górne tło

Edukacja klimatyczna przede wszystkim

O edukacji w zakresie ochrony powietrza i klimatu z przedstawicielami Młodzieżowej Rady Krakowa rozmawiali radni z Komisji Ekologii i Ochrony Powietrza.

- Edukacja klimatyczna to jest coś, czym my jako Młodzieżowa Rada chcielibyśmy się zająć najbardziej. Postulowalibyśmy o wprowadzenie takich zajęć do krakowskich szkół, zwłaszcza ponadpodstawowych – apelował Mikołaj Sołtysik, Przewodniczący Młodzieżowej Rady Krakowa X Kadencji. - Przy Ministerstwie Klimatu i Środowiska funkcjonuje organ doradczy i opiniodawczy – Młodzieżowa Rada Klimatyczna. Wypracowała ona bardzo dobre materiały edukacyjne na temat tego jak można prowadzić lekcje o edukacji klimatycznej. Edukację klimatyczną należy prowadzić w inny sposób niż jest to robione obecnie. Młodym ludziom, którzy i tak mają bardzo dużą świadomość klimatyczną trzeba proponować konkretne rozwiązania. To jest taki pierwszy aspekt, na którym chcielibyśmy kłaść duży nacisk – mówił Mikołaj Sołtysik.

 - Dyskusję warto zacząć od tego, co Kraków już przygotował w obszarze edukacji klimatycznej. Po pierwsze mamy funkcjonujące programy – Krakowską Akademię Klimatu dla uczniów liceów i techników – to jest program cieszący się dużym powodzeniem skrojony na miarę odbiorców do których jest adresowany. Od ubiegłego roku rozpoczęliśmy bliźniaczy program dedykowany uczniom klas I-III szkoły podstawowej – to całoroczny program, który ma podnosić nie tylko wiedzę, ale i kompetencje klimatyczne młodych. Zapraszam Młodzieżową Radę Krakowa do Krakowskiego Centrum Edukacji Klimatycznej na Wielopole 17a, żebyście zobaczyli po pierwsze to miejsce, po drugie możliwości też waszego działania w tej przestrzeni. To jest nowo otwarta przestrzeń dla mieszkańców Krakowa. Otwarcie miało miejsce 14 lutego 2023 roku. Centrum powstało w sposób zrównoważony, program można znaleźć w zakładce klimat na stronach miejskich. Publikujemy też informacje na profilach Centrum na platformach  Facebook i Instagram - zapraszam. Serdecznie zapraszam do współpracy, do tego żebyście się włączyli w te działania, które już mamy i zainspirowali nas do innych – mówiła Ewa Całus, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Edukacji Klimatycznej.

Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Jakości Powietrza, Paweł Ścigalski informował młodzieżowych radnych o działaniach w zakresie działań edukacyjnych związanych z jakością powietrza na różnego rodzaju eventach: Dniach Ziemi, święcie rodziny krakowskiej, piknikach krakowskich. - Prowadzone są też zajęcia z myślą o najmłodszych skierowane dla przedszkolaków i wczesnych klas szkół podstawowych. Cały czas funkcjonuje też Centrum Doradztwa Energetycznego – wymieniał Paweł Ścigalski.

Działania w zakresie czystego powietrza

Radni rozmawiali także na temat działań podejmowanych w celu ograniczenia zanieczyszczenia powietrza w Krakowie. O strefę czystego transportu, obwarzanek krakowski i zanieczyszczenia transportowe w okolicach alei dopytywała Pełnomocnika ds. Jakości Powietrza Przewodnicząca Komisji - Anna Prokop-Staszecka.

- W kwestii „obwarzanka krakowskiego” w zeszłym roku i poprzednim, przy wsparciu Prezydenta Miasta Krakowa zostały przeznaczone środki z rezerwy ponad 400 tysięcy złotych na działania informacyjno-edukacyjne. Wszystkie gminy podkrakowskie dostały środki – ok. 30 tys. zł na gminę. W tym roku jest jeszcze 15 mln złotych na wykorzystanie w ramach środków europejskich (ZIT). Mamy też wsparcie Straży Miejskiej, która prowadzi szkolenia również dla innych podmiotów, gmin gdzie obowiązują przepisy antysmogowe. Kolejnym problemem są zanieczyszczenia pochodzące z transportu. W tej chwili w Europie funkcjonuje ponad 300 stref czystego transportu czy stref niskiej emisji komunikacyjnej. Szacujemy, że ta strefa, kiedy wejdzie w życie już w pełnym wymiarze od 1 lipca 2026 roku na terenie całego miasta spowoduje, że w kolejnych latach będziemy mieli do czynienia z mniejszym natężeniem dwutlenków azotu i pyłów zawieszonych. W kwestii pytania odnośnie mniejszego ruchu, to często w przeróżnych badaniach pojawia się uzasadnienie, że jeżeli mamy alternatywę dojazdu, która jest szybsza niż jakimś innym środkiem transportu, to na pewno ją wybieramy, czas odgrywa znaczącą rolę. Jesteśmy w stanie ponieść nawet większe koszty, ale sprawniej dostać się do celu. Dlatego tak ważne jest aby transport zbiorowy był konkurencyjny w stosunku do prywatnego, co w efekcie przełoży się na mniej pojazdów na ulicach– wyjaśnił Paweł Ścigalski. (MG)