górne tło

Kraków w międzynarodowym projekcie Smart EPC

Kraków bierze udział w międzynarodowym projekcie Smart EPC. W jego ramach oprócz wymiany oświetlenia na LED, przetestuje wdrożenie elementów Smart City, które mogą posłużyć do ładowania pojazdów. Mieszkańcy w ankiecie wytypowali lokalizacje, w których takie stacje mogłyby się pojawić.

Test w terenie

W ramach projektu Smart EPC Kraków testuje wykorzystanie latarni LED do ładowania pojazdów. Nie są to zbyt duże urządzenia, a mogą usprawnić obsługę pojazdów elektrycznych. Aby zapoznać mieszkańców z takim rozwiązaniem, 13 kwietnia, na ul. Borsuczej odbył się pokaz takiej e-ładowarki.

Następnie udostępniono ankietę (od 13 kwietnia do 15 maja), w której można było wskazywać lokalizacje dla takich urządzeń, umożliwiających ładowanie, zarówno w wymiarze krótszego, dłuższego i pełnego cyklu ładowania. Zwrócono uwagę, aby typowane miejsca znajdowały się w pobliżu drogi publicznej – dla samochodów, w rejonie chodnika lub drogi dla rowerów – dla hulajnóg – ogólnie na terenach należących do gminy.

Badanie zostało zaprojektowane w postaci anonimowej ankiety online, uzupełnianej samodzielnie przez respondentów.

Wyniki ankiety

Ankietę wypełniono 149 razy, opcjonalnie można było wskazać więcej niż jeden pojazd elektryczny użytkowany przez respondenta. Najliczniejszą grupę stanowiły osoby korzystające z osobowego samochodu elektrycznego (132), następnie roweru ze wspomaganiem elektrycznym (34), e-hulajnogi (23), urządzeń transportu osobistego – UTO (8), elektrycznych wózków/skuterów inwalidzkich (5) i samochodu dostawczego elektrycznego (3).

W 82 przypadkach respondenci wpisywali adres montażu e-ładowarki, w części przypadków podając więcej niż jedno miejsce, w danym rejonie lub wskazując miejsca, w których chcieliby zastosować takie rozwiązanie techniczne. W przypadku 67 odpowiedzi miejsca zostały naniesione na mapie. W części przypadków respondenci wskazali podobne rejony, ulice albo sąsiednie numery posesji.

Ze zgłoszonych propozycji lokalizacji e-ładowarek na obszarze całego miasta, wynika, że w dzielnicach Stare Miasto (I), Grzegórzki (II), Krowodrza (V), Podgórze (XIII) czy Nowa Huta (XVIII) zaznaczają się dość wyraźne skupiska. Wraz z oddalaniem się, w kierunku obrzeży – zainteresowanie maleje.

lokalizacje e-ładowarek

Projekt Smart EPC

Smart EPC, to projekt współfinansowany ze środków programu HORIZON 2020, który jest realizowany przy współpracy kilku miast europejskich. Jego koordynatorem jest Chorwacja, a partnerami: Hiszpania, Francja, Polska i Belgia.

Kraków jest partnerem w projekcie i równocześnie występuje w roli pilota, jako miasto, które zobowiązało się do wymiany oświetlenia ulicznego na energooszczędne, w oparciu o wypracowane w jego ramach standardy.

Głównym celem projektu jest możliwość wymiany oświetlenia ulicznego w standardzie EPC – będzie za nią odpowiedzialna firma ESCO, której wynagrodzeniem będzie wypracowana oszczędność energii elektrycznej.

Kraków biorąc udział w tym przedsięwzięciu, przetestuje wdrożenie elementów Smart City wykorzystując infrastrukturę oświetlenia ulicznego.

W projekcie planowane jest przetestowanie następujących działań: