Mija rok od uruchomienia punktów rejestracyjnych dla uchodźców z Ukrainy.
Pierwszy punkt uruchomiony został 16 marca 2022 r. po ekspresowych (3-dniowych) przygotowaniach, w których istotne wsparcie zostało udzielone przez Zarząd Spółki Arena Kraków SA oraz Wydział Organizacji i Nadzoru, Wydział Obsługi Urzędu i Centrum Obsługi Informatycznej UMK, jak również wojewody małopolskiego i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w zakresie niezbędnego doposażenia stanowisk pracy w sprzęt komputerowy. Dzięki bardzo dobrej współpracy, w krótkim czasie udało się zorganizować 30 stanowisk. Dzięki wsparciu wojewody małopolskiego do pomocy włączyła się administracja rządowa, która – w trybie rotacyjnym – wspomagała pracowników Wydziału Spraw Administracyjnych UMK w obsłudze klientów w zakresie nadawania numerów PESEL.
Łącznie zaangażowanych było ok. 70 pracowników z Krajowej Administracji Skarbowej, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Oddziału w Krakowie oraz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Oddziału Regionalnego w Krakowie.
Ponadto, w ramach punktu funkcjonowały stanowiska Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie (10 stanowisk), Grodzkiego Urzędu Pracy (4 stanowiska), wojewody małopolskiego (2 stanowiska), Krakowskiego Centrum Świadczeń (4 stanowiska), Wydziału Edukacji (2 stanowiska) oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (10 stanowisk). Na co dzień w punkcie pracowało ok. 80 pracowników zaangażowanych w nadawanie numerów PESEL (pracownicy nadający numery PESEL, wsparcie merytoryczne oraz tłumacze) oraz ok. 40 pracowników pozostałych jednostek. Za bezpieczeństwo i właściwy ruch klientów w Arenie odpowiadali pracownicy ochrony oraz żołnierze 11 Małopolskiej Brygady Obrony Terytorialnej.
Początkowo punkt działał od poniedziałku do soboty, w godz. od 8.00 do 20.00 i w szczytowym momencie osiągnął pułap ok. 1 000 nadawanych numerów PESEL dziennie. Z czasem, w związku z odnotowanym spadkiem ilości osób zgłaszających się do punktu, obsługa została wyłączona w soboty z ograniczeniem przyjmowania klientów od poniedziałku do piątku, do godz. 16.00. Równolegle, reagując na bieżąco na liczbę osób przychodzących do punktu, podejmowane były kolejne decyzje o zmniejszaniu ilości stanowisk obsługi, aż do 12 stanowisk, które działały ostatniego dnia.
Uchodźcy, poza załatwianiem spraw urzędowych, mogli uzyskać w Tauron Arenie Kraków pomoc psychologiczną, informację o innych miejskich punktach pomocowych, skorzystać z ciepłych napojów oraz kanapek, a także dzięki wolontariuszom i organizacjom pozarządowym, uzyskać ciepłe posiłki na zewnątrz Areny.
Punkty te działają w godz. od 7.40 do 15.00, zgodnie z miejscem zamieszkania uchodźców na terenie Krakowa.
Obsługa uchodźców w tych lokalizacjach jest realizowana cały czas.
Dziękujemy wszystkim osobom zaangażowanym w ten projekt!