażmowskiego? Droga ta prowadzi m.in. do Szkoły Podstawowej nr 133 i stacji PKP Kraków Sidzina.
IR: Na ul. Prażmowskiego – na obecnym układzie geometrycznym i przekroju drogi nie ma możliwości (doraźnie) wprowadzenia dodatkowych/fizycznych rozwiązań w zakresie stałej organizacji ruchu wpływających na poprawę bezpieczeństwa. Konieczna jest przebudowa. W ramach zadania: „Program budowy chodników” wydano opinię dla Zarządu Dróg Miasta Krakowa do projektu rozbudowy ul. Prażmowskiego.
ZDMK: 25 września 2023 r. zawarta została umowa nr 520/U/ZDMK/2023 na wykonanie zadania pn.: „Opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy chodników wraz z infrastrukturą towarzyszącą w wybranych lokalizacjach miasta Krakowa w ramach zadania Program Budowy Chodników - Cześć 8: ul. Prażmowskiego od przystanku Prażmowskiego do ul. Topografów”. Termin realizacji zadania w zakresie opracowania dokumentacji projektowej wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnej zezwalającej na prowadzenie robót budowlanych to 25 stycznia 2025 r. W celu wykonania robót budowlanych, po uzyskaniu decyzji ZRID, konieczne jest zabezpieczenie środków finansowych w wysokości około 10 000 000. zł (według wyceny szacunkowej). Realizacja zadania w zakresie wykonania robót budowlanych wymaga cyklu 2-letniego.
4. Czy zostanie przeprowadzony remont ul. Wrony na odcinku od ul. Chlebnicznej do ul. Topografów?
IR: Zatwierdzone zostały projekty stałej organizacji ruchu dla pozostałych do przebudowania dwóch odcinków ul. Wrony.
ZDMK: Dokumentacja projektowa przekazana do Zarządu Dróg Miasta Krakowa przez Wydział Gospodarki Komunalnej UMK wymagała aktualizacji. Aktualizacja była wykonywana w ramach umowy nr 498/U/ZDMK z 28 sierpnia 2023 r. (koszt: 156 000 zł). Zaktualizowana dokumentacja została przekazana przez wykonawcę do ZDMK i aktualnie przygotowywany jest przetarg na realizację robót budowlanych. Na roboty przewidziano finansowanie w wieloletniej prognozie finansowej: 2024 r. – 1 200 000 zł; 2025 r. – 1 800 000 zł.
GS: Decyzją nr 13/6740.4/2023 z 6 kwietnia 2023 r. znak: AU-01-6.6740.4.24.2021.MMS Prezydent Miasta Krakowa orzekł o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla zamierzenia pn.: „Rozbudowa ulicy Wrony (kategoria – droga gminna, klasy L) od km: 0+029,55 do km: 0+854,67 wraz z budową: kanalizacji deszczowej, przyłączy kanalizacji deszczowej, wylotów kanalizacji deszczowej W- T1 o średnicy 500mm i W-T2 o średnicy 600 mm, sieci elektroenergetycznej (…)”. Postanowieniem z dnia 6 kwietnia 2023 r. znak: AU-01-6.6740.4.24.2021.MMS nadano tej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności. Aktualnie u wojewody małopolskiego procedowane jest odwołanie od przedmiotowej decyzji Prezydenta Miasta Krakowa. Decyzją Prezydenta Miasta Krakowa Nr 13/6740.4/2023 z 6 kwietnia 2023 r. objęto 42 działki, w tym: 4 działki stanowiące własność Gminy Miejskiej Kraków, 1 działka stanowiąca własność Skarbu Państwa i 37 działek stanowiących własność osób fizycznych. W lutym 2024 r. wszczęto postępowania o ustaleniu i wypłacie odszkodowania za nieruchomości przejęte na podstawie decyzji o ZRID. Aktualnie trwa gromadzenie materiału dowodowego w sprawach oraz sukcesywnie zlecane są operaty szacunkowe określające wartości działek objętych decyzją o ZRID.
5. Czy zostanie przeprowadzony remont ul. Wrony na odcinku od ul. Skotnickiej do ul. Warchałowskiego?
IR: Zatwierdzone zostały projekty stałej organizacji ruchu dla pozostałych do przebudowania dwóch odcinków ul. Wrony.
ZDMK: 6 kwietnia 2023 r. wydana została decyzja ZRID. W związku ze złożonymi odwołaniami od decyzji toczy się postępowanie przed organem odwoławczym, tj. w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim. Organ wydłużył czas na rozpatrzenie sprawy i wezwał projektanta do uzupełnień/korekt wniosku. 20 czerwca 2024 r. projektant został wezwany do wyjaśnienia (bądź korekty) wniosku w zakresie merytorycznym, w terminie do 30 dni, głównie w odniesieniu do lokalizacji zatoki autobusowej. Jednocześnie organ odwoławczy wydłużył czas na rozpatrzenie sprawy do 31 lipca 2024 r. W aktualnie obowiązującym WPF-WPI zabezpieczone są środki finansowe na wykonanie dokumentacji projektowej (zadanie z finansowaniem w 2024 r. – 199 000 zł). Konieczne jest zabezpieczenie środków finansowych w wysokości 18 mln zł na lata 2025-2026 na realizację robót budowlanych.
GS: Decyzją nr 13/6740.4/2023 z 6 kwietnia 2023 r. znak: AU-01-6.6740.4.24.2021.MMS Prezydent Miasta Krakowa orzekł o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla zamierzenia pn.: „Rozbudowa ulicy Wrony (kategoria – droga gminna, klasy L) od km: 0+029,55 do km: 0+854,67 wraz z budową: kanalizacji deszczowej, przyłączy kanalizacji deszczowej, wylotów kanalizacji deszczowej W- T1 o średnicy 500mm i W-T2 o średnicy 600 mm, sieci elektroenergetycznej (…)”. Postanowieniem z 6 kwietnia 2023 r. znak: AU-01-6.6740.4.24.2021.MMS nadano tej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności. Aktualnie u wojewody małopolskiego procedowane jest odwołanie od przedmiotowej decyzji Prezydenta Miasta Krakowa. Decyzją Prezydenta Miasta Krakowa Nr 13/6740.4/2023 z dnia 6 kwietnia 2023 r. objęto 42 działki, w tym: 4 działki stanowiące własność Gminy Miejskiej Kraków, 1 działka stanowiąca własność Skarbu Państwa i 37 działek stanowiących własność osób fizycznych. W lutym 2024 r. wszczęto postępowania o ustaleniu i wypłacie odszkodowania za nieruchomości przejęte na podstawie decyzji o ZRID. Aktualnie trwa gromadzenie materiału dowodowego w sprawach oraz sukcesywnie zlecane są operaty szacunkowe określające wartości działek objętych decyzją o ZRID.
6. Czy zostanie przeprowadzona budowa chodnika na ul. Nałkowskiej?
ZDMK: W aktualnych planach finansowych miasta brak jest zadania umożliwiającego przyjęcie do przygotowania inwestycji polegającej na budowie chodnika przy ul. Nałkowskiej (od ul. Petrażyckiego do ul. Medalionów). Zasadne jest rozszerzenie proponowanego zakresu zadania do okolic paczkomatu przy ul. Nałkowskiej (łączny odcinek ok. 620 m). Szacowany koszt zadania to 4 200 000 zł, w tym 200 000 zł opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji ZRID (cykl minimum dwuletni), 4 000 000 zł – realizacja robót budowlanych. Jednocześnie – z uwagi na brak środków finansowych w Programie Budowy Chodników, przewidzianych na budowę chodników przy ul. Petrażyckiego i Prażmowskiego, rekomenduje się w pierwszej kolejności wykonanie robót budowlanych na tych ulicach. Na wybranych odcinkach ulica Nałkowskiej objęta jest umowami zawartymi z inwestorami inwestycji niedrogowych, jednak do dnia dzisiejszego do Zarządu Dróg Miasta Krakowa nie wpłynęły harmonogramy robót.
7. Czy jest możliwa budowa parkingu kiss & ride przy Szkole Podstawowej nr 133?
IR: Na ul. Wrony przy Szkole Podstawowej nr 133 wyznaczone są na jezdni dwa miejsca ograniczonego postoju typu K&R. W pozostałych lokalizacjach z uwagi na parametry i przekrój brak możliwości wyznaczenia miejsc postojowych lub też dopuszczenia postoju pojazdów w pasie drogowym drogi publicznej, na spotkaniach sugerowano, aby władze szkoły udostępniły dla rotacyjnego postoju (w celu wysadzenia/odebrania dzieci) zamknięty obecnie parking przy szkole. Ponadto przy pętli autobusowej na terenie Centrum Sportu i Kultury Sidzina znajduje się ogólnodostępny parking, z którego mogą korzystać rodzice.
ZDMK: Z inicjatywy Rady Dzielnicy VIII Dębniki oraz Stowarzyszenia Mieszkańców Kraków-Sidzina miały miejsce rozmowy na temat możliwości wybudowania parkingu na działce przy skrzyżowaniu Wrony-Chlebiczna (działka nr 198/10 obr. 83 - Podgórze). Analiza pomysłu na potrzeby wyżej wymienionych rozmów prowadzi do następujących wniosków:
Alternatywnym rozwiązaniem dla złożonej propozycji może być objęcie analizą możliwości budowy parkingu na terenie pobliskiej szkoły, czyli na działce nr 199/7 (trwały zarząd Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 8). Wymaga to zgody zarządu działki, następnie zapewnienia wieloletniego finansowania projektu budowlanego z pozwoleniem na budowę i wykonania parkingu. Teren szkoły objęty jest tym samym miejscowym planem zagospodarowania, „(UO) Teren usług oświaty”, na którym dopuszczona jest budowa m.in. parkingów dla obsługi terenu (m.in. spełniające warunki: wskaźnik powierzchni zabudowy terenu inwestycji nie może być większy niż 30 proc., udział powierzchni biologicznie czynnej nie może być niższy niż 70 proc. powierzchni terenu inwestycji).
8. Czy jest możliwa budowa parkingu typu P&R na ul. Topografów?
ZDMK: Zarząd Dróg Miasta Krakowa nie prowadzi takiego zadania. Niemniej jednak, z inicjatywy Rady Dzielnicy VIII Dębniki oraz Stowarzyszenia Mieszkańców Kraków-Sidzina miały miejsce rozmowy na temat możliwości wybudowania parkingu w rejonie skrzyżowania ulic Topografów i Wrony (na działce nr 17 obręb 85 jednostka ewidencyjna Podgórze). Analiza pomysłu na potrzeby rozmów doprowadziła do następujących wniosków:
Biorąc powyższe pod uwagę:
9. Jak wygląda budowa zbiornika wodociągowego „Libertów”?
WMK: Projektowany zbiornik „Libertów” będzie obiektem strategicznym celu publicznego, koniecznym dla zapewnienia bezpieczeństwa dostawy wody o odpowiednich parametrach dla istniejącej i docelowej zabudowy mieszkaniowej i usługowej przewidzianej na obszarze pomiędzy ul. Zawiłą, południową granicą miasta Krakowa i ul. Zakopiańską, w tym między innymi objętych MPZP obszarów „Sidzina-Południe”, „Kliny Gadomskiego”, „Kliny Południe”, Kliny-Zachód II”. Dla zapewnienia odpowiednich parametrów pracy zbiornika jego lokalizacja wymaga miejsca, które spełnia konieczne kryteria dla budowy tego typu obiektu w szczególności pod względem wysokościowym, hydraulicznym i obszarowym z uwzględnieniem rozwiązań konstrukcyjnych. Rzędne terenu w obrębie zbiornika wynoszą 278,00 - 288,00 m n.p.m. i są korzystne dla kształtowania rzędnej linii ciśnień wody w strefie zasilanej w oparciu o przedmiotowy zbiornik dla wyżej opisanego obszaru. Zbiornik „Libertów” będzie zbiornikiem dwukomorowym, z komorami wodociągowymi w kształcie cylindrycznym, o pojemności 2 x 5000 m3, rzędnej dna 279,00 m n.p.m., wysokości słupa wody na poziomie 5,0 m, zintegrowanym z komorą zasuw, infrastrukturą towarzyszącą rozlokowaną na terenie ogrodzonym oraz rurociągami dosyłowymi, odpływowymi i sieciami wodociągowymi lokalizowanymi m.in. w drodze dojazdowej. Całkowita wysokość obiektu wyniesie około 11 m, z naturalną otuliną ziemną do wysokości rzędnej 284,00 m n.p.m. Obszar niezabudowany na ternie zbiornika będzie stanowić przestrzeń zieloną zadrzewioną i zakrzewioną w zależności od ostatecznego planu zagospodarowania. WMK SA będą dążyć do zazielenienia jak największego obszaru terenu zbiornika i zasadzenia drzew na obrzeżach obszaru ogrodzonego oraz pozostawienia jak największej ilości drzew istniejących. Planowana budowa zbiornika obecnie jest na etapie koncepcyjnym oraz uzgodnień planistycznych.
10. Czy jest możliwy wykup dworku w Sidzinie?
ZZM: Kwestia nabycia dworu zlokalizowanego przy ul. Wrony 111 wraz z przyległym terenem dworsko-parkowym była przedmiotem opinii z 18 marca 2024 r. wyrażanej przez ZZM do Wydziału Skarbu Miasta w związku wnioskiem Stowarzyszenia Mieszkańców Kraków-Sidzina o rozważenie zakupu przez miasto. Przedmiotowy teren obejmujący działki ewidencyjne nr 258/33, 258/28, 258/30, 258/4 obręb 82 jednostka ewidencyjna Podgórze przeznaczony jest w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego obszaru „Sidzina – Północ” pod tereny zieleni parkowej w strefach ochrony konserwatorskiej K1 i K2 oraz tereny wód powierzchniowych śródlądowych. Zapisy planu oraz wpis do rejestru zabytków zabezpieczają ten obszar przed zainwestowaniem odmiennym niż wpisujące się w założenie parkowe otaczające budynek dawnego dworu. W kontekście przeznaczenia terenu i realizacji zadań statutowych ZZM, zasadność nabycia do zasobu gminnego winna być rozważana dopiero po realizacji wniosków o zakup nieruchomości w lokalizacjach z występującym deficytem publicznie dostępnych terenów zieleni o charakterze rekreacyjnym, po rozpatrzeniu dostępności środków przeznaczonych na cel wykupów oraz zapewnieniu finansowania dla ewentualnej przyszłej inwestycji parkowej.
GS: Pismem z 4 lutego 2024 r. Stowarzyszenie Mieszkańców Kraków-Sidzina wystąpiło do Prezydenta Miasta Krakowa z wnioskiem o pozyskanie działki, na której usytuowany jest zabytkowy dworek z 1803 r. W związku z powyższym w GS zostało przeprowadzone przy udziale merytorycznych wydziałów i jednostek miejskich postępowanie wyjaśniające które wykazało brak zasadności nabycia na rzecz Gminy Miejskiej Kraków tej nieruchomości. Biorąc pod uwagę powyższe, jak również ograniczone środki finansowe Gminy Miejskiej Kraków przeznaczone na wykupy gruntów, realizacja wniosku o nabycie nieruchomości z dworkiem nie była możliwa.
11. Czy istnieje możliwość wykupu budynku Armada, w którym możliwe byłoby umieszczenie żłobka, przedszkola, obiektów sportowych czy obiektów opieki zdrowia?
SZ: Właściciele obiektu złożyli do Urzędu Miasta Krakowa ofertę sprzedaży budynku Dom Seniora Armada Clinic przy ul. Topografów 11. Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia zlecił rzeczoznawcy wykonanie operatu szacunkowego celem weryfikacji ceny budynku i przynależnej działki. Wartość szacunkowa nieruchomości wynosi 22 000 088 zł. Celem ewentualnego rozpoczęcia procedury nabycia nieruchomości, w tym roku planuje się zabezpieczenie środków na zapłatę zadatku w 2025 r. – 20 proc. wartości ceny nieruchomości oraz ujęcie w Wieloletniej Prognozie Finansowej kwoty zasadniczej potrzebnej na ewentualną finalizację transakcji w roku 2027 r. Takie rozwiązanie wynika z faktu, że obecni właściciele nieruchomości są w okresie trwałości realizowanego w obiekcie projektu i będą mogli zbyć nieruchomość dopiero w 2027 r. Zawarcie umowy przedwstępnej daje gminie możliwość realizowania zadań bez konieczności czekania do finalizacji transakcji, tj. do roku 2027. W obiekcie planowana jest realizacja usług opieki wytchnieniowej, tj. całodobowej opieki nad osobami niesamodzielnymi. Mając na uwadze aktualnie realizowane usługi opieki wytchnieniowej, należy zaznaczyć, że potrzeby mieszkańców w zakresie objęcia tego rodzaju wsparciem stale rosną, dlatego tego rodzaju miejsce byłoby odpowiedzią na potrzeby osób niesamodzielnych oraz ich rodzin. W obiekcie tym można także uruchomić jedną z form instytucji opieki nad dziećmi do lat trzech, tj. dziennego opiekuna/dziennych opiekunów. Ta forma opieki nad dziećmi do lat trzech nie będzie wymagała ponoszenia żadnych dodatkowych nakładów inwestycyjnych, nie będzie też ograniczać całego budynku, jak miałoby to miejsce w przypadku żłobka. Jednocześnie GMK jest w trakcie zlecania budowy żłobka na 150 miejsc przy ul. Działowskiego (odległość ok. 1,5 km od przedmiotowego budynku), stąd utworzenie dziennych opiekunów, zajmujących się także ewentualnie dziećmi z niepełnosprawnościami jest optymalnym rozwiązaniem dla lokalnej społeczności i rozwoju systemy opieki nad dziećmi w wieku do lat trzech.
12. Czy jest możliwy remont ul. Kozienickiej?
IR: Zatwierdzenie projektu stałej organizacji ruchu dla realizacji przebudowy ul. Kozienickiej na odcinku od ul. Skotnickiej/Babińskiego (wraz z przebudową skrzyżowania) do ul. Szerokie Łąki utraciło ważność. Nowa dokumentacja nie została złożona. Za inwestycję odpowiedzialny jest Zarząd Dróg Miasta Krakowa
ZDMK: Dla inwestycji pn. „Rozbudowa ulicy Kozienickiej wraz z rozbudową skrzyżowań z ulicami Skotnicka, Babińskiego, ks. Jakuba Wujka, Harcmistrza Stanisława Orszy-Broniewskiego i przebudową skrzyżowań z ul. gen Jana Karcza, Marii Grzegorzewskiej i Antoniego Dobrowolskiego wraz rozbiórką, budową, przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej i obiektów kolidujących z planowaną inwestycją” uzyskano decyzję ZRID nr 5/6740.4/2022 z 2 lutego 2022 r. W 2023 r. Zarząd Dróg Miasta Krakowa wnioskował o wprowadzenie przedmiotowego zadania do BMK/WPF, celem zabezpieczenia środków finansowych na roboty budowlane (koszt szacowano na 27 mln zł) – bez skutku. W związku z brakiem możliwości realizacji przebudowy w ramach zadania inwestycyjnego z uwagi na brak środków, Zarząd Dróg Miasta Krakowa wpisał zadanie związane z remontem nawierzchni jezdni najgorszego odcinka, tj. od ul. Szerokie Łąki do ul. Karcza w propozycjach do tzw. programu nakładkowego na lata 2025–2029. Koszt remontu to około 700 000 zł.
13. Czy miasto przeprowadzi szeroką analizę kilku dostępnych wariantów skrzyżowania ulic Skotnickiej i Wrony (DK44)?
IR: Na prośbę Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie, podczas wydawania opinii do studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla rozbudowy autostrady A4, zwracano uwagę na zasadność przeprowadzenia analiz różnych wariantów, tak aby docelowy układ drogowy był funkcjonalny.
ZDMK: Rozbudowa przedmiotowego skrzyżowania, a konkretnie przebudowanie go w rondo turbinowe, znajduje się obecnie w zakresie zamierzenia realizowanego przez Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie, polegającego na budowie ul. Bunscha-Humboldta.
ZIM: Powyższe skrzyżowanie stanowi element koncepcji planowanej do opracowania w ramach realizowanego przez Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie zadania pn. Rozbudowa ul. Bunscha i budowa ul. Humboldta wraz z budową linii tramwajowej. Przedmiotem zamówienia jest opracowanie wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji polegającej na opracowaniu minimum trzech wariantów wykonania rozbudowy ulicy Karola Bunscha i budowy ulicy Aleksandra Humboldta wraz z budową linii tramwajowej i rozbudowy ul. Skotnickiej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, poprzedzoną wielokryterialną analizą prognozy i makroanalizy ruchu oraz opracowaniem materiałów niezbędnych do złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia oraz uzyskanie w imieniu zamawiającego ostatecznej decyzji dla wariantu wynikowego. Parametry wszystkich ulic objętych opracowaniem oraz parametry skrzyżowań i węzłów zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia należy opracować w oparciu o wykonane przez wykonawcę uprzednio analizy przepustowości i warunków ruchu, z zastrzeżeniem priorytetyzacji dla transportu publicznego. Obecnie realizacja omawianej inwestycji miejskiej jest w trakcie prowadzonego postępowania przetargowego. Publikacja przedmiotowego ogłoszenia o zamówienie publiczne nastąpiła 22 czerwca 2024 r., a planowany termin otwarcia ofert przypada na 2 sierpnia 2024 r. Przewidywany termin uzyskania ostatecznej DUŚ to 22 miesiące od daty podpisania umowy z wykonawcą. W związku z powyższym informujemy, że po zakończeniu postępowania przetargowego, zawarciu umowy, opracowane przez wykonawcę wstępne propozycje rozwiązań projektowych w zakresie układu drogowo-tramwajowego w rejonie skrzyżowania ul. Skotnickiej z ul. Wrony będą poddawane analizie oraz konsultacjom społecznym i opiniowaniu przez miejskie jednostki organizacyjne oraz komórki organizacyjne Urzędu Miasta Krakowa.
14. Czy jest możliwość budowy kładki nad peronami przy stacji kolejowej?
ZDMK: Wydział Gospodarki Komunalnej i Klimatu Urzędu Miasta Krakowa przekazał do tutejszej jednostki dokumentację projektową dla zadania pn.: „Rozbudowa przejazdu drogowo-kolejowego w ciągu ul. Wrony wraz z dojazdami (zadanie 1) oraz rozbiórką, budową, remontem, przebudową i rozbudową infrastruktury technicznej” w ramach zadania pn. „Prace na linii kolejowej nr 94 na odcinku Kraków Płaszów-Skawina-Oświęcim”, która to została opracowana na zlecenie Spółki Akcyjnej Polskie Koleje Państwowe przy współpracy wyżej wymienionego wydziału. Niemniej jednak, w celu wykonania robót budowalnych w terenie, na podstawie przekazanej dokumentacji projektowej, zaistniała konieczność jej zaktualizowania oraz uzupełnienia. Działanie to zostało zlecone przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa projektantowi w ramach realizacji zadania pn.: „Aktualizacja i uzupełnienie dokumentacji projektowej zadania pn.: „Rozbudowa ul. Wrony na odcinku od ul. Chlebicznej do ul. Topografów”. Zadanie zostało zrealizowane i aktualnie trwa procedowanie wniosku o wszczęcie procedury przetargowej oraz projektu umowy obejmującej realizację robót budowlanych. Planuje się wyłonienie wykonawcy robót jeszcze w tym roku, tj. 2024, oraz rozpoczęcie prac w terenie w jego IV kwartale. Zadanie jest przewidziane do realizacji na lata 2024 i 2025. Szacunkowy koszt zadania (na podstawie kosztorysów inwestorskich) to 5 373 817,99 zł brutto. Zakres zadania obejmuje przebudowę przejazdu drogowo-kolejowego przy peronach stacji „Kraków Sidzina”, niemniej jednak nie uwzględnia oddzielnego przejścia dla pieszych uczestników ruchu (w postaci kładki czy innego wydzielonego ciągu) – zakres zadania przekazanego przez PKP SA/Wydział Gospodarki Komunalnej i Klimatu Urzędu Miasta Krakowa od początku takiego rozwiązania nie zakładał (przekroczenie torowiska odbywać się będzie w poziomie jezdni). Budowa takiego elementu (kładki bądź innego wydzielonego ciągu) w ramach zadania pn.: „Rozbudowa ul. Wrony na odcinku od ul. Chlebicznej do ul. Topografów” nie jest możliwa z uwagi na stopień zaawansowania przedmiotowego zadania. Ewentualna budowa (w przyszłości) kładki nad torami w przedmiotowej lokalizacji powinna odbyć się w ramach odrębnego, nowego zadania inwestycyjnego.
15. W jaki sposób komunikować się na dłuższą metę np. mieszkańcy Sidziny – Prezydent Miasta Krakowa?
PMK: Do końca roku powstanie aplikacja umożliwiająca konsultowanie lokalnych problemów z mieszkańcami. Poza tym radni mogą przekazywać pisma do PMK i zastępców w imieniu mieszkańców.
16. Jaką inwestycję w centrum są w stanie państwo odrzucić na poczet inwestycji na obrzeżach?
PMK: Nie możemy zerwać umów na inwestycje już realizowane. Są za to ogromne kary. Poprosiłem jednak w wydziałach, aby wstrzymać się z zawieraniem nowych umów, aby sprawdzić najpierw, które z inwestycji są priorytetowe.
17. Jak miasto chce zachęcić mieszkańców dzielnic na obrzeżach, by płacili podatki w Krakowie?
PMK: Jest już program, który zachęca – jest to Krakowska Karta Mieszkańca. W programie miałem też poszerzenie zakresu tych zniżek i ulg, co będziemy stopniowo wdrażać.
18. Jak będzie wyglądała współpraca przy inwestycjach na przykładzie przebudowy ul. Skotnickiej? Jak będziecie państwo prowadzić dialog z władzami Skawiny?
PMK: Narzędziem pomagającym we współpracy z władzami innych gmin jest ustawa metropolitarna.
Prezydent Stanisław Mazur: Odbyło się już spotkanie z przedstawicielami władz gmin ościennych, na którym ustaliliśmy, że będziemy koordynować działania przestrzenne.
19. Czy istnieją rozwiązania, które można wprowadzić, aby zwiększyć bezpieczeństwo na ulicy Trockiego?
IR: ul. Trockiego – dla tej ulicy opracowanych zostało kilka projektów stałej organizacji ruchu – dla poprawy bezpieczeństwa głównie niechronionych uczestników ruchu drogowego. Zgodnie z założeniami projektowymi ulica objęta została strefą ograniczonej prędkości do 30 km/h jak również wprowadzono regulację w zakresie pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniu tzw. „łamane pierwszeństwo”.
ZDMK: Na chwilę obecną Zarząd Dróg Miasta Krakowa nie prowadzi żadnej inwestycji na ul. Trockiego. Zadanie pn. „Przebudowa ul. Trockiego” było wnioskowane do BMK/WPF w roku 2023 (koszt szacowano na 8 500 000 zł) – bez skutku. Było ponadto wnioskowane zadanie pn. „Budowa drogi na działkach 271/3, 270 obr. 82 Podgórze, stanowiące przedłużenie ul. Trockiego, tj. ulicę Sapalskiego oraz Sapalskiego – boczną” (koszt szacowano na ok. 12 000 000 zł) – również bez skutku. Ulica Trockiego na odcinku od ul. Skotnickiej do ul. Działowskiego została wyasfaltowana 2019 roku. Szerokość ulicy od 3 do 4 metrów uwarunkowana była istniejącym ukształtowaniem terenu i własnościami działek. Aktualnie coraz więcej inwestycji jest realizowanych przy ul Trockiego. Działki, które wcześniej (ok 2019 roku) były prywatne, są przekazywane sukcesywnie gminie zgodnie z planem miejscowym, co na chwilę obecną daje możliwość wykonania punktowych poszerzeń poboczy. Obecnie poszerzenie całej ulicy w zakresie jezdni asfaltowej jest możliwe wyłącznie poprzez realizację inwestycji związanej z jej kompleksową przebudową. Do czasu realizacji zadania inwestycyjnego możliwe jest wykonanie poszerzeń poboczy i wykonanie dodatkowych, utwardzonych mijanek po zabezpieczeniu środków finansowych na ten cel. Koszt realizacji to ok. 160 000 zł. Na wybranych odcinkach, ulica Trockiego objęta jest umowami zawartymi z inwestorami inwestycji niedrogowych, na realizację inwestycji drogowej polegającej na przebudowie ulicy.
20. Liceum na Czerwonych Makach znajduje się na działkach Urzędu Marszałkowskiego. Czy jest planowane spotkanie z marszałkiem w celu rozmowy o zamianie działek i uzyskaniu ich na rzecz liceum?
MCOO: 25 kwietnia 2018 r. Rada Miasta Krakowa podjęła uchwałę nr C/2608/18 w sprawie ustalenia kierunków działania dla Prezydenta Miasta Krakowa dotyczących budowy nowej Szkoły Podstawowej w rejonie Ruczaju w Dzielnicy VIII Dębniki. Ponieważ Gmina Miejska Kraków nie dysponuje w tym rejonie Krakowa terenami pod inwestycję, niezbędne jest pozyskanie nieruchomości pod jej realizację. Jako potencjalną lokalizację dopuszczającą budowę szkoły przyjęto teren wyznaczony w obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego obszaru „Ruczaj – Rejon ulicy Czerwone Maki” pod zabudowę usługową z zakresu m.in. oświaty (oznaczony symbolem U.2), który obejmuje działkę nr 231/1 obręb 42 jednostka ewidencyjna Podgórze przy ul. Czerwone Maki stanowiącą własność województwa małopolskiego. Ważniejsze działania podejmowane przez GMK od 2018 r. obejmowały:
Z uwagi na priorytetowy charakter planowanej inwestycji oświatowej przy ul. Czerwone Maki, GMK jest zainteresowana sfinalizowaniem zamiany nieruchomości z WM. Z chwilą uzyskania tytułu własności do działki pod budowę szkoły zostaną podjęte działania w celu wprowadzenia zadania inwestycyjnego do budżetu Miasta Krakowa i Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Krakowa.
21. Czy środki z KPO mogą zostać przekazane dzielnicom?
PMK: To nie jest tak, że pieniądze z KPO przyjdą, a my sobie potem je podzielimy. Składamy projekty i dostajemy fundusze na konkretne inwestycje. Wszystkie jednostki dostały za zadanie składać projekty w KPO tam, gdzie tylko się da.
22. Kiedy można się spodziewać realizacji kanalizacji na ul. Petrażyckiego?
WMK: Dla budowy kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowej w ul. Petrażyckiego – projektowana droga 2 KDL (wg MPZP), opracowano dokumentację projektową. WMK posiada prawomocne pozwolenie na budowę. Realizacja zaplanowana wraz z budową układu drogowego. Kolejny odcinek sieci kanalizacji sanitarnej w stronę ul. Solwki będziemy chcieli zaprojektować i realizować w ramach projektowania i budowy kolejnego odcinka planowanego układu drogowego drogi 2 KDL.
23. Czy jest planowane zwiększeni ilości kursujących autobusów na linii Sidzina – Czerwone Maki?
PMK: Przez to, że brakuje nam 500 mln zł na transport, musimy ograniczać te linie, które cieszą się najmniejszym zainteresowaniem. Teraz wdrażamy dodatkowe metody pomiaru i będziemy optymalizować sieć połączeń komunikacji miejskiej.
24. Czy jest możliwe zamontowanie tablic akustycznych, m.in. przy ul. Wrony wzdłuż A4?
ZDMK: Odnośnie możliwości wykonania ekranów akustycznych wzdłuż autostrady A4 wymagane jest stanowisko zarządcy drogi i przyległego do niej terenu, czyli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.
WS: Budowa ekranów akustycznych od autostrady A4 nie leży w kompetencjach Prezydenta Miasta Krakowa. Zarządcą niniejszego obiektu infrastruktury transportowej jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad i do jej obowiązków należy eksploatacja w sposób nie powodujący emisji na terach objętych prawną ochroną akustyczną zgodnie z art. 174 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska – dalej Poś. Ponadto prezydent, jako organ ochrony środowiska, nie jest właściwy w sprawie egzekwowania zapisów prawa w stosunku do dróg ekspresowych i autostrad, kwalifikowanych jako przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, albowiem są to kompetencje marszałka województwa (art. 378 ust. 2a pkt. 2 Poś). Jednocześnie informujemy, że w uchwalonym 1 lipca 2024 r. przez sejmik województwa małopolskiego programie ochrony środowiska przed hałasem dla województwa małopolskiego (Uchwała nr IV/24/24), w tabeli 89 „Lista działań ujętych w POŚpH w perspektywie krótkoterminowej 2024-2028 na terenie Krakowa”, zawarto działanie KP_KI_09 polegające na rozbudowie ul. Wrony (od ul. Warchałowskiego do ul. Skotnickiej) w ramach którego wykonana zostanie nawierzchnia o obniżonej hałaśliwości. Zadanie, leżące w kompetencjach Prezydenta Miasta Krakowa, może spowodować poprawę warunków akustycznych mieszkańców tej ulicy.
GDDKiA: W październiku 2022 r. podpisana została umowa na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej wraz z materiałami do wniosku o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz jej uzyskaniem dla zadania „Rozbudowa autostrady A4 od węzła Balice do ul. Kąpielowej w Krakowie o trzeci pas ruchu”. Zakres rzeczowy inwestycji obejmuje m.in. wykonanie urządzeń ochrony środowiska. W zakres materiałów do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach będzie wchodzić m.in. analiza akustyczna. W świetle zapisów art. 113 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska i rozporządzenia Ministra Środowiska z 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, którym określono dopuszczalne poziomy hałasu dla poszczególnych rodzajów terenów faktycznie zagospodarowanych, w analizie akustycznej dokonane zostanie rozpoznanie wrażliwości akustycznej terenów sąsiadujących z autostradą A4 i zasięgu ponadnormatywnego oddziaływania hałasu. W przypadku przekroczenia dopuszczalnych norm poziomu hałasu we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zaproponowany zostanie zakres zabezpieczeń akustycznych koniecznych do zastosowania. Ostatecznie decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, wskaże zakres urządzeń ochrony środowiska do zaprojektowania w ramach inwestycji.
25. Jak miasto zamierza sobie poradzić z problemem dzików niszczących ogrodzenia?
WS: Informacje na temat bytowania dzikich zwierząt na bieżąco przekazywane są do Koła Łowieckiego „Luty Tur” w Krakowie do dzierżawcy obwodu nr 65 z prośbą o podjęcie skutecznych działań zmierzających do redukcji populacji dzika na terenie obwodu objętego dzierżawą przez to koło. Niezależnie od powyższego informujemy, że incydenty związane z dziką zwierzyną zwłaszcza chorą, ranną, uwięzioną bądź stwarzającą bezpośrednie zagrożenie mieszkańcy powinni zgłaszać do straży miejskiej (nr alarmowy: 986) bezzwłocznie, w czasie ich trwania lub bezpośrednio po ich wystąpieniu. Umożliwi to szybkie poinformowanie Polskiego Związku Łowieckiego lub pogotowia ds. zwierząt łownych i chronionych oraz odpowiednią ocenę sytuacji i w uzasadnionych przypadkach przeprowadzenie interwencji w terenie. Dodatkowo informujemy, że zgodnie z art. 46 Ustawy z 13 października 1995 r. - Prawo łowieckie (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1082) dzierżawca lub zarządca obwodu łowieckiego jest zobowiązany do wynagradzania szkód wyrządzonych w uprawach i płodach rolnych przez dziki, łosie, jelenie, daniele i sarny. Natomiast na obszarach niewchodzących w skład obwodów łowieckich zgodnie z art. 50 ust 1b i ust. 3 ustawy z 13 października 1995 r. Prawo łowieckie (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1082) odszkodowania za szkody wyrządzone przez zwierzęta łowne wypłaca zarząd województwa ze środków budżetu państwa.
26. Czy jest możliwość wykaszania rowów melioracyjnych?
Radna Gabriela Głownia: Zgłaszam takie sprawy na bieżąco. Jeśli któryś rów jest niedokoszony, proszę sygnalizować i będziemy się tym zajmować.
27. Czy jest możliwe stworzenie przejścia dla pieszych przez autostradę (Skotnicka – Sidzina)?
IR: Jeśli wniosek wraz z lokalizacją zostanie skierowany do wydziału IR, sprawa zostanie rozpatrzona.
ZDMK: Zadanie pozostaje w kompetencjach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.
GDDKiA: GDDKiA uwzględni w dalszych pracach projektowych rozbudowy autostrady A4 postulat mieszkańców i zapewni ciągłość ruchu pieszych nad autostradą w obszarze węzła Kraków-Skawina.