Twierdza Kraków została uhonorowana tytułem laureata Turystycznego Produktu Roku 2023 przez kapitułę „Forum Biznesu”.
Program i znak Turystyczny Produkt Roku mają wskazywać ciekawe i warte odwiedzenia miejsca w naszym kraju oraz interesujące produkty i projekty z branży turystycznej. Tytuł Turystyczny ma za zadanie wskazywać usługi i produkty z branży turystycznej, które reprezentują najwyższe standardy i gwarantują klientom jakość na najwyższym poziomie. Jego celem jest również kreowanie i wzmacnianie pozytywnego przekazu związanego z działalnością kulturową, zarówno w stosunku do lokalnej społeczności, jak i turystów.
Laureaci programu wyłaniani są w wyniku analizy przesłanych przez uczestników formularzy zgłoszeniowych przez specjalnie powołaną kapitułę. Nagrody przyznawane są dwóch kategoriach: Turystyczna Usługa Roku oraz Turystyczny Produkt Roku. Są one przyznawane od siedmiu lat. Na chwilę obecną laureatami zostało pięć firm, a Kraków jest jedynym nagrodzonym samorządem. Na laury szansę ma jeszcze kilka podmiotów, których wnioski są rozpatrywane. Kilkadziesiąt wniosków zostało odrzuconych.
Laureaci programu spotykają się podczas Kongresu Turystyki Polskiej, w czasie którego odbywa się także uroczysta gala finałowa. W tym roku odbędzie się ona 1 grudnia 2023 r. w Krynicy.
Pomysł nagradzania najlepszych produktów oraz usług powstał kilka lat temu podczas Kongresu Turystyki Polskiej w Świdnicy.
Organizatorem programu konkursowego jest serwis internetowy ForumBiznesu.pl, które ma swoje wydanie prasowe „Forum Biznesu” w „Dzienniku Gazecie Prawnej”. Portal zawiera aktualne wiadomości z zakresu biznesu, prawa, polityki czy CSR. „Forum Biznesu” to także organizator ogólnopolskich programów konkursowych dla firm i instytucji m.in.: Najwyższa Jakość Quality International, Innowacja Roku, Liderzy Społecznej Odpowiedzialności (np. kategoria Solidny Samorząd), Przyjazna Gmina, Dobra Marka – Jakość, Zaufanie, Renoma, Turystyczny Produkt/Turystyczna Usługa Roku.
Twierdza Kraków to jeden z najciekawszych produktów turystycznych miasta. Jego ideą jest przybliżenie turystom i mieszkańcom dawnego dziedzictwa architektury obronnej Krakowa. Można do niego zaliczyć: Wawel, mury obronne z Bramą Floriańską i Barbakanem, a także ponad sto obiektów XIX-wiecznej Twierdzy Kraków zlokalizowanych w różnych częściach miasta i poza jego granicami administracyjnymi.
Obiekty te z czasem wrosły w tkankę miasta i zostały poddane adaptacji do nowych celów, a otaczająca je zieleń jest wykorzystywana do celów rekreacyjnych. Część budynków stała się własnością Gminy Miejskiej Kraków.
Produkt turystyczny Twierdza Kraków, który wiąże ze sobą obiekty oraz ich gospodarzy, aby wspólnie prezentować dziedzictwo architektury obronnej miasta, funkcjonuje i wzbudza coraz większe zainteresowanie mieszkańców i turystów. Ma on na celu pokazanie zarówno samych obiektów i całego kompleksu obronnego. Wielu gospodarzy dziedzictwa Twierdzy Kraków na co dzień lub w określone dni umożliwia zwiedzanie z przewodnikiem lub indywidualnie, przygotowuje tablice informacyjne, izby pamięci, eksponuje artefakty z przeszłości, organizuje okazjonalne spotkania, prelekcje lub spacery.