górne tło

Absolut w postaci zmysłowej, czyli festiwal Opera Rara 2023

Tegoroczny festiwal Opera Rara potrwa do dziś, 26 lutego. Opera Rara jest wierna swojej misji polegającej na dawaniu nowej szansy utworom zaniedbanym i pomijanym. W programie pojawią się trzy wielkie dzieła reprezentujące trzy różne muzyczne epoki: „Lucio Silla”, „Das Paradies und die Peri”, „Tamerlano”.

− Festiwal operowy to raczej stan umysłu i nieuchronna konieczność, niż dążenie do jakiegoś dosiężnego brzegu. Obowiązek, zobowiązanie, imperatyw kategoryczny. Opera dzisiaj to konieczność dostrzegania, rozumienia i praktykowania intelektualnego, artystycznego oraz społecznego dorobku ludzkości. Ma sens tylko wtedy, gdy zrywa z praktyką separowania form artystycznych i grup odbiorców. Opera Rara niweluje społeczne i ekonomiczne bariery w dostępie do sztuki, stara się tworzyć przyjazną, gościnną przestrzeń dla ludzi, dla życia, dla dialogu, dla innowacji. Sztuka i wolna myśl to nie przywilej, ale ożywcza przestrzeń wolności, do której każdy ma prawo − czytamy w festiwalowym wydawnictwie.

Motywem przewodnim tegorocznej edycji wydarzenia organizowanego przez miasto i Capellę Cracoviensis jest „Absolut w postaci zmysłowej”. Dyrektorem naczelnym i artystycznym festiwalu jest Jan Tomasz Adamus. W programie znalazły się trzy wielkie dzieła reprezentujące trzy różne muzyczne epoki: „Lucio Silla”, „Das Paradies und die Peri”, „Tamerlano”.

„Lucio Silla” to opera napisana przez nastoletniego jeszcze Mozarta dla Mediolanu. Mimo młodego wieku kompozytor rysuje tu bardzo dojrzałe muzycznie i psychologicznie portrety bohaterów oraz sytuacje pełne dramatycznej prawdy. W tytułowej partii wystąpi Benjamin Hulett, a Capellą Cracoviensis dyrygował będzie Alessandro Moccia.

„Das Paradies und die Peri” to jeden z najbardziej intrygujących utworów Roberta Schumanna. Na festiwalu Opera Rara będziemy mieli okazję być świadkami polskiej premiery tego oratorium w wersji teatralnej. Wyreżyseruje ją Cezary Tomaszewski, a w obsadzie znajdzie się słynny brytyjski tenor Ian Bostridge. Solistami i zespołami Capelli Cracoviensis kierował będzie Jan Tomasz Adamus.

„Tamerlano” Vivaldiego to prawdziwe święto ludzkiego głosu, istny róg obfitościarii porywających melodyjnym zmysłem i wirtuozerią. Międzynarodową obsadę solistów i Accademię Bizantinę poprowadzi jej szef artystyczny: włoski klawesynista i dyrygent Ottavio Dantone.

Szczegółowy program można znaleźć na stronie internetowej festiwalu operararakrakow.pl.


Opera Rara Kraków to jedyny w Polsce festiwal operowy produkujący oryginalne premiery tytułów ze wszystkich okresów historii opery — od jej początków po współczesność.

Na festiwalu miały miejsce premiery oper nigdy dotąd w Polsce niewystawianych oraz takich, które nie pojawiały się na polskich scenach od lat. Były to m.in. „A Madrigal Opera” Philipa Glassa, „The Man Who Mistook His Wife for a Hat” Michaela Nymana, „Hyppolite et Aricie” Jeana‑Philippe’a Rameau, „Sigismondo” Gioacchina Rossiniego, „Vanda” Antonína Dvořáka, „Il ballo delle Ingrate” Claudia Monteverdiego, „Weiße Rose” Udo Zimmermanna, „Unknown, I Live With You”, wspólne dzieło dramaturga Krystiana Lady i kompozytorki Katarzyny Głowickiej, oraz „The Golden Dragon” Pétera Eötvösa. Pomiędzy nimi znalazły się też bardziej znane tytuły takie jak „Halka” Stanisława Moniuszki (w tzw. wersji wileńskiej), „Così fan tutte” Wolfganga Amadeusa Mozarta czy „Dido and Aeneas” Henry'ego Purcella w nowych interpretacjach.

Z festiwalem przy ich realizacji współpracował szereg reżyserek i reżyserów, zarówno tych uznanych, jak i tych dopiero stojących u progu kariery: Karolina Sofulak, Magda Szpecht, Krystian Lada, Tomasz Cyz, Natalia Iwaniec, Krzysztof Garbaczewski, Mira Mańka, Cezary Tomaszewski, Paweł Świątek i Kristof Spiewok.

Wiele rzadko grywanych tytułów wykonano też na festiwalu w wersji koncertowej, wśród nich były „Germanico in Germania” Nicola Porpory, „Arminio” Georga Friedricha Händla, „Marc'Antonio e Cleopatra” Johanna Adolfa Hassego, „Venus and Adonis” Johna Blowa, „Les arts florissants” oraz „La descente d’Orphée aux Enfers” Marca-Antoine’a Charpentiera i „Siface” (opera-pasticcio Giuseppe Selitto).

Opera Rara Kraków to też recitale wybitnych śpiewaczek i śpiewaków takich jak Anne Sofie von Otter, Waltraud Meier, Thomas Hampson, Ian Bostridge, Sandrine Piau, Patricia Petibon, Stéphane Degout, Jakub Józef Orliński, Sophie Karthäuser, Adriana Kučerová, Michaela Selinger, Anna Larsson, Peter Harvey, Evelina Dobračeva, Christopher Maltman, Natalia Kawałek czy Samuel Mariño.